sub hoorn, doen?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Vuurkat schreef:
Ik kan inderdaad geen hoorn ontwerpen :lol: . Nouwja, misschien eentje voor middentonen maar dat kan iedereen die ff op de link hieronder klikt wel.
Dan daag ik jou graag uit, Vuurkat! Ontwerp mij een mid hoorn, die het frequentie berijk van 500hz tot 3000hz haalt.. met betaalbare driver 8)
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Nils_vn schreef:
omdat Hornresp zelf hem al in de hoek zet: nl 0.5*pi. Als je dan nog eens een meter hoornlengte er bij hangt, komt er zeker een mooi plaatje uit....
Wacht even, het einde van de (uiteindelijke) hoorn in de hoek, is als de geluidsgolf die recht de kamer in gaat. Als je de hoornmond (van de kast) zo neerzet, dat de geluidsgolf nog een stuk langs één of twee muren moet om de kamer in te komen, dan is dat een effectieve verlenging.

Je kunt simulaties hiervan bekijken op http://ldsg.snippets.org/HORNS/basshornfea.html

De beroemde Labhorn wordt ook op die manier verlengd, optioneel, en zelfs de Frugalhorn werkt zo. Je moet dit op de een of andere manier meerekenen, om een realistische voorstelling van het uiteindelijke resultaat te hebben. Of het precies een konisch stuk van een meter is, dat zal wel niet, speel er maar wat mee.

Deze hoorn is toch gebouwd door iemand van dit forum? Ik ga even zoeken in het archief, we kunnen het natuurlijk het beste aan die persoon vragen hoe het functioneert! :)
AntonZ
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Bericht door AntonZ »

Ivo schreef:
Afbeelding
Ik weet niet zoveel van hoorns, maar mij lijkt de lengte deze hoorn vrij kort, te kort om echt laag te gaan?



Bill Fitzmaurice heeft enkele ontwerpen voor huiskamer sub hoorns. Tuba 18 gaat tot ongeveer 40Hz (prima voor muziek). Table Tuba en THT gaan lager, vooral ook leuk voor home theatre. Ik heb geen idee of je drivers er geschikt voor zijn.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Vuurkat schreef:
Ik kan inderdaad geen hoorn ontwerpen :lol: . [/url].
Een hoorn ontwerpen kan iedereen die de formules op een juiste wijze in een spreadsheet kan zetten.
Dat zijn wel heeeeeel veel formules.. In de diverse publicaties van good-old-Paul Wilbur Klipsch staan de meest relevante. Maar ook uit dat artikel wat op de startpagina van dit forum staat kun je diverse formules peuteren.
Maken is een ietwat ander verhaal.. Door alle kromme hoeken moet je toch wel wat van goniometrie snappen om het naadloos in elkaar te kunnen zetten. Nauwkeurigheid speelt daarbij zeker een rol.. CNC is bijna een must..
Verder helpt het als je "denkt" als een geluidsgolf..
Exponentiele hoorns hebben echter mijn voorkeur.
Over uitdaging gesproken: bedenk eens een hoorn met een heel hoog rendement (ca 114dB/1W/1m) en een frequentiekarakteristiek die recht is van 300 tot ver voorbij 20.000 Hz.... (is mij gelukt.. dus het kan... volgens mij heeft Nils die ook...)

Kees
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Is dat eentje met of eentje zonder driver?
audiomanics schreef:
Een hoorn ontwerpen kan iedereen die de formules op een juiste wijze in een spreadsheet kan zetten.
.....
Maken is een ietwat ander verhaal.. Door alle kromme hoeken moet je toch wel wat van goniometrie snappen om het naadloos in elkaar te kunnen zetten.
Inderdaad :( .
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Vuurkat schreef:
Is dat eentje met of eentje zonder driver?
audiomanics schreef:
Een hoorn ontwerpen kan iedereen die de formules op een juiste wijze in een spreadsheet kan zetten.
.....
Maken is een ietwat ander verhaal.. Door alle kromme hoeken moet je toch wel wat van goniometrie snappen om het naadloos in elkaar te kunnen zetten.
Inderdaad :( .
Met natuurlijk, of iemand moet in de kast zitten en een stukje zingen :?:
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Hahaha, ja, hoe harder je zingt, hoe hoger het rendement.

Vuurkat: je hebt altijd een driver nodig. De pa midhoorn (dus de hoorn zelf) die je kunt kopen werken niet zonder driver, alleen zijn die drivers ook los te koop. Zie bv Monacor.



Groeten Mark
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

bartsegers schreef:
Vuurkat schreef:
Is dat eentje met of eentje zonder driver?

Met natuurlijk, of iemand moet in de kast zitten en een stukje zingen :?:
Als de hoorn goed in elkaar zit, zou je soms zweren dat er werkelijk iemand in zit te zingen :shock:
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Behalve bij piëzo's. :roll:

Dan klinkt het alsof de stembanden een beetje zijn beschadigd.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Vuurkat schreef:
Behalve bij piëzo's. :roll:
Een piëzo met een echte Hoorn vergelijken? PWK draaid zich om in z'n graf...
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Bericht door jw »

Ivo schreef:
Nils_vn schreef:
omdat Hornresp zelf hem al in de hoek zet: nl 0.5*pi. Als je dan nog eens een meter hoornlengte er bij hangt, komt er zeker een mooi plaatje uit....
Wacht even, het einde van de (uiteindelijke) hoorn in de hoek, is als de geluidsgolf die recht de kamer in gaat. Als je de hoornmond (van de kast) zo neerzet, dat de geluidsgolf nog een stuk langs één of twee muren moet om de kamer in te komen, dan is dat een effectieve verlenging.

Je kunt simulaties hiervan bekijken op http://ldsg.snippets.org/HORNS/basshornfea.html

De beroemde Labhorn wordt ook op die manier verlengd, optioneel, en zelfs de Frugalhorn werkt zo. Je moet dit op de een of andere manier meerekenen, om een realistische voorstelling van het uiteindelijke resultaat te hebben. Of het precies een konisch stuk van een meter is, dat zal wel niet, speel er maar wat mee.

Deze hoorn is toch gebouwd door iemand van dit forum? Ik ga even zoeken in het archief, we kunnen het natuurlijk het beste aan die persoon vragen hoe het functioneert! :)
viewtopic.php?t=2054&highlight=
:wink:
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Kun je wat zeggen over geluid en huiskamervriendelijkheid? Is het vooral een goede beukkast, of ben je ook te spreken over precisie enzo?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”