sub hoorn, doen?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jago
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 28 dec 2005, 1:20
Locatie: Antwerpen(Berchem)
Contacteer:

sub hoorn, doen?

Bericht door jago »

ik zat net een beetje te googlen en kwam dit tegen http://ldsg.snippets.org/HORNS/sub.html ik heb nog een paartje van die woofers liggen en vroeg mij af of dit de moeite was om is voor de lol te bouwen, hoe moeilijk is het om zo iets te maken? en is het ontwerp goed?

mvg Jago
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

miss wat meer info :?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Waarom niet bouwen?

Lijkt mij een geweldige uitdaging! (ook constructief)
Verder is de schrijver redelijk positief over de hoorn...

(en een BR kastje altijd is ook zo suf :roll: )
Gebruikersavatar
jago
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 28 dec 2005, 1:20
Locatie: Antwerpen(Berchem)
Contacteer:

Bericht door jago »

ik heb de maker er van gistere gemailt en hij heeft geantwoord dat hij zijn plannen niet met de rest van de geïntreseerde wereld deelt, JAMMER.
Ik denk niet dat ik de moed ga hebben om zelf iets te ontwerpen ook al weet ik nu dat het kan. Hoe moeilijk is het om een bass horn zelf te ontwerpen?
mischien dan toch is een suf br kastje maken :D

mvg Jago
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Persoonlijk zou ik dan voor een gesloten kast gaan, is veel muzikaler dan BR... Is overigens slechts mijn bescheiden mening ;)
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Mijn bescheiden mening is lekker anders! :P :lol:
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

lepain schreef:
Mijn bescheiden mening is lekker anders! :P :lol:
1 leuk voor je
2 dit soort onzin kun je ook in andere topics doen
3 als je wat te zeggemn hebt behalve onzin zeg het dan
[-X
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

danielv schreef:
lepain schreef:
Mijn bescheiden mening is lekker anders! :P :lol:
1 leuk voor je
2 dit soort onzin kun je ook in andere topics doen
3 als je wat te zeggemn hebt behalve onzin zeg het dan
[-X
Nounounou, en wie is dit? De forumpolitie ofzo?
Nee, je hebt gelijk, het was wel een erg korte en slecht onderbouwde uitspraak.
Laat ik het goedmaken:
Zowel een BR als een gesloten box is een compromis. Ik kan de BR erg waarderen door de lage onderste grensfrequentie, de belastbaarheid en de lage vervorming rond de afstemfrequentie.
Ik denk dat de lage onderste grensfrequentie en de lage vervorming belangrijk zijn voor muzikaliteit.

Maar als je de hoorn wou maken vanwege haar snelheid is de BR niet een logisch alternatief. Kwa snelheid laat de BR het een beetje afweten en is hij ondergeschikt aan de gesloten box.

Sorry Daniel! :wink:
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

zo mag ik het horen
Gebruikersavatar
jago
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 28 dec 2005, 1:20
Locatie: Antwerpen(Berchem)
Contacteer:

Bericht door jago »

ha, het is niet echt een noodzaak om iets met de woofers te bouwen maar ik heb ze nu al 2 jaar in de kelder liggen en kwam da horn ontwerp me ze teggen.
zijn er programa's (liefst voor mac) die ik kan gebruik om een horn te simuleren, alle hulp is welkom.

mvg Jago
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

jago schreef:
ha, het is niet echt een noodzaak om iets met de woofers te bouwen maar ik heb ze nu al 2 jaar in de kelder liggen en kwam da horn ontwerp me ze teggen.
zijn er programa's (liefst voor mac) die ik kan gebruik om een horn te simuleren, alle hulp is welkom.

mvg Jago
ik weet niet zeker winsd miss en dan de msc versie anders moet je vuurkat even of kevincce janssen ff pmen die weten er welraad mee ( andere forumleden ook wel denk ik)
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

jago schreef:
ik heb de maker er van gistere gemailt en hij heeft geantwoord dat hij zijn plannen niet met de rest van de geïntreseerde wereld deelt, JAMMER.
Ik denk niet dat ik de moed ga hebben om zelf iets te ontwerpen ook al weet ik nu dat het kan. Hoe moeilijk is het om een bass horn zelf te ontwerpen?
mischien dan toch is een suf br kastje maken :D

mvg Jago
Voor een hoorn heb je hornresp...

Is een GOEDE bas hoorn moeillijk zelf te ontwerpen... als je vanaf 0 begint.. ja..

Is het mogenlijk? Ook ja..
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hej hej als er al forum pliesie is dan ben ik er eentje van :D

Geen ruzie maken hé, kusje en een knuf, iedereen weer vriendjes...... :wink:

Wowly
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Implo schreef:
Persoonlijk zou ik dan voor een gesloten kast gaan, is veel muzikaler dan BR... Is overigens slechts mijn bescheiden mening ;)
Laten we even een ding voorop stellen: een hoorn is geen bassreflex speaker, net zo min als een hoorn in TL is...

Lijkt me rede genoeg voor lepain om zo kortaf te reageren...

Daarnaast denk ik niet dat het slim is om vuurkat een hoorn te laten simuleren. Laat hem maar eerst zelf een keer een speaker in elkaar zetten voordat hij anderen gaat helpen :roll:

Voor hoorn zijn er eigenlijk niet veel mogelijkheden:

- Matin King Mathcad sheets. Deze moet je betalen (incl mathcad)
- AJhorn (ook betalen)
- Hornresp

In all gevallen zal het niet eenvoudig zijn om zelf tot een mooi ontwerp te komen, laat staan om dat model dan ook nog om te zetten in een tekening die overeenkomt met dat model. Triviaal is het zeker niet. Rede genoeg voor mij om me er niet aan te wagen ;)

Voor de mac kun je nog lang zoeken ;) Echter draaien deze proggies vast wel via parallels of bootcamp, of anders zelfs via darwine.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Een hoorn voor de huiskamer ontwerpen schijnt met behulp van goede software niet zo moeilijk te zijn. Een goede SUBhoorn is erg lastig. Je hebt er een enorme hoorn voor nodig. Ik zou uitkijken naar andere principes.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Martijn M schreef:
Een hoorn voor de huiskamer ontwerpen schijnt met behulp van goede software niet zo moeilijk te zijn. Een goede SUBhoorn is erg lastig. Je hebt er een enorme hoorn voor nodig. Ik zou uitkijken naar andere principes.
Een Sub hoorn die vanaf 20-25 Hz werkt wordt idd erg lang. Deze heeft een hoornlengte van 5 meter en gaat tot 25 Hz ( wel met een rendement van 105 dB bij 1 watt/1m :shock: )
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Hoi!
John Sheerin van die subhoorn die je bovenaan post, werkt tegenwoordig als ontwikkelaar voor een PA-speaker bedrijf. Hij werkt onder andere aan... bashoorns. Daarnaast is het volgens mij een perfectionist, hij bereikt nooit echt een punt dat hij vol trots een ontwerp presenteert. Ondanks het feit dat zijn bouwsels ongetwijfeld veel beter zijn dan wat de gemiddelde horny in z'n kelder knutselt. Ik denk dat hij om die twee redenen op z'n ontwerp zit. Overigens zie ik hem ook wel als een soort Tom Danley een keer een ontwerp aan de horn community schenken.

Als je per sé een hoorn zoekt, is dit misschien een optie: http://www.cowanaudio.com/hornsubjr.html

Afbeelding

Voor twee 10 inch drivers. De gesimuleerde Fc is onder 40 Hz, de genoemde real-world resultaten is -2 dB op 29 Hz. Dat is geen kattepis! Hij is ook niet zo groot, niet zo ingewikkeld.

William Cowan is ook iets professioneels met geluid, volgens mij werkt hij op een universiteit. Hij begeleidt studentenonderzoeken, iets wat hij handig gebruikt voor zijn hobby-activiteiten. Hij heeft zijn studenten modellen laten opstellen voor de tapped horn en ze die met prototypes en metingen laten verifiëren. :wink:

Cowan is ook een kritische bron, hij zet het rustig op z'n site als iets niet bevallen is.
Gebruikersavatar
jago
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 28 dec 2005, 1:20
Locatie: Antwerpen(Berchem)
Contacteer:

Bericht door jago »

dus is het mogelijk om die horn te gebruiken voor mijn woofers? moet ik dan eerst nog wat aanpassen of zo?
ik zal horn resp is snel downloaden en er wat mee klooien en zien of ik er iets uit krijg.
bedankt voor de info

mvg Jago
Gebruikersavatar
jago
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 28 dec 2005, 1:20
Locatie: Antwerpen(Berchem)
Contacteer:

Bericht door jago »

ik heb net geprobeert alles in horn resp te krijgen en dit is tot zover het resultaat, kan er iemand voor mij ff controleren of het gene dat ik er het ingevoerd juist is? dit zijn de specs van de woofer http://www.madisound.com/pdf/peerless/850146.pdf

mvg Jago
Bijlagen
input parameters.JPG
spl.JPG
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

kloppen de lengten van je segmenten wel?
Je laatste segment van bv 1 meter is wel erg lang als ik zo snel naar de tekening kijk...

Ik zou daar zeker kritisch naar kijken. en rkeneen met de midellijn van je doorsnede.
Gebruikersavatar
jago
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 28 dec 2005, 1:20
Locatie: Antwerpen(Berchem)
Contacteer:

Bericht door jago »

ik heb er geen idee van, ik heb gewoon de TS parameters in gevuld en de rest van http://www.cowanaudio.com/hornsubjr.html
gehaalt, ik denk dat het laatse segment de hoek van de kamer is kan dat?

mvg Jago
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

jago schreef:
ik heb er geen idee van, ik heb gewoon de TS parameters in gevuld en de rest van http://www.cowanaudio.com/hornsubjr.html
gehaalt, ik denk dat het laatse segment de hoek van de kamer is kan dat?

mvg Jago
volgens mij moet dat idd de hoek voorstellen... foute boel. Simuleer nog eens zonder dat stuk...
Gebruikersavatar
jago
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 28 dec 2005, 1:20
Locatie: Antwerpen(Berchem)
Contacteer:

Bericht door jago »

waar om is het fout om de hoek te simuleren?( ik denk dat ie wel in de hoek komt)
ik weet niet goed wat ik dan allemaal moet veranderen, ik heb het programa nog niet helemaal goed begrepen. ik weet al wat de voor en achter kamer is :D .
ik zie op de tekening ook geen voorkamer klopt dat?
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

omdat Hornresp zelf hem al in de hoek zet: nl 0.5*pi. Als je dan nog eens een meter hoornlengte er bij hangt, komt er zeker een mooi plaatje uit....
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Ik kan inderdaad geen hoorn ontwerpen :lol: . Nouwja, misschien eentje voor middentonen maar dat kan iedereen die ff op de link hieronder klikt wel.

Ik weet niet of je deze website al kent: Single driver website - horns.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”