sub hoorn, doen?
Moderator: Beheerdersteam
sub hoorn, doen?
ik zat net een beetje te googlen en kwam dit tegen http://ldsg.snippets.org/HORNS/sub.html ik heb nog een paartje van die woofers liggen en vroeg mij af of dit de moeite was om is voor de lol te bouwen, hoe moeilijk is het om zo iets te maken? en is het ontwerp goed?
mvg Jago
mvg Jago
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
ik heb de maker er van gistere gemailt en hij heeft geantwoord dat hij zijn plannen niet met de rest van de geïntreseerde wereld deelt, JAMMER.
Ik denk niet dat ik de moed ga hebben om zelf iets te ontwerpen ook al weet ik nu dat het kan. Hoe moeilijk is het om een bass horn zelf te ontwerpen?
mischien dan toch is een suf br kastje maken
mvg Jago
Ik denk niet dat ik de moed ga hebben om zelf iets te ontwerpen ook al weet ik nu dat het kan. Hoe moeilijk is het om een bass horn zelf te ontwerpen?
mischien dan toch is een suf br kastje maken
mvg Jago
Nounounou, en wie is dit? De forumpolitie ofzo?danielv schreef:1 leuk voor jelepain schreef:Mijn bescheiden mening is lekker anders!![]()
2 dit soort onzin kun je ook in andere topics doen
3 als je wat te zeggemn hebt behalve onzin zeg het dan
Nee, je hebt gelijk, het was wel een erg korte en slecht onderbouwde uitspraak.
Laat ik het goedmaken:
Zowel een BR als een gesloten box is een compromis. Ik kan de BR erg waarderen door de lage onderste grensfrequentie, de belastbaarheid en de lage vervorming rond de afstemfrequentie.
Ik denk dat de lage onderste grensfrequentie en de lage vervorming belangrijk zijn voor muzikaliteit.
Maar als je de hoorn wou maken vanwege haar snelheid is de BR niet een logisch alternatief. Kwa snelheid laat de BR het een beetje afweten en is hij ondergeschikt aan de gesloten box.
Sorry Daniel!
ik weet niet zeker winsd miss en dan de msc versie anders moet je vuurkat even of kevincce janssen ff pmen die weten er welraad mee ( andere forumleden ook wel denk ik)jago schreef:ha, het is niet echt een noodzaak om iets met de woofers te bouwen maar ik heb ze nu al 2 jaar in de kelder liggen en kwam da horn ontwerp me ze teggen.
zijn er programa's (liefst voor mac) die ik kan gebruik om een horn te simuleren, alle hulp is welkom.
mvg Jago
Voor een hoorn heb je hornresp...jago schreef:ik heb de maker er van gistere gemailt en hij heeft geantwoord dat hij zijn plannen niet met de rest van de geïntreseerde wereld deelt, JAMMER.
Ik denk niet dat ik de moed ga hebben om zelf iets te ontwerpen ook al weet ik nu dat het kan. Hoe moeilijk is het om een bass horn zelf te ontwerpen?
mischien dan toch is een suf br kastje maken![]()
mvg Jago
Is een GOEDE bas hoorn moeillijk zelf te ontwerpen... als je vanaf 0 begint.. ja..
Is het mogenlijk? Ook ja..
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Laten we even een ding voorop stellen: een hoorn is geen bassreflex speaker, net zo min als een hoorn in TL is...Implo schreef:Persoonlijk zou ik dan voor een gesloten kast gaan, is veel muzikaler dan BR... Is overigens slechts mijn bescheiden mening
Lijkt me rede genoeg voor lepain om zo kortaf te reageren...
Daarnaast denk ik niet dat het slim is om vuurkat een hoorn te laten simuleren. Laat hem maar eerst zelf een keer een speaker in elkaar zetten voordat hij anderen gaat helpen
Voor hoorn zijn er eigenlijk niet veel mogelijkheden:
- Matin King Mathcad sheets. Deze moet je betalen (incl mathcad)
- AJhorn (ook betalen)
- Hornresp
In all gevallen zal het niet eenvoudig zijn om zelf tot een mooi ontwerp te komen, laat staan om dat model dan ook nog om te zetten in een tekening die overeenkomt met dat model. Triviaal is het zeker niet. Rede genoeg voor mij om me er niet aan te wagen
Voor de mac kun je nog lang zoeken
Een Sub hoorn die vanaf 20-25 Hz werkt wordt idd erg lang. Deze heeft een hoornlengte van 5 meter en gaat tot 25 Hz ( wel met een rendement van 105 dB bij 1 watt/1mMartijn M schreef:Een hoorn voor de huiskamer ontwerpen schijnt met behulp van goede software niet zo moeilijk te zijn. Een goede SUBhoorn is erg lastig. Je hebt er een enorme hoorn voor nodig. Ik zou uitkijken naar andere principes.
Hoi!
John Sheerin van die subhoorn die je bovenaan post, werkt tegenwoordig als ontwikkelaar voor een PA-speaker bedrijf. Hij werkt onder andere aan... bashoorns. Daarnaast is het volgens mij een perfectionist, hij bereikt nooit echt een punt dat hij vol trots een ontwerp presenteert. Ondanks het feit dat zijn bouwsels ongetwijfeld veel beter zijn dan wat de gemiddelde horny in z'n kelder knutselt. Ik denk dat hij om die twee redenen op z'n ontwerp zit. Overigens zie ik hem ook wel als een soort Tom Danley een keer een ontwerp aan de horn community schenken.
Als je per sé een hoorn zoekt, is dit misschien een optie: http://www.cowanaudio.com/hornsubjr.html

Voor twee 10 inch drivers. De gesimuleerde Fc is onder 40 Hz, de genoemde real-world resultaten is -2 dB op 29 Hz. Dat is geen kattepis! Hij is ook niet zo groot, niet zo ingewikkeld.
William Cowan is ook iets professioneels met geluid, volgens mij werkt hij op een universiteit. Hij begeleidt studentenonderzoeken, iets wat hij handig gebruikt voor zijn hobby-activiteiten. Hij heeft zijn studenten modellen laten opstellen voor de tapped horn en ze die met prototypes en metingen laten verifiëren.
Cowan is ook een kritische bron, hij zet het rustig op z'n site als iets niet bevallen is.
John Sheerin van die subhoorn die je bovenaan post, werkt tegenwoordig als ontwikkelaar voor een PA-speaker bedrijf. Hij werkt onder andere aan... bashoorns. Daarnaast is het volgens mij een perfectionist, hij bereikt nooit echt een punt dat hij vol trots een ontwerp presenteert. Ondanks het feit dat zijn bouwsels ongetwijfeld veel beter zijn dan wat de gemiddelde horny in z'n kelder knutselt. Ik denk dat hij om die twee redenen op z'n ontwerp zit. Overigens zie ik hem ook wel als een soort Tom Danley een keer een ontwerp aan de horn community schenken.
Als je per sé een hoorn zoekt, is dit misschien een optie: http://www.cowanaudio.com/hornsubjr.html

Voor twee 10 inch drivers. De gesimuleerde Fc is onder 40 Hz, de genoemde real-world resultaten is -2 dB op 29 Hz. Dat is geen kattepis! Hij is ook niet zo groot, niet zo ingewikkeld.
William Cowan is ook iets professioneels met geluid, volgens mij werkt hij op een universiteit. Hij begeleidt studentenonderzoeken, iets wat hij handig gebruikt voor zijn hobby-activiteiten. Hij heeft zijn studenten modellen laten opstellen voor de tapped horn en ze die met prototypes en metingen laten verifiëren.
Cowan is ook een kritische bron, hij zet het rustig op z'n site als iets niet bevallen is.
ik heb net geprobeert alles in horn resp te krijgen en dit is tot zover het resultaat, kan er iemand voor mij ff controleren of het gene dat ik er het ingevoerd juist is? dit zijn de specs van de woofer http://www.madisound.com/pdf/peerless/850146.pdf
mvg Jago
mvg Jago
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
ik heb er geen idee van, ik heb gewoon de TS parameters in gevuld en de rest van http://www.cowanaudio.com/hornsubjr.html
gehaalt, ik denk dat het laatse segment de hoek van de kamer is kan dat?
mvg Jago
gehaalt, ik denk dat het laatse segment de hoek van de kamer is kan dat?
mvg Jago
volgens mij moet dat idd de hoek voorstellen... foute boel. Simuleer nog eens zonder dat stuk...jago schreef:ik heb er geen idee van, ik heb gewoon de TS parameters in gevuld en de rest van http://www.cowanaudio.com/hornsubjr.html
gehaalt, ik denk dat het laatse segment de hoek van de kamer is kan dat?
mvg Jago
Ik kan inderdaad geen hoorn ontwerpen
. Nouwja, misschien eentje voor middentonen maar dat kan iedereen die ff op de link hieronder klikt wel.
Ik weet niet of je deze website al kent: Single driver website - horns.
Ik weet niet of je deze website al kent: Single driver website - horns.
