Buizen voorversterker voor UCD
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Heb je enig idee hoe hoog je zou uitkomen als je de regelaar er niet tussen had zitten?sevenup schreef:Dit is mijn schema...Leeuwarden schreef:gestabiliseerde voeding voor de gloei met bv een LM317. Mocht iemand een kant en klaar schemaatje hebben om van 8V uit een gestabiliseerde 6,3V te maken, schroom dan niet om dat hier te plaatsen... (hint)
Zeer interessant overigens dit topic. Ligt leuk in het verlengde van mijn eigen plannen. Ga ik zeker volgen dit.
Groeten,
Mischa
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Hier de PDF waar schema in besproken wordt.
- Bijlagen
-
- Octal_Aikido_PCB.pdf
- (164.79 KiB) 576 keer gedownload
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Ik heb keramische voetjes voor mijn buizen. Toen ik deze week probeerde om de buis even in het voetje te drukken kwam ik tot de conclusie dat dat vreselijk zwaar gaat. Is dat normaal?
Gloeivoeding werkt inmiddels ook naar behoren.
Donderdag de laatste onderdelen gehaald en wat draad en een Alps volume besteld bij AE Europe. Complimenten voor Kimm bij AE voor de razendsnelle afhandeling!
Gloeivoeding werkt inmiddels ook naar behoren.
Donderdag de laatste onderdelen gehaald en wat draad en een Alps volume besteld bij AE Europe. Complimenten voor Kimm bij AE voor de razendsnelle afhandeling!
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Bij nieuwe voetjes is dat zeker normaal. Gelukkig wel: dan heb je zeker goed contact. De contacten van het voetje "snijden" zich als het ware in de pennetjes van de buis.Leeuwarden schreef:Toen ik deze week probeerde om de buis even in het voetje te drukken kwam ik tot de conclusie dat dat vreselijk zwaar gaat. Is dat normaal?
Het moet niet zo zijn dat je ze er met een hamer in moet slaan, maar ze moeten er ook niet zo infloepen.
Bij de "oh zo mooie" maar kostbare Yamamoto voetjes, die ik bijna altijd gebruik, is de klemkracht in te stellen met een speciaal tooltje. Toch zet ik ze zo dat de buis er met moeite in gaat. Ook is het reinigen van de pennetjes van de buis met een klein koperborsteltje aan te raden. Scheelt je weer vreemde effecten op de wat langere termijn.
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
In bovengenoemd en eerder geplaatste PDF staat twee keer het schema van deze pre. Een mono en een stereo uitvoering. Ik de mono uitvoering staat in de BOM dat C5 een 16V elko moet zijn. In de stereo uitvoering wordt alleen gesproken over het minimale voltage dat hoger moet zijn als de B+.Leeuwarden schreef:Hier de PDF waar schema in besproken wordt.
Ik ben geneigd om te veronderstellen, maar misschien heb ik het mis, dat de stereo uitvoering correct is. Klopt dat?
Overigens is C5 ook het enige component dat naar de ster-aarde gaat. Is het correct om ze dan beide (links en rechts) aan te sluiten op het aarde-punt na R16? (zeg maar de 0 van de B+ voeding)
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ik geloof dat je nog maar een nachtje moet slapen...Leeuwarden schreef:Na een nacht slapen zie ik dat C5 alleen links zit... Zou die ook niet rechts moeten?
Nog zo'n fijne vraag: Sluit je de aarde van de audio in/uit aan op de ster-aarde?
Waar componenten in een schema staan maakt toch helemaal niet uit? als de werking maar duizelijk en overzichtelijk is..
Je hoeft een schakeling dus helemaal niet op te bouwen zoals het schema er uit ziet, als je de componenten maar logisch plaatst (dus niet de ingang tegen een nettrafo aan ofzo)
Natuurlijk worden alle massa's aangesloten op de ster-aarde. En wel in een sterconfiguratie, dus niet stiekum toch ergens een lus maken.
Overigens vind ik het wel apart dat jouw oktal-voetjes niet gelijk zijn... De helft staat haaks op de andere... (als ik naar de nummering kijk)
Kees
C5 moet een hoog voltage elco zijn. Hij wordt als extra buffering van de voeding gebruikt vlak bij de buis.
Zelf doe ik meestal bij elke voorversterker buis een elco vlakbij de buis zelf van 10-22 uF. In jou schema dus rechtstreeks aan de 2 anodes van de buizen. En dan iets van 10u/400V
Zelf doe ik meestal bij elke voorversterker buis een elco vlakbij de buis zelf van 10-22 uF. In jou schema dus rechtstreeks aan de 2 anodes van de buizen. En dan iets van 10u/400V
Laatst gewijzigd door sevenup op wo 26 mar 2008, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Duidelijk. Lus is altijd brom?audiomanics schreef:Waar componenten in een schema staan maakt toch helemaal niet uit? als de werking maar duizelijk en overzichtelijk is..
Je hoeft een schakeling dus helemaal niet op te bouwen zoals het schema er uit ziet, als je de componenten maar logisch plaatst (dus niet de ingang tegen een nettrafo aan ofzo)
Natuurlijk worden alle massa's aangesloten op de ster-aarde. En wel in een sterconfiguratie, dus niet stiekum toch ergens een lus maken.
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Misschien even mierenneuken maar waarom een elco? Voltage is duidelijk.sevenup schreef:C5 moet een hoog voltage elco zijn. Hij wordt als extra buffering van de voeding gebruikt vlak bij de buis.
Zelf doe ik meestal bij elke voorversterker buis een elco vlakbij de buis zelf van 10-22 uF. In jou schema dus rechtstreeks aan de 2 anodes van de buizen. En dan iets van 10u/400V
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
