Buizen voorversterker voor UCD

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Als je 5VAC gelijkricht, kom je onbelast op ca 7VDC. Zit je belast denk ik wel aardig op 6,3V. Waarom stabiliseren?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Stabiliseren omdat mijn trafo 2 x 8VAC heeft... Ik moet ergens iets in hitte omzetten ben ik bang...
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Leeuwarden schreef:
gestabiliseerde voeding voor de gloei met bv een LM317. Mocht iemand een kant en klaar schemaatje hebben om van 8V uit een gestabiliseerde 6,3V te maken, schroom dan niet om dat hier te plaatsen... (hint :mrgreen: )
Dit is mijn schema...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ziet er bruikbaar uit! Dank u!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Leeuwarden schreef:
Omdat Asterduc dreigde mijn Thel voorversterker te kopen, besloot ik om dit project maar weer eens op te pakken en hopelijk nu al mijn audioprojecten eens af te maken...
Ben aapetrots dat ik ook eens iets nuttigs heb gedaan :P \:D/
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

sevenup schreef:
Leeuwarden schreef:
gestabiliseerde voeding voor de gloei met bv een LM317. Mocht iemand een kant en klaar schemaatje hebben om van 8V uit een gestabiliseerde 6,3V te maken, schroom dan niet om dat hier te plaatsen... (hint :mrgreen: )
Dit is mijn schema...

Afbeelding
Heb je enig idee hoe hoog je zou uitkomen als je de regelaar er niet tussen had zitten?

Zeer interessant overigens dit topic. Ligt leuk in het verlengde van mijn eigen plannen. Ga ik zeker volgen dit.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Inmiddels zijn de onderdelen voor de voeding van de gloei binnen.
Na een avondje spitten vond ik het volgende schema. Wat mij enorm helpt is dat op dit schema de pin lay-out van de buizen is genummerd....
Bijlagen
Octal_Aikido_PCB-5.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Hier de PDF waar schema in besproken wordt.
Bijlagen
Octal_Aikido_PCB.pdf
(164.79 KiB) 576 keer gedownload
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb keramische voetjes voor mijn buizen. Toen ik deze week probeerde om de buis even in het voetje te drukken kwam ik tot de conclusie dat dat vreselijk zwaar gaat. Is dat normaal?

Gloeivoeding werkt inmiddels ook naar behoren.

Donderdag de laatste onderdelen gehaald en wat draad en een Alps volume besteld bij AE Europe. Complimenten voor Kimm bij AE voor de razendsnelle afhandeling!
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Leeuwarden schreef:
Toen ik deze week probeerde om de buis even in het voetje te drukken kwam ik tot de conclusie dat dat vreselijk zwaar gaat. Is dat normaal?
Bij nieuwe voetjes is dat zeker normaal. Gelukkig wel: dan heb je zeker goed contact. De contacten van het voetje "snijden" zich als het ware in de pennetjes van de buis.
Het moet niet zo zijn dat je ze er met een hamer in moet slaan, maar ze moeten er ook niet zo infloepen.
Bij de "oh zo mooie" maar kostbare Yamamoto voetjes, die ik bijna altijd gebruik, is de klemkracht in te stellen met een speciaal tooltje. Toch zet ik ze zo dat de buis er met moeite in gaat. Ook is het reinigen van de pennetjes van de buis met een klein koperborsteltje aan te raden. Scheelt je weer vreemde effecten op de wat langere termijn.

Kees
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Thanks Kees!

Even een fotootje van de progressie....
Bijlagen
_MGL0623.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Leeuwarden schreef:
Hier de PDF waar schema in besproken wordt.
In bovengenoemd en eerder geplaatste PDF staat twee keer het schema van deze pre. Een mono en een stereo uitvoering. Ik de mono uitvoering staat in de BOM dat C5 een 16V elko moet zijn. In de stereo uitvoering wordt alleen gesproken over het minimale voltage dat hoger moet zijn als de B+.
Ik ben geneigd om te veronderstellen, maar misschien heb ik het mis, dat de stereo uitvoering correct is. Klopt dat?

Overigens is C5 ook het enige component dat naar de ster-aarde gaat. Is het correct om ze dan beide (links en rechts) aan te sluiten op het aarde-punt na R16? (zeg maar de 0 van de B+ voeding)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Na een nacht slapen zie ik dat C5 alleen links zit... Zou die ook niet rechts moeten?

Nog zo'n fijne vraag: Sluit je de aarde van de audio in/uit aan op de ster-aarde?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Leeuwarden schreef:
Na een nacht slapen zie ik dat C5 alleen links zit... Zou die ook niet rechts moeten?

Nog zo'n fijne vraag: Sluit je de aarde van de audio in/uit aan op de ster-aarde?
Ik geloof dat je nog maar een nachtje moet slapen...
Waar componenten in een schema staan maakt toch helemaal niet uit? als de werking maar duizelijk en overzichtelijk is..
Je hoeft een schakeling dus helemaal niet op te bouwen zoals het schema er uit ziet, als je de componenten maar logisch plaatst (dus niet de ingang tegen een nettrafo aan ofzo)
Natuurlijk worden alle massa's aangesloten op de ster-aarde. En wel in een sterconfiguratie, dus niet stiekum toch ergens een lus maken.


Overigens vind ik het wel apart dat jouw oktal-voetjes niet gelijk zijn... De helft staat haaks op de andere... (als ik naar de nummering kijk)

Kees
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

C5 moet een hoog voltage elco zijn. Hij wordt als extra buffering van de voeding gebruikt vlak bij de buis.

Zelf doe ik meestal bij elke voorversterker buis een elco vlakbij de buis zelf van 10-22 uF. In jou schema dus rechtstreeks aan de 2 anodes van de buizen. En dan iets van 10u/400V
Laatst gewijzigd door sevenup op wo 26 mar 2008, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

sevenup schreef:
C5 moet volgens mij een hoog voltage elco zijn. .
Ik weet het wel zeker!! minimaal 350V, als dat voedingschema hetgene is wat je gebruikt..

Kees
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

audiomanics schreef:
sevenup schreef:
C5 moet volgens mij een hoog voltage elco zijn. .
Ik weet het wel zeker!! minimaal 350V, als dat voedingschema hetgene is wat je gebruikt..

Kees
haha, had net mijn post aangepast...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

audiomanics schreef:
Overigens vind ik het wel apart dat jouw oktal-voetjes niet gelijk zijn... De helft staat haaks op de andere... (als ik naar de nummering kijk)

Kees
Ja, klopt... zo kwam ik naar mijn mening beter uit met de plaatsing van de onderdelen... 8)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

audiomanics schreef:
Waar componenten in een schema staan maakt toch helemaal niet uit? als de werking maar duizelijk en overzichtelijk is..
Je hoeft een schakeling dus helemaal niet op te bouwen zoals het schema er uit ziet, als je de componenten maar logisch plaatst (dus niet de ingang tegen een nettrafo aan ofzo)
Natuurlijk worden alle massa's aangesloten op de ster-aarde. En wel in een sterconfiguratie, dus niet stiekum toch ergens een lus maken.

Kees
Duidelijk. Lus is altijd brom?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

sevenup schreef:
C5 moet een hoog voltage elco zijn. Hij wordt als extra buffering van de voeding gebruikt vlak bij de buis.

Zelf doe ik meestal bij elke voorversterker buis een elco vlakbij de buis zelf van 10-22 uF. In jou schema dus rechtstreeks aan de 2 anodes van de buizen. En dan iets van 10u/400V
Misschien even mierenneuken maar waarom een elco? Voltage is duidelijk.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Als de financien het toelaten en je voldoende ruimte in de kast hebt mag je er ook een gewone condensator inzetten hoor..

Kees
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb hier nog wel een paar Audyncaps liggen van 10uF onder andere... stop ik die er wel in...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Stand van zaken tot nu toe... zie ik daar een lus?
Bijlagen
aikido.jpg
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Ik doe het meestal zoals hieronder.

Ik leg een U van massief koperdraad ( 1,5mm2 ) langs de buizen, en leg de onderkant van de U aan massa. Het uiteinde blijft dus open, en je hebt geen lus :D
Bijlagen
ground.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Als ik nu mijn B+ maak als aangegeven (rood zijn de fictieve componenten), doe ik het dan goed?
Bijlagen
ground.jpg
Plaats reactie