Thel Accusound 100 restauratie, aangevuld met Wadia 830 CDP

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Gydotron schreef:
Een potmeter van 100 K is echt teveel. Maar anders spring je eens binnen, ik heb nog een attenuator van Jos Van Eijndhoven liggen, die kan je gerust eens uitproberen, die geeft een constante uitgangsimpedantie.
da's goed om weten Guido.
Zal ik zeker doen.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Dit was mijn oorspronkelijke frontplaat idee met het profiel van de vrachtwagen trede.
Het middenstuk is nu voorzien van een stuk rubber. Daar zou nog een stuk massief sicamore kunnen komen of gewoon een zwarte plaat in alu of plexi. Is nogal druk nu.
Bijlagen
HPIM2098 [800x600].JPG
HPIM2105 [800x600].JPG
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

alternatief
Bijlagen
HPIM2138 [800x600].JPG
meanman64

Bericht door meanman64 »

Of zoiets
Bijlagen
4.jpg
meanman64

Bericht door meanman64 »

asterduc schreef:
alternatief
Valt er op dat middenstuk geen soort reliëf op te monteren iets gebogen ofzo?Maakt het wat robuuster meer body.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

meanman64 schreef:
Of zoiets
iets te bruut naar mijn smaak! dit is eerder iets voor HD rijders, niet voor Duc's.
meanman64 schreef:
Valt er op dat middenstuk geen soort reliëf op te monteren iets gebogen ofzo?Maakt het wat robuuster meer body.
Dat is inderdaad wel de bedoeling ja. Een massief houtdeel dat in 3D naar binnen of naar buiten gefreesd wordt.
meanman64

Bericht door meanman64 »

asterduc schreef:
meanman64 schreef:
Of zoiets
iets te bruut naar mijn smaak! dit is eerder iets voor HD rijders, niet voor Duc's.
meanman64 schreef:
Dat is inderdaad wel de bedoeling ja. Een massief houtdeel dat in 3D naar binnen of naar buiten gefreesd wordt.
Het lijkt wel dat we dezelfde ideën hebben,was ik ook aan het denken.Lijkt me wel wat.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

En Ed... Hoe klinkt die Wadia rechtstreeks aan de Thel?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Leeuwarden schreef:
En Ed... Hoe klinkt die Wadia rechtstreeks aan de Thel?
héhé, jij was de eerste die het wist.
Ja, hij is deze middag door UPS afgeleverd en staat hier nu 4 uur te klimatiseren en te bekomen van de jetlag.

Weet je, ik heb 10 jaar van mijn leven verspeeld, nee, echt waar.
Jij had die Accusounds reeds voor 2000 en ook deze Wadia 830 bestond toen reeds. Doe daar nog de Scan Speak units bij, nu goed, de 95000 dan ipv de ringstraler en een iets groter model middentoner, dan heb je de set die ik nu heb.

Een half uur geleden heb ik die boel hier vierkant open gegooid, dit heb ik nog nooit gehoord, zo mooi, muzikaal, strak en onder controle. Ik ben geen referentie als het op high-end ervaring aan komt, maar met deze set wil ik wel uitpakken. In de komende dagen vraag ik Guido's volumeregeling eens om de Primare ernaast te zetten. Hopelijk krijg ik Guido er even bij, dan kan die er zijn mening over geven, die heeft daar ondertussen meer ervaring mee.

Het klankbeeld is ook volledig wat ik zocht.
Een berg Slam, ik kijk telkens tevergeefs of één van mijn 3 sub's aanstaat. Nee, het komt allemaal uit deze set! maar eigenlijk geloof ik het nog zelf niet

Voorlopig wil ik dan ook niet upgraden, maar er eerst een duizendtal CD's doorjagen. Tegen die tijd ben ik wel gewend aan dat upside-down loopwerk van de Wadia.

Zodra ik deze avond hoofdpijn begin te krijgen vijs ik de Wadia open. Ben benieuwd hoe dat ding er binnenin uitziet.

Ed.
Leeuwarden

Cool!

Maaruhhh... Upside-down loopwerk? Dat ken ik geloof ik niet. als je de Wadia open schroeft, plaats je daar dan ook wat foto's van?

By the way... Ik geloof dat mijn eigen cd-speler ook overleden is. Is hopelijk inmiddels aangekomen in Duitsland (Steinmusic) voor een laatste reanimatie poging.... :-(
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Leeuwarden schreef:
Cool!
Maaruhhh... Upside-down loopwerk? Dat ken ik geloof ik niet. als je de Wadia open schroeft, plaats je daar dan ook wat foto's van?
CD loopwerk: Pioneer platter drive. CDtjes onderste boven erin. De bitjes kunnen dan rustiger op de schijf liggen en klinken daardoor veel relaxter. Echt waar hoor!!! :lol:

Fotos: zal ik zeker doen.

Steinmusic: dat zal voor die lui geen probleem zijn. Alles kan toch hersteld worden.
Leeuwarden

Aha, die Pioneer ken ik...

Alles valt te repareren... zou je wel denken... Het ding heeft hier in Leeuwarden al 4 maanden ter reparatie gestaan. Ze kwamen er niet uit...
Ik ben heel benieuwd of het Stein lukt... Ik hoop het wel want ik ben erg gesteld op mijn plankje met een loopwerkje erop...

Afbeelding
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

meanman64 schreef:
Of zoiets
Wow, waar kan je zoiets halen? Leuk voor mijn pass labs cloontje. :)
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Bart_M schreef:
meanman64 schreef:
Of zoiets
Bij Alpha in Antwerpen staat hij in de showroom.
Neem wel wat kleingeld mee :lol:
meanman64

Bericht door meanman64 »

Bart_M schreef:
meanman64 schreef:
Of zoiets
Ik heb het eens gevraagd aan de persoon in kwestie of hij deze verkocht neen dus.Hij had er 6 laten maken en de kostprijs ongeveer 500 Euro het stuk
Leeuwarden

Cowrang heette die man toch?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Leeuwarden schreef:
als je de Wadia open schroeft, plaats je daar dan ook wat foto's van?
hierbij

Ziet er allemaal zeer netjes uit. Mag ook wel voor de prijs van 5500 Euro waar ie ooit nieuw voor verkocht is. Instapmodelletje noemen ze dat bij Wadia :?

Let ook op het bijgebouwde LC klokje. Netjes met alubusjes op de alu afdekplaat. Zeer mooi gedaan.

En het is weer zover. Mijn ruimte is doodstil, 20 dbA, ik zet de spanning op en brom, daar is die trafo, geen controle lampje nodig. De Esound en de Accusounds hadden dat ook. Weten we dit weekend weer gelijk wat te doen!
Bijlagen
HPIM2189 [800x600].JPG
HPIM2188 [800x600].JPG
meanman64

Bericht door meanman64 »

Leeuwarden schreef:
Yep http://cowanrg.mesanetworks.net/projects/
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

meanman64 schreef:
Leeuwarden schreef:
Yep http://cowanrg.mesanetworks.net/projects/
hoezo, is dat een DIY amp?
Dan moet ik daar bij Sammy maar eens een bod op gaan doen [-o<
meanman64

Bericht door meanman64 »

hoezo, is dat een DIY amp?
Dan moet ik daar bij Sammy maar eens een bod op gaan doen [-o<[/quote]

Ik heb die man ooit in een mail gevraagd of hij deze behuizingen verkocht hij zei dat hij het liever niet deed omdat ze nogal prijzig zijn.Ik kan het ook eens aan mijn broer vragen of hij zoiets kan maken,hij is namelijk CNC draaier- frezer
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

gisteren een paar uur luistersessie gehouden.

Dit is wat mij betreft een heel mooie combinatie.
Concave, Accusound en de oude Wadia 830.

Ik was altijd van mening dat electronica niet zo'n groot verschil kon maken als een paar andere speakers.
Die gedachtengang moet ik volledig herzien.

De versterkers die ik nu heb getest gaven allemaal een aanzienlijk ander geluidsbeeld.
Bij de CD speler was mijn verwachting ook niet zo hoog, maar hier opnieuw, een wereld van verschil.
Duidelijk voor mij is dat een oude CD speler niet slechter hoeft te zijn als een nieuwe. Raar eigenlijk als je bedenkt dat er vooral daar nieuwe technieken worden ingezet.

De Primare CD31, nu een goede 2000 euro kan in de verste verte niet op tegen deze 7 jaar oude Wadia 830 die voor minder als 1500 euro te vinden is.

De Thel Accusounds van hun kant zijn mooie en degelijk gebouwde modules. Ik merk nergens onstabiliteit, alles blijft mooi werken en rare geluiden zijn hem vreemd. De nieuwprijs voor deze modules is hoog, maar staat volgens mij wel ruim in verhouding met de geleverde kwaliteit.

In de komende maanden bouw ik de andere 2 Accusounds om, maar dan met nog enkele verbeteringen zoals een volledig dedicated gestabiliseerde voeding voor de driver sectie, dubbele gelijkrichting in de voeding, source weerstanden op de FET's, ...

Ed
sietse

Bericht door sietse »

Een beetje offtopic, maar ik zit de accusound d40 te overwegen. Kom er alleen niet achter of het mosfet eindtorren zijn of niet en of ze als bouwpakket te leveren zijn.
http://www.thel-audioworld.de/module/acuso/acsnd40.htm

Edit, ik wor echt oud. het is mosfet, staat onder in m'n scherm als ik die site open heb.... :oops: :oops:
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

ik denk dat er daar een leuke amp mee te bouwen is hoor sietse
als je volgens mij geen al te moeilijke speakers hebt(2 ohm of zeer capacitief)
mvg
audioot
vigier

Bericht door vigier »

Het zijn de IRFP240 en de IRFP9240.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Daar sluit ik me bij aan.
De Thel is een mooie versterker om jouw TL's aan te sturen.
Maakt volgens mij ook weinig uit of het de 100 of 40 is.
Het einge verschil lijkt mij het aantal power fets.

De modules zijn mooi gebouwd en zover ik nu kan zeggen, zeer betrouwbaar. Electronica opbouwen lukt bij mij nooit van de eerste keer :oops: . Bij de Thel daarentegen ging dat nu eens wel :D .

De voeding zou je nog zelf kunnen samenstellen want Thel weet nogal door te tellen wat dat betreft.
Op eBay zijn genoeg aanbieders van mooie voedingsprinten. Heb er net een paar uit China aangekregen. Mooi gebouwd, goedkoop en snel geleverd.
De voedingsprint die ik heb gekocht is voor de driversturing van de Thel 100. Het is een gestabilisserde 0-70V voeding (zonder trafo). Heeft me ong 50 euro gekost voor de 2, all-in!
Als de Thel 40 dit princiepe ook ondersteund (aparte driver spanning), dan kan ik deze dedicated drivervoeding ten sterkste aanbevelen.

De inschakelvertraging van Thel is een leuk tool. Niet goedkoop echter. Ik weet niet onmiddelijk een alternatief daarop. De Thel module heeft een inschakel automaat die door een muzieksignaal kan geactiveerd worden.

Verder dacht ik dat de Thel 40, in tegenstelling tot de 100, geen beveiliging heeft. Lijkt me iets minder prettig.

Ed.
Gesloten