pc-geluidssignaal door lange draad

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Àadjo

Bericht door Àadjo »

Wowly schreef:
Ik heb ongeveer 3 cm afgeknipt, en daarna de boel gestript. Opnieuw gesoldeerd en hupsa.

Dat checken met een ohmse meter. Ik ben geen electronicus, bedoel je een multimeter met de Ohmse stand? En wat zou ik dan moeten meten? ........... Of bedoel je aan een zijde meten tussen de signaal en de aarde?
Ja dat bedoel ik; aan 1 kant meten tussen signaal en massa, andere kant niet aansluiten.

achtergrond:
Ik heb laatst 7 kabeltjes gemaakt voor mijn 5:1+sw SACD speler met cinch aan beide zijden volgens het ontwerp van de preferred cable van "Platenspeler" Maarten.
zie: http://www.platenspeler.com/diy/cabling ... red_1.html

Ik meet altijd de "open" kabels even na voordat ik de pluggen dichtschroef. en ik mat bij 5 kabels de verwachtte oneindig ohm, maar bij 2 kabels 60 kohm of zoiets. Onbegrijpelijk, maar niet goed. Optisch zag ik geen kortsluiting bij de soldeeraansluitingen bij de 2 pluggen, maar toch lekte er wat .. ergens.... Tot op de dag van vandaag voor mij een raadsel, maar met nieuwe stukjes kabel en wat krachttermen is het verholpen. n.b. de kabels zijn ong. 40 cm lang .

Ik vermoed dat jij ook te maken hebt met een "lekkende" kabel(s), en dan zal inkorten met 10 cm of zo helaas niet helpen.

Nogmaals: wat meet je (idd met een el-cheapo multimeter van de Gamma op de kOhm stand) ? :?:
markje

Bericht door markje »

Pas hem eens aan zodat je aan 2 kanten tulppluggen hebt (solderen of verloopjes, niet van belang) en zet boven eens een cd speler neer en beneden een versterkeren kijk eens wat ie doet? Tegelijkertijd de pc naar beneden en met een kort kabeltje proberen om te kijken wat die doet? Dan kun je gaan uitsluiten, want het kan vanalles zijn.

Als de kabel goed is en met een korte kabel het geluid goed is, zou ik een el cheapo tulpkabel kopen van 10 of 20 meter en dan kijken wat ie doet; dan kun je bevestigd krijgen dat het de geluidskaart is.

Groeten Mark
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik meet met de multimeter dat er géén verbinding is tussen afscherming (ground) en de signaaldraad (signal) bij beide tulpverbindingen beneden. De kabels zijn wat dat betreft goed.

Boven bij de minijack zijn beide grounds met elkaar verbonden, kan dat een probleem opleveren?

Wowly
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Met een mini-mp3 spelertje krijg ik wel een goed geluid beneden. Lijkt erop dat de PC de schuldige is??

Wat kan er dan veranderen aan de pc? Hij deed het eerst namelijk prima, maar is het minder gaan doen, en na het omsolderen is het helemaal een sof geworden (lees: minder geluid gaan produceren...)

Wowly
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hm, ik heb de pc van binnen even nagekeken, nks bijzonders. Heb het netsnoer eens andersom in het stopcontact gestopt, gebuert niks bijzonders
Als ik de aarde bij de minijack boven ervanaf haal: een grote brom beneden uit de speakers. Als ik de aarde's boven ook uit elkaar haal: eveneens grote brom.....

Wowly
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

oja, de pc is geaard aan de verwarming, de set beneden is helemaal niet geaard.
KoenVW

Bericht door KoenVW »

Als je je pc aan bijv computerboxjes of een koptelefoon aansluit heb je wel goed geluid? anders zou ik een ander geluidkaartje proberen als je die hebt.
JuuL

Bericht door JuuL »

Wowly schreef:
oja, de pc is geaard aan de verwarming, de set beneden is helemaal niet geaard.
Nooit aan de verwarming aarden :!:
JuuL

Bericht door JuuL »

Wowly schreef:
Ik meet met de multimeter dat er géén verbinding is tussen afscherming (ground) en de signaaldraad (signal) bij beide tulpverbindingen beneden. De kabels zijn wat dat betreft goed.
Je weet dat ze geen sluiting maken, maar je weet nu nog niet de weerstand van de kabel zelf. Ik zou sowieso eens een buffertje maken als ik jou was.
Àadjo

Bericht door Àadjo »

De ene geluidskaart is de andere niet....
De in mijn PC aanwezige 5:1 geluidskaart op het moederboard geeft veel slechter (en zwakker!) geluid dan mijn externe Soundblaster Extigy (met o.a. >104db S/R). Dat is gewoon absolute topklasse. Tegenwoordig voor weinig te koop.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Àadjo schreef:
mijn externe Soundblaster Extigy (met o.a. >104db S/R). Dat is gewoon absolute topklasse. Tegenwoordig voor weinig te koop.
Niet om je aan te vallen, maar ik begrijp echt niet dat mensen de woorden topklasse en Soundbaster in een zin kunnen zitten eerlijk gezegd. Die 104 dB zou ik dus ook maar met een korreltje zout nemen.

Neemt niet weg dat dit vele malen beter zal zijn dan onboard chipjes, maar voor 200 euro kun je echt wel beters vinden, zoals bijvoorbeeld EMU 0202 voor de helft van de prijs, met betere prestaties.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je hoeft toch geen 200 euro uittegeven voor een beetje geluidskaart ?

Je DACje in je mp3 speler is ook niet al te best hoor...
voodooless
Contacteer:

b_force schreef:
Dat zeg ik ook niet ;)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

voodooless schreef:
b_force schreef:
Dat zeg ik ook niet ;)
Je suggereerd het wel :wink: :lol:

Maargoed, ik kan me neit voorstellen dat je onboard geluidskaart zo brak zal zijn. (de meeste mp3 spelers zijn nmlk slechter, of iig niet veel beter)
Lijkt me eerder dat er iets anders mis is.
voodooless
Contacteer:

b_force schreef:
Je suggereerd het wel :wink: :lol:
Ik suggereerde alleen dat je liever geen Creative moet kopen ;)
Maargoed, ik kan me neit voorstellen dat je onboard geluidskaart zo brak zal zijn. (de meeste mp3 spelers zijn nmlk slechter, of iig niet veel beter)
Lijkt me eerder dat er iets anders mis is.
Dat vraag ik me toch echt af... Zo'n mp3 speler is tenmiste nog gemaakt om een koptelefoon aan te sturen. Een line uitgang van een moederbord zeer zeker niet.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoe kan ik met een multimeter de kracht van de uitsturing van een versterker c.q. geluidskaart meten?

Jan
Àadjo

Bericht door Àadjo »

voodooless schreef:
Àadjo schreef:
mijn externe Soundblaster Extigy (met o.a. >104db S/R). Dat is gewoon absolute topklasse. Tegenwoordig voor weinig te koop.
Niet om je aan te vallen, maar ik begrijp echt niet dat mensen de woorden topklasse en Soundbaster in een zin kunnen zitten eerlijk gezegd. Die 104 dB zou ik dus ook maar met een korreltje zout nemen.
vraagprijs 50 Euro (geen 200 !)
Bekijk onderstaande advertentie maar eens
idd 104 dB haalt ie volgens mij niet, -80dB wordt aangegeven in Cool-edit. Wel een erg netjes afgewerkt ding en handig dat je hem ook volledig los van de PC kunt gebruiken (bijv. als externe 5:1 decoder) met eigen volume pot.

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... 3Fxref%3D1
voodooless
Contacteer:

50 euro is nog wel een nette prijs dan, maar nieuw heb ik prijzen van 200 euro gezien, en dat is toch echt teveel.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Op Mijn mobo zit een realtek 7.1, weet iemand daarvan de uitgangsnivo's?

mobo wowly
JuuL

Bericht door JuuL »

Wowly schreef:
Hoe kan ik met een multimeter de kracht van de uitsturing van een versterker c.q. geluidskaart meten?

Jan
Multimeter op wisselspanning, in de juiste gaten aansluiten (beiden erg belangrijk, bij verkeerde instelling maak je bijv kortsluiting) en 1kHz testoon moet wel lukken denk ik.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

JuuL schreef:
Wowly schreef:

Jan
Multimeter op wisselspanning, in de juiste gaten aansluiten (beiden erg belangrijk, bij verkeerde instelling maak je bijv kortsluiting) en 1kHz testoon moet wel lukken denk ik.
Hoeen wat bedoel je precies met de juiste gaten, je maakt me bang met verkeerde instelling en kortsluiting enzo :lol:
JuuL

Bericht door JuuL »

Welke meter heb je?
Je hebt de gnd of COM nodig en eentje voor wisselspanning VAC of V oid.
Altijd uitkijken dat je hem niet op weerstand of stroommeting hebt staan (Ohm teken of A) terwijl je een spanning meet. Want dan ga je in het ergste geval vonken trekken :wink:
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb d'n deze, de kabels zitten in de com poort en de VmA poort
Bijlagen
IMG_3530.JPG
JuuL

Bericht door JuuL »

Prima. 2 klikjes naar rechts op V~200 (wissel spanning, 200 max)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Jan een lesje geven hoe hij zijn multimeter moet gebruiken :wink:

Weetje, als je dat ding nu meeneemt naar bv Breda (of maybe al eeder naar iemand).
Dan kan iemand het even met je doornemen. Ik denk dat dat beter werkt dan zo via internet.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”