Wat zou hier het voordeel van zijn?!?!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Wat zou hier het voordeel van zijn?!?!

Bericht door JeroenKV »

Laatst gewijzigd door JeroenKV op wo 12 mar 2008, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Deze dus.
Bijlagen
nobaffle-speakers.jpg
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Bedankt, lukte niet om hem te attachen!

Zou hier een speciaal idee achter zitten? (naast design)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

JeroenKV schreef:
Bedankt, lukte niet om hem te attachen!

Zou hier een speciaal idee achter zitten? (naast design)
Het probleem is waarschijnlijk dat de server van audiforum geen account op diyaudio heeft :wink: .
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

JeroenKV schreef:
Bedankt, lukte niet om hem te attachen!

Zou hier een speciaal idee achter zitten? (naast design)
Welk design? Ik vind dit als IO'er nou niet echt design. Bovendien kan ik totaal niet snappen waarom je zo een speaker zou maken.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Ik snap er niets van maar ik vind m best mooi.
Gebruikersavatar
Jeroen G
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 21 dec 2005, 20:44
Locatie: Velserbroek

Bericht door Jeroen G »

Ronkel schreef:
Welk design? Ik vind ......
Juist, jij vind...

Functionaliteit zal het vast hebben, lijkt mij een sub of in ieder geval
laaggeval met passief aan de andere kant, maja dat kunnen we niet
zien :(
en dan een midhoog hoorn drboven
K vind t ontwerp wel wat hebben, beetje scifi star wars idee

Grt Jeroen
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Jeroen G schreef:
Ronkel schreef:
Welk design? Ik vind ......
Juist, jij vind...

Functionaliteit zal het vast hebben, lijkt mij een sub of in ieder geval
laaggeval met passief aan de andere kant, maja dat kunnen we niet
zien :(
en dan een midhoog hoorn drboven
K vind t ontwerp wel wat hebben, beetje scifi star wars idee

Grt Jeroen
Nu moet ik wel zeggen dat ik een erg kritische IO'er ben :wink: . Daarnaast ben ik ook weer niet zo'n design-goeroe :) ... maar goed, ik vind 'm erg apart en ik vraag me heel erg af wat het uitgangspunt van dit ding was, zowel functioneel als qua vormgeving.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Ik ben ook een kritische IOer. En over smaak valt niet te twisten al willen ze ons in Delft graag doen geloven dat dat wel zo is.
We kunnen er in ieder geval lekker over forummen: ik mag dit ding wel omdat het functionaliteit uitstraalt, het heeft iets industrieels. En dat terwijl het waarschijnlijk helemaal niet functioneel is. In dat geval is het niet eens design, dan is het kunst. Al is er natuurlijk geen scherpe lijn tussen kunst en design.
Het leuke is ook dat een functionele luidspekerkast er vaak heel gestyleerd uit ziet en dit ding doet dat nou juist niet!

@JeroenKV: ik kan niet op het forum waarnaar je linkt, daar zullen wel meer mensen last van hebben, kan jij ons niet wat meer vertellen over dit ding?
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Wat is IO?

Het ontwerp heeft wel iets eigenlijk... hoe zou dat klinken als je 2 woofers zou tegen elkaar monteert??


Groeten Mark
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

lepain schreef:
Ik ben ook een kritische IOer. En over smaak valt niet te twisten al willen ze ons in Delft graag doen geloven dat dat wel zo is.
We kunnen er in ieder geval lekker over forummen: ik mag dit ding wel omdat het functionaliteit uitstraalt, het heeft iets industrieels. En dat terwijl het waarschijnlijk helemaal niet functioneel is. In dat geval is het niet eens design, dan is het kunst. Al is er natuurlijk geen scherpe lijn tussen kunst en design.
Het leuke is ook dat een functionele luidspekerkast er vaak heel gestyleerd uit ziet en dit ding doet dat nou juist niet!

@JeroenKV: ik kan niet op het forum waarnaar je linkt, daar zullen wel meer mensen last van hebben, kan jij ons niet wat meer vertellen over dit ding?
Op zich heb je wel gelijk, maar ik heb niet zoveel met dingen die alleen maar leuk zijn vormgegeven. Zoals je zelf zegt, over smaak valt te twisten. Als het ding dan verder niet functioneel is, haak ik af. Het is gewoon niet mijn ding. Ik ga ervan uit dat als de functie eenmaal goed is, er daarna vaak wel een betekenisvol design omheen kan zonder de functie al te veel te veranderen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als ik naar dit ontwerp kijk, dan zie ik twee woofers op afstand gemonteerd met een hoorn erboven. Dit betekent hoogstwaarschijnlijk dat het ontwerpdoel was om een naar voren stralende luidspreker te krijgen over een zo breed mogelijk frequentiegebied. Met de woofers op deze wijze in een behuizing geplaatst kan, met de juiste actieve aansturing, een cardioide afstraling worden bereikt. Richtwerking dus naar voren tot voor de allerlaagste frequentie.

Ik vind het niet mooi, maar het ontwerp oogt uitermate functioneel.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Nu rest de vraag; hoe ziet de behuizing er dan uit, als die er al is?

@Markje: IO is Industrieel Ontwerpen.

@Ronkel: ik zei: over smaak valt niet te twisten, ieder zijn ding dus.
Ik denk dat ik een beetje de andere IOer ben. Zelf hecht ik niet veel waarde aan de vormgeving van mijn bezittingen, maar als ik bezig ben met ontwerpen vind ik het heel belangrijk dat het goed oogt, het lijkt me ook vet om later in de entertainment of auto industrie te gaan werken. De nadruk ligt dan op de vorm, dan werk je eigenlijk als stylist of kunstenaar.
Ik kan dit ding dan ook waarderen als hij niet functioneel is. Dan nog voegt hij voor mij iets toe.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wat je ziet is volgens mij de behuizing zoals bedoeld.
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door vinnie411 »

ik zie het als kunst en niet als iets dat echt werkt.
misschien een dhz-er die mog wat ouds had liggen en dacht "als ik dit nou... en dat nou.. zo doe" dan ziet het er leuk uit op de vensterbank. :P
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

jeroen_d schreef:
Als ik naar dit ontwerp kijk, dan zie ik twee woofers op afstand gemonteerd met een hoorn erboven. Dit betekent hoogstwaarschijnlijk dat het ontwerpdoel was om een naar voren stralende luidspreker te krijgen over een zo breed mogelijk frequentiegebied. Met de woofers op deze wijze in een behuizing geplaatst kan, met de juiste actieve aansturing, een cardioide afstraling worden bereikt. Richtwerking dus naar voren tot voor de allerlaagste frequentie.

Ik vind het niet mooi, maar het ontwerp oogt uitermate functioneel.
Hmm, dat zou inderdaad kunnen... ik denk alleen dat ie wel last heeft van lelijke diffractie-effecten.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als de hoorn goed is ontworpen valt dit heel erg mee.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

lepain schreef:
Ik ben ook een kritische IOer. En over smaak valt niet te twisten al willen ze ons in Delft graag doen geloven dat dat wel zo is.
We kunnen er in ieder geval lekker over forummen: ik mag dit ding wel omdat het functionaliteit uitstraalt, het heeft iets industrieels. En dat terwijl het waarschijnlijk helemaal niet functioneel is. In dat geval is het niet eens design, dan is het kunst. Al is er natuurlijk geen scherpe lijn tussen kunst en design.
? Als iets niet functioneel is, maar het heeft wel uitstraling, dan is het (beeldende) kunst?

Waar ligt het overgangs gebied?

Kunst is een cultuur uiting, design is een uiting van een trend/rage in een bedrijfsmatig reproduceerbaar ontwerp? Ik roep maar wat hoor.

Ik vind dit ding spuglelijk iig. Dat zoiets wordt ontwikkeld is denk ik eerder op grond van nieuwsgierigheid naar de praktijk rondom de theorie. Als experiment reuze leuk dus om te doen.
Jasper
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 14:01
Locatie: Dordrecht

Bericht door Jasper »

Het voornaamste doel van de twee symetrisch geplaatste woofers is waarschijnlijk impuls-opheffing. Aangezien er hier geen stevige zware kast om heen zit, lijkt me dit een goede methode.

Ik kom ook uit het Delfste wereldje en ik vind IO geen echte studie ;)
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

ovni schreef:
? Als iets niet functioneel is, maar het heeft wel uitstraling, dan is het (beeldende) kunst?

Waar ligt het overgangs gebied?

Kunst is een cultuur uiting, design is een uiting van een trend/rage in een bedrijfsmatig reproduceerbaar ontwerp? Ik roep maar wat hoor.
Ik zal ook nog eens wat roepen: :lol:
Trend/rage is een uiting van cultuur. Design is een uiting van cultuur, techniek is een uiting van cultuur. Elk ding dat wij toevoegen aan de natuur is een drager van cultuur.
Wikipedia leert ons dat kunst gemaakt wordt met de vooropstaande bedoeling om de zintuigen en de geest te prikkelen. En ook dat kunst de subjectieve expressie van een mens is.
Design hoeft trouwens helemaal niet een trend of rage teweeg te brengen of te volgen. Design kan ook tijdloos zijn. In Delft is me geleerd dat dat het makkelijkst wordt bereikt door minimalisme. "Less is more" dus. Voor de rest vind ik je definitie heel aardig.
Design moet inderdaad industrieel vervaardigd kunnen worden. Althans, dat is hoe we het in Delft doen. Onder andere op de design academy in Eindhoven wordt anders onderwezen. Daar komt dan ook een ander soort design vandaan. Ik denk dat meer dan de helft van de spullen die door die mensen wordt ontworpen vooropstaand is bedoeld om de zintuigen en de geest te prikkelen. Design kan dus kunst zijn.

@ Jasper: Jaaja, ik weet het, het is een cursus!
:lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Kijk dat is nu het grappige aan kunst, iedereen heeft daar zijn eigen definitie van. Een algemene definitie van kunst is er gewoon niet.

Wat voor de 1 kunst is is voor de ander een kunstje :D

En de uitspraak in het Delftse dat IO geen studie is kent nog een andere variant: IO kun je altijd nog gaan studeren als je geen echte studie aan kan en te weinig creatief bent om toegelaten te worden tot een kunstacademie. Maar of dat terecht is is maar zeer de vraag. Veel IO'érs zijn later wel succesvol ondernemer geworden.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

De constructie is wel super stijf, dat heeft zo zijn voordeel. Ik vraag mij alleen af waar het filter zit?!?!
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Een PC met BruteFIR? :D
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Pjotr schreef:
En de uitspraak in het Delftse dat IO geen studie is kent nog een andere variant: IO kun je altijd nog gaan studeren als je geen echte studie aan kan en te weinig creatief bent om toegelaten te worden tot een kunstacademie. Maar of dat terecht is is maar zeer de vraag. Veel IO'érs zijn later wel succesvol ondernemer geworden.
" Wij doen IO, dat zie je zo. Knippen, plakken, lijmen, de vrouwen blijven bij me. Geen rekenwerk, maar tekenwerk!"

Allee, ik heb nooit meegedaan aan de rivaliteit tussen de studies. Het is wel grappig enzo hoor. Maar ik kan me best voorstellen dat ik Lucht en Ruimtevaart zou doen, of Bouwkunde, of maritiem. Ik doe gewoon wat ik het leukste vindt, en dat is IO.
Ik denk dat er een hoop technische types rondlopen die zich bij IO niets kunnen voorstellen. Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat er mensen zijn die zich niet creatief hoeven te uiten. Al is wiskunde misschien ook wel creativiteit, en ben ik te dom om dat te begrijpen.

Toch zijn er op IO een hoop mensen die niet (IO-)creatief zijn. Dat wordt niks met die mensen, je moet een scheppingsdrang hebben. Het vraagt iets anders van je dan andere studies, het is ook moeilijk, het is ook een echte studie. Maar niet te vergelijken met "hardcore" technische studies. Veel van die "hardcore" techneuten kunnen denk ik niet begrijpen wat IO nou eigenlijk van je vraagt, omdat ze het verschijnsel creativiteit niet kennen. IO wordt dan ook vaak als vaag omschreven, ik hoor dat heel vaak van IOers die afhaken. Ik moet zeggen dat ik het ontwerpproces ook nog wel iets ongrijpbaars vindt. Er is zo weinig concreet, het vloeit een beetje.
Ik zie ontwerpen ook niet als werk, maar als een manier van leven. Niet als studie maar als hobby.

Maar het is waar dat IO in Delft minder artistieke kwaliteiten vraagt dan een kunstacademie. Op een kunstacademie leer je dan ook iets totaal anders dan op IO. Dat is minder vergelijkbaar dan IO en wiskunde. Op de kunstacademie leer je jezelf te ontplooien en te uiten. Op IO doe je niets voor jezelf, je bent dienstbaar aan een merk, aan een bedrijf en aan de consument. Het is ook niet alleen vormgeving, er komt nog heel wat techniek en ergonomie kijken bij het ontwerpen van een boormachine bijvoorbeeld.
Niemand zou die taak van een IOer kunnen overnemen. Ook mensen van de Design Academy niet, die missen de technische achtergrond.

Ik denk dat mijn mening niet representatief is voor de gemiddelde IOer, er zijn een hoop IOers minder gepassioneerd/gemotiveerd. En er zijn er zelfs die er met de pet naar gooien. Jammer hoor, dan heb je het echt niet begrepen. Een studie moet je leuk vinden, je gaat het de rest van je leven doen. Geld maakt mij niet gelukkig, elke dag doen wat ik het leukste vind wel.

Sorry jongens, dat moest ik even kwijt. :lol:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

lepain schreef:
Sorry jongens, dat moest ik even kwijt. :lol:
Als je iets in huis haalt mag er ook wel over het uiterlijk zijn nagedacht? Je vriendin moet er toch ook een beetje goed uitzien, of beweren we dat het puur om het innerlijk gaat?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”