B3S in 6 liter behuizing gaat tot 37 hertz???

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

B3S in 6 liter behuizing gaat tot 37 hertz???

Bericht door riktw »

ik heb nu ook 2 B3S jes liggen voor bij de pc en heb net even lopen simuleren in Winisd.
alleen in een 6 liter behuizing ligt het -3dB punt bij 37 hertz :o
dit is lager dan mijn oude, overleden, 2.1 set van creative en daar zat een 6" speaker in.
die B3S in een 3"speaker dus klopt dit eigenlijk wel?
zo niet dan ga ik er nog een schattig subje bij bouwen met een M6A ofzo.
link naar de B3S:
http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=52
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

De b3s kan dat niet. Hij is er te klein voor. Hij geeft ook veel vervorming in het laag. Met een bassreflex kan je de vervorming wel wat terugdringen, maar als je echte bass wilt zal je een andere oplossing moeten bedenken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Denk dat je toch een foutje gemaakt hebt. Met een Fs van 80 Hz ga je niet onder de 80 Hz komen in een BR. Niet slecht trouwens voor PC speakers.
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Bericht door riktw »

idd klein foutje, ik had er een B3N ingezet en die heeft een fs van 77.
met een Fs van 80 kom ik uit op 39Htz bij -3dB.
kijk hier eens naar, is niet van mij:
http://tinypic.com/imjv69.jpg

-3dB van 59Hzt, ook al erg laag.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Ziet er leuk uit, maar veel bas uit een klein drivertje is eigenlijk altijd een slecht idee. Ook in BR. Veel boem, veel vervorming, maar geen mooie bas en ook geen fatsoenlijk volume. Het klinkt denk ik beter in een kleiner kastje.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

dat plotje ziet er niet uit!

Dat theoretisch laag gaan, gaat gepaard met extreem veel vervorming.
Kijk eens naar je xmax bv met 5 watt erop ?

en de group delay zal ook wel een achtbaan zijn :?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Tja, hier wreekt zich een beetje wat je met simulatiesoftware uit kan halen. Je kunt daar de gekste dingen uit krijgen, op papier dan. In werkelijkheid wordt zoiets helemaal niets.

Simuleer ook eens en ordentelijke derde orde afstemming, kom je niet ver onder de 100 Hz uit. Maar dan heb je wel iets wat binnen de capaciteiten van het speakertje ligt.
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Bericht door riktw »

owkee, ik zit er over te denken om het B3S project van zaphaudio na te bouwen.
eentje zonder basspoort met een inhoudt van 3,5 liter.
ik ga dan voor iets meer inhoudt, 5 liter, dan kan ik kwa maten zo uitkomen dat de speakers evenhoog zijn als mijn scherm.
kom ik uit op 80 hertz bij -3dB.
maar hoe laag moeten pc speakers eigenlijk gaan?
mijn oude creative set vond ik een beetje opdringerig kwa bass en ik heb nu een simpel zelfbouwsetje die tot 130 hertz gaan en dan mis ik wat bass.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

riktw schreef:
owkee, ik zit er over te denken om het B3S project van zaphaudio na te bouwen.
Dat is een erg goed idee. Het ontwerp van John is uitstekend. Je moet de inhoud niet vergroten of verkleinen. Je kan rustig een klein beetje spelen met de maten, zonder de inhoud te veranderen. Wat hoger betekent in dit geval wat minder diep. De breedte zou ik onaangetast laten, want ander past de driver er niet meer goed in.

Besef je dat je het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden. Zolang je één driver wilt gebruiken, blijft het ontwerp van John gewoon erg goed.

Mocht je na enige tijd toch nog behoefte hebben aan wat meer diepgang, dan kan je er later altijd nog een klein subje bij maken. Voor een pc is dit setje bijzonder geschikt.
Plaats reactie