Sub City met een SVS dB12.3

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Godtoh
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 23:00
Locatie: Hoogeveen

Sub City met een SVS dB12.3

Bericht door Godtoh »

Zoals de tekst al doet vermoeden... een subwoofer met een SVS dB12.3 driver.

Nadat ik een gepoorte kast heb getest en dit geen succes was, ga ik toch voor de gesloten variant van 80-90 liter.

Zal even wat foto's posten van de testkast met een variabele poort.
En wat foto's van hoe het er nu voor staat...

Afwerking wordt zwart skaileer met okoume triplex.
De Needles (zweven ook nog ergens rond) worden datzelfde triplex met wit skaileer.
Bijlagen
Kast.jpg
Bracing (2).jpg
Zoals jullie hier zien steekt de pijp buiten de kast.<br />Hij is instelbaar geweest van 20-120cm met een 10cm doorsnee
Zoals jullie hier zien steekt de pijp buiten de kast.
Hij is instelbaar geweest van 20-120cm met een 10cm doorsnee
100_0691.JPG
100_0689.JPG
Gebruikersavatar
Jeroen G
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 21 dec 2005, 20:44
Locatie: Velserbroek

Bericht door Jeroen G »

Mooi ontwerp, weet je al hoe je ze af gaat werken?

Ps. Moet die pijp niet ergens een bracing hebben trouwens? ivm
resonanties in de pijp :roll:
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Het was een testpijp. Hij was schuifbaar zodat je je tuningsfrequentie kon instellen. Dit was niet echt een succes en zodoende gaat hij hem toch maar gesloten maken.
Godtoh
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 23:00
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Godtoh »

Ja de pijp moet in de bracing, maar zoals camiel aangaf wordt hij gesloten.
En de afwerking wordt.... zwart skai met okoume triplex.
Godtoh
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 23:00
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Godtoh »

De versterker, de baffle en de achterkant...
De baffle is ingefreesd zodat de woofer er iets in zat :D
Bijlagen
Baffle.jpg
Achterkant.jpg
OAudio Bash Back.jpg
OAudio Bash.jpg
Godtoh
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 23:00
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Godtoh »

Nog ff een update,
En een vraag...
Hoeveel baf zal ik in de sub stoppen?
Dacht zelf aan alles behalve het middelste gedeelte.
Daar kan ik later namelijk nog makkelijk bij
Bijlagen
Subje....jpg
Bracing inc bovenkant.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

sub kan prima zonder BAF hoor
Godtoh
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 23:00
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Godtoh »

Waarom drukt iedereen er dan demping etc in?

Of wat is het voor/nadeel als ik er baf in prop?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

in een bas deel van een meerweg is demping bijna altijd wel nodig om mee te helpen staande golven te dempen, maar in een sub is dat wegens het inzetgebied niet nodig

wel zorgt het dat de sub zich gedraagt of het volume iets groter is
Godtoh
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 23:00
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Godtoh »

Tsjah ik zit nu rond de 80liter geloof ik....
Testkast was iets groter, misschien dat ik hem voor een deel vol druk dan.
80% of zoiets.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

BAF of niet, hangt een beetje van de cross frequentie af.

Als je 2e order op zo'n 100Hz gaat filteren kan het nog zo zijn dat je ietsjes kleuring kan krijgen.

Echter is dat wel minimaal.


Ik zou zeggen, probeer het eerst zonder, bevalt zo laten. bevalt het niet kan je er altijd nog wel bij.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik zie dat je subamp geen eigen behuizing heeft, ben je niet bang dat de drukgolven de componenten van de amp onder stress zullen zetten?

Wowly
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Wowly schreef:
Ik zie dat je subamp geen eigen behuizing heeft, ben je niet bang dat de drukgolven de componenten van de amp onder stress zullen zetten?

Wowly
Als ik het goed zie op de foto's in de vorige posts heeft de kast een apart compartiment voor de verserker aan de achterkant.
Godtoh
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 23:00
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Godtoh »

sevenup schreef:
Wowly schreef:
Ik zie dat je subamp geen eigen behuizing heeft, ben je niet bang dat de drukgolven de componenten van de amp onder stress zullen zetten?

Wowly
Als ik het goed zie op de foto's in de vorige posts heeft de kast een apart compartiment voor de verserker aan de achterkant.
Inderdaad, een compartiment van een 7cm diep (intern).

En met de baf vulling heb ik een beetje het probleem dat ik er straks niet meer bij kan.
Daarom eigenlijk nu het liefste een beslissing maken.
Denk dat eruit halen makkelijker gaat dan erin stoppen, maar dat ga ik vanavond even testen met de baffle er los op.
Godtoh
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 23:00
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Godtoh »

Ff update,

Hij zit in elkaar (nog niet getest ofzo hoor)...
Maar nog een plaatje van het frezen van de baffle, even kijken hoeveel van jullie gaan kwijlen bij deze foto.
Bijlagen
CNC frees.jpg
Godtoh
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 23:00
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Godtoh »

Ff update,

Hij zit in elkaar (nog niet getest ofzo hoor)...
Maar nog een plaatje van het frezen van de baffle, even kijken hoeveel van jullie gaan kwijlen bij deze foto.
Bijlagen
CNC frees.jpg
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Welke school zit je :P (of is het op het werk?)
Godtoh
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 23:00
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Godtoh »

Jan-Willem schreef:
Welke school zit je :P (of is het op het werk?)
Werk, Philips in hoogeveen :D
Gebruikersavatar
MidiMaze
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 21:59
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Hehe, kan je niet een blok massief eiken in dat apparaat stoppen en daar een kast uit CNC'en 8)
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Nee, geen eiken, dat gaat werken, krijg je scheuren enzo. Misschien een blok aluminium? 8)
Godtoh
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 23:00
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Godtoh »

Het kan wel ja.
Daarnaast staat een nog mooiere cnc frees, jaja 2 van die dingen :oops:
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Ik wilde al zeggen, dat is niet op het Alfa ;)

Hoewel we daar ook wel een leuk cnc apparaatje hebben staan, alleen zijn ze niet zo dol op hout... Draaien mag nog net, op de oudste bank, alles afplakken en stofzuiger eronder :S

Maar ziet er wel netjes uit! Werk je al fulltime dan?
Godtoh
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 23:00
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Godtoh »

Implo schreef:
Ik wilde al zeggen, dat is niet op het Alfa ;)

Hoewel we daar ook wel een leuk cnc apparaatje hebben staan, alleen zijn ze niet zo dol op hout... Draaien mag nog net, op de oudste bank, alles afplakken en stofzuiger eronder :S

Maar ziet er wel netjes uit! Werk je al fulltime dan?
Ok moet eigenlijk stage zeggen :D
Aardig wat ze zo voor je doen, ze hoeven er niets voor te hebben namelijk.
Godtoh
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 23:00
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Godtoh »

Foto's
Bijlagen
100_1343.JPG
100_1341.JPG
100_1340.JPG
100_1339.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”