MOB3W - mijn open baffle drieweg
Moderator: Beheerdersteam
Ik heb nog wat zitten optimaliseren. Het rendement is nu maximaal zonder dat er opslingering in het filter plaatsvindt, de tweeter krijgt minder laag voor zijn kiezen en de fase aansluiting is beter. De afzonderlijke curves van midwoofer en tweeter bevatten nu vrijwel geen resonanties meer vanaf 1000Hz.
In de eerste grafiek zie je de werking van het filter en de opgemeten individuele respons van de drivers. De tweede grafiek geeft het akoestische resultaat.
P.S. de eerste luisterindrukken geven aan dat de tweeter van uitzonderlijke klasse is. De keuze voor dipooltweeters is nogal beperkt en ik ben erg blij dat deze tweeter bestaat. Hij past perfect in mijn concept en geeft na correctie een zuiverder respons dan de NEO3PDR met nog minder resonanties.
In de eerste grafiek zie je de werking van het filter en de opgemeten individuele respons van de drivers. De tweede grafiek geeft het akoestische resultaat.
P.S. de eerste luisterindrukken geven aan dat de tweeter van uitzonderlijke klasse is. De keuze voor dipooltweeters is nogal beperkt en ik ben erg blij dat deze tweeter bestaat. Hij past perfect in mijn concept en geeft na correctie een zuiverder respons dan de NEO3PDR met nog minder resonanties.
Om meteen maar antwoord op je laatste vraag te geven, ik beluister hem wel full range maar van het actieve filter klopt nu niets meer. Dat heb ik nog niet aangepast.
Ik ben nu net bezig om de respons van het passieve filter na te meten. Dat doe ik eigenlijk nooit meer, maar dit project is speciaal en verdient extra aandacht. Het passieve filter dat er nu op staat is versie 1, die van de vorige bladzijde. Met DLSA pro zojuist de groene grafiek opgemeten van dit filter. De gesimuleerde respons in speakerworkshop heb ik eroverheen gelegd in zwart. Klopt heel aardig.
Voor de gein heb ik ook maar weer eens een fotootje van de meetopstelling gemaakt, het is hier tenslotte de rubriek showcase. 
Ik ben nu net bezig om de respons van het passieve filter na te meten. Dat doe ik eigenlijk nooit meer, maar dit project is speciaal en verdient extra aandacht. Het passieve filter dat er nu op staat is versie 1, die van de vorige bladzijde. Met DLSA pro zojuist de groene grafiek opgemeten van dit filter. De gesimuleerde respons in speakerworkshop heb ik eroverheen gelegd in zwart. Klopt heel aardig.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ja, dat is de bedoeling.
Hieronder het resultaat van de grondvlakmeting. Die is noodzakelijk voor een nauwkeurig opnemen van de respons van het laag, terwijl de speaker op de vloer staat. De zwarte lijn is de onderste woofer, de blauwe de bovenste en de rode lijn is de AL130.
Hieronder het resultaat van de grondvlakmeting. Die is noodzakelijk voor een nauwkeurig opnemen van de respons van het laag, terwijl de speaker op de vloer staat. De zwarte lijn is de onderste woofer, de blauwe de bovenste en de rode lijn is de AL130.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 08 mar 2008, 16:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Ziehier een meting van de resonanties aan de achterkant van de baffle voor de onderste woofer (zwart, 375Hz), de bovenste woofer (blauw, 500Hz) en de AL130 (rood, 1650Hz). Deze vormen het grootste nadeel van het open baffle concept met konus drivers. Ze zijn het gevolg van een complexe, heel moeilijk te voorspellen, interactie van de magneet, korf, spider en baffle. Ze mengen zich binnen een halve periode met het geluid dat naar voren wordt afgestraald, dit is te zien in de bulten in de grondvlakmeting hierboven. Als zodanig zijn ze vrij goed te onderdrukken in het filter en kan het nadeel flink worden beperkt.
Ter vergelijk dezelfde verzameling drivers, maar dan de meting aan de voorkant van de baffle, vlakbij de konusrand.
Ter vergelijk dezelfde verzameling drivers, maar dan de meting aan de voorkant van de baffle, vlakbij de konusrand.
Hallo Jeroen,
Volgens mij zijn die pieken in de responsie van de woofers te verklaren door 1/4 golflengte resonantie in in de baffle cutouts aan de achterzijde van de woofers en met name dan de 2e harmonische. Ik schat de baffle dikte op 10cm, dat geeft dan f = 343 / (0.1 x 4 x 2) = 430Hz. De eerste harmonische lijkt wat minder uitgesproken te zijn en zich samen te voegen met de tweede.
Groeten Walter
Volgens mij zijn die pieken in de responsie van de woofers te verklaren door 1/4 golflengte resonantie in in de baffle cutouts aan de achterzijde van de woofers en met name dan de 2e harmonische. Ik schat de baffle dikte op 10cm, dat geeft dan f = 343 / (0.1 x 4 x 2) = 430Hz. De eerste harmonische lijkt wat minder uitgesproken te zijn en zich samen te voegen met de tweede.
Groeten Walter
Nee, dat kan niet Walt. De eerste harmonische zou zitten op 343/(0,1*4)=860Hz en de tweede harmonische een octaaf hoger, niet lager.
Ik ben het wel met je eens dat het gerelateerd is aan de baffle dikte, maar hieruit is de frequentie niet direct te berekenen. Zoals ik al aangaf, het is een samenspel van de korf, magneet, spider en baffle.
Ik ben het wel met je eens dat het gerelateerd is aan de baffle dikte, maar hieruit is de frequentie niet direct te berekenen. Zoals ik al aangaf, het is een samenspel van de korf, magneet, spider en baffle.
Inderdaad, rekenfoutje van mijn kant!
Zou het niet zo kunnen zijn dat het volgende principe erachter zit:
Ter plaatse van de woofer membraan heb je maximale druk. Ter plaatse van de achterkant van de baffle (waar de magneet zit) is de druk nog niet volledig nul. Het punt waar de druk echt nul is misschien wel een stukje achter de magneet. De 1/4 lamda 'resonantie' komt daardoor lager te liggen.
Groeten Walter
Zou het niet zo kunnen zijn dat het volgende principe erachter zit:
Ter plaatse van de woofer membraan heb je maximale druk. Ter plaatse van de achterkant van de baffle (waar de magneet zit) is de druk nog niet volledig nul. Het punt waar de druk echt nul is misschien wel een stukje achter de magneet. De 1/4 lamda 'resonantie' komt daardoor lager te liggen.
Groeten Walter
Die 1/4 golflengte resonantie op 860 Hz is aan de voorkant duidelijker te zien dan aan de achterkant, wel opvallendjeroen_d schreef:Nee, dat kan niet Walt. De eerste harmonische zou zitten op 343/(0,1*4)=860Hz en de tweede harmonische een octaaf hoger, niet lager.
Ik ben het wel met je eens dat het gerelateerd is aan de baffle dikte, maar hieruit is de frequentie niet direct te berekenen. Zoals ik al aangaf, het is een samenspel van de korf, magneet, spider en baffle.
Waar heb je precies gemeten aan de achterzijde?
Er is geen resonantie op 860Hz te zien in de close range metingen, niet aan de voorkant en niet aan de achterkant. Dat piekje is gewoon een dipool interferentie effect, dat pas zichtbaar wordt in de groundplane meting met de microfoon op flinke afstand van de baffle. Misschien dat je op het verkeerde been wordt gezet door de dip in de respons op 700Hz van de SLS315. Deze is wat sterker dan je zou verwachten op basis van de datasheet van Tymphany.bertor schreef:Die 1/4 golflengte resonantie op 860 Hz is aan de voorkant duidelijker te zien dan aan de achterkant, wel opvallend![]()
De meting aan de achterzijde is close range, een paar centimeter achter de opening. Dat de pieken op andere frequenties liggen is niet zo vreemd, bij de bovenste woofer is de koker onderbroken door het schuine gedeelte.Ik vind het vreemd dat die pieken op 375 en 500 Hz liggen en niet dezelfde frequentie hebben...
Waar heb je precies gemeten aan de achterzijde?
Wat Walter beschrijft is inderdaad een groot deel van de verklaring van het lager liggen van de resonantie dan dat je zou verwachten.
Zo, ik heb de hele avond zitten puzzelen met de meetresultaten. Het is altijd zorgvuldig nadenken om de dichtbijmetingen te laten aansluiten op de verre veld meting. Daarbij ook alle faserelaties netjes in stand houden zoals ze waren tijdens de meting en zoals ze straks zullen zijn bij het luisteren.
In de bovenste grafiek zie je de weer de onderste woofer (zwart), de bovenste woofer (blauw) en de AL130 (groen). De grafiek daaronder geeft de respons waarbij de overgang van 4pi naar 2pi (lage frequenties worden versterkt door het grondoppervlak) is gesimuleerd. Het midden van deze overgang zit op de frequentie 343/D/3, waarbij D de afstand van het centrum van de driver tot de vloer is.
Door hier rekening mee te houden wordt voorkomen dat er straks te weinig geluidsdruk is in het gebied rond 200Hz. Je ziet dat alle drivers door deze overgang beneden 100Hz worden versterkt met 6dB. Voor de onderste woofer vindt deze overgang plaats op 630Hz, omdat hij vlak boven de vloer staat.
Een en ander staat meer in detail uitgelegd op deze pagina: http://www.linkwitzlab.com/frontiers_5.htm#U
In de bovenste grafiek zie je de weer de onderste woofer (zwart), de bovenste woofer (blauw) en de AL130 (groen). De grafiek daaronder geeft de respons waarbij de overgang van 4pi naar 2pi (lage frequenties worden versterkt door het grondoppervlak) is gesimuleerd. Het midden van deze overgang zit op de frequentie 343/D/3, waarbij D de afstand van het centrum van de driver tot de vloer is.
Door hier rekening mee te houden wordt voorkomen dat er straks te weinig geluidsdruk is in het gebied rond 200Hz. Je ziet dat alle drivers door deze overgang beneden 100Hz worden versterkt met 6dB. Voor de onderste woofer vindt deze overgang plaats op 630Hz, omdat hij vlak boven de vloer staat.
Een en ander staat meer in detail uitgelegd op deze pagina: http://www.linkwitzlab.com/frontiers_5.htm#U
Na wederom veel gepuzzel heb ik het actieve filter gevonden.
De elektrische filtercurves staan in de eerste figuur.
De tweede figuur geeft aan wat het doet op de woofers en op de middentoner (grondvlakmeting waarop het passieve filter is losgelaten) De notch op 900Hz is in deze figuur niet meegenomen. De doelcurves waren weer 4de orde Linkwitz-Riley.
De derde figuur geeft het schema, mocht iemand hierin geïnteresseerd zijn. Wat ik met dit schema vooral wil laten zien is het beperkte aantal opamps in de signaalweg. De methode van Linkwitz is natuurlijk ook goed, maar ik vind het te kostbaar en te gecompliceerd om elk stukje van de respons met een aparte schakeling te doen. Ik probeer door slim te combineren een en ander met veel minder componenten te doen. Slechts 2 opamps in de signaalweg voor het midhoog vind ik dan een mooi resultaat.
De elektrische filtercurves staan in de eerste figuur.
De tweede figuur geeft aan wat het doet op de woofers en op de middentoner (grondvlakmeting waarop het passieve filter is losgelaten) De notch op 900Hz is in deze figuur niet meegenomen. De doelcurves waren weer 4de orde Linkwitz-Riley.
De derde figuur geeft het schema, mocht iemand hierin geïnteresseerd zijn. Wat ik met dit schema vooral wil laten zien is het beperkte aantal opamps in de signaalweg. De methode van Linkwitz is natuurlijk ook goed, maar ik vind het te kostbaar en te gecompliceerd om elk stukje van de respons met een aparte schakeling te doen. Ik probeer door slim te combineren een en ander met veel minder componenten te doen. Slechts 2 opamps in de signaalweg voor het midhoog vind ik dan een mooi resultaat.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 13 mar 2008, 19:43, 4 keer totaal gewijzigd.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
