Wavecor ontwerpwedstrijd, win een subdriver!

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Ik zal toch wat beter toelichten waarom Voodooless gewonnen heeft tussen al deze prachtige ontwerpen.

De andere ontwerpen zijn allemaal erg mooi om te zien en steken technisch prima in elkaar. Maar.... Voodooless maakt er zelf niet zoveel woorden aan vuil. Laat ik dat dan maar doen:

De Miniwave past namelijk een truc toe die ik nog nooit eerder gezien heb in een subwoofer. Normaal gesproken gebruik je een hoogpas condensator om de Q piek van een woofer in een te kleine gesloten kast te compenseren. Een hoogpas condensator zie je altijd met een kast Qtc rond de 0.95 en 1.00 toegepast worden. De condensator zorgt dan voor een -3dB punt vergelijkbaar met de inbouw in een veel grotere 0.707 Qtc kast.

De gebruikte Wavecor driver komt met een hoge Qtc alleen uit op een volume van 9 liter. Dat is te klein om geen last meer te hebben van vervorming door de compressie van de lucht in de kast. Een ander punt is de "snelheid" aka groupdelay die door het toepassen van een hoogpass condensator achteruit loopt in het allerlaagste stukje van de weergave.

Door de Qtc van de kast laag te houden en hiervoor 0.707 te nemen verplaats je het gebied waar het hele systeem traag is onder de 30 Hz. De truc gaat ten koste van de maximaal haalbare spl, maar je krijgt er op papier behoorlijk wat voor terug.

Ten opzichte van een Qtc 1.0 gesloten kast met hoogpas condensator:
+ de vervorming door compressie is geen probleem meer.
+ het impuls gedrag is beter.
+ traagheid door de hogere orde filtering rond -3dB ligt in een gebied waar je hier veel minder last van hebt.
+ veel lager -3 dB punt.

- rendement en max spl is minder.
- werkt alleen met een actief subwoofer versterker.
- passief zeer lastig, als in: een drieweg systeem.
- grote condensator nodig.

Niet eerder vertoond voor zover ik weet: een lage qtc sub gecombineerd met een hoogpass condensator. Mijn complimenten en een gratis Wavecor driver! :wink:

Groet Roland
Laatst gewijzigd door Roland op di 04 mar 2008, 19:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nadeel KAN zijn dat je een grote cap nodig hebt, maar met slim combineren van diverse caps' is dat op te lossen.

Een andere manier zou zijn om Linkwitz Transofrm te gebruiken.
Nadeel daarvan is dat het een bulk meer vermogen kost. (en je kan het niet BR toepassen).
En als je oppast je driver opblaast (met teveel vermogen)

Ik denk persoonlijk wel dat een LT een wat betere groupdelay heeft dan een GHP (beiden gesloten).
Maargoed dat is dan weer persoonlijke keuze.


Ik wilde eerst ook een leuk ontwerpje maken, maar had er geen tijd meer voor.
Dat was dan zeker een LT of een slim ge'eqt klein subje geworden. (gesloten dus)

Beetje het zelfde straatje :)

Maargoed gefli Voodooless, met een leuk drivertje :)
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

:oops: Inderdaad grote condensator nodig...Heb het er maar snel even bijgezet. Ben nieuwsgierig of het in het echt ook goed werkt die 0.707 hoogpass.

Groet Roland
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik heb al wat langer zitten simuleren met diverse woofes met zo'n dikke condensator ervoor, en inderdaad, soms werkt het ook prima als de Q niet zo extreem hoog is. Soms echter is minder succesvol. Hoe het gaat klinken weet ik natuurlijk niet, dat is gewoon afwachten :)

Ik heb in ieder geval vandaag MDF laten zagen :) Als het morgen droog is hoop ik de schuine kanten te kunnen freezen. Heb ook een zaag gekocht om de dikke fase aan de onderkant te kunnen maken. Ik heb geen idee hoe moeilijk dat gaat worden om voor elkaar te krijgen, ben dus zeer benieuwd. Ik was eigenlijk van plan om de woofer helemaal in een laag 18 mm MDF te laten verzinken. Dan blijven er nog 9 mm over tot de baffle. Prima plek voor een mooie ring van metaal of hout. Geen idee waar ik dat vandaan ga halen, maar ik denk dat er wel wat op te verzinnen zal zijn :)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

En de woofer en capjes zijn binnen :D

Tjonge wat een schattig dingetje is die woofer. Aangezien ik 12" en 15" gewend ben was 10" een leuke verassing :shock:

De magneet is gigantisch in verhouding tot de rest, de korf is stevig en erg open, wat de noodzaak voor een poolgat klein maakt. De cone is van zeer mooi aluminum gemaakt, mooier dan de AL170's van Visaton (om te zien). Het voelt stevig en gedempt. De rolrand is enorm. De spreekspoel is goed zichtbaar en is gewikkeld met behoorlijk dikke spoeldraad. Terminals zijn mooi uitziende knijpterminals. Ik hou er persoonlijk niet zo van, maar het zorgt wel voor een leuk plaatje :)

Als het op de foto lijkt of er een kras op de cone zit: dat is niet het geval!
Bijlagen
miniwave_03.jpg
miniwave_02.jpg
miniwave_01.jpg
miniwave_00.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Gaaf ding zeg, ziet er wel heel anders uit dan op de website.

10inch is idd klein. Laatst ook een 2e hands subje kunnen kopen (voor in de slaapkamer) en het stelt niks voor.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Waar ik wel nog naar moet kijken is het luchtdicht krijgen van het geheel. De korf is namelijk niet vlak van de achterkant. Flink wat raamfoam of kit zal hier wel uitkomst bieden denk ik.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Foam werkt heel goed, of (tocht)dicht vilt.
Foam kan je vaak halen bij van die hobby winkeltjes en dat andere simpel bij de bouwmarkt.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

b_force schreef:
Ik denk persoonlijk wel dat een LT een wat betere groupdelay heeft dan een GHP (beiden gesloten).
Maargoed dat is dan weer persoonlijke keuze.
De group delay mag best hoog zijn, als je maar zorgt dat je het "probleem" verschuift naar een gebied waar je het niet goed hoort. Zo rond de 25 Hz en lager heb je er volgens mij nauwelijks last van.

Ik heb wat rond gezocht. De meningen verschillen hierover. Eigenlijk mist er een mooie grafiek met frequentie en groupdelay hoorbaarheid. Zo eentje als die wel bekende grafiek met de gevoeligheid van ons gehoor. Als iemand zo iets vindt?

Groet Roland
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Er stond op de hoofdsite van ZBA toch een vuistregel met iets van 400/frequentie = gd ?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Volgens mij is het verloop nog veel meer van belang dan de hoeveelheid. Liever een oplopend verloop dan ergens een piekje. Onder de 30 Hz wordt het toch al lastig allemaal, zeker met dit soort woofertjes. Je ontkomt niet aan om een rumble filter te gebruiken, en dat verknoeit je eerst zo mooie group delay toch weer ;)

Verder niets meer kunnen doen deze week :( Slecht weer geweest en zaterdag en zondag heb ik nog andere knutselwerkjes aan huis die dringend gedaan moeten worden :oops:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ben nu ff bezig met wat freezen. Straks weer een kleine uitdate :)

Ik zal daarvoor een showcase topic aanmaken, krijgt het misschien wat meer bekijks :)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Gesloten