Ik zal toch wat beter toelichten waarom Voodooless gewonnen heeft tussen al deze prachtige ontwerpen.
De andere ontwerpen zijn allemaal erg mooi om te zien en steken technisch prima in elkaar. Maar.... Voodooless maakt er zelf niet zoveel woorden aan vuil. Laat ik dat dan maar doen:
De Miniwave past namelijk een truc toe die ik nog nooit eerder gezien heb in een subwoofer. Normaal gesproken gebruik je een hoogpas condensator om de Q piek van een woofer in een te kleine gesloten kast te compenseren. Een hoogpas condensator zie je altijd met een kast Qtc rond de 0.95 en 1.00 toegepast worden. De condensator zorgt dan voor een -3dB punt vergelijkbaar met de inbouw in een veel grotere 0.707 Qtc kast.
De gebruikte Wavecor driver komt met een hoge Qtc alleen uit op een volume van 9 liter. Dat is te klein om geen last meer te hebben van vervorming door de compressie van de lucht in de kast. Een ander punt is de "snelheid" aka groupdelay die door het toepassen van een hoogpass condensator achteruit loopt in het allerlaagste stukje van de weergave.
Door de Qtc van de kast laag te houden en hiervoor 0.707 te nemen verplaats je het gebied waar het hele systeem traag is onder de 30 Hz. De truc gaat ten koste van de maximaal haalbare spl, maar je krijgt er op papier behoorlijk wat voor terug.
Ten opzichte van een Qtc 1.0 gesloten kast met hoogpas condensator:
+ de vervorming door compressie is geen probleem meer.
+ het impuls gedrag is beter.
+ traagheid door de hogere orde filtering rond -3dB ligt in een gebied waar je hier veel minder last van hebt.
+ veel lager -3 dB punt.
- rendement en max spl is minder.
- werkt alleen met een actief subwoofer versterker.
- passief zeer lastig, als in: een drieweg systeem.
- grote condensator nodig.
Niet eerder vertoond voor zover ik weet: een lage qtc sub gecombineerd met een hoogpass condensator. Mijn complimenten en een gratis Wavecor driver!
Groet Roland