B3S + N16 op alu baffle

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

B3S + N16 op alu baffle

Bericht door Boppo84 »

Na een tijdje tekenen en pijnzen is het dan toch zo ver, 5 speakertjes voor bij de PC.
Welke units erin komen is al geruime tijd duidelijk:
De Hivi B3S en de Dayton ND16FA-6.
Deze komen in een MTM opstelling in een gesloten kast waarschijnlijk.

Zoals de titel al zegt komen de units op een aluminium baffle waar de gaten en verzinkingen in gefreesd worden.
Bijlagen
Detail van de alu baffle
Detail van de alu baffle
B3S+ND16_03.JPG.jpg
800*600
800*600
1600*1200
1600*1200
Assem1_2.jpg
Laatst gewijzigd door Boppo84 op do 06 mar 2008, 2:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Kijk ideale combi voor de B3Sjes.
Bij mij komt zoiets in de slaap kamer (iets andere kast, en de andere Dayton tweeter)

Ik denk zomaar eens dat deze combi je behoorlijk gaat verbazen :)
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Hoe ga je, je filter aanpakken met je MTM ik heb namelijk al de nodige problemen ondervonden waardoor ik het project ff tijdelijk op de lange baan heb geschoven :wink:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

hoezo problemen met MTM ?

De woofertjes zijn klein zat, dus je kan gerust op 3KHz crossen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Mooi man! Alleen, hoe ga je de alu front maken?

Jan
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Errug mooi! En interessant. Zoiets wil ik ook nog gaan maken met deze drivers. Het alu frontje vind ik tevens erg geslaagd en inspirerend.
Gebruikersavatar
Skef
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 18 okt 2004, 21:20
Locatie: Raalte
Contacteer:

Bericht door Skef »

Wowly schreef:
Mooi man! Alleen, hoe ga je de alu front maken?

Jan
Mag ik gokken dat ie dat wellicht bij Schaeffer in Duitsland gaat bestellen? Heb er zelf ooit ook een frontje besteld, ziet er erg strak uit wat ze leveren.
Gebruikersavatar
VT67
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 24 dec 2006, 15:26
Locatie: Belgie

Bericht door VT67 »

Mag ik gokken dat ie dat wellicht bij Schaeffer in Duitsland gaat bestellen?
Zat ik nu net ook aan te denken.
Leuk ontwerp trouwens.
(Ik heb zelf ook nog een paar van die dingen hier liggen)

Groeten
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Gaaf!

Hé boppo, als je die alu frames gaat laten maken, kan ik ook een 5tal meebestellen dan, als dit een beetje te betalen is? =)
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

hovingtim schreef:
Hoe ga je, je filter aanpakken met je MTM...?
Ik wilde eerst maar de kastjes maken, dan alles opmeten, filters simuleren, bouwen, meten, luisteren, aanpassen :lol:
Dus dat duurt nog wel even. Het voorlopige idee is om 2,5-weg te filteren. De bovenste woofer hoog crossen met de tweeter (~4kHz) en de onderste woofer voor de bafflestep gebruiken.
Wowly schreef:
Mooi man! Alleen, hoe ga je de alu front maken?
Ergens wat alu van 5mm dik van daan zien te toveren. En dan op de CNC-freesmachine van m'n hogeschool de mooie vormen erin frezen.
Yannick schreef:
Hé boppo, als je die alu frames gaat laten maken, kan ik ook een 5tal meebestellen dan, als dit een beetje te betalen is? =)
Grapjas... het alu gaat waarschijnlijk iets van €12,- per stuk kosten. En het bewerken kost (mij) iets van een half uur per baffle gok ik. Dus voor €100,- ben je erbij :wink:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

o, in dat geval heb ik oo wel interesse :oops: (als je het niet vervelend vind )

Jan
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Hhhm...

Opzich geen onredelijke prijs denk ik! Zou je het kunnen laten weten als je er echt aan gaat beginnen? Dan kan ik dan even bepalen of de financien het toelaten!

PS, mag ik jou vragen welke opleiding je precies doet?
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Wie is hier inmiddels de forumfrezer? Ik geloof dat Asterduc een CNC-machine tot zijn beschikking heeft. Wellicht is het interessant om één van onze leden te vragen een hele reeks van deze dingen te maken, want ik weet zeker dat de animo hiervoor groot is. Ikzelf zou ze ook wel graag willen hebben. Ik ga eens in mijn omgeving rondvragen.
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Mja, ik denk dat dit best rendabel kan zijn. Wat mij betreft mogen ze ook in kunstof of een ander materiaal dat sterk genoeg is en minder kost. Aluminium is voor mij geen must iig!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ff een opmerking: als je dan toch een mooie voorkant maakt, waarom dan niet zo dat die lelijke vierkante korf er achter verdwijnt?
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Henkjan.. Briljant! :wink:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Aluminium is niet de prijs... De bewerking is veel duurder dan ander materiaal zoals bijv Corian (ook een uitermate geschikt materiaal om bafles van te maken... acoustisch behoorlijk dood..)

Kees
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Okee, naja.. Is er iemand die in het bezit is, of de beschikking heeft over een CNC frees, en een flink zooitje van deze dingen wil maken?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Boppo84 schreef:
En dan op de CNC-freesmachine van m'n hogeschool de mooie vormen erin frezen.
Ik ben vast te duur.. al is het alleen vanwege de verzendkosten..

Kees
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

audiomanics schreef:
Boppo84 schreef:
En dan op de CNC-freesmachine van m'n hogeschool de mooie vormen erin frezen.
Ik ben vast te duur.. al is het alleen vanwege de verzendkosten..
Zelf doen is leuker :wink:

En de freesmachine op school kan ongetwijfeld veel meer hebben :roll:
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Henkjan schreef:
ff een opmerking: als je dan toch een mooie voorkant maakt, waarom dan niet zo dat die lelijke vierkante korf er achter verdwijnt?
Daar heb ik al over nagedacht en uitgeprobeerd...maar dat had, wat mij betreft, te veel nadelen...

De rolrand komt namelijk bijna tot de rand van de korf. Hierdoor moet het gat veel groter dan het aan de achterkant moet zijn, dan heeft de korf daar minder dan 1mm raakvlak met de baffle ipv ruim 2mm. De andere optie is om een verzinking te maken en ook dat randje van de rolrand tegen de baffle te drukken... Én de baffle moet 2x opgespannen worden want dan worden zowel de voor- als achterzeide bewerkt... geen zin in :-P
Laatst gewijzigd door Boppo84 op do 06 mar 2008, 2:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Yannick schreef:
Hhhm...

Opzich geen onredelijke prijs denk ik! Zou je het kunnen laten weten als je er echt aan gaat beginnen? Dan kan ik dan even bepalen of de financien het toelaten!

PS, mag ik jou vragen welke opleiding je precies doet?
Werktuigbouwkunde aan de Saxion Hogeschool in Enschede

Ik wil graag eerst zelf kijken of het wel zo mooi wordt als ik in gedachten heb en zoals de render laat zien. Als het makkelijk en goed reproduceerbaar is, dan wil ik wel met de beheerder van de werkplaats overleggen of het goed is als ik er een productielijntje van maak :lol:.

Opspanmal, 5 per serie... ik zie het al helemaal voor me 8)
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Je kunt je licht eens opsteken bij een bedrijf wat moderne reclameborden maakt. Vaak hebben luxe borden aan de zijkant twee alu palen met een doorsnede als een parabool. Ik heb dat zelf ook eens willen uitzoeken maar ben er nooit toe gekomen.

Waarschijnlijk per meter erg aantrekkelijk
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

indoubt schreef:
Je kunt je licht eens opsteken bij een bedrijf wat moderne reclameborden maakt. Vaak hebben luxe borden aan de zijkant twee alu palen met een doorsnede als een parabool. Ik heb dat zelf ook eens willen uitzoeken maar ben er nooit toe gekomen.

Waarschijnlijk per meter erg aantrekkelijk
Per 6 meter waarschijnlijk...

Hoe had je dat precies in gedachten? Volledig alu kast?
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Heb nog eens zitten tekenen...dit kan misschien uit RVS ge-waterjedtdt worden :lol:
Bijlagen
woofers nu achter de baffle
woofers nu achter de baffle
B3S+ND16_V2_2.jpg
Laatst gewijzigd door Boppo84 op do 06 mar 2008, 0:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”