Tri-Nextel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

jeroen_d schreef:
Dit gaat een heel mooi project worden. Een klassieke drieweg, met heel veel aandacht voor detail in de kast.
dank je wel!
ik hoop dat we alles eruit kunnen halen wat er potentieel inzit!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Zorgen dat de kast constructie goed is, dan gaat filteren en vooral veel luisteren :)

Ik ben zo zeer benieuwd naar die Nextels, het zijn volgens mij echt waanzinnige drivers :)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

anonamemouse schreef:
eindelijk alle units binnen!
Proficiat, zien er werkelijk schitterend uit.
Meet ze nog eens na (qua maatvoering dan he), ik wil het niet op me geweten hebben :D .

Greeetzzz
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Is die TOP-offerte nu nog niet klaar :?: :P
ahak
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 11:13

Bericht door ahak »

anonamemouse schreef:
jeroen_d schreef:
Dit gaat een heel mooi project worden. Een klassieke drieweg, met heel veel aandacht voor detail in de kast.
dank je wel!
ik hoop dat we alles eruit kunnen halen wat er potentieel inzit!
Leuk om te weten:
Troels Gravesen's, een bekende zelfbouwer gaat binnenkort met dezelfde drivers een ontwerp bouwen.
Op http://www.troelsgravesen.dk/speakertalk.htm staat een aankondiging.

AH
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

heb ej al wat vorderingen, menno ?
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

ahak schreef:
Leuk om te weten:
Troels Gravesen's, een bekende zelfbouwer gaat binnenkort met dezelfde drivers een ontwerp bouwen.
Op http://www.troelsgravesen.dk/speakertalk.htm staat een aankondiging.

AH
ik weet het! :D
ik kijk ook regelmatig om te zien of er wat vorderingen zijn, maar tot nu toe alleen de aankondiging. ik hoop dat we zijn filter als uitgangspunt kunnen gebruiken en van daar doorontwikkelen naar mijn kasten en luisterruimte.
b_force schreef:
heb je al wat vorderingen, menno?
momenteel staat alles een beetje stil wegens totaal geen tijd en drukdrukdruk en zo...
zodra er dingen gebeuren maak ik daar zeker melding van!
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

anonamemouse schreef:
ik kijk ook regelmatig om te zien of er wat vorderingen zijn, maar tot nu toe alleen de aankondiging.
LOL, Ik herken dit :wink: . :-#

Jullie zitten toch niet op elkaar te wachten :-k
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

goed... twee maanden en een nogal vervelend avontuurtje verder...

ik ben eind februari bij de firma top hout in rotterdam langs geweest om eens te informeren wat zij voor me konden betekenen. zij waren ooit de vaste leveranciers van onder anderen speaker en co wat betreft kasten en dergelijke, en hebben dus ruim ervaring met het bouwen van kasten.

in eerste instantie wilde ik bij hun alles alleen op maat laten zagen, en het geheel daarna zelf in elkaar lijmen. de chef van de zagerij beweerde echter dat het slechts een kleine stap zou zijn om alles dan ook meteen in elkaar te zetten, het moest toch allemaal in elkaar passen, en of ze dat nu deden met een likje lijm ertussen maakte ook niet heel veel uit.

ik heb mijn plannen uitgebreid met deze chef zagerij doorgesproken, hij zag het helemaal zitten, en de prijs die was afgesproken was ook redelijk.

helaas...

de chef zagerij heeft inmiddels een andere baan, en ik heb nog steeds niets. ik ben dus gisteren terug geweest om eens te informeren wat er nu aan het gebeuren was, en de eigenaar vond het ook wel een mooi project. hij zou het dus graag overnemen.

ik werd vanmiddag gebeld met de mededeling dat het "iets duurder" uit zou vallen, vanwege "onvoorziene moeilijkheden". dat "iets duurder" bleek bijna 1000 (duizend) euro meer als oorspronkelijk opgegeven te zijn.

ik heb vriendelijk bedankt.

voor dat geld kan ik alle gereedschappen kopen die ik nodig zou kunnen hebben, en eventueel vervoerskosten betalen van mensen die ik vraag me te helpen...
bovendien heb ik een kleine wijziging in de tekening gedaan die het onnodig maken dat alles op de 100ste millimeter past. de onvoorziene moeilijkheden kan ik dus niet terugvinden.

ik heb dus nu een stapel dozen met speakers, wat los spul aan lijm en zo, en verder nog steeds niks.

mijn uiteindelijke keuze is gevallen op gewoon standaard eiken, mooi hard materiaal, mooie tekening, en met licht gekleurde olie wat aan te passen wat betreft kleur en helderheid van tekening. is niet het goedkoopste materiaal, maar wel voor eeuwig mooi, en past bijna overal bij.

da's dus nu de stand van zaken. :(

ik ga me nu orienteren op waar ik eiken werkbladen kan kopen en die nauwkeurig op maat kan laten zagen, waarna ik zelf dus het geheel in elkaar ga zetten.

suggesties en vooral hulp zijn van harte welkom...
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

flauw zeg van Tophout :roll:

Heb op zich wel goede ervaringen met de zaak, afspraken moet je wel echt uitgebreid bespreken, heb ook wel eens wat overnieuw moeten laten doen..

Aan de nieuwe binnenweg, rotterdam zit ook een soort meubelmaker, laat daar wel eens wat kleine dingen zagen, mbt ingewikkeld zaagwerk weet ik er niets zinnigs over te zeggen, t is wel een aardige man iig
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Nog beter, laat het door iemand van hier maken :D

Jan
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Wowly schreef:
Nog beter, laat het door iemand van hier maken :D

Jan
ik wil er dan toch wel heel graag ook een hele hoop assistentie bij verlenen. het is niet zo dat ik twee linkerhanden heb, het ontbreekt me gewoon aan het juiste (grote en zware) gereedschap, ruimte en ervaring...

dit is toch een ontwerp dat je niet zomaar effies in elkaar rammelt :)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

anonamemouse schreef:
ik werd vanmiddag gebeld met de mededeling dat het "iets duurder" uit zou vallen, vanwege "onvoorziene moeilijkheden". dat "iets duurder" bleek bijna 1000 (duizend) euro meer als oorspronkelijk opgegeven te zijn.
Ik was daar al bang voor, trouwens 800 eur is nog veel geld.
anonamemouse schreef:

voor dat geld kan ik alle gereedschappen kopen die ik nodig zou kunnen hebben, en eventueel vervoerskosten betalen van mensen die ik vraag me te helpen...
Gereedschap is nooit weg en altijd handig.
Ik weet niet of je in de toekomst ook nog andere klussen gaat uitvoeren, dan zijn ze ook zeer bruikbaar.
Bovendien hoef je niet direct het duurste gereedschap aan te schaffen.
Met een bovenfrees en bandschuurmachine kom je al een heel eind.
anonamemouse schreef:
bovendien heb ik een kleine wijziging in de tekening gedaan die het onnodig maken dat alles op de 100ste millimeter past. de onvoorziene moeilijkheden kan ik dus niet terugvinden.
De eiken panelen die ik gebruik hebben een tolerantie tot ca. 1mm dikte verschil.
Vaak geven ze een nominale maat op.
Als je bijvoorbeeld een mdf paneel van nominaal 18mm dikte eens goed na gaat meten met een schuifmaat dan meet ik wel eens 19mm.

Het voordeel van hout is dan ook dat je het makkelijk kan bewerken.
Ik zaag dan ook bepaalde panelen met een bepaalde overlengte, zodat je dit later kan wegschuren of whatever.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

PM naar iemand met een leuke (cnc) frees maybe ? :wink:

(*kuch* Ed ofzo *kuch*)
Laatst gewijzigd door b_force op vr 04 apr 2008, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Wat een onzin. Ik neem toch aan dat een bedrijf eerder gemaakte afspraken gewoon nakomt ook al is er een wisseling van de wacht. Ik vind eigenlijk niet dat ze dat kunnen maken.

Je zou eens kunnen informeren wat ze bij http://www.cnc-boxenprofis.de/ vragen voor je kast...
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Hondasnl schreef:
anonamemouse schreef:
ik werd vanmiddag gebeld met de mededeling dat het "iets duurder" uit zou vallen, vanwege "onvoorziene moeilijkheden". dat "iets duurder" bleek bijna 1000 (duizend) euro meer als oorspronkelijk opgegeven te zijn.
Ik was daar al bang voor, trouwens 800 eur is nog veel geld.
het materiaal is op zich niet goedkoop. zodoende had ik dus zoiets van "voordat er dingen heel erg fout gaan en duur worden"... maar dank zij deze wisseling in de wacht worden dingen dus gewoon zo duur dat ik makkelijk zelf kan gaan klooien en een paar keer blunderen. ik snap best dat mensen betaald moeten worden voor hun werk, maar voor deze platen zagen gewoon ruim 1000 euris rekenen (alleen arbeid dus, exclusief materiaal) vind ik een tikkie overdreven.
Hondasnl schreef:
anonamemouse schreef:
voor dat geld kan ik alle gereedschappen kopen die ik nodig zou kunnen hebben, en eventueel vervoerskosten betalen van mensen die ik vraag me te helpen...
Gereedschap is nooit weg en altijd handig.
Ik weet niet of je in de toekomst ook nog andere klussen gaat uitvoeren, dan zijn ze ook zeer bruikbaar.
Bovendien hoef je niet direct het duurste gereedschap aan te schaffen.
Met een bovenfrees en bandschuurmachine kom je al een heel eind.
gereedschappen zijn inderdaad altijd een goede investering. en alhoewel ik natuurlijk liever een festool heb, met een bosch of een makita kom je ook een heel eind.
Hondasnl schreef:
anonamemouse schreef:
bovendien heb ik een kleine wijziging in de tekening gedaan die het onnodig maakt dat alles op de 100ste millimeter past. de onvoorziene moeilijkheden kan ik dus niet terugvinden.
De eiken panelen die ik gebruik hebben een tolerantie tot ca. 1mm dikte verschil.
Vaak geven ze een nominale maat op.
Als je bijvoorbeeld een mdf paneel van nominaal 18mm dikte eens goed na gaat meten met een schuifmaat dan meet ik wel eens 19mm.

Het voordeel van hout is dan ook dat je het makkelijk kan bewerken.
Ik zaag dan ook bepaalde panelen met een bepaalde overlengte, zodat je dit later kan wegschuren of whatever.
ik heb de panelen daar nagemeten en die waren niet allemaal even dik. scheelde niet veel, maar toch een frummeltje... ik zat de tekening nog eens grondig te bekijken, maar na mijn kleine aanpassing is er eigenlijk niet zo heel veel meer dat precies moet passen. alleen het binnenwerk, en dat kan gewoon met behulp van wat schuurmaterialen op maat gemaakt worden.
b_force schreef:
PM naar iemand met een leuke (cnc) frees maybe ? :wink:

(*kuch* Ed ofzo *kuch*)
dat zou het leven heel wat gemakkelijker maken... ik neem aan dat marcus het autocad bestand van mijn kasten nog heeft, dat is toch om te zetten naar iets waar een cnc frees mee kan werken? dan heb ik ook geen problemen meer met de schuine randen en de inspringingen van de baffle!
voodooless schreef:
Wat een onzin. Ik neem toch aan dat een bedrijf eerder gemaakte afspraken gewoon nakomt ook al is er een wisseling van de wacht. Ik vind eigenlijk niet dat ze dat kunnen maken.

Je zou eens kunnen informeren wat ze bij http://www.cnc-boxenprofis.de/ vragen voor je kast...
ik heb ze ook "vriendelijk bedankt". ze zouden de spullen nog even bewaren en wachten tot ik weer kontakt met ze opnam. de kans is klein dat dat nog gaat gebeuren...
leuke link, jammer dat het alleen maar in het germaans is (niet mijn sterkste taal). kan nergens vinden of ze ook vanaf tekening of bestand van eigen ontwerp kunnen/willen werken.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

anonamemouse schreef:
gereedschappen zijn inderdaad altijd een goede investering. en alhoewel ik natuurlijk liever een festool heb, met een bosch of een makita kom je ook een heel eind.
Ik moet een beetje lachen hier.... :lol: :lol: :lol:

Waarom heb je liever een Festool?
Jeetje :? .
Of wil je enkel het beste van het beste hebben :?:

Naar mijn mening koop je een Festool voor professioneel gebruik, dat je er iedere dag mee aan de slag moet. (voor je werk).


Zelfs met een Ferm kun je net zulke mooie kamers frezen.

Ik zou voor de gein de urenstanden op moeten nemen van m'n tooltjes :D :D .
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Hondasnl schreef:
Waarom heb je liever een Festool?
Jeetje :? .
Of wil je enkel het beste van het beste hebben :?:

Naar mijn mening koop je een Festool voor professioneel gebruik, dat je er iedere dag mee aan de slag moet. (voor je werk).

Zelfs met een Ferm kun je net zulke mooie kamers frezen.
niet met je eens... ik had eerst een blek&dekker en toen die kaduuk ging heb ik eens gehoest en een Metabo gekocht.. wat een genot de degelijkheid en precisie.. kost een bak, maar je snapt ook waarom
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Hondasnl schreef:
Ik moet een beetje lachen hier.... :lol: :lol: :lol:

Waarom heb je liever een Festool?
Jeetje :? .
Of wil je enkel het beste van het beste hebben

Naar mijn mening koop je een Festool voor professioneel gebruik, dat je er iedere dag mee aan de slag moet. (voor je werk).

Zelfs met een Ferm kun je net zulke mooie kamers frezen.
een bmw 7 serie rijdt toch ook lekkerder dan een fiat panda? :)
ik zal geen festool aanschaffen, tenzij ik er ergens voor een mega spotprijsje tegenaan loop. en als dit zou gebeuren dan is het een weekje nadat ik een "goedkoper alternatief" heb aangeschaft :lol: :lol:
maar dat zal geen ferm zijn. dat vind ik echt te goedkoop...
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik doe al jaren met een bovenfrees van 25 gulden (ja, gulden). Ding was na het eerst gebruik al half kapot, maar ik gebruik hem nog steeds ;)

Ik ben ook rond aan het kijken voor wat nieuws, maar Festool vind ik toch echt te duur, maar de andere merken van gevestigede orde, zoals B&D en Bosch hadden wat mij betreft ook niet echt veel soeps. Ik had laatst deze gezien in de bouwmarkt, zag er best nice uit, beter dan de B&D en Bosch alternatieven. Vooral handig is dat je de frees los kan halen. Prijs is nog redelijk, iets duurder dan eerdergenoemde merken.

Maar dan nog, een dergelijk lastig ontwerp is zelfs met een bovenfrees niet eenvoudig. Voor 1000 euro kun je natuurlijk ook wat MDF vanaf Kees naar hier laten komen :lol:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Kan je niet gewoon zelf stap voor stap beginnen met bouwen? Dat is nou juist zo leuk om te doen! Her en der je materialen kopen en weer verder gaan. Wat je niet weet leer je onderweg..

Al je geld uitgeven aan dure gereedschappen is helemaal niet nodig als je minder dan 2 speakers per week bouwt! :wink:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ach, gereedschap is nooit weg, en goed gereedschap al helemaal niet :)

En je kunt natuurlijk ook even kijken naar 2e hands festool.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

voodooless schreef:
Ach, gereedschap is nooit weg, en goed gereedschap al helemaal niet :)

En je kunt natuurlijk ook even kijken naar 2e hands festool.
tweedehands zijn ze ook nog duur... gaat het dus ook niet worden :)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Laat ik het anders formuleren, je kunt ook overdrijven :wink: .
Voor iemand die dagelijks klust 8) is Festool wel een must.
Vooralsnog volstaat een Bosch, Metabo of natuurlijk de Makita erg goed.

Verder krijg ik die hele goedkope slijptol van Ferm maar niet kapot, die dan ook nog eens met regelmaat uitgeleend wordt.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Festool vind ik ook zwaar overdreven, tenzij je het dagelijks gaat gebruiken.

Een BMW rijdt niet beter maar ANDERS dan een Panda. Het is net waarvoor je het gebruikt.
(BMW vind ik sowieso kleine rot auto, maargoed)

Maargoed op de markt hebben ze daar ook prima spul voor en dat heet bv Bosch of zelfs DeWalt of Metabo kan je prima krijgen voor niet teveel centen.

Het is echt zonde om veel geld aan apparatuur uit te geven als je het maar 3 keer gebruikt.

Zeker voor het frezen van MDF kan je prima uit te voeten met wat goedkopers.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”