MOB3W - mijn open baffle drieweg

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Jeroen,

wat gebeurt er met het stukje tweeter dat nu uit lijkt te steken?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

jeroen_d schreef:
-knip-De voorbaffle wordt 6 mm breder, de achterbaffle krijgt nog lijsten van 6mm zodat de AMT2430 helemaal in de baffle gaat vallen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik zie dat marieke weer flink aan de slag is geweest :twisted:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het gaat langzaam vooruit, veel 's avonds weg, maar weer een kleine update. De achterkant bij de woofers bekleed met 8mm MDF en het schuine stukje daarboven met 6mm MDF.
Bijlagen
bekleding1.jpg
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Netjes zo. Zeker om zo het schuine stuk "glad" te maken.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ze lijken erg klein 8)
ziet er zeer geslaagd uit.
ik ben zeer benieuwd naar de tweeter.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Weer een stukje verder, nu heb ik de zijkanten van de top bekleed. De zijkanten naast de woofers doe ik pas op het moment dat ik definitief besloten heb of de onderste woofer wel of niet in een gesloten kast komt. Op de metingen zal het nauwelijks invloed hebben, dus het is goed genoeg om alles te gaan uittesten.

In de tweede foto kun je zien dat de mid konisch is uitgefreesd. Het verloop in diameter gaat van 114mm naar 110mm.
Bijlagen
bekleding3.jpg
bekleding2.jpg
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Het is toch best een bijzonder model!

Kan je nu niet experimenteren met je twee monopoolsubs? Dat je die dan als 4e weg filtert? Dan kan je beoordelen of je de onderste woofer gesloten wilt uitvoeren..
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Gerard Jansen is met die test bezig en heeft daarvoor mijn XLS-12's in bruikleen. Ik wacht rustig af.

Vandaag ga ik een van mijn prototypes slopen om het af te maken en gaat de voorkant erop.

Wat heel grappig is, in de huidige vorm is er een boom-resonantie (ik schat tussen 100 en 200 Hz) als je midden op het bovenste baffle-tje klopt, links of rechts van het gat voor de middentoner. Je hoort een dof geluid van het MDF, maar met je oor vlakbij het baffle-tje hoor je die resonantie.

Als je nu de zware Mundorf tweeter erin hangt, is die resonantie volkomen, maar dan ook volkomen verdwenen. Je hoort zelfs het doffe MDF niet meer, alleen een droge tik. Leuk bijverschijnsel van die dure (en vooral ook zware) tweeter, dat hij zorgt dat het bovendeel niet als een stemvork kan gaan werken. :D Ik had nog wat met lood willen doen, maar dit blijkt nu overbodig.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:

Als je nu de zware Mundorf tweeter erin hangt, is die resonantie volkomen, maar dan ook volkomen verdwenen. Je hoort zelfs het doffe MDF niet meer, alleen een droge tik. Leuk bijverschijnsel van die dure (en vooral ook zware) tweeter, dat hij zorgt dat het bovendeel niet als een stemvork kan gaan werken. :D Ik had nog wat met lood willen doen, maar dit blijkt nu overbodig.
Heeft die tweeter toch nog voordelen! :wink:
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

jeroen_d schreef:
Als je nu de zware Mundorf tweeter erin hangt, is die resonantie volkomen, maar dan ook volkomen verdwenen. Je hoort zelfs het doffe MDF niet meer, alleen een droge tik. Leuk bijverschijnsel van die dure (en vooral ook zware) tweeter, dat hij zorgt dat het bovendeel niet als een stemvork kan gaan werken. :D
Ik denk niet dat het gewicht van de tweeter aan het uiteinde van de baffle, het resoneren stopt. De frequentie verschuift, maar de resonantie is er nog wel. Natuurlijk wil ik je enthousiasme niet temperen, succes met bouwen :).

Trouwens zo zwaar is de tweeter nou ook weer niet :wink:.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

De eigenresonantie zakt doordat je massa toevoegt. Bij lage frequenties is deze minder schadelijk voor de klank, omdat deze grotendeels akoestisch wordt kortgesloten.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Geloof het of niet, de eigenresonantie stopt. Het is alsof je je vinger op het uiteinde van een stemvork legt.

De tweeter is niet zo heel zwaar nee, maar vergeleken met een NEO3PDR weegt hij als lood. En heeft dus een duidelijk effect op de baffle, die zeer klein en licht is.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb nog eens goed geluisterd, jullie hebben gelijk, het is inderdaad zo dat de resonantie omlaag gaat. Het lijkt in het laagste octaaf te zitten nu, met een zeer lage Q. Eens kijken wat er gebeurt als de middentoner erin zit.

Kleine update weer, fotootje van bekleding met de hardboard tussenlaag. Prototype is niet meer, even een beitel op de tussenlaag 4 mm MDF en het geheel spleet open.
Bijlagen
prototype_ontmanteld.jpg
bekleding4.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

En weer een update, drivers erin geschroefd. Morgen ga ik het voorpaneel zagen en frezen.
Bijlagen
bekleding6.jpg
bekleding5.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De AL130 erin en de tweeter eruit geeft weer de 'boom'. Plaatsen van de tweeter laat de resonantie weer verdwijnen. Het blijkt een heel effectieve demping door 'mass loading' te zijn. Het bovenste gedeelte trilt het meest. Te vergelijken met het open einde van een transmissielijn. Wil je dempen moet je het daar doen. Het MDF is teveel zelfdempend en heeft te weinig energie om de tweeter in beweging te krijgen. Het blijkt dus vooral het trillende topje te zijn, dat met het oor vlakbij de baffle hoorbaar wordt. Daarbij werkt de baffle als klankkast. Omdat de oorsprong in het topje zit, maakt het plaatsen van de AL130 weinig uit.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Dus even resumerend is het erg effectief om bij gebruik van een lichtere tweeter te zorgen dat de baffle rond de tweeter zo zwaar mogelijk gemaakt wordt.............? ( bv door gebruik van lood ? )
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoi het gaat weer lekker hard!! (kan ook niet anders met zo'n werkplaats 8) )

Ik vind het er wel aardig uitzien, ben eigenlijk nog meer benieuwd hoe het gaat klinken. Nu ik het zo zie, ben je niet bang dat er toch stiekum resonanties ontstaan in de koker achter de woofers? Ik snap dat het om hele lage tonen gaat met een lange sinus, maar overal zitten ook hele kleine resonanties op het middengebied (moet welhaast met zo'n grote konus en spider). Als die door interferentie elkaar versterken in de koker....De praktijk zal het uitwijzen.

Jan
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

In de praktijk kan het ook anders uitpakken. Wanneer de woofers lekker laag staan te wapperen is de kans groot dat je het bovendeel van de baffle laat resoneren. Welliswaar op een lage frequentie, maar je spreekt die resonantie wel aan. Vandaar dat ik hem nog extra gebraced heb boven de tweeter om hem helemaal stil te houden.

Ik ben erg benieuwd naar het resultaat Jeroen! 8)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Montana schreef:
In de praktijk kan het ook anders uitpakken. Wanneer de woofers lekker laag staan te wapperen is de kans groot dat je het bovendeel van de baffle laat resoneren. Welliswaar op een lage frequentie, maar je spreekt die resonantie wel aan. Vandaar dat ik hem nog extra gebraced heb boven de tweeter om hem helemaal stil te houden.

Ik ben erg benieuwd naar het resultaat Jeroen! 8)
Wat je zegt klopt. Gisteren heb ik een cd'tje van Tiësto in de speler gegooit en de woofers flink laten wapperen op de bas-beat. De bovenzijde van het baffle trilt dan duidelijk nog na. Ik weet niet of dit klankmatig heel ernstig is. Er trilt wel meer mee in de kamer.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Martijn M schreef:
Montana schreef:
In de praktijk kan het ook anders uitpakken. Wanneer de woofers lekker laag staan te wapperen is de kans groot dat je het bovendeel van de baffle laat resoneren. Welliswaar op een lage frequentie, maar je spreekt die resonantie wel aan. Vandaar dat ik hem nog extra gebraced heb boven de tweeter om hem helemaal stil te houden.

Ik ben erg benieuwd naar het resultaat Jeroen! 8)
Wat je zegt klopt. Gisteren heb ik een cd'tje van Tiësto in de speler gegooit en de woofers flink laten wapperen op de bas-beat. De bovenzijde van het baffle trilt dan duidelijk nog na. Ik weet niet of dit klankmatig heel ernstig is. Er trilt wel meer mee in de kamer.
Moeder van Montana: Martijn, ophouden nu!!! De pui komt eruit!!!

Ik denk dat als je met de tone burst CD van Linkwitz die speaker aanstuurt, dat je met je oor vlakbij de baffle geen baffle hoort maar het nazingen van de kamer. Maw volgens mij volstrekt ongevaarlijk, de akoestische kortsluiting is ook flink op die lage frequentie. De frequentie is ook dusdanig laag dat er nauwelijks dopplervervorming zal optreden in de mid. Als de baffle 5 mm Xmax uitslaat bij 20Hz, geeft dat een frequentiemodulatie van 3,7Hz op 2000Hz. De hoorbaarheidsdrempel schijnt te liggen op 7Hz op deze frequentie. 5mm is veel, ik neem aan dat hij niet zo hard op en neer gaat.
Het rekensommetje is hier te vinden: http://www.linkwitzlab.com/frontiers.htm#J

Welke OB3W baffle trilt het hardst na, die je bekleed hebt met lood of die andere?
Laatst gewijzigd door jeroen_d op zo 02 mar 2008, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Martijn M schreef:
Montana schreef:
In de praktijk kan het ook anders uitpakken. Wanneer de woofers lekker laag staan te wapperen is de kans groot dat je het bovendeel van de baffle laat resoneren. Welliswaar op een lage frequentie, maar je spreekt die resonantie wel aan. Vandaar dat ik hem nog extra gebraced heb boven de tweeter om hem helemaal stil te houden.

Ik ben erg benieuwd naar het resultaat Jeroen! 8)
Wat je zegt klopt. Gisteren heb ik een cd'tje van Tiësto in de speler gegooit en de woofers flink laten wapperen op de bas-beat. De bovenzijde van het baffle trilt dan duidelijk nog na. Ik weet niet of dit klankmatig heel ernstig is. Er trilt wel meer mee in de kamer.
Ik sluit me hier bij aan. Als je op het bovenste deel van mijn OB klopt, klinkt het dood, maar als je de woofers serieuze excursies laat maken wappert het bovenste gedeelte vrolijk mee. De volgende keer zou ik de bovenkant waarschijnlijk meer verstijven. Maar goed, dit is waarschijnlijk een beetje mosterd na de maaltijd voor Jeroen. Het is ook de vraag hoe ernstig het is. Het is in ieder geval mooi dat er voldoende demping in Jeroen zijn baffle zit om de eerste eigenfrequentie van de bovenkant van de baffle te dempen.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

:lol: Nu zal het de moeder van Martijn_M zijn die klaagt dat het stukwerk los laat! :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

GeertM2 schreef:
Maar goed, dit is waarschijnlijk een beetje mosterd na de maaltijd voor Jeroen.
Nee hoor. De keuze voor de dunne baffle was voor symmetrisch afstraalgedrag en om de eventuele resonantiefrequentie flink laag te krijgen. Verder moest het eenvoudig na te bouwen zijn. Als mensen verbeteringen voor elkaar krijgen op de OB3W dan zet ik die gewoon met bronvermelding op mijn website. Ere wie ere toekomt!

@Wowly: klopt, er ontstaan resonanties achter de woofer. Aangezien die ruim 1,5 octaaf boven de wisselfrequentie zitten zullen ze nauwelijks worden aangesproken. Wellicht dat ik in een perfectionistische bui er nog wat speciaals aan doe. Bij Linkwitz Orion zit zo'n resonantie van het H-frame op 200Hz terwijl hij wisselt op 120Hz. Er was niets van te horen, hij heeft er een notch op gezet. Des te meer was te horen van de klank van de instrumenten!
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

jeroen_d schreef:
(...)Welke OB3W baffle trilt het hardst na, die je bekleed hebt met lood of die andere?
Het baffle met het lood trilt het hardst. Logisch ook, het lood is toegevoegde massa van een massa-veersysteem. Misschien kan ik aan de achterzijde ooit een soort frame toevoegen waardoor ik de top van het baffle verbind met de bodemplaat. Ik betwijfel echter of dit een klankmatig voordeel gaat opleveren, omdat er mogelijk andere resonanties voor in de plaats komen. Bovendien ben ik bang dat de speaker er niet mooier op zal worden.
Gesloten