Pico Tango bouw en keuze topic

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Nils_vn schreef:
drugsb, als ik die versterker zo zie, zou ik persoonlijk die links laten liggen. Véél te groot en vol met overbodig prul dat je zowiso niet kan gebruiken.

Dat printje van Sevenup ziet er goed uit, lekker weinig componenten, moet je nog wel een extra 12v voeding bij verzinnen (kopen dus;), vordeel van het velleman kitje: enkel trafo aansluiten en klaar).

Sevenup, kan je daar wat meer info (linkje) van geven ?
Linkje: http://www.conrad.nl/goto/?product=190794
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

sevenup schreef:
Ik zou zoiets nemen en die mooi inbouwen. Voeding met een externe 12V voeding. Heeft nog wel een koelblok nodig. Ik gebruik regelmatig koelblokken uit oude PCs.

Afbeelding
ik vind het wel geoed ...... maar de speaker die ik ga gebruiken is 8 ohm en deze kan maar 2-4 ohm aan :wink:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

drugsb schreef:
ik vind het wel geoed ...... maar de speaker die ik ga gebruiken is 8 ohm en deze kan maar 2-4 ohm aan :wink:
Dat is geen probleem, alleen het vermogen wat de versterker afgeeft wordt dan iets minder. Maar je kan makkelijk 8Ohm luisprekers hierop aansluiten.
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

nog een vraagje maak het veel uit als er 14,4 volt op een versterker moet en er komr 15 volt op? volgens mij maakt het niet zoveel uit maar ik weet het niet zeker dus vraag ik het maar!
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

drugsb schreef:
nog een vraagje maak het veel uit als er 14,4 volt op een versterker moet en er komr 15 volt op? volgens mij maakt het niet zoveel uit maar ik weet het niet zeker dus vraag ik het maar!
Als je op de link naar Conrad klikt, zie je dat hij tot max 18V mag hebben. Dus lijkt me geen probleem...
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

oke is goed:D :D

laptop voeding van kapotte toshiba is gescikt:D is 15V DC 55Va
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

ff tot nu toe

speakers uitgezocht= klaar
speakers kopen = niet klaar
hout = niet klaar
versterker gevonden=klaar
trafo gevonden = klaar
versterker kopen = niet klaar
kabel uitzoeken= niet klaar
filter= ?????????niet klaar

ik wil ook graag een toonregeling ( met volume knop aan en uit knop ) en zo erop hebben is hier ook zo'n bouwpaketje voor????

en wil iemand miss helpen met het filter die de middentonen dempt?
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

drugsb schreef:
sevenup schreef:
Ik zou zoiets nemen en die mooi inbouwen. Voeding met een externe 12V voeding. Heeft nog wel een koelblok nodig. Ik gebruik regelmatig koelblokken uit oude PCs.

Afbeelding
ik vind het wel geoed ...... maar de speaker die ik ga gebruiken is 8 ohm en deze kan maar 2-4 ohm aan :wink:
of ik gebruik de koelblokken uuit die 2*18 watt:)
:D :) :o :? 8) :P :wink: \:D/
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Die zijn RUIM voldoende :wink:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Overigens kan je voor weinig vaak op marktplaats ook wel iets leuks vinden.
Of bij een forum genoot :P


(stiekem plaatjes van picotango als avatar gebruiken heh, staat wel copyright op by jw :lol: :lol: :wink: )
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

drugsb schreef:
ff tot nu toe

speakers uitgezocht= klaar
speakers kopen = niet klaar
hout = niet klaar
versterker gevonden=klaar
trafo gevonden = klaar
versterker kopen = niet klaar
kabel uitzoeken= niet klaar
filter= ?????????niet klaar

ik wil ook graag een toonregeling ( met volume knop aan en uit knop ) en zo erop hebben is hier ook zo'n bouwpaketje voor????

en wil iemand miss helpen met het filter die de middentonen dempt?
Toonregeling kun je ook in SW op de PC doen. Zijn vast wel progjes voor. Scheelt weer componenten. Hoef je ook geen filter meer in de luidsprekers zelf te bouwen...
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

sevenup schreef:
drugsb schreef:
ff tot nu toe

speakers uitgezocht= klaar
speakers kopen = niet klaar
hout = niet klaar
versterker gevonden=klaar
trafo gevonden = klaar
versterker kopen = niet klaar
kabel uitzoeken= niet klaar
filter= ?????????niet klaar

ik wil ook graag een toonregeling ( met volume knop aan en uit knop ) en zo erop hebben is hier ook zo'n bouwpaketje voor????

Toonregeling kun je ook in SW op de PC doen. Zijn vast wel progjes voor. Scheelt weer componenten. Hoef je ook geen filter meer in de luidsprekers zelf te bouwen...
op die 2*18 kun je de tonen aanpassen dus daarmee kun je ook zlef een soort filter maken toch????

Afbeelding

en dan leg ik hem plat op zijn buik in de speaker ( nadat ie goed afgesteld is dat kan tog ook???
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Dag Drugsb,

Beter een nieuwe gebruiken dan. Zoiets bijvoorbeeld:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=459064

Maar aangezien je budget zou ik het achterwege laten!

Mvg Juul
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

oke dan doe ik dat wel het is wel mooier net zo'n toonregeling ding, maar dan heb wel een filter nodig of niet?
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

drugsb schreef:
oke dan doe ik dat wel het is wel mooier net zo'n toonregeling ding, maar dan heb wel een filter nodig of niet?
Nu zou ik zeggen, in eerste instantie is het niet noodzakelijk om er dat filtertje in te stoppen. Ook zonder komt er geluid uit, met nog een correctie filter gaat het wat mooier klinken.

Dus je kan eventueel om te beginnen de luidsprekertjes bouwen zonder filter, nadien kan je het filtertje er nog steeds tussen zetten:
Driver los vijzen en solderen, filter er tussen solderen en opnieuw monteren.
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

oke ik ga eerst beginnen de kast zelf te maken, dan de luisprekers er in en de versterker en dan kan later misschien het filter er nog in ( kan dat wel als je da kat al helemaal hebt afgesloten? en als je de speaker er weer uit schroefd??
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

drugsb schreef:
oke ik ga eerst beginnen de kast zelf te maken, dan de luisprekers er in en de versterker en dan kan later misschien het filter er nog in ( kan dat wel als je da kat al helemaal hebt afgesloten? en als je de speaker er weer uit schroefd??
Ja hoor, het filter zal niet zo groot worden, met wat puzzelen krijg je dat er nog wel langst het gat van de speaker in de kast.

Wel zou ik de versterker enz direct betrekken tijdens het bouwen van de kast, aangezien de aansluitpunten rechtstreeks op het versterker printje staan...

Probeer eens een 3D tekening te maken in google's "sketch-up" waarbij je rekening houd met alle aansluitingen, plaats voor de amp, trafo, toonregeling...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Als de toleranties van de parameters beter zijn bij Fountek zou je de FR88EX ook kunnen proberen.

(bij nader inzien kan de fountek er ok 1 op1 in)

Zonder aanpassingen kan de Omnes Audio BB3.01 er ook in
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

wat bedoelt u met als de toleranties beter zijn?


@nils_vn: ik ben ala bezig met sketchuip alleen hoe kun ej preciese graden berekenen?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Zeg maar je hoor, u zeg je maar tegen opa's en oma's :P

Nou er zitten natuurlijk fabricage fouten in. Deze zijn bij tangband nogal ruim.
Ik weet niet hoe het met de huidige reeks zit (de zwarte versie etc), maar de oudere daar moet je wel echt een soort van "matched paartje" hebben.
Liefst zo dicht mogelijk tegen de theoretische parameters aan gegeven door de fabrikant.

Overigens werken de andere Fountek breedbanders ook, dus de FE87 en de FR88.

Hoe deze het hoog weergeven weet ik niet, ik denk dat ze niet veel verschillen van de tangband.

Persoonlijk zou ik dan voor de duurdere kiezen, aangezien die een flinke xmax heeft.
(De FE87 is het goedkoopste)
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

b_force schreef:
Zeg maar je hoor, u zeg je maar tegen opa's en oma's :P
Ik denk dat je avatar wat misleidend is :lol:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

JuuL schreef:
b_force schreef:
Zeg maar je hoor, u zeg je maar tegen opa's en oma's :P
Ik denk dat je avatar wat misleidend is :lol:
Zo slim als die man ben ik (helaas) nog niet 8)
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

oke srryr B_force maar JE a atar is inderdaa wat misleidend...... :lol: :lol:

mvg drugsb( of zeg maar daniel)

p.s ik heb ff alle speakers op een rijtje gezet:

de Omnes Audio BB.3.01 http://www.juoiga.nl/download/bb301.pdf de Fountek FR88
de Fountek FE87
en die tagband

p.s heeft iemand miss linkjes voor datasheets van de founteks???? ( b_force :wink: )
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

ik weet niet welke ik ga kiezen en ik wil graag eentje die een lagerkan als de tangband en hoger kan als de tangband!!!!

miss de Fountek FR88EX??
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

die van fountek zijn op de bmm site te vinden.

Vifa drivers passen er ook in en de (de bekende voor de Pico Lino) en de Fostex FF 85K ook. (de andere fostex niet ivm te hoge fs en te lage vas)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”