Wavecor ontwerpwedstrijd, win een subdriver!

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Hee leuk, hier ga ik ook wat voor verzinnen. 8)
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Om de spanning erin te houden: De 3D tekening is af en de simulaties zien er ook veelbelovend uit :)
peter geerts

Bericht door peter geerts »

De sluitingsdatum van de contest is bijna aangebroken, dus ik vond het wel tijd worden voor een inzending! Ik had al verraden dat mijn inzending wat te maken had met auto’s. Hoewel ik niet in het bijzonder een autoliefhebber ben, heeft mijn ontwerp toch een sterke link met vooral velgen (waar het natuurlijk allemaal “om draait” bij auto’s).

De driver is natuurlijk de Wavecor SW263WA03-01 (4ohm versie). De T/S parameters voor de simulatie heb ik overgenomen van de Caps&Coils website. Ik ben voor deze driver verschillende sets T/S parameters tegengekomen, maar ze ontlopen elkaar niet veel en simuleren ook vergelijkbaar. Het blijkt dat deze driver zich goed thuis voelt in BR behuizingen van tussen de 30 en de 40 liter. Het nadeel van deze configuratie is de lengte van de BR poort die nodig is om tot een mooie afstemming te komen zonder last te krijgen van poortruis door een te klein poortoppervlak. Hierover later meer.

Mijn inspiratie heb ik gehaald uit het uiterlijk van de Wavecor driver. Ik vind het frame van ervan namelijk veel weg hebben van een autovelg met dubbele spaken. Vandaar dat ik er voor heb gekozen om een velg als kast te “misbruiken”. Een velg heeft van zichzelf een hoge stijfheid. Deels door de bouw en de materialen, anderzijds door de cilindervorm ervan. Dit maakt een velg geschikt voor deze toepassing. Om het benodigde kastvolume te bereiken is er gekozen voor een velg van 20 inch met een breedte van 9 inch. Het bruto kast volume wordt dan ongeveer 40 liter. Netto zal dat ongeveer uitkomen op 35 liter. Op dat volume zijn mijn simulaties dan ook gebaseerd.

Het materiaal dat gebruikt wordt om de driver in op te hangen is plexiglas. Dit zal ook gebruikt worden om de gaten tussen de spaken af te dichten. Het gebruik van plexiglas zorgt ervoor dat de “internals” van de subwoofer zichtbaar zijn.

De afstemfrequentie ligt op 22 Hz. De BR poort heeft een oppervlak van 60 cm2 (10 x 6 cm), dit resulteert volgens de simulatie in een poortlengte van 100 cm. Dit heeft bij een input van 100 Watt een nog acceptabele luchtsnelheid van ongeveer 17 m/s op 20 Hz. De fysieke constructie van de poort zal zich bevinden in een gedeelte van een autoband die zich op de velg bevind (zie bijgevoegde afbeeldingen). Hierbij wordt gebruik gemaakt van buigmultiplex. De BR poort staat in verbinding met de kast door een opening die in het velgoppervlak wordt gemaakt en mond uit in de omgeving aan het andere uiteinde van de doorgesneden autoband.

Als demping zal er waarschijnlijk gebruik gemaakt worden van loodbitumen om eventuele trillingen van velgoppervlak te dempen. Verder zal er naar smaak gebruik gemaakt worden van noppenschuim en BAF. Dit is overigens niet zichtbaar in de tekeningen.

De voet van de subwoofer is een simpele doosconstructie van MDF. De voet is vooral om te voorkomen dat de subwoofer “weg rolt”.

De versterker zou van alles kunnen zijn. Zelf zou ik waarschijnlijk kiezen voor een UcD400 (met actief filter), die eventueel in de voet ingebouwd kan worden. Het is ook mogelijk om een plate amp naar keuze in de voet in te bouwen.

Mocht ik winnen, dan zal ik mijn best doen om het uiteindelijke bouwsel zo veel mogelijk te laten lijken op hetgeen ik ontworpen heb. Ik hoop wel op wat begrip voor eventuele (detail) afwijkingen. Omdat het natuurlijk niet zeker is wat voor velgen ik tot mijn beschikking heb (ook om budget redenen), kan het zijn dat de kastinhoud en daarmee de afstemming wat wijzigen ten opzichte van het bovenstaande ontwerp. Ook de tekeningen zullen niet 1 op 1 kloppen met het uiteindelijke bouwsel, maar het idee blijft hetzelfde. Om dezelfde reden heb ik ook geen exacte bouwtekeningen, het heeft simpelweg (nog) geen zin om tijd te steken in bouwtekeningen als ik nog geen precieze maten tot mijn beschikking heb.

De pluspunten van dit ontwerp zijn als volgt:

-Gebalanceerde afstemming, door de lichte roll off in het laagste octaaf zowel bruikbaar voor muziek als HT
-Zeer acceptabele footprint en toch een volwassen subwoofer
-Uniek uiterlijk
-Driver ook van de andere kant te bekijken
-Hoge MAF en WAF

Verder:
Iedereen is wat mij betreft vrij om dit ontwerp over te nemen (ik zal waarschijnlijk toch al niet de eerste zijn die het bedacht heeft). Ook als gesloten kast of in combinatie met een PR zou het idee met de velg goed bruikbaar kunnen zijn.
Bijlagen
zba_contest05.jpg
zba_contest04.jpg
zba_contest01.jpg
zba_contest03.jpg
zba_contest02.jpg
Response.gif
GroupDelay.gif
ConeExcursion.gif
AirVelocity.gif
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Mooi ontwerpje, dat zeker :D

Lekker creatief.

(helaas had ik geen tijd meer om iets te maken :( )

Maar (ik wil geen spel breker zijn), bekijk de afstemming even in SPL MET de diverse filters aan, dat geeft een heel ander beeld van de werkelijkheid.

De TFM functie is daar niet helemaal lekker voor.

Dus tipje van mij, om je ontwerp NOG beter te krijgen :D :wink:
Yannick

Bericht door Yannick »

Sodeconus...

Errr... Ik was ook nog bezig met wat 3D tekeningentjes, maar na het zien van dit:

'Weet u zeker dat u WaveCoreDesign.jpg weg wilt gooien?'

Hoe dan ook, ik ga het toch nog maar proberen af te krijgen, maar ik heb zo het gevoel dat dit alles redelijk nutteloos ga zijn, als dit een van de andere ontwerpen is..

Hoewel een tegenslag voor mezelf, een enorm compliment voor de tekenaar! Simpelweg prachtig! Écht ontzettend onder de indruk! Is dat cinema 4D?
Yannick

Bericht door Yannick »

the WavePod

Introductie

Nou, heel veel kans heb ik denk ik niet meer na het zien van het auto-wiel ontwerp van Peter Geerts. En de andere ontwerpen die zullen gaan komen ben ik al helemaal bang voor! (Het ergst is nog Wowly zijn mega-hoorn, hoewel ik daar ook wel weer erg benieuwd naar ben)!

Maar niet geschoten is altijd mis, dus hier gaan we!

Mijn ontwerp is vooral op 2 punten gebasseerd, namelijk:
- Het moet goed na te bouwen zijn
- Het moet er netjes uitzien en niet te groot zijn (Hoge Waf)

Waaom? Zodat iedere beginnende DIY-er een leuke start kan maken. Geen ingewikkelde niet na te bouwen construties, vrouwlief vindt het waarschijnlijk ook nog wel te pruimen en daarnaast heb je een enorm goede subwoofer in je huiskamer staan. Lijkt mij een win/win/win situatie! :wink:

Het idee erachter is eigenlijk gekomen nadat ik een beetje aan het fantaseren was over mijn nieuwe 5.1 Setje. Dit wil ik gaan maken van de eerder gekochte en inmiddels enorm bekende b3sjes samen met het mini-dayton tweetertje. In mijn kamer zijn de meeste meubels spierwit. En de meeste muren zwart. Ik zelf vind dit enorm geslaagd en wilde daarom mijn nieuwe 5.1 setje (waarvan ik vind dat het eigenlijk niet zo mag opvallen) in dezelfde kleurstelling wil maken. Dus, witte kastjes met zwarte drivers/frontjes (weet nog niet of die er op komen).

Natuurlijk is deze woofer ontzettend geschikt om deze kleine speakertjes voldoende in het laag aan te vullen. Zelf zou ik nooit bij een dergelijk duur alternatief komen, maar ach, het zou ontzettend leuk zijn als ik door deze wedstrijd een dikke woofer zou kunnen gebruiken.

De woofer zelf is prachtig wit. Daarom is in mijn ontwerp de front en achterplaat expres zwart gelaten/gemaakt. Dit is een kwestie van spuiten. Eerst helemaal wit, daarna de overige delen zwart maken, en daarna nog een blanke lak. In mijn geval waarschijnlijk een matte lak, maar een mooie iPod achtige superglanslak zou het natuurlijk ook niet misstaan!

Afmetingen

400mm x 300mm x 300mm (HxLxB)
Dikte plaatmateriaal: 18-20mm (afhankelijk van buigtechniek)
Inhoud in liters: ~26

Specs en Constructie

Note: Ik heb voor mijn ontwerp de 8Ohm versie, zonder PR gebruikt

Omdat mijn woofer deel moet worden van een 5.1 set dat makkelijk te integregen moet zijn in iedere ruimte ben ik voor een zo'n klein mogelijke variant gegaan. Gesloten dus! Met ongeveer 26 liter inhoud komt hij zonder enige vorm van EQ tot een leuke -3dB van 41Hz. Je kan hier eventueel nog een boost geven van 2dB op 35Hz om tot een -3dB punt van 35Hz te komen, voor nét even dat extra laag. Lijkt me voor zo'n klein kastje helemaal geen verkeerde prestatie.

In het midden van de kast komt 18mm dikke bracing. Natuurlijk netjes afgerond aan alle zijden.

De afrondingen op de hoeken van de behuizing hebben een radius van 50mm. Ik wil dit gaan bereiken met 2 lagen 9mm buig mdf of 5 lagen 4mm (buig)triplex. Testjes moeten dan uitwijzen welke van deze 2 methodes de beste resultaten geeft. Voor het geval dat dit niet het gewenste resultaat geeft, of in het geval dat de her-bouwer deze waarschijnlijk lastige constructie niet aan durft kan er natuurlijk ook worden gekozen om een normale vierkante kast te maken en hiervan dezelfde hoeken wat af te ronden met bijvoorbeeld een 1,2R afrond frees. Minder drastisch resultaat, maar haalt net de scherpe kantjes ervanaf! :wink:

Uiteraard mogen een paar mooie chroomkleurige spike niet ontbreken!

Versterking laat ik in dit ontwerp extern gebeuren. Ik denk dat de nieuwe Reckhorn subwoofer versterker die inmiddels verkrijgbaar is bij Caps&Coils hiervoor uitstekend geschikt is. Alle functies die je je maar kan wensen voor een onwijs scherpe prijs. (Misschien is hier zelfs nog wel een leuke combinatie te maken met een woofer en een amp voor een leuke prijs)!

Waarom dit ontwerp?

Ik heb in mijn ontwerp niet gekozen voor extreme ontwerpen of piekende creativiteit. Ik heb gekozen voor bruikbaarheid. Hieronder een kort 'verkoopspraatje' voor mijn sub.

Om ons aller voetbalguru te quoten: 'Ieder voordeel, hep se nadeel'. Zo ook bij dit ontwerp. Door het inleveren van creativiteit, is de mogelijkheid om het na te bouwe enorm gestegen. Je kan bij dit ontwerp met weinig gereedschap en ervaring een subwoofer in elkaar zetten die zowel qua prestaties als qua verschijning naar mijn idee toch erg goed ingeschat mag worden. Je hebt een kleine subwoofer, die zowel bij muziek, als bij films z'n mannetje zal staan. Zonder bassboost waarschijnlijk érg prettig om muziek mee te luisteren. Mét bassboost zullen films in menig huiskamer een hele nieuwe beleving worden.

Daarnaast is deze woofer erg leuk te combineren met de nieuwe Reckhorn subamps. Wat misschien bevoorderlijk is voor de verkoop (die in eerste instantie aardig tegenviel en waardoor deze wedstrijd in het leven is geroepen)

Plussen en Minnen

+
- Relatief makkelijk na te bouwen.
- Bij goede afwerking tóch een zeer mooi design.
- Zeer minimale afmetingen.
- Gaat ondanks de afmetingen erg laag.

-
- Relatief saai design.

Nawoord

Zeker na het zien van tot nu toe 1 ontzettend creatief ontwerp, met prachtige uitwerking met 3d tekeningen voel ik me eigenlijk al direct 'verslagen'. Toch heb ik weer een aantal avonden lekker zitten tekenen en ontwerpen achter mijn computer en hier weer enorm veel lol aan beleefd! Ik vind het erg leuk van roland dat deze wedstrijd is opgezet! Bedankt hiervoor! Mochten er nog vragen zijn over dit ontwerp, stel ze gerust!

Ook voor dit ontwerp geldt, dat iedereen het naar hartelust mag gebruiken!

Nou, de zon komt al bijna weer op! Ik ga dus denk ik maar eens m'n bedje in! Ben benieuwd wat deze laatste wedstrijddag nog allemaal zal brengen!

... enne, dat de beste moge winnen hè! :wink: ...

3D tekenwerk en Grafieken (ja, beetje raar dat die als laatst komen, maar het kan niet anders zoals jullie zullen begrijpen)!
Bijlagen
WavePodFinalTerminals.jpg
WavePodFinalRear.jpg
WavePodFinalFront.jpg
WavePodFinal+front.jpg
WavePodExc.JPG
WacePodDelay.JPG
WavePodFreq.JPG
Laatst gewijzigd door Yannick op vr 29 feb 2008, 16:44, 3 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

Hmm, niet gezien dat het al zo snel weer de 29e is :( Denk niet dat ik zo snel nog alles bij elkaar geschraapt ga krijgen, maar ik ga het wel proberen :)
voodooless
Contacteer:

Mooie ontwerpjes al :D Dat gaat erg lastig worden....

Miniwave

Mijn ontwerpje heeft is redelijk klassiek. Het uitgangspunt was om zo diep mogelijk te gaan in een zo klein mogelijke kast. Kastje is effectief zo'n 18 liter. Als versterker heb ik een DT300 van Detonation genomen. Waarom? Die heb ik al en heb daar prima ervaringen mee. Dus als ik de sub zou maken kan ik die prima gebruiken. In de simulaties zijn inclusief de actieve filters van de DT300, dus een rumble filter op 18 Hz en een 3e orde op 80 Hz. De boost van de DT300 gebruik ik niet. Hoe gaat ie dan wel zo laag? Dat is eigenlijk redelijk eenvoudig, en in de Hobby Hifi hebben ze dit geintje al vaker uitgehaald, recentelijk ook met bandpass en bassreflex subjes: GHP oftewel: Geschlossen HochPass. Een dikke condensator zorgt in combinatie met de impedantie van de woofer voor een boost rond de fs. Natuurlijk verlies je hierdoor wel wat rendement, maar met 300W gaat het woofertje nog steeds wel hard zat, en je bent toch gelimiteerd door de gesloten kist. In mijn geval is een condensator van rond de 1600 uF een mooie waarde. -3 dB punt ligt voor de 18 effectieve liters dan op zo'n 25 Hz. Zeker niet verkeerd :)

Ik heb het ontwerp aan laten sluiten op de monitor die ik nog wil bouwen. Het is de bedoeling dat de kast uiteindelijk gefineerd gaat worden. De kast is opgebouwd uit gewoon 18 mm MDF, enkel de baffle bestaat uit 3x 18 mm MDF, voor de stevigheid, maar vooral om vlees te hebben voor de fase aan de onderkant (en mindere maten de bovenkant). Bracing bestaat eigenlijk uit een stel driehoeken over de middenvlakken van de wanden. Leek mij eigenlijk wel erg effectief. De achterkant heeft plek voor de DT300, welke al in een eigen kast zit. Het is dus niet nodig om hiervoor een los compartiment te maken. Lekker handig :)
Bijlagen
Filter verloop
Filter verloop
MaxSPL
MaxSPL
response
response
X-way view
X-way view
achterkant
achterkant
recht van voren
recht van voren
Kast voorkant
Kast voorkant
Yannick

Bericht door Yannick »

Heel erg mooi Voodooless!! =D>

Die faset aan de onderkant doet het allemaal heel 'lichtjes' overkomen. Het komt een beetje los van de grond zegmaar! Gaaf!

Technies puntje; er zijn nogal wat mensen die beweren dat de bracing beter werkt als je het breedste punt in het midden zet (en zoals altijd ook een grote groep die beweerd dat dit onzin is)! Nou is dat in dit ontwerp natuurlijk super makkelijk uit te proberen; even die 2 driehoeken omdraaien. :wink: Misschien leuk om hiermee gelijk eens te testen!

Hoe dan ook, Succes!! ;)..

P.s. Ik had inderdaad ook zo iets van; 'Nu al de 29ste? :shock: '

P.s.2 Iemand al wat van de jury gehoord!? :wink:
peter geerts

Bericht door peter geerts »

Oei! ik had toch stiekum gehoopt dat ik de enige was die mee zou doen :wink:
Nee hoor, ik vind de ontwerpen van Yannick en Christiaan ook erg mooi geworden en ik kan me goed voorstellen dat de subwoofers die zij ontworpen hebben beter staan in het gemiddelde interieur.

@bart:
Je hebt wel een punt mbt de response met filters, maar ik kan me ook goed voorstellen dat een ontwerp met een afstemming als de mijne met enkel een lowpass filter wordt gebruikt. aangezien de freqentie en de stijlheid waarop gefiltert gaat worden nog niet bekend is (en voor iedereen anders) heb ik er voor gekozen om de resultaten zonder filters te presenteren. Dit is ook makkelijker om de ingezonden ontwerpen met elkaar te kunnen vergelijken.

@ Yannick:
Thanks voor het compliment, 3D is m'n andere hobby naast muziek/audio. In deze renders zit wel de nodige uurtjes werk. Modelleren doe ik met Max, renderen met Vray. Wat vaak vergeten wordt, is dat naast het maken van een goed model ook de belichting en de materialen goed moeten zijn voor een mooie render. Als die punten op orde zijn kan je met (onder andere) Vray echt super realistische renders maken als je er tijd in steekt. Op internet zijn enorm vette renders te vinden van verschillende render engines. Wel is het vaak lang wachten als je een mooi resultaat wil (vooral het telkens wachten op testrenders duurt lang, een van de renders van mijn post duurde meer dan drie kwartier).

Jou renders zien er ook helemaal niet verkeerd uit, gebruik je SolidWorks? En ja, het gaat in deze contest niet om de kwaliteit van de plaatjes, maar om de kwaliteit van het ontwerp.

Ik begin wel benieuwd te worden naar eventuele andere inzendingen en de uitslag. In ieder geval gaaf dat Roland dit wil organiseren en dat er tenminste een top 3 gemaakt kan worden!
Yannick

Bericht door Yannick »

@ Peter

Het programma dat ik gebruik is IronCad8. Dit programma hebben we op school (Hout en meubileringscollege) en ben er voor de grap eens mee gaan pielen. Na wat uitleg van wat 4de klassers kwam ik al een heel end!

Daarnaast kan je deze wedstrijd natuurlijk op verschillende punten winnen. Jij hebt bijvoorbeeld gekozen voor een origineel, mooi uitgewerkt ontwerp. Voodooless voor iets dat vooral top-kwaliteit geeft. En ik iets simpels wat goed na te maken valt. Zo heeft iedereen een eigen weg gevonden in dit project.

Heeft iemand trouwens de afgelopen tijd nog iets vernomen van Roland (Caps&Coils)? Ik heb hem inmiddels een klein weekje terug een mailtje gestuurd en niets meer op terug gekregen? Istie er stiekem tussenuit geknepen zo voor het einde van de wedstrijd? En zit hij lekker op de bahama's ofzo? :wink: . Nee, ik hoop dat het gewoon goed met hem gaat, en dat alleen de mail server eruit ligt ofzo!

Overigens zou een top drie op dit moment wel grappig zijn. Dan wint iedereen een beetje! :wink:
voodooless
Contacteer:

Van mijn part wordt de datum nog een weekje uitgesteld. Zou leuk zijn als er meer dan 3 ontwerpjes meededen natuurlijk :)

Hoe dan ook, Roland gaat het erg moeilijk krijgen met dergelijke uiteenlopende ontwerpjes. Heb nu al medelijden met hem :twisted:
Yannick

Bericht door Yannick »

Ja, aan de ene kant heb ik dat ook. Meer ontwerpen is toch leuker om te kijken wat er allemaal op tafel komt.

Aan de andere kant, uiteindelijk doe je toch mee aan een wedstrijd om te winnen. Als er bij een voetbal wedstrijd bij 1-0 wordt verlengd omdat het zo zonde is dat er weinig doelpunten zijn zou dit ook nogal lullig zijn.

En wie weet hebben al 10tallen mensen een mailtje met hun ontwerp naar Roland gestuurt! :wink:
voodooless
Contacteer:

Lijkt me dat ontwerpen gewoon hier openbaar gemaakt worden?

Verder hoef ik echt niet te winnen. Ik vind het initiatief en het ontwerpen al leuk zat 8)
Yannick

Bericht door Yannick »

Nee, natuurlijk doe je in principe mee voor de lol. Maar ik heb het niet zo breed dat ik op mn gemak is met een zooitje drivers kan gaan spelen en stoeien. Ik zou het absoluut niet erg vinden om te verliezen, maar zekersteweten ontzettend leuk vinden als ik zou 'winnen'! :wink: . Maargoed, dat zal iedereen wel vinden. Vooral omdat ik dan dus eens kan kijken wat een driver doet, die normaal gesproken vér, maar dan ook vér (zo iets als de afstand tussen Rotterdam en Salou op de fiets zegmaar) boven mijn budget uit steken!

Dat ik het een super idee vind van Roland heb ik in het begin volgens mij al eens gezegd! Harstikke leuk!

Volgens mij was het ook inderdaad de bedoeling dat iedereen z'n ontwerp gewoon hier post.. Maarja, wij kunnen niet in Roland z'n mail kijken. Misschien staat die wel vol met ontwerpen! :wink:
Yannick

Bericht door Yannick »

Net van Roland een PBtje gehad waarin hij vertelde dat hij het op het moment enorm druk heeft! Of dit consequenties heeft voor de Wavecor wedstrijd weet ik niet. Maar ik denk ik geef het even door.

Iets met 100 ongemarkeerde dozen, waar hij er 1tje van te pakken moet zien te krijgen. :roll:
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Klopt, zoek het prototype heet het spel...Erg leuke bezigheid. Dit wedstrijdje gaat gewoon door hoor.

Ik maak de uitslag van de ontwerp wedstrijd zondag hier bekend. Inzenden kan tot 00:00 vandaag.

Hier doen ze ook mee aan de wedstrijd:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php? ... msg1151048

Groet Roland
Yannick

Bericht door Yannick »

Hahaha, and suddenly everything changes!

!!ZBA vs. HTF!!

Kom op jongens posten die hap!

Roland, succes nog! ;)
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoho, ik heb ook nog een ontwerpje. Eigenlijk had ik een bepaalde TL in gedachten, maar de driver leent zich volgens sommigen niet zo goed voor een grote TL. Wél voor een CB, dus heb ik mijn oorspronkelijk idee laten varen en een compacte, maar fraaie sub gemaakt. liever iets kleins wat goed is dan iets groots wat minder goed is.

Zal vanavond de boel gaan posten :D

Jan
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

.........ik ben bijna klaar, het is nog niet middernacht! Een klein ogenblikje.
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Hierbij mijn eenvoudige bijdrage aan de wedstrijd genaamd Oblique.

Ik wou iets ontwerpen wat ik zelf zou willen bouwen maar ook iets wat roland commercieel zou kunnen helpen om meer Wavecor's te verkopen. Het moest dus een relatief eenvoudig laagdrempelig ontwerp worden. Ook wou ik een muziekale en snelle sub maken.

Ik heb gekozen voor een gesloten zub met een Qtc van 0.55. Dit geeft een minimale goupdelay wat de snelheid in het sublaag ten goede komt. Daarvoor was, voor een gesloten kast, een relatief groot volume nodig van zo'n 40 liter.

Het -3dB punt lig reeds op 50 Hz, maar dit kan op gekrikt worden door de bassboost van de gebruikte subamp, of er kan zelfs een soort linkwitz transform toegepast worden.

Om de kast, ondanks zijn royale volume, niet te groot te laten ogen, is er gekozen voor een trapeziumvormige kast met een afschuining aan de onderkant. De kast is lxbxh; 390x424x390. Het gebruikte materiaal is 22mm dik. Door zijn kleine front oogt de kast kleiner dan hij is.

De hoek van de trapezium is dusdanig gekozen (10 graden tussen beide zijkanten) dat vanaf een typische luisterafstand (c.a. 2m) recht voor de subs de beide zijvlakken niet tegelijk zichtbaar zijn, waardoor de illusie van een kleinere kubus onstaat.

De naam van dit project komt van "oblique projection", een simple parallelle 2d projectie van 3d objecten. De kastvorm doet hier soms aan denken.
Bijlagen
oblique geometry.jpg
phase
phase
response
response
Oblique aanzichten
Oblique aanzichten
Oblique
Oblique
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Het wordt nog spannend!
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Zo, hier is ie dan!

Het gaat om een principe tekening die ik heb gemaakt: de subwoofer wordt opgebouwd uit meerdere lagen CNC-gefreesde mdf panelen van 30mm dik. Deze worden naar behoefte gestapeld om op die manier de gewenste inhoud te krijgen. Voor de 10" woofer in 8 ohm uitvoering, raad ik minimaal 20 liter aan. In de tekening heeft de kast de buitenmaten 40x40cm, maar die kan natuurlijk ook groter zijn als je bijvoorbeeld de subwoofer minder hoog wilt maken.

Het tweede idee achter het ontwerp is dat de kast omkeerbaar is. Zowel in de bovenzijde als de onderzijde zitten inserts die grote spikes kunnen opnemen. Zo kun je dus bijvoorbeeld de woofer naar de vloer laten stralen als je het in een HT systeem gebruikt of als je de woofer uit zicht wilt hebben. Draai de kast om en zet de spikes aan de andere kant en je hebt een kast met een woofer die naar boven straalt. Wil je bovendien de prachtige magneet "showen", dan kun je altijd nog de woofer met de magneet naar buiten monteren. Ook handig als je kinderen hebt. :wink:

Om de gelaagdheid visueel nog iets te accentueren, zijn de afzondelijke mdf panelen van een facette randje voorzien.

Wie hem alvast wil gaan bouwen, de tekening is als pdf bijgevoegd. :wink:
Bijlagen
ScreenShot001.jpg
ScreenShot002.jpg
Crafty Sub.pdf
(160.94 KiB) 88 keer gedownload
Porcino

Bericht door Porcino »

Dit gaat spannend worden... Gelijkwaardige ontwerpen, allen stuk voor stuk erg inventief!
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Nou Ik ga mijn 1e ontwerp dan maar posten : de MONSTERWAVE

Het eerste wat ik in gedachte had was een zeer grote TL te maken, die een elegant en imposant uiterlijk had. Ongeveer 1,5 meter hoog ,met een transmissielijn die opstijgt en daarna weer naar beneden afzakt om bij de basis weer uit te monden in de opening naar de kamer/buiten.:Transmission line.

Natuurlijk gesopten in een zeer frisse kleur als bijvoorbeeld lichtblauw of geel, lichtpaars etc. Een echte eye-catcher! Waarom wegstoppen??? LATEN ZIEN!! Zo'n sub moet je trots op zijn.

Mijn vriendin zei meteen: waarom zo groot????

En inderdaad, ik dacht ik ga ook een kleine wave-je maken Zie mijn volgende ontwerp: Branding

Deze zou er als volgt gaan uitzien:
Bijlagen
Sub001.jpg
Gesloten