Subwoofer in vloer bouwen?

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dimmu1975
Berichten: 118
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:48
Locatie: Waasmunster

Subwoofer in vloer bouwen?

Bericht door dimmu1975 »

Mijn schoonbroer is momenteel zijn huis aan het verbouwen, een van de fase is de vloer volledig uitbreken zodat er vloerwerwarming kan worden voorzien.
Nu had ik ergens gezien dat er subs in de vloer worden gebouwd maar vind er jammer genoeg niet direct info over.
Is dit aan te raden of zijn er zo direct nadelen aan verbonden, want ik heb hem al zo ver gekregen dat hij mijn voorstel in overweging aan het nemen is :)

Enige dat ik zo direct kan bedenken is dat je vast zit aan de plaatsing van de sub, als blijkt dat het laag uitdooft op de zitplaats kun je niet direct de sub verplaatsen natuurlijk...
Qua kastresonanties is dit wel perfect veronderstel ik, omdat het plan is om een 100liter ruimte in te gieten samen met de nieuwe betonnen vloerplaat.
Natuurlijk ook rekening houden met vochtproblematiek enzo maar dat is allemaal perfect op te lossen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Subwoofer in vloer bouwen?

Bericht door jeroen_d »

Misschien is dit wat voor je schoonbroer :twisted: :twisted: :twisted:

http://www.royaldevice.com/custom.htm
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

Is wel ietsje pietsje meer als 100 liter he :roll:
Ik heb wel eens gelezen van iemand die een sub in zijn convectorput had gemaakt, maar ik weet niet meer waar.
Mischien is het wel handig om deze vraag ook op het htforun te stellen?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Martijn v schreef:
Ik heb wel eens gelezen van iemand die een sub in zijn convectorput had gemaakt, maar ik weet niet meer waar.
Kan best dat je dat hier hebt gelezen. Ik heb hieraan gedacht een tijdje geleden en wat testen gedaan....maar helaas. Alles trilde lekker mee en kwam niet echt uit qua speaker. Dus project afgeblazen toen. Maar als je aan het bouwen ben kun je er wel rekening mee houden, al moet je wel een stevige constructie maken want anders gaat toch wel je hele convectorput meetrillen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als je de gehele ruimte maar van beton maakt, dan is het natuurlijk perfect. Maar dan wel de bovenkant meegieten. Van te voren woofer selecteren zodat je de opening + gaten voor bouten meteen mee kunt gieten.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Dan zit je wel met een probleem als je over een jaartje of 5 je sub wil vervangen. Ik zou de topplaat uit stevige multiplex maken ofzo.
Dat hoeft geen nadeel te zijn.

Bij de keuze van een sub moet je er wel op letten dat als ie horizontaal komt te liggen dat ie gaat doorhangen. Hij moet dus een niet te zware conus hebben of een heel stevige ophanging...of beiden...en de nodige Xmax.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

De Velodyne SC-IWDVR subwoofer is een leuk principe.


Afbeelding

Maar best prijzig. Wat misschien een optie zou kunnen zijn is een bandpass sub maken (of ontwerpen). Deze heeft alleen 1 of twee pijpen aan de buitenkant. Als er een kast is in het huis zou je de sub dus in die kast kunnen zetten met de basreflex pijpen door de muur je woonkamer in. Kun je er altijd nog bij.
Gebruikersavatar
dimmu1975
Berichten: 118
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:48
Locatie: Waasmunster

Bericht door dimmu1975 »

Put word inderdaad volledig in beton gegoten.
De vloertegels die hij gaat leggen zijn 60*60cm groot, het idee is om zo een tegel "los" te leggen in een frame en die met de tijd te vervangen door een of andere baffle plaat waar dan een woofer kan ingemaakt worden.
Zodoende kan hij nog even sparen en de put gewoon mee afwerken met zijn vloertegels.

Voorlopig staat de SDX15 (of gelijkaardig) op het verlangslijstje maar zal dus niet voor direct zijn.
We wilde gewoon zeker zijn of een subwoofer in de vloer wel kan omdat het wel een extra werk meebrengt qua bekistingswerk.
Laatst gewijzigd door dimmu1975 op zo 24 feb 2008, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

De Powerpipe 1000 is zo'n soort constructie.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
dimmu1975
Berichten: 118
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:48
Locatie: Waasmunster

Bericht door dimmu1975 »

Edo schreef:
De Powerpipe 1000 is zo'n soort constructie.

Afbeelding

Afbeelding
allemaal wel mooie dingen maar als we de ruimte kunnen voorzien is dit allemaal toch niet direct nodig ?
gewoon een volume van ca. 100l voorzien en dan kunnen er toch redelijk wat standaard types woofers in .
Gebruikersavatar
dimmu1975
Berichten: 118
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:48
Locatie: Waasmunster

Bericht door dimmu1975 »

Edo schreef:
. Wat misschien een optie zou kunnen zijn is een bandpass sub maken (of ontwerpen). Deze heeft alleen 1 of twee pijpen aan de buitenkant. Als er een kast is in het huis zou je de sub dus in die kast kunnen zetten met de basreflex pijpen door de muur je woonkamer in. Kun je er altijd nog bij.
Dit zou ook wel kunnen natuurlijk, dan zit de woofer mee in de put en zie je enkel de 2 pijpen in de vloer zitten.
Put zou achter/onder de zetels komen, zit ze uit de weg want er lopen nog een aantal kinderen rond ook ;)
Jasper
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 14:01
Locatie: Dordrecht

Bericht door Jasper »

Ik zou gewoon een ruimte van >100liter onder de vloer doen (van beton), om vervolgens een subtiel "topkastje" boven de grond te maken. Boven de grond kun je dan een kubusje ter grootte van je driver maken. In het geval van een 15" woofer heb je dan een 40x40x40cm. In het geval van een 12" woofer zelfs 30x30x30cm, wat een hoge WAF heeft ;)
Gebruikersavatar
dimmu1975
Berichten: 118
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:48
Locatie: Waasmunster

Bericht door dimmu1975 »

wat zou daar dan het voordeel van zijn, volgens mij kan de WAF niet beter zijn dan alles te verzinken in de vloer 8)
bedoel je het zo misschien om de woofer dan niet plat te moeten leggen wat het doorhangprobleem dan opheft?
ericpeters
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 19:37
Locatie: Stein

Bericht door ericpeters »

Edo schreef:
Martijn v schreef:
Ik heb wel eens gelezen van iemand die een sub in zijn convectorput had gemaakt, maar ik weet niet meer waar.
Kan best dat je dat hier hebt gelezen. Ik heb hieraan gedacht een tijdje geleden en wat testen gedaan....maar helaas. Alles trilde lekker mee en kwam niet echt uit qua speaker. Dus project afgeblazen toen. Maar als je aan het bouwen ben kun je er wel rekening mee houden, al moet je wel een stevige constructie maken want anders gaat toch wel je hele convectorput meetrillen.
Ik heb mijn REL ooit eens in de convector put geplaatst. Kreeg hem niet fatsoenlijk aan het klinken, boem boing boem boing is zo een beetje wat ik eruitkreeg. Nog overlegd met de fabrikant zelf maar deze zei: dat kon ik je al voorspellen.
Jasper
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 14:01
Locatie: Dordrecht

Bericht door Jasper »

dimmu1975 schreef:
wat zou daar dan het voordeel van zijn, volgens mij kan de WAF niet beter zijn dan alles te verzinken in de vloer 8)
bedoel je het zo misschien om de woofer dan niet plat te moeten leggen wat het doorhangprobleem dan opheft?
Het voordeel is dat je een betrekkelijk klein boxje boven de grond hebt ipv een gigantisch ding en je woofer inderaad gewoon verticaal staat. Kleine boxjes hebben meestal nog wel een hoge WAF, boven de 50 liter neemt het altijd snel af ;)
Plaats reactie