Een goed Digitaal systeem!?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Martijn H

Een goed Digitaal systeem!?

Bericht door Martijn H »

Voor mijn dipool project ben ik geinteresseerd in een digitaal filtersysteem. Ik twijfel nog wat de slimste weg is. Actief/passief vs digitaal. We kennen allemaal de behringer dcx. Een soortgelijk systeem maar dan van hogere kwaliteit is wat ik zoek. Lage vervorming en net zo ruisvrij als een UcD.

Merken die ik heb gevonden zijn:

http://www.xilica.com/products.html (prijslijst http://www.interstateaudio.nl/press/Xilica.pdf )
http://www.groundsound.com/
http://www.dbxpro.com/DriveRackPX/PX.php
http://www.yamahaproaudio.com/products/ ... index.html

Topic over groundsound op DIYaudio:
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... roundsound

Na een opmerking werden de vervormingsmetingen gepost van hun DCN23. http://www.groundsound.com/dcn23.html
Rond mei zou de opvolger uit moeten komen.

De PA wereld draait al langer met dergelijke systemen. Wanneer iemand advies heeft of zijn ervaringen wil delen zou ik het erg op prijs stellen! :) Zeggen de termen bit, samplerate, distortion en Noisefloor hoe goed een apparaat is of zit daar meer achter?

mvg,

Martijn
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Vergeet DEQX niet.
sevenup

Bericht door sevenup »

Of deze

Ook te koop op marktplaats:
http://link.marktplaats.nl/143457778
Martijn H

Bericht door Martijn H »

sevenup schreef:
Of deze

Ook te koop op marktplaats:
http://link.marktplaats.nl/143457778
Hij lijkt voor m'n gevoel zoveel op de dcx. Hij heeft een sample rate van 48kHz. De duurdere apparaten zitten op 96kHz. Kan iemand me zeggen wat dat over de kwaliteit zegt?
voodooless
Contacteer:

Tja, eigenlijk valt over allemaal die dingen niet veel te zeggen en lijken ze vrijwel allemaal verdacht veel op de DCX ;)
Martijn H

Bericht door Martijn H »

http://www.xilica.com/docs/XMSERIES.pdf

Dit lijkt mij de tegenhanger van de nieuwe groundsound module, hoewel ik niet zo snel zie of hij een digitale ingang heeft. Belachelijk duur voor zo een printje alleen met maar 4 kanalen. Als groundsound zijn best doet met de DCN28 met 8 kanalen is dat misschien zo gek nog niet. Of die dit jaar nog uit komt vraag ik me echter af, gezien het commentaar op diyaudio.
voodooless
Contacteer:

DCN23 is net zo duur, niet zeuren dus...
Martijn H

Bericht door Martijn H »

voodooless schreef:
DCN23 is net zo duur, niet zeuren dus...
DCN23 is 40% goedkoper en heeft nog 2 extra outputs.. Zonder digitaal in heb ik er ook niks aan.
voodooless
Contacteer:

DCN heeft 2 inputs en 3 outputs en kost in totaal 358 (vergeet de PSU niet!)
Martijn H

Bericht door Martijn H »

voodooless schreef:
DCN heeft 2 inputs en 3 outputs en kost in totaal 358 (vergeet de PSU niet!)
Ah bedankt! En dat moet dan nog naar 6 kanalen..

In ieder geval is het handig om alle mogelijkheden op een rijtje te hebben.

mvg,

Martijn
voodooless
Contacteer:

Reken voor de DCN28 dus maar op een euro of 800 tot 1000. Alles wat minder is is meegenomen ;)
Tommy

Bericht door Tommy »

Ik weet dat in de PA wereld de DBX DriveRack erg populair is. Zit ook mooie software bij om e.e.a. in te regelen.
voodooless
Contacteer:

Ik heb nog eens effe alle specs doorgekeken van die dingen...

- Het Xilica spul is wel aardig, maar slechts 48 Khz sampling als het kwa centen nog een beetje leuk moet blijven. Mist digitale input
- DriveRak PX. heb je er twee van nodig, dan wordt het best duur, en tevens doet ie ook maar 48 Khz, ook geen digitale input
- Yamaha SP2060: 96 Khz, digitale input, genoeg kanalen, nadeel: redelijk duur.
-DEQX: heeft alles, maar is vreselijk duur ;)

Wat ze allemaal missen is een 6 kanaals volume control. Die zul je er dus zelf bij moeten maken/kopen. Wat voor al deze dingen geldt:

Bron -> DSP -> volume -> amps -> speakers

en dus niet:

Bron -> volume -> DSP -> amps -> speakers

Als je nog meer geld uit wil geven kun je ook de DEQX met pre-amp nemen. Deze heeft wel volume control. Het leuke van de DEQX is dat je daarmee ook nog FIR filters kan doen, iets dat trouwens ook de dure Xilica's kunnen.

Kijk je naar THD dan ontlopen ze elkaar eigenlijk allemaal niet veel, alleen de DEQX claimt eigenlijk een veel lagere vervorming...

Dus eigenlijk durf ik wel te zeggen dat de DCX nog steeds de meeste bang voor je buck geeft, ondanks dat ie misschien niet zo geweldig in elkaar zit. En als je zelf wil gaan knutselen is er nog flink wat winst te halen. Wil je dat niet zul je denk ik nog best diep in de buidel moeten tasten.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik denk dat vooral voor Montana een groot dynamisch bereik belangrijk is. Als je gaat boosten en rendement corrigeren in verschillende filtersecties, dan kan je nogal eens bedrogen uitkomen qua resolutie. Als bv de tweeter slechts weinig volume nodig heeft en je de bas flink boost, hoeveel bitten heb je dan nog over voor het hoog?

De vervormingscijfers bij volle uitsturing zijn natuurlijk prima, maar ik vraag me af hoe het zit voor een compleet 3 of 4-weg systeem als je het helemaal gaat uitwerken. Dan is het niet triviaal dat de vervorming voor elk kanaal voldoende laag is.

Wat voodooless daarbij aangeeft is dus ook van belang: vol dynamisch bereik bron, per kanaal A/D conversie (liefst niet, bron digitaal houden levert minder verlies), dan op zo hoog mogelijke resolutie alle DSP per filtersectie, dan pas volumeregeling per filtersectie.
voodooless
Contacteer:

jeroen_d schreef:
Ik denk dat vooral voor Montana een groot dynamisch bereik belangrijk is. Als je gaat boosten en rendement corrigeren in verschillende filtersecties, dan kan je nogal eens bedrogen uitkomen qua resolutie. Als bv de tweeter slechts weinig volume nodig heeft en je de bas flink boost, hoeveel bitten heb je dan nog over voor het hoog?
In een goed systeem? Meer dan zat... Je zou namelijk de onderlinge levels moeten afstemmen met de volume control achter de DAC's, per kanaal instelbaar. Dan maakt je optimaal gebruik van de resolutie van de DSP, en zo hou je ook de vervorming voldoende laag. Als je dan ook nog eens de analoge ingang kan inregelen om de 24 bits maximaal te benutten ben je helemaal klaar :)
at voodooless daarbij aangeeft is dus ook van belang: vol dynamisch bereik bron, per kanaal A/D conversie (liefst niet, bron digitaal houden levert minder verlies), dan op zo hoog mogelijke resolutie alle DSP per filtersectie, dan pas volumeregeling per filtersectie.
Juist :)
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Dat is slim! 8)

Door met potmetertjes of weerstandjes te werken na het filter is het niveau van de drivers makkelijk aan te passen. Het digitale filter hoeft dan niet, zoals bij mij het geval is, de woofers op -10dB en de mid op -3dB te zetten. Ik dacht dat notch filters en output niveau allemaal onder eenzelfde filter vielen en dat bij niveau aanpassen geen bitjes weggegooid worden.

Ik oriënteer me nu vooral, maar de voordelen spreken me erg aan, omdat op de Hz na alles nauwkeurig te regelen is. En door slim gebruik te maken van het concept is er wellicht geen signaalverlies vanaf de digital out van de cd speler. De nog niet uitgekomen DCN 28 heeft straks denk ik de beste specs voor het geld, als ik de dcx buiten beschouweing laat. Aan de andere kant heb ik de basis voor een actief filter, dat jeroen-d voor mij gemaakt heeft, al klaar liggen om aangepast te worden.

mvg,

Martijn
voodooless
Contacteer:

Ja, de DCN heeft wel volume regeling. Het is te hopen dat ie de levels met de volume regeling instelt, en niet met de DSP. Dat zou het natuurlijk een killer maken.

Ik heb geen zin om erop te wachten en vrees dat ie ook te duur gaat worden, ga dus maar gewoon met de DCX aan de gang.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

voodooless schreef:
Ja, de DCN heeft wel volume regeling. Het is te hopen dat ie de levels met de volume regeling instelt, en niet met de DSP. Dat zou het natuurlijk een killer maken.

Ik heb geen zin om erop te wachten en vrees dat ie ook te duur gaat worden, ga dus maar gewoon met de DCX aan de gang.
In dat topic op Diyaudio (blz 2) geeft hij daar een beetje antwoord op..

mvg,

Martijn
voodooless
Contacteer:

Ik zie het nergens staan..
Martijn H

Bericht door Martijn H »

voodooless schreef:
Voor mij is veel wat gezegd wordt een beetje chinees, maar hij zegt toch dat de volume control niet in de dsp, maar erna zit?

A digital input will be full range 16bits or 24bits and handled as a 24bit signal in the DSP + full resolution output in the DACs, then the volume will attenuate the level as you see on the display. Always – something in dB.
voodooless
Contacteer:

Montana schreef:
voodooless schreef:
Voor mij is veel wat gezegd wordt een beetje chinees, maar hij zegt toch dat de volume control niet in de dsp, maar erna zit?
Ja, dat weet ik. Ik was van plan zelfde chipje te gebruiken namelijk ;) Wil echter niet zeggen dat je ook de onderlinge levels hiermee kan doen. Natuurlijk hoop ja dat dat wel zo zal zijn..
Martijn H

Bericht door Martijn H »

voodooless schreef:
Montana schreef:
voodooless schreef:
Ja, dat weet ik. Ik was van plan zelfde chipje te gebruiken namelijk ;) Wil echter niet zeggen dat je ook de onderlinge levels hiermee kan doen. Natuurlijk hoop ja dat dat wel zo zal zijn..
Heb je niet minder signaalverlies met een 6 voudige potmeter of stappenschakelaar om het totaalvolume aan te passen? Het aanpassen van de units onderling kan misschien het beste met een klein potmetertje op elke output.

De tijd gaat best rap trouwens. Over 2 a 3 maanden zou hij toch uit moeten komen volgens de site.
voodooless
Contacteer:

Montana schreef:
Heb je niet minder signaalverlies met een 6 voudige potmeter of stappenschakelaar om het totaalvolume aan te passen? Het aanpassen van de units onderling kan misschien het beste met een klein potmetertje op elke output.
Ja, kan, maar gelijkloop is dan nog steeds een probleem. Maar dan moet je opstaan om het te wijzigen, en het is lang niet zo precies! De gebruikte chip heeft een THD+N van -110 dB, beter dan de chipjes van TI. 1/4 dB exact inregelen van -96 tot + 22 dB. Ik zou ze gebalanceerd willen ze gebalanceerd gebruiken, dus heb er twee stuks nodig voor 6 kanalen. Helaas zijn ze niet al te goedkoop :(
sevenup

Bericht door sevenup »

Martijn H

Bericht door Martijn H »

sevenup schreef:
Bedankt voor de link!

Volgens mij heeft die geen digitale input en verbindingsmogelijkheden met een pc. Ik wil onnodige a-d omzetting voorkomen.

mvg,

Martijn
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”