SPDIF coax naar AES/EBU

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

SPDIF coax naar AES/EBU

Bericht door voodooless »

Ik ben opzoek naar iets dat SPDIF coax naar AES/EBU. De vraag is, hoe kan dat simpel en makkelijk?

Nu heb ik het volgende schema gevonden:

Afbeelding

Figuur 4 moet ik dus hebben. De vraag is echter: wat voor soort trafo is het. Ik heb ff bij Farnell gekeken, maar daar kan ik niet echt wat vinden (er is ook zoveel...). Als iemand het dus weet, of een andere idee heeft, hoor ik dat graag!

Ik kan natuurlijk zo'n trafo ook zelf wikkelen. De vraag is echter: hoe krijg ik de juiste specs?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Niemand een idee?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

In vroeger dagen waren er trafotjes van 75 naar 300 ohm. Van coax naar lint kabel voor de tv. Mischien een idee om zoiets op te sporen en te verbouwen als dat kan tenminste. Van de trafo 300 ohm kant, wikkelingen er af halen?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Mja, afwikkelen zou kunnen idd, maar dan moet je wel eerst zo'n ding te pakken kunnen krijgen...

Ondertussen heb ik ook nog dit schema gevonden. Is waarschijnlijk een goedkoepere oplossing, want er is niet veel voor nodig:

Afbeelding
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Het zal wel een domme vraag van mij zijn, maar de kretelogie in de schematjes zeggen me weer es niks.
Wat is SPDIF en AES/EBU en waar gebruik je het voor?

Ik heb even zitten graven in de rommedozen omdat ik dacht nog ergens zo'n ouderwets dingetje te hebben, maar heb ik kennelijk in een vlaag van opruimverbijstering weg gedaan.

Beetje vreemd schema als ik kijk naar in en out. Lijkt wel achterste voren?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

sietse schreef:
Het zal wel een domme vraag van mij zijn, maar de kretelogie in de schematjes zeggen me weer es niks.
Wat is SPDIF en AES/EBU en waar gebruik je het voor?
:shock: Ik zou toch wel verwachten dat je weet wat SPDIF is. Het is een formaat dat gebruikt wordt om audio data digitaal te transporten. Hier kun je wat meer info vinden: http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html . AES/EBU bouwt op de zelfde onderliggende standaard als SPDIF (IEC958), maar is toch net anders kwa signaal. Ik heb dus iets nodig dat het eene naar het andere omzet. Aangezien het wel bitcompatible is moet er alleen een signaalaanpassing gedaan worden.
Beetje vreemd schema als ik kijk naar in en out. Lijkt wel achterste voren?
In en out zijn idd verkeerd om ;)


Een andere heel mooie optie is dit chipje: http://www.cirrus.com/en/products/pro/detail/P1005.html of http://www.cirrus.com/en/products/pro/detail/P51.html

Heb je meteen clock recovery voor een extra jitter vrij signaal. Een aangezien de DCX (die ik dus wil aansluiten), gebruik maakt van een de externe SPDIF/AES clock (indien digitale input) is met wel een leuke addon. Maarja, dan moet ik uit zien te vogelen hoe je dit speeltje aansluit. Liefst zonder uC. Ik ga de datasheet eens bestuderen.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik zou toch wel verwachten dat je weet wat SPDIF is.
Tja Deepspace, het is nu eenmaal zo, dat ik al jaren met een computer heb gewerkt, maar het voor mij niet meer was dan potlood en papier, gereedschap dus. Als ie het niet deed werd dat door anderen opgelost..
Ik zwerf nu ongeveer een jaar op deze forums en heb ontdekt dat ik een beetje achter loop. Bovendien ben ik vanwege een medisch probleem, waar ik al 6 jaar tegen vecht, een hoop parate kennis kwijt tussen de oren. Zowel beroepsmatig als hobbymatig. Vandaar ook dat ik nogal vaak in oude lektuur zit te graven om terug te vinden waar iedereen het over heeft in de lopende projecten en dus ook wel eens "domme" vragen stel, in de hoop dat ik dan weer even uitleg krijg. En dat gaat hier prima. Ik beschou het maar als therapie en het werkt beter dan wat ik in de medische hulpverlening tot nu toe ben tegen gekomen.
Want was er een tijd dat ik zelfs de Donald Duck niet uit kon lezen, dan doe ik het tegenwoordig al een stuk beter. Friese stijfkop moet je maar rekenen.. :D

Maar bedankt voor je antwoord. Ik zal proberen ook dit aan mijn huiswerk toe te voegen.

Sietse
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ach, maak je niet druk. Je kunt niet alles weten. Ik vind het ook altijd weer fascineerend om te zien hoe jij soms voor ons nieuwe informatie uit een of ander oud blaadje tevoorschijn tovert. Helemaal niks mis met dingen opzoeken. Toch had ik wel verwacht dat een term als SPDIF wel bekend zou zijn. Het is gewoon dat wat uit je CD-speler,geluidskaart,dvd-speler... komt als Coax en/of "rood lampje" :P (als je een apparaat hebt met die optie in ieder geval.

Maareh, vooral zo'n stijfkop blijven he :)
Wim J
Berichten: 17
Lid geworden op: di 10 mei 2005, 0:03

Bericht door Wim J »

kijk eens bij behringer: http://www.behringer.com/SRC2496/index.cfm?lang=ENG

is een toestel met heel wat functionaliteit oa SPDIF naar AES/EBU en omgekeerd. sample rate conversies, DAC ,...

Wim J
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Wim J schreef:
kijk eens bij behringer: http://www.behringer.com/SRC2496/index.cfm?lang=ENG

is een toestel met heel wat functionaliteit oa SPDIF naar AES/EBU en omgekeerd. sample rate conversies, DAC ,...

Wim J
Dat gaat wel veel geld kosten, en de DCX waar het aan komt te hangen kan dat ook allemaal (alleen dus geen SPDIF -> AES/EBU). Ding kost btw rond de 500 euro :X . Ik was liever klaar voor heel wat minder ;) Die tweede schakeling is voor een paar euro te maken, ik denk dat ik die maar ga proberen.
Wim J
Berichten: 17
Lid geworden op: di 10 mei 2005, 0:03

Bericht door Wim J »

Toevallig heb ik ook de DCX2496 (voor experimenteer-doeleinden)

In de manual van de dcx staat dat het ook kan werken zonder omvormer.
Afhankelijk van de bron. Dan hoef je helemaal niks te bouwen. Da's nog altijd het goedkoopste.

Verder is het zo dat AES/EBU niet volledig bitidentiek is aan SPDIF. Er is dus meer aan te passen dan de impedantie als je het goed wil doen.

Wim J

ps: heb je ervaring met ongebalanceerde aansluitingen op de DCX? Moet je ook op de outputs brugjes leggen tussen - en massa? Of is deze aanpassing op de inputs voldoende?
Wim J
Berichten: 17
Lid geworden op: di 10 mei 2005, 0:03

Bericht door Wim J »

Ter info: de src 2496 kost hier maar 156€.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Wim J schreef:
In de manual van de dcx staat dat het ook kan werken zonder omvormer. Afhankelijk van de bron. Dan hoef je helemaal niks te bouwen. Da's nog altijd het goedkoopste.
En heb je daar zelf ervaring mee?
Verder is het zo dat AES/EBU niet volledig bitidentiek is aan SPDIF. Er is dus meer aan te passen dan de impedantie als je het goed wil doen.
Dat is niet helemaal waar. Het signaal is gewoon compatible, echter heeft AES/EBU idd nog wat extra statusbitjes
ps: heb je ervaring met ongebalanceerde aansluitingen op de DCX? Moet je ook op de outputs brugjes leggen tussen - en massa? Of is deze aanpassing op de inputs voldoende?
Ik heb nog helemaal geen ervaring, omdat ik de DCX nog niet besteld heb. Ik wil eerst deze issues oplossen. Nadeel van de balanced ingang is ook dat het signaal niet volledig compatible is met een standaard line-in (die is zo'n 10 dB te zacht), vandaar dat ik de digitale ingang dus zeker wil gebruiken.

Dat die DAC niet zo heel duur is scheelt natuurlijk, maar ik vind het nog steeds teveel geld.
kupfer_m
Berichten: 181
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 10:01
Locatie: Leopoldsburg, Limburg (BE)

Bericht door kupfer_m »

Hoi,

Ik heb een Behringer Ultracurve 8024 met AES ingang.
Ik heb gewoon een kabeltje gemaakt zoals in de Behringer manual staat om m'n CD-speler digitaal te verbinden met de Behringer.
Dit werkt goed en kost je een 75 Ohm kabeltje en 2 pluggen.

Groeten,
K.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Dan zal ik dat eerst eens proberen :)

Thanks jongens!
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”