Isis, een vloerstaander met ScanSpeak units

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Krunk schreef:
Dit maakt zo'n speaker toch echt af. 8)
Net wat meer dan standaard zelfbouw.

Waar kan je zo'n strip halen?
Ehm, Gamma, karwei, praxis etc. Deze kwam bij de gamma vandaan. Staat een hele bak met diverde profielen/diktes en lengtes.
Beetje combi maken van hout en alu maakt het inderdaad net even anders dan het gros wat je tegenkomt. Je moet er maar opkomen.... :wink:
Da's nou het leuk van zo'n forum....laten zien hoe je dingen maakt en waardoor andere weer misschien iets mee kunnen doen... 8)

deepspace schreef:
Btw, je kunt alu prima polijsten.
Klopt, "normaal"alu kun je heel mooi maken door te polijsten. Kleine stukken kun je ook met een warm water/soda oplossing heel mooi doffer maken. De strip die ik gebruikt heb is geanodiseerd aluminium (wat doffer dus)
fireman schreef:
Maar ik denk niet dat hij 'm echt glimmend wil hebben. Of wel ???
Ehm, nee...niet glimmend.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

En een deel van de bekabeling erin gemaakt.

De korte kabel (met leuke kous erover natuurlijk) komt uit de metalen strip. Het andere filter is in spiegelbeeld (links/rechts)

Afbeelding
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

En de rest..

Afbeelding
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Schemaatje van deze bak componenten :?: :twisted: Wel handig zo, netjes en kun je nog lekker eens tweaken. Je hebt nu waarschijnlijk nog te kort geluisterd.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Ik zal vanavond even het schemaatje tekenen zoals het er nu uitziet.
Tweaken is natuurlijk al een beetje gedaan met de "goedkope" onderdelen uit de grote grabbelzak, maar nu met deze onderdelen eens luisteren. Zowiezo kan nu makkelijk deze "plank" naar beneden verhuizen, waar de andere speaker staat. Eens proberen op de buizen en daar wat metingenen doen...

En Jep....nog veeeel te weinig kunnen luisteren. Vrouw en kind al op bed, en ik heb een open zolder. Dus zelfs typen op dit toetsenbord is nog hoorbaar.... :? (tijd voor een deur...of beter nog: hobby garage)
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Voorlopige versie:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Edo op di 14 feb 2006, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

En vanavond filter twee in elkaar gezet. Testkast 1 van zolder gepakt en alles beneden aangesloten. Uurtje warmdraaien en luisteren. (tot 10 minuten geleden).

1e wat opviel was de detailering van alles. Veel klassiek even deze avond van cd's die ik erg goed ken. Op een aantal stukken vielen me gewoon meer dingen op. Mijn laatste tweeter waar ik erg over te spreken was, was de XT300 van Vifa. Op zich erg leuke speaker. Maar deze ScanSpeak steekt daar best wel bovenuit.
Maar ook het laag in vergelijking met m'n vorige HDS woofers van Peerless is wat krachtiger. Nu is deze kast natuurlijk ook geheel anders van opbouw en veel zwaarder (zo ook stijver) dus vergelijk is wat lastiger. Wel viel op dat waar ik vroeger de sub erbij trok, dit nu niet zo zeer nodig was. In een stuk van clanned zit een basloopje wat nu (zonder sub) prima te volgen was.
Morgenochtend op wat harder nivo luisteren. Eens kijken wat dat doet met verschillende muzieksoorten.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

Merk je verder ook verschil in plaatsing en soundstage?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoe is je middengebied nu?
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Krunk schreef:
Merk je verder ook verschil in plaatsing en soundstage?
Is moeilijk te zeggen vind ik. De voorgaande speakers zijn al een tijdje weg natuurlijk dus een echt vergelijk is erg lastig. Naar mijn idee wel, maar kan natuurlijk ook komen doordat je best in z'n totaal onder de indruk bent van wat er na zoveel maanden arbeid gemaakt is.
Wowly schreef:
Hoe is je middengebied nu?
Heerlijk met body om het zo maar te omschrijven. In eerst instantie met de wat lagere X-over was het niet geheel naar m'n zin, maar nadat het filter onder de loep was genomen en de X-over wat naar boven geschroeft was, klinkt het mid erg naar m'n zin. Zeker niet overheersend maar toch fris.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Afbeelding

Duo "weltevree".... :wink:

Volgende stap...de afwerking.
JuuL

Bericht door JuuL »

Zow! Machtig mooie boxen Edo!!! :D

Ik vind deze een van de mooiste qua vorm die je tot nu toe hebt gemaakt :lol: Past errug mooi bij je tv zo!
Hopelijk klinken ze ook zo goed als dat ze eruitzien ;)
SARK

Bericht door SARK »

Zien er goed uit :!:

Weet je al welke afwerking ze gaan krijgen :?:
Geel als de muur
Beuken als de kast
Zilver/grijs als de TV
De houtkleur als die van je buizenset
Rood glas als de vaas
of wit bont zoals de :?: krabplank van de kat :?:
Wijx

Bericht door Wijx »

vind ze zo ook al mooi om te zien
Joost

Bericht door Joost »

Edo,

Zien er superstrak uit!

Ga je er nog van die mooie stropdas frontjes voor maken?

Groet Joost
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Joost schreef:
Edo,

Zien er superstrak uit!

Ga je er nog van die mooie stropdas frontjes voor maken?

Groet Joost
Stropdasfronjes????? :?:

Qua kleur wordt het eiken fineer (zoals de "beuken"-stiekum-toch-eiken-kast... :wink: )
Joost

Bericht door Joost »

Stropdasfronjes?????
Zoals avalon die heeft. Moet een stropdas voorstellen, voor een sjiek uiterlijk.

Tony Gee heeft ze ook gemaakt voor zijn soup luidsprekers.

Groet Joost
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Aha, dat bedoel je. Tsja, zonder vind ik eigelijk mooier. Maar kijkende naar die prik-in-conus-vingers van m'n dochter misschien veiliger....
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Wah :shock: Dat ziet er netjes uit zeg :!: Het is eigenlijk net alsof ze al afgewerkt zijn.

Frontjes zou ik idd liever achterwegen laten, maarja, mijn alu conusen hebben ondertussen ook al wat kleine deukjes :P Als je frontjes maakt, denk er dan eest goed over na. Ik vind dan wel dat je er wat moois van moet maken, i.p.v snel een frontje in elkaar flansen. Maar ik heb er wel vertouwen in hoor :)
sietse

Bericht door sietse »

Ziet er prima uit Edo. En je bent al een beetje tevreden ook.
Betreffende een frontje, is speaker besparend. Vooral met kleine kinderen en zwaaiende staarten en zo. Heb ik er standaard voor en als ik echt wil luisteren pak ik ze er zo voor weg.
daniel

Bericht door daniel »

Misschien helemaal niet nieuw, maar ik ben wel eens een website tegengekomen van een speakerbouwer die de frontje met magneetjes bevestigde. Hij had over deze magneetjes heen gefineerd, zodat je geen bevestigingspunten zag als het er niet op zat.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

daniel schreef:
Misschien helemaal niet nieuw, maar ik ben wel eens een website tegengekomen van een speakerbouwer die de frontje met magneetjes bevestigde. Hij had over deze magneetjes heen gefineerd, zodat je geen bevestigingspunten zag als het er niet op zat.

Zat ik ook aan te denken. Je hebt bij Conrad van die super-sterke kleine magneetjes. Ik zit te denken om daar wat mee te doen ONDER het fineer inderdaad. Denk dat je daat het minste "last" van hebt. En als je de frontjes weghaalt zie je niets meer...
sietse schreef:
Ziet er prima uit Edo. En je bent al een beetje tevreden ook.
Zeker....Die afwerking met fineer moet ook wel lukken denk ik.
Qua geluid ben ik een tevreden mens. Met dit filter en nu beneden staand eerst maar eens wat metingen doen en kijken wat de verschillen zijn met de vorige meting hier op zolder.....
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

Hi Edo,

Heb je ook de mogelijkheid om de speakers nog wat verder uit elkaar te zetten? Ze lijken zo dicht bij elkaar te staan. Wellicht komt dit je geluid ook ten goede.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Het is idd een niet te versmaden duo! Wauw!

Het feit dat ze bijna recht naar voren staan betekent dat het afstraalgedrag erg makkelijk is??

De bovenkant van de box is erg mooi. Misschien als je aan de onderzijde ook wat facetten had gezaagd was ie nog mooier geweest!

Body is een mooi woord bij het middengebied!
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Krunk schreef:
Hi Edo,

Heb je ook de mogelijkheid om de speakers nog wat verder uit elkaar te zetten? Ze lijken zo dicht bij elkaar te staan. Wellicht komt dit je geluid ook ten goede.
Tsja, dit valt onder het kopje "hoe vertel ik het mijn vrouw"....die binnenhuis-arcitecturistische trekjes heeft... :?
Oftewel wordt moeilijk helaas. Nu is ook de woonkamer niet zo groot en staat de rest wat ruim opgesteld met speelruimte voor m'n dochter.
Ze staan ook wat dicht tegen de muur, maar helaas. Volgende huis wordt het beter.... :)
Wowly schreef:
Het feit dat ze bijna recht naar voren staan betekent dat het afstraalgedrag erg makkelijk is??

De bovenkant van de box is erg mooi. Misschien als je aan de onderzijde ook wat facetten had gezaagd was ie nog mooier geweest!

Body is een mooi woord bij het middengebied!
Ja, paar pagina's terug wat metingen neergezet waaruit blijkt dat het best te doen is. Ik heb ze een tijdje iets naaar binnen gedraaid maar recht staat toch mooier.

Wat betreft die facetten aan de onderkant heb ik aan zitten denken.
Als het een drie-weg was geweest had ik het gedaan, of de woofer in het middden was het ook nog gebeurd, maar nu dat de twee units hoog in de kast zitten vond ik het zo beter.

Volgende tweeweg-boekenplank-modelletje wordt denk ik wel zoiets. Dus facetten boven en beneden.
Gesloten