Actief 2weg filter
Moderator: Beheerdersteam
Dat van fase of tegenfase weet ik zo niet precies, kan ik best omgedraait hebben.
Ik heb nu een microfoonkabel van 10meter gekocht, ga dadelijk in een andere kamer meten.
En mijn randen zijn al afgeschuint, maar ik meette in een kamer die propvol zat...
En hoe moet ik mijn mic plaatsen? Dit maakt ontzettend veel uit, 1meter ervoor tussen woofer en tweeter?
Ik heb nu een microfoonkabel van 10meter gekocht, ga dadelijk in een andere kamer meten.
En mijn randen zijn al afgeschuint, maar ik meette in een kamer die propvol zat...
En hoe moet ik mijn mic plaatsen? Dit maakt ontzettend veel uit, 1meter ervoor tussen woofer en tweeter?
op zich moet je eerst gewoon zien dat elektrisch je filter okey is, en dat is al niet het geval, laat staan dat we dan akoestisch iets kunnen gaan zien, op zich die tegenfase en fase kan best kloppen maar zoals zolang er twee signalen overlappen daar waar ze dat niet mogen moet je dat eerst oplossen, en geen oplossing zoeken hoe je akoestisch een elektrisch probleem oplost.
-> zie dat je bodeplots kan maken ( zweep zonder venster, dit moet gaan )
-> ingangsfilter voor de opamp
-> bsc na de filter
-> low pass perfekt op 1600Hz ( nu ? eerder 3kHz )
-> high pass perfekt op 1600Hz
-> delay nameten
-> zien dat je akoestische metingen inorde komen
-> speakers aansluiten
-> eerst akoestisch woof dan tweet
-> geheel testen op werking bsc en xover
Ergens zullen er wel fouten steken, want elke keer je iets anders meet heb je een ander probleem op een andere plek.
Soundkaarten mogen dan niet egt ideaal zijn, imo tussen 50Hz en 10kHz moeten die dingen op +-1dB werken, welke het ook is, rommel of niet.
( probeer wel metingen van 2 kanalen te vermijden, vermijd ook elektrisch meetvensters, daar dit voor niets nodig is, buiten akoestisch dan, maar daar ben je nog niet )
Groetjes
Rudy
-> zie dat je bodeplots kan maken ( zweep zonder venster, dit moet gaan )
-> ingangsfilter voor de opamp
-> bsc na de filter
-> low pass perfekt op 1600Hz ( nu ? eerder 3kHz )
-> high pass perfekt op 1600Hz
-> delay nameten
-> zien dat je akoestische metingen inorde komen
-> speakers aansluiten
-> eerst akoestisch woof dan tweet
-> geheel testen op werking bsc en xover
Ergens zullen er wel fouten steken, want elke keer je iets anders meet heb je een ander probleem op een andere plek.
Soundkaarten mogen dan niet egt ideaal zijn, imo tussen 50Hz en 10kHz moeten die dingen op +-1dB werken, welke het ook is, rommel of niet.
( probeer wel metingen van 2 kanalen te vermijden, vermijd ook elektrisch meetvensters, daar dit voor niets nodig is, buiten akoestisch dan, maar daar ben je nog niet )
Groetjes
Rudy
dat was allemaal met sweep, en ik heb voor mezelf al aardig wat van die dingen gemeten, maar ik word er knettergek van dus ben bezig gegaan met een microfoonkabeltje in elkaar te prutsen.
De ene keer dat ik mijn hdf filter meet is het totaal anders dan als ik het een ander keer meet, al die *** instellingen...
En het LDF filter meten, dat vroeg ik net, hoe moet ik dat doen dan? Want je moet de bas instellen bij mijn geluidskaart tussen 0-100%, en dan is de karakteristiek ook totaal anders. 50% maar doen?
De ene keer dat ik mijn hdf filter meet is het totaal anders dan als ik het een ander keer meet, al die *** instellingen...
En het LDF filter meten, dat vroeg ik net, hoe moet ik dat doen dan? Want je moet de bas instellen bij mijn geluidskaart tussen 0-100%, en dan is de karakteristiek ook totaal anders. 50% maar doen?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
lijkt me fijn te staan zo.
Maar ivm die potmeter, dit zou kwa frequentieverandering egt niets mogen teweeg brengen. Meet eventueel is gewoon ohms door of je hem wel tegoei hebt aangesloten, je weet maar nooit, want dat lijkt het enige mogelijke, je moet zeker zijn dat de ingangssimpedantie steeds 50k is ( 100K pot // met de eerste weerstand voor de cap ).
dit is niet zeuren, dit is bijleren
Groetjes
Rudy
Maar ivm die potmeter, dit zou kwa frequentieverandering egt niets mogen teweeg brengen. Meet eventueel is gewoon ohms door of je hem wel tegoei hebt aangesloten, je weet maar nooit, want dat lijkt het enige mogelijke, je moet zeker zijn dat de ingangssimpedantie steeds 50k is ( 100K pot // met de eerste weerstand voor de cap ).
dit is niet zeuren, dit is bijleren
Groetjes
Rudy
Als ik over de input-gnd meet, meet ik 100k, logisch want er zit een cap tussen.
Als ik tussen de niet-inverterende ingang-gnd meet, dan meet ik 67k-100k. En dit veranderd omdat ik aan de potmeter draai, die parallel staat aan die 220k.
Volgens mij bedoelde je dat ik input-gnd moest meten en dat dit 100k//100k moest zijn, dit klopt niet want die cap blokkeert alles, en die potmeter ziet die 100k niet eens...
Volgensmij klopt het wel hoor, dit is het schema:
/2wegFilter.MS7
Als ik tussen de niet-inverterende ingang-gnd meet, dan meet ik 67k-100k. En dit veranderd omdat ik aan de potmeter draai, die parallel staat aan die 220k.
Volgens mij bedoelde je dat ik input-gnd moest meten en dat dit 100k//100k moest zijn, dit klopt niet want die cap blokkeert alles, en die potmeter ziet die 100k niet eens...
Volgensmij klopt het wel hoor, dit is het schema:
/2wegFilter.MS7
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb eens meteen na de bsc gemeten.
Dit is sterk afhankelijk van de stand van de potmeter, hier klopt toch iets niet...
-> Meteen na het inputfilter meet ik hetzelfde als ervoor, dus dit klopt (die andere freqs kan geluidskaart toch niet aan)
[img]/LDFvolumes.JPG[/img]
Dit is het LDF met verschillende potmeterstanden.
Het kantelpunt verandert (en de steilheid ook) met een andere potmeterstand...
Dit is sterk afhankelijk van de stand van de potmeter, hier klopt toch iets niet...
-> Meteen na het inputfilter meet ik hetzelfde als ervoor, dus dit klopt (die andere freqs kan geluidskaart toch niet aan)
[img]/LDFvolumes.JPG[/img]
Dit is het LDF met verschillende potmeterstanden.
Het kantelpunt verandert (en de steilheid ook) met een andere potmeterstand...
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja je hebt gelijk Jeroen.
[img]/InputFvolumes.JPG[/img]
Dit is na het inputfilter. [let niet op de schuine lijnen links, dit is omdat ik aan de potmeter draai tijdens het meten]
Dit klopt dus wel!
Nee, ik heb de mic input gebruikt, en ik heb geen referentie. Zal dit het dan zijn?
Bedankt voor je tip!
[img]/InputFvolumes.JPG[/img]
Dit is na het inputfilter. [let niet op de schuine lijnen links, dit is omdat ik aan de potmeter draai tijdens het meten]
Dit klopt dus wel!
Nee, ik heb de mic input gebruikt, en ik heb geen referentie. Zal dit het dan zijn?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
niet tussen 0 en 90k ?Als ik tussen de niet-inverterende ingang-gnd meet, dan meet ik 67k-100k. En dit veranderd omdat ik aan de potmeter draai, die parallel staat aan die 220k.
Zoals ik al meerdere malen zij, er iets iets mis als je plotdiagram veranderd met het volume (buiten dan het volume natuurlijk ).
Die 50k is ingangsimpedantie, niet weerstand, met je gelijkspanningsweerstandsmeter zal ie idd 100K zijn.
Ivm met dat meten met je mic ingang, als je met je line-out een signaal genereerd zal dit 100x groter zijn dan de toeglaten ingan van je mic, dus probeer die lineingang in orde te krijgen en werk steeds op mono.
Groetjes
Rudy
Dit zal het (hopelijk) wel zijn, ik zal het morgen eens proberen.Rudy schreef:Ivm met dat meten met je mic ingang, als je met je line-out een signaal genereerd zal dit 100x groter zijn dan de toeglaten ingan van je mic, dus probeer die lineingang in orde te krijgen en werk steeds op mono.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik kwam dit filmpje net tegen:
http://incursion.gamepoint.net/MVI_1940.avi
Nou, hij is dus echt zijn woofer aan het afbreken
. Waardoor komt zoiets eigenlijk? Rumble, hele lage frequenties?
Als ik mijne toen hard had gezet had ik hem ook wel zo denk ik
. Maar het lijkt er wel op dat het nu anders is, maar er komt ook wat minder bas uit.
Dadelijk nog maar eens dat filter proberen te meten.
http://incursion.gamepoint.net/MVI_1940.avi
Nou, hij is dus echt zijn woofer aan het afbreken
Als ik mijne toen hard had gezet had ik hem ook wel zo denk ik
Dadelijk nog maar eens dat filter proberen te meten.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb speakerworkshop gedownload, hopelijk lukt dit beter.
/edit
[img]/LDF.JPG[/img]
Kijk dit lijkt er al heel wat meer op!!
Alleen krijg ik een veel minder mooie grafiek als ik het volume hoger maak, bij de pc of bij mijn filter, dit maakt niet uit.
Ik denk & hoop dat dit door het feit komt dat mijn geluidskaart dat niet mooi kan, of dat mijn linein anders wordt overstuurt?
[img]HDFL.JPG[/img]
En dit is het HDF. Lijkt aardig te kloppen!!
Ik krijg alleen de metingen niet meer goed nu
Nog ff ervoor zitten.
/edit
[img]/LDF.JPG[/img]
Kijk dit lijkt er al heel wat meer op!!
Alleen krijg ik een veel minder mooie grafiek als ik het volume hoger maak, bij de pc of bij mijn filter, dit maakt niet uit.
Ik denk & hoop dat dit door het feit komt dat mijn geluidskaart dat niet mooi kan, of dat mijn linein anders wordt overstuurt?
[img]HDFL.JPG[/img]
En dit is het HDF. Lijkt aardig te kloppen!!
Ik krijg alleen de metingen niet meer goed nu
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is het toch mooi als het wel werkt zoals je wilt
Hopelijk blijft die bui nog ff hangen
.
Ik meet eens voor de looptijdsvertraging (all pass filter, jaja analoge & digitale filters heb ik nu
)
Hoe de fases moeten lopen vat ik nog niet helemaal, wel snap ik dat de looptijdsvertraging voor wat extra faseverschil zorgt.
Of snappen... 'T is miss eerder iets dat je moet leren.
Maar het lijkt erop dat het goed is, nietwaar? Alleen vind ik de bsc niet echt erg duidelijk te zien, het -6dB punt klopt wel, dus je ziet wel dat het erin zit.
Ik meet eens voor de looptijdsvertraging (all pass filter, jaja analoge & digitale filters heb ik nu
Hoe de fases moeten lopen vat ik nog niet helemaal, wel snap ik dat de looptijdsvertraging voor wat extra faseverschil zorgt.
Of snappen... 'T is miss eerder iets dat je moet leren.
Maar het lijkt erop dat het goed is, nietwaar? Alleen vind ik de bsc niet echt erg duidelijk te zien, het -6dB punt klopt wel, dus je ziet wel dat het erin zit.
Laatst gewijzigd door JuuL op vr 13 mei 2005, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
kuch , jawel Jeroen je hebt gelijk, maar op zich maakt dit niets uit.
Maar he, dit wil nog niet zeggen dat ie in tegenfase moet aangesloten worden, die fasecorrecties zijn niet frequentiestabiel en deze problemen zullen alrijd voorkomen, die schakelingen maken meerdere faseverdraaingen naargelang frequentie stijgd.
Groetjes
Rudy
Maar he, dit wil nog niet zeggen dat ie in tegenfase moet aangesloten worden, die fasecorrecties zijn niet frequentiestabiel en deze problemen zullen alrijd voorkomen, die schakelingen maken meerdere faseverdraaingen naargelang frequentie stijgd.
Groetjes
Rudy
