Actief 2weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Dat van fase of tegenfase weet ik zo niet precies, kan ik best omgedraait hebben.

Ik heb nu een microfoonkabel van 10meter gekocht, ga dadelijk in een andere kamer meten.

En mijn randen zijn al afgeschuint, maar ik meette in een kamer die propvol zat...

En hoe moet ik mijn mic plaatsen? Dit maakt ontzettend veel uit, 1meter ervoor tussen woofer en tweeter?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

op zich moet je eerst gewoon zien dat elektrisch je filter okey is, en dat is al niet het geval, laat staan dat we dan akoestisch iets kunnen gaan zien, op zich die tegenfase en fase kan best kloppen maar zoals zolang er twee signalen overlappen daar waar ze dat niet mogen moet je dat eerst oplossen, en geen oplossing zoeken hoe je akoestisch een elektrisch probleem oplost.

-> zie dat je bodeplots kan maken ( zweep zonder venster, dit moet gaan )
-> ingangsfilter voor de opamp
-> bsc na de filter
-> low pass perfekt op 1600Hz ( nu ? eerder 3kHz )
-> high pass perfekt op 1600Hz
-> delay nameten
-> zien dat je akoestische metingen inorde komen
-> speakers aansluiten
-> eerst akoestisch woof dan tweet
-> geheel testen op werking bsc en xover

Ergens zullen er wel fouten steken, want elke keer je iets anders meet heb je een ander probleem op een andere plek.

Soundkaarten mogen dan niet egt ideaal zijn, imo tussen 50Hz en 10kHz moeten die dingen op +-1dB werken, welke het ook is, rommel of niet.
( probeer wel metingen van 2 kanalen te vermijden, vermijd ook elektrisch meetvensters, daar dit voor niets nodig is, buiten akoestisch dan, maar daar ben je nog niet )

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

dat was allemaal met sweep, en ik heb voor mezelf al aardig wat van die dingen gemeten, maar ik word er knettergek van dus ben bezig gegaan met een microfoonkabeltje in elkaar te prutsen.

De ene keer dat ik mijn hdf filter meet is het totaal anders dan als ik het een ander keer meet, al die *** instellingen...
En het LDF filter meten, dat vroeg ik net, hoe moet ik dat doen dan? Want je moet de bas instellen bij mijn geluidskaart tussen 0-100%, en dan is de karakteristiek ook totaal anders. 50% maar doen?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik heb mijn scope eraangehangen:

Doordat microfoonboost aanstond klopte het grafiekje totaal niet.
Nu is het volgensmij iets beter...
Laatst gewijzigd door JuuL op do 12 mei 2005, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

neem eens een screendump waar je dta moet instellen ,wat ik kan me daar behoorlijk weinig bij voorstellen.

/edit
was op die bas

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

[img]/settings.JPG[/img]

En let niet teveel op het gezeur van mij...

Ik heb de desbetreffende weerstand bij de potmeter weggehaalt, maar het xover is nog steeds afhankelijk van de potmeter.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

lijkt me fijn te staan zo.

Maar ivm die potmeter, dit zou kwa frequentieverandering egt niets mogen teweeg brengen. Meet eventueel is gewoon ohms door of je hem wel tegoei hebt aangesloten, je weet maar nooit, want dat lijkt het enige mogelijke, je moet zeker zijn dat de ingangssimpedantie steeds 50k is ( 100K pot // met de eerste weerstand voor de cap ).

dit is niet zeuren, dit is bijleren :wink:

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Bij mij staat er tussen ingang-gnd continu 100kOhm... Maar deze verandert niet.

Maar ik meet met een multimeter, en dan ziet ie toch een open verbinding voor die caps? :roll:
Laatst gewijzigd door JuuL op do 12 mei 2005, 19:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

normaal wel ja :lol:
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Als ik over de input-gnd meet, meet ik 100k, logisch want er zit een cap tussen.

Als ik tussen de niet-inverterende ingang-gnd meet, dan meet ik 67k-100k. En dit veranderd omdat ik aan de potmeter draai, die parallel staat aan die 220k.

Volgens mij bedoelde je dat ik input-gnd moest meten en dat dit 100k//100k moest zijn, dit klopt niet want die cap blokkeert alles, en die potmeter ziet die 100k niet eens...

Volgensmij klopt het wel hoor, dit is het schema:
/2wegFilter.MS7
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:26, 2 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik heb eens meteen na de bsc gemeten.

Dit is sterk afhankelijk van de stand van de potmeter, hier klopt toch iets niet...

-> Meteen na het inputfilter meet ik hetzelfde als ervoor, dus dit klopt (die andere freqs kan geluidskaart toch niet aan)

[img]/LDFvolumes.JPG[/img]
Dit is het LDF met verschillende potmeterstanden.
Het kantelpunt verandert (en de steilheid ook) met een andere potmeterstand...
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Lijkt op een eerste orde laagdoorlaat effect.
Zandor
Berichten: 97
Lid geworden op: za 18 dec 2004, 11:43

Bericht door Zandor »

Juul
gebruik je wel je line input en de referentie verbinding line out rechts naar line in links,
de mic ingang is meestal mono en dan werkt het niet goed
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ja je hebt gelijk Jeroen.

[img]/InputFvolumes.JPG[/img]
Dit is na het inputfilter. [let niet op de schuine lijnen links, dit is omdat ik aan de potmeter draai tijdens het meten]

Dit klopt dus wel! :roll:

Nee, ik heb de mic input gebruikt, en ik heb geen referentie. Zal dit het dan zijn? :o Bedankt voor je tip!
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Zandor
Berichten: 97
Lid geworden op: za 18 dec 2004, 11:43

Bericht door Zandor »

check het anders nog ff in de help file van audiotester wat de juiste aansluiting is ,ik heb namelijk een oudere versie.

dat het kantelpunt telkens anders ligt kan oversturing van je mic ingang zijn

gr Sander
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Als ik tussen de niet-inverterende ingang-gnd meet, dan meet ik 67k-100k. En dit veranderd omdat ik aan de potmeter draai, die parallel staat aan die 220k.
niet tussen 0 en 90k ?

Zoals ik al meerdere malen zij, er iets iets mis als je plotdiagram veranderd met het volume (buiten dan het volume natuurlijk ).

Die 50k is ingangsimpedantie, niet weerstand, met je gelijkspanningsweerstandsmeter zal ie idd 100K zijn.

Ivm met dat meten met je mic ingang, als je met je line-out een signaal genereerd zal dit 100x groter zijn dan de toeglaten ingan van je mic, dus probeer die lineingang in orde te krijgen en werk steeds op mono.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
Ivm met dat meten met je mic ingang, als je met je line-out een signaal genereerd zal dit 100x groter zijn dan de toeglaten ingan van je mic, dus probeer die lineingang in orde te krijgen en werk steeds op mono.
Dit zal het (hopelijk) wel zijn, ik zal het morgen eens proberen.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik kwam dit filmpje net tegen:

http://incursion.gamepoint.net/MVI_1940.avi

Nou, hij is dus echt zijn woofer aan het afbreken :shock:. Waardoor komt zoiets eigenlijk? Rumble, hele lage frequenties?
Als ik mijne toen hard had gezet had ik hem ook wel zo denk ik :?. Maar het lijkt er wel op dat het nu anders is, maar er komt ook wat minder bas uit.

Dadelijk nog maar eens dat filter proberen te meten.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik heb speakerworkshop gedownload, hopelijk lukt dit beter.

/edit
[img]/LDF.JPG[/img]
Kijk dit lijkt er al heel wat meer op!!
Alleen krijg ik een veel minder mooie grafiek als ik het volume hoger maak, bij de pc of bij mijn filter, dit maakt niet uit.
Ik denk & hoop dat dit door het feit komt dat mijn geluidskaart dat niet mooi kan, of dat mijn linein anders wordt overstuurt?

[img]HDFL.JPG[/img]
En dit is het HDF. Lijkt aardig te kloppen!!

Ik krijg alleen de metingen niet meer goed nu :? Nog ff ervoor zitten.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat heb je snel voor elkaar! Ik vind het mooi dat je hier meteen ook de fase informatie bij krijgt. Dat zag ik niet in die Audiotester plaatjes en vindt dat een vervelende tekortkoming.

Ik zie trouwens aan de fase bij de HDF karakteristiek dat het filter inverteert. Klopt dat?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

nope

( of zou toch niet mogen, zal het zo zeggen )

fases kloppen toch ?
zelfs de delay is eigenlijk perfekt te zien

/edit
zie lager :D
Laatst gewijzigd door Rudy op vr 13 mei 2005, 21:46, 2 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Wat is het toch mooi als het wel werkt zoals je wilt :lol: Hopelijk blijft die bui nog ff hangen ;).
Ik meet eens voor de looptijdsvertraging (all pass filter, jaja analoge & digitale filters heb ik nu 8) )

Hoe de fases moeten lopen vat ik nog niet helemaal, wel snap ik dat de looptijdsvertraging voor wat extra faseverschil zorgt.
Of snappen... 'T is miss eerder iets dat je moet leren.

Maar het lijkt erop dat het goed is, nietwaar? Alleen vind ik de bsc niet echt erg duidelijk te zien, het -6dB punt klopt wel, dus je ziet wel dat het erin zit.
Laatst gewijzigd door JuuL op vr 13 mei 2005, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

dit lijkt me imo zeer goed Juul, alles klopt, xovers, vertraging van 90°, je fase (voor zover het signaal op enig nieveau zit toch, maarja daar is het toch het belangrijkste voor ons he :) )

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Dat dacht ik ook, hier ben ik echt blij mee :lol:

Hopelijk krijg ik bij het acoustisch meten ook betere waardes met dit programma!

Kan ik mijn box vast aansluiten? Jewel he? Want mij lijkt dit ook wel inorde zo.

Hej, je kunt mooi grafiekjes samenvoegen ff wat posten
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

kuch , jawel Jeroen je hebt gelijk, maar op zich maakt dit niets uit.
Maar he, dit wil nog niet zeggen dat ie in tegenfase moet aangesloten worden, die fasecorrecties zijn niet frequentiestabiel en deze problemen zullen alrijd voorkomen, die schakelingen maken meerdere faseverdraaingen naargelang frequentie stijgd.

Groetjes
Rudy
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”