Hallo en gelijk een vraagje

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Big-R
Contacteer:

Hallo en gelijk een vraagje

Bericht door Big-R »

Hallo allemaal,

omdat ik nieuw ben zal ik me gelijk even voorstellen. Mijn naam is Rick Driessen en ik ben 16 (bijna 17) jaar en zit op VWO 5. Ik ben altijd al een beetje technisch geweest en kreeg een tijdje geleden het idee om zelf luidsprekers te maken (wil er misschien ook een profielwerkstuk over doen 8) ). Beetje gegoogled en zo kom ik hier te terecht.

Nou wou ik eigelijk eerst een beetje experimenteren met wat goedkoper spul voor ik echt iets duurders ga maken (duur is voor mij tussen de 40 en 80 euro).

Nou stonden er nog paar computerspeakers en een oude boembox die wegmochten, daar heb ik de speakertjes uitgehaalt en wil daar wel wat mee doen.

Ik heb als idee om een draagbare koffer te maken waar ik m'n MP3-speler mee kan aansluiten. Maar het moet wel wat harder gaan dan die dingen met 2-4W. Ik dacht aan zo'n koffer http://rickdriessen.gethost.nl/pagina-8 ... 101529.jpg

Ik wou het liefst de speakers uit de boembox enzo gebruiken. Ik heb niet alle parameters maar weet dit heb ik wel:

2 gewone speakers van 13 cm doorsnee en 6 cm hoog (vrij zwaar)
2x YGYDD103-ZDY 4ohm 15Watt

Ze zitten vast aan 2 tweakers 7 cm doorsnee 2,5 hoog:
2x YDQG50-025 4ohm 5Watt

2 Gewone speakers van 13 doorsnee en 3 cm hoog (zeer licht)
2x R516028001 4ohm Nom 2Watt Max 4Watt

Daar zat een supwoofer bij:
1x R526023002 4ohm Nom 3Watt Max 6Watt

Mijn vraag is: wat heb ik allemaal nodig om een aardig geluid (kwaniteit boven kwaliteit) uit die koffer te krijgen? Wil hem het liefst met batterijen versterken en dus een beetje een goedkope versterker gebruiken.

Alvast bedenkt voor het lezen van dit hele verhaal :wink:
Ik wacht op commentaar
MVG Rick
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Welkom! :D

Misschien kan je een autoversterker kopen met een autoaccu?

Maar het rendement van je speakers is ook erg belangrijk als je veel dB's wilt. Bij PA is het soms wel 103dB/1W/1mtr (subwoofer), maar die van jou haalt maar 88dB/1W/1mtr (volgens Conrad). En als je dan bedenkt dat elke 10dB een factor 10 is, en elke 3dB ongeveer een factor 2....

Dan merk je dat je voor PA spul een veeeel kleinere versterker nodig hebt.

Ik ben ongeveer op dezelfde manier begonnen, maar dan altijd wel met een stekker in een stopcontact (zelfs voor een 1W versterker :oops: ).
Yannick

Bericht door Yannick »

Hey hey! Welkom hier!

Leuke plannen die je hebt daar! En als je handig bent met een soldeerbout best te doen!

Kijk eens op http://www.41hz.com voor wat versterkertjes. Kijk dan vooral naar de Amp3/32/32ps. Deze kunne gevoed worden door een 12 volt accu. Kan je er zo aan prikken, hoef je verder niets meer aan te doen. Het kost maar rond de 30 euro ook nog. Nadeel kan wel zijn, dat je die versterkertjes als een zakje onderdeeltjes krijgt en je écht wel goed moet kunnen solderen om het allemaal netjes in elkaar te krijgen.

Als je dat nou niet echt kan kun je twee dingen doen.

- de makkelijke weg: Je vraagt iemand op het forum met ervaring of hij voor jou een versterkertje in elkaar wilt zetten. Misschien in ruil voor een lekker flesje wijn ofzo, daar moet je dan maar een beetje creatief in zijn.

- de moeilijkere weg: Je besteld zo'n versterker bouwkitje, en daarnaast ook nog 1 of 2 keer 'SMT solder practice kit'. Hiermee kan je oefenen op een kleine printplaat met de moeilijkste onderdeeltjes in de versterker kit. En daarna kan je makkelijk nameten of je het goed hebt gedaan. Kost maar 4 euro en kan je een kapotte versterker besparen.

Ik kan je vertellen; je bent een stuk blijer als je zelf zo'n printplaatje in elkaar heb geflanst! =D..

(Let wel op dat je een goed soldeerijzer nodig hebt; zo iets):
Afbeelding

Dan heb je nog wel een accu nodig. En ga liever niet met een autoaccu aan de gang. Die zijn voor zo'n doosje als jij wilt maken niet geschikt. Die zijn ten eerste veel te groot, en daarnaast nog aardig gevaarlijk. Als jij dat kistje een uurtje op z'n zeikant laat liggen, zit heel dat kistje als je gelukt hebt vol met accuzuur.

Neem dan bijvoorbeeld dit: http://www.conrad.nl/goto/?product=225975 als accu pakket. Je krijgt er al een lader bij, dus ben je voor een tientje klaar. Ik weet daar alleen niet van hoe lang je op 1 lading muziek hebt. Maar desnoods kan je er nog zo'n accu bij kopen, zijn helemaal niet zo groot.

Dan heb je nog maar ongeveer 42 euro aan uitgegeven. Nog 38 euro over voor speakertjes dus! Als je er nog enkele euro's bijlegt kan je op http://www.juoiga.nl nog 2 van deze: http://www.juoiga.nl/download/w3-871s.pdf bij kopen. (Kosten 23,50 p/s) Die matchen mooi bij je alluminium doosje, en ik denk dat je daar een meer bevredigend geluid uit zult krijgen, dan de speakertjes die je nu hebt liggen.
sevenup

Bericht door sevenup »

Yannick schreef:
Neem dan bijvoorbeeld dit: http://www.conrad.nl/goto/?product=225975 als accu pakket. Je krijgt er al een lader bij, dus ben je voor een tientje klaar. Ik weet daar alleen niet van hoe lang je op 1 lading muziek hebt. Maar desnoods kan je er nog zo'n accu bij kopen, zijn helemaal niet zo groot.
Zo'n accu kun je niet op draaien. Veel te weinig capaciteit.
Je hebt toch wel een lood- of gelaccu nodig...
Yannick

Bericht door Yannick »

Er zijn mensen die met een gewoon 9v blok een Amp32 aansturen. Dit moet dan toch ook lukken?
Big-R
Contacteer:

Bericht door Big-R »

dan heb je nog maar ongeveer 42 euro aan uitgegeven. Nog 38 euro over voor speakertjes dus!
Ik denk dat Yannick me niet helemaal begrepen. Dit is juist mijn eerste projectje en wou daarom ongeveer onder de €40 blijven :wink:
Ik heb al een soortgelijke koffer en wou dan ook graag de speakers gebruiken die ik al heb (maakt niet uit of die kaport gaan).
Ik heb zelf een beetje rondgekeken en kwam op 2 versterkertjes uit:

http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgat ... ~cookies=1
Maar daar heb ik er naar mijn idee 1 per speaker voor nodig toch? En maakt het uit of de Watt niet overeen komt met die van de speaker (als hij te hoog of te laag is?)

En dan zag ik deze nog:
http://www.deweerd-emst.nl/catalog/prod ... cts_id=301
Bij deze snap ik het niet helemaal want de output is 30W per uitgang maar 15 RMS W. Wat betekend dat allemaal?

En ik wil niet echt voor een zware (auto)accu gaan. Het liefst gewoon een (paar) 9V blokjes. Maar waar moet ik dan naar kijken? 2 keer 12volt (mag dat dan ook 2 keer 3 keer 4volt zijn?) En hoeveel miliampère?

MVG
Yannick

Bericht door Yannick »

Ik denk dat het voor jou handiger is om eerst eens hier en daar wat documentatie over speakerbouw door te lezen.

Op www.zelfbouwaudio.nl staan heel veel leuke artikelen, inclusief alle afkortingen. Daarnaast is de zoekfunctie hierboven ook niet voor de grap.

Op dit moment denk ik ook dat het voor jou het beste is als je ergens van die heineken speakerkratjes weet te bemachtigen, en die in zo'n kissie bouwt... wellicht met andere speakertjes eraan.
Big-R
Contacteer:

Bericht door Big-R »

Als je het over deze hebt:
http://www.company-case.com/index.php/h ... -speakers/
Die heb ik al. Er komt alleen net iets te weinig geluid uit.

Maar ik zal me wel iets beter inlezen :wink:

I'll be back!
Big-R
Contacteer:

Bericht door Big-R »

Nou heb me wat beter ingelezen (toevallig hebben we het er nou ook bij natuurkunde over). Ik zal even wat specefiekeren eisen stellen:

Ik wil dus een koffer/draagbaren doos met speakers erin maken. De doos moet rond de 15 liter inhoud hebben en mag rond de 8 kilo wegen. Omdat dit mijn eerste projectje is wil ik niet meer dan €40 uitgeven (exclusief matrialen als hout). Ik wou deze speakers gebruiken (is misschien geen kwaliteit maar mag kapot :wink: ):

2 gewone speakers van 13 cm doorsnee en 6 cm hoog
2x YGYDD103-ZDY 4ohm 15Watt

Daar zat een supwoofer bij:
1x R526023002 4ohm Nom 3Watt Max 6Watt

Ik wil er dus mijn mp3 speler (gewoon 3,5m plug) op aansluiten. Het moet dus nog versterkt worden. En die 88 dB (volgens vuurkat) is wel genoeg.

Voor de rest heb ik jullie hulp nodig O:) .
Ik heb dus een versterker en stroombron nodig, alle ideeen zijn welkom.
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Ik heb iets soortgelijks gemaakt voor mijn voetbal club alleen iets forser.

Afbeelding

2x 10" woofer + 2x piezo tweeter. Met autoradio en aparte versteker. Ik denk dat je budget erg klein is voor 40 euro heb je niet veel maar waar je wel al eens naar kan gaan kijken is inplaats van een autoradio een simpele 2e handse autoversterker en deze op een 12volt lood accu aansluiten. +/- 7ah dan heb je redelijk wat reserve en draaiuren (een uur of 3/4 moet je toch wel kunnen halen). Ik heb als autoversterker de meest goedkope versterker van de kijkshop van marquant gebruikt. Ding koste 20 euries en zou 2x100watt moeten leveren. Dit doet hij belange na niet(zeker nadat ik hem had opengeschroefd en dr gewoon een tda20... inzat met max 2x25watt rms. Maar dit is zat om een goede hoeveelheid herrie eruit te laten komen.
15 liter voor 2 woofers is erg klein. Misschien verstandiger om naar een iets groter formaat te gaan kijken. Hou wel rekening mee dat je accu ook de nodige hoeveelheid kilo's weegt(+/- 5).
Big-R
Contacteer:

Bericht door Big-R »

Ziet er wel vet uit hovingtim maar ik zoek toch iets kleiners (zijn ook maar 4" speakers).

Ik heb nou de voor- en na versterker uit de computerboxjes gehaalt. Ik heb de transformator er tussenuit geknipt en de stekker een stukje korter gemaakt. Ik heb 4 1,2V 1,7A AA batterijen ertussen gelegt en waarrempel: er komt geluid uit. Nou kraakt het wel onzettend, dat kan komen omdat ik iets kapot heb gemaakt (de versterker zat aan de kast gelijmt dus moest hem (te) hardhandig verwijderen) of misschien ligt het aan de batterijen.

Kan het zijn dat bij een 12V 1,2A accu er geen gekraak meer is? Want dan zou ik graag deze bestellen: http://www.deweerd-emst.nl/catalog/prod ... s_id=20196
En is dit gevaarlijk als hij bijvoorbeeld omvalt? Ik dacht dat het een Gel accu was...

Er zaten 2 speakers van 15W en 2 tweeters van 5W in
Met impedansie van 4 ohm
PMPO van 180W (als je daar wat mee kan!?)

Alvast bedankt en MVG
Big-R
Contacteer:

Bericht door Big-R »

Ben ik weer, ben nog steeds beetje aan het klungelen met m'n portable speaker idee. En ik heb weer een vraagje:

Ik heb nou een verstekertje van een setje PC-boxjes. Het geluid hiervan is ontzettend slecht (en zacht) dus wil ik 2x YGYDD103-ZDY 4ohm 15Watt luidsprekers gebruiken (die ik al had).
Er zaten twee 6ohm 5Watt speakertjes aan de oorspronkelijke boxjes.
En deze kregen stroom van een transformator van 14V en 800mA.

Wannneer ik de transformator en de 15Watt luidsprekertjes aansluit komt er een goed geluid uit.

Nou is mijn vraag: wat voor'n batterij(en) moet ik gebruiken om het best mogelijk geluid te halen? Is het misschien handiger om toch wat sterkers dan 14V 800mA te gebruiken omdat het 15Watt is of toch juist minder omdat het juist weer 2ohm minder is?

MVG
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Big-R schreef:
Nou is mijn vraag: wat voor'n batterij(en) moet ik gebruiken om het best mogelijk geluid te halen?
Welke spanning: moet je even in de datasheet kijken wat het IC maximaal mag hebben, en ook even naar de afvlakelco (zoiets veranderen is de moeite waard, ik had bij een Trust versterkertje er 21W uit geperst i.p.v. 7W).

Wat voor batterijen: ik zou voor dikke batterijen gaan (C of D o.i.d. maar geen penlites), want dat gaat langer mee.

En meestal leveren die versterkertjes in computerboxen maar 1W.
Big-R
Contacteer:

Bericht door Big-R »

Oké, maar met het soort batterijen bedoel ik natuurlijk het voltage, amperage en of het lithium of alkaline ofzo moet zijn...
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Spanning en stroom :wink: .

Ik zou voor gewone oplaadbare batterijen (nimh)gaan, geen lithium of alkaline spul.
Big-R
Contacteer:

Bericht door Big-R »

Ja maar ik moet dus weten wat het voltage en amperage van de benodigde batterij is. Bijvoorbeeld met een penlite van 1,5V en 0,5A kom ik niet zo ver...
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Heb je de datasheet van het IC?
Big-R
Contacteer:

Bericht door Big-R »

Nee het enige wat ik weet is dat er eerst 2 luidsprekertjes van 6ohm 5Watt in zaten, deze hadden 14volt en 800mA nodig. Nou wil ik er 2 luidsprekertjes van 4ohm in doen met 15Watt. Nou vraag ik me dus af wat ik als spanningsbron moet gebruiken (wel batterijen natuurlijk)...
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Wat staat er op het IC? Dan kan je daarna de datasheet zoeken.

Meestal is het IC of de afvlakelco het belangrijkste om de maximale spanning te weten.

Maar als het simpel moet: 10 oplaadbare batterijen in serie en je hebt 12 - 14V.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”