drieweg met eton laag, mid en visaton hoog
Moderator: Beheerdersteam
drieweg met eton laag, mid en visaton hoog
Ik ben al een tijdje bezig met het maken van ontwerpen voor mijn nieuwe speakers.
Maar voordat ik echt ga bouwen wilde ik weten of mijn berekeningen voor de inhoud van de kast kloppen.
De units die ik wil gaan gebruiken zijn:
Als woofer een Eton 8-800/37HEX deze wil ik in een br kast van 50 liter getuned op 32 Hz stoppen. Ik kom dan op een -3 db punt van 33 Hz
Als middentoner heb ik een Eton 4-300/25HEX deze wil ik een geslote kast van 2,5 liter stoppen Ik kom dan op een -3 db punt van 180 Hz
En als tweeter was ik van plan een Visaton KE25SC te kopen
Ik heb deze volumes berekend met win isd en weet niet of deze kloppen.
Mijn vraag is daarom ook, heb ik de inhoud voor de kast van woofer en de middentoner goed gekozen?
Zou iemand dit misschien na kunnen rekenen.
Opmerkingen en vragen zijn altijd welkom
Alvast bedankt,
xmax
Maar voordat ik echt ga bouwen wilde ik weten of mijn berekeningen voor de inhoud van de kast kloppen.
De units die ik wil gaan gebruiken zijn:
Als woofer een Eton 8-800/37HEX deze wil ik in een br kast van 50 liter getuned op 32 Hz stoppen. Ik kom dan op een -3 db punt van 33 Hz
Als middentoner heb ik een Eton 4-300/25HEX deze wil ik een geslote kast van 2,5 liter stoppen Ik kom dan op een -3 db punt van 180 Hz
En als tweeter was ik van plan een Visaton KE25SC te kopen
Ik heb deze volumes berekend met win isd en weet niet of deze kloppen.
Mijn vraag is daarom ook, heb ik de inhoud voor de kast van woofer en de middentoner goed gekozen?
Zou iemand dit misschien na kunnen rekenen.
Opmerkingen en vragen zijn altijd welkom
Alvast bedankt,
xmax
Hoi,
Volgens mij was er ooit een ontwerp van eton zelf met deze bas en mid. Kan je gelijk ook een deel van het filter tussen mid en laag overnemen.
Staat me even niet bij hoe het ding heette...Mischien heeft intertechniek hem nog de site staan. Kan je je volumes ook gelijk cheken.
-edit- deze http://www.lautsprechershop.de/hifi/triola.htm lijkt erop. Hij had wat van de Visaton 200 classic weg. Mooi drieweg systeem met erg fraaie lengte hoogte verhoudingen.
Groet Roland
Volgens mij was er ooit een ontwerp van eton zelf met deze bas en mid. Kan je gelijk ook een deel van het filter tussen mid en laag overnemen.
Staat me even niet bij hoe het ding heette...Mischien heeft intertechniek hem nog de site staan. Kan je je volumes ook gelijk cheken.
-edit- deze http://www.lautsprechershop.de/hifi/triola.htm lijkt erop. Hij had wat van de Visaton 200 classic weg. Mooi drieweg systeem met erg fraaie lengte hoogte verhoudingen.
Groet Roland
Bedankt voor de reacties
Roland dit ontwerp ben ik volgens mij al een keer tegen gekomen maar was dit al weer helemaal vergeten. Ik zie alleen niet zo snel wat de inhoud er van is dus ga dat zo even uitrekenen.
De Eton Airmotion tweeter vind ik iets te duur
.
De keramische Eton tweeter vind ik ook mooi maar die is wel iets duurder dan de Visaton. Dus is denk dat ik toch gewoon ga voor de Visaton tweeter.
Groet,
Xmax
Roland dit ontwerp ben ik volgens mij al een keer tegen gekomen maar was dit al weer helemaal vergeten. Ik zie alleen niet zo snel wat de inhoud er van is dus ga dat zo even uitrekenen.
De Eton Airmotion tweeter vind ik iets te duur
De keramische Eton tweeter vind ik ook mooi maar die is wel iets duurder dan de Visaton. Dus is denk dat ik toch gewoon ga voor de Visaton tweeter.
Groet,
Xmax
De visaton is ook nog eens een stuk beter!xmax schreef:Bedankt voor de reacties
Roland dit ontwerp ben ik volgens mij al een keer tegen gekomen maar was dit al weer helemaal vergeten. Ik zie alleen niet zo snel wat de inhoud er van is dus ga dat zo even uitrekenen.
De Eton Airmotion tweeter vind ik iets te duur.
De keramische Eton tweeter vind ik ook mooi maar die is wel iets duurder dan de Visaton. Dus is denk dat ik toch gewoon ga voor de Visaton tweeter.
Groet,
Xmax
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Eton boomed niet, maar zet in mijn ervaring wel druk (11" en 12"). Vervorming van de Visaton ke is lager dan van de Eton tweeter, dus volgens veel mensen is deze dan beter....dre schreef:eton laag kan ik je over een tijdje wel aan helpen,maar mid wordt lastig.
eton laag:niet enorm drukvol,wel erg gedetaileerd en ruimtelijk en lekker droog.
carlo heeft wel een tijd met een volledige eton bezetting gespeeld,zelfs dezelfde laag en mid unit dus die kan je zeker van info voorzien.
het is mooi om te horen dat de Visaton waarschijnlijk de beteren van de twee is 
ik ben van plan de woofer in een kast van 46 liter te stoppen en de middentoner in 10 liter.
ik heb al een aantal ontwerpen gemaakt de laatste tijd en dit is het laatste ontwerp, het is nog niet helemaal af maar het geeft wel een beetje een indruk van hoe het er waarschijnlijk uit gaat zien.
zoals je kunt zien heb ik er nog geen kast voor de middentoner getekend maar dat komt nog.
ik ben van plan de woofer in een kast van 46 liter te stoppen en de middentoner in 10 liter.
ik heb al een aantal ontwerpen gemaakt de laatste tijd en dit is het laatste ontwerp, het is nog niet helemaal af maar het geeft wel een beetje een indruk van hoe het er waarschijnlijk uit gaat zien.
zoals je kunt zien heb ik er nog geen kast voor de middentoner getekend maar dat komt nog.
Laatst gewijzigd door xmax op wo 20 feb 2008, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat lijkt heel aardig qua bezetting. In ieder geval is de woofer gelijk. De mid zoals xmax die toe gaat passen is uit het assortiment dus die zal niet zo veel meer gebruikt gaan worden.Interficior schreef:Over 1 à 2 weken kun je hier een Eton 8.2 horen. (Dus met de 5" mid en 8" zonder heatpipe laag). En een Eton 19 SD 1.
Laat maar weten als ze af zijn en we welkom zijn. Ik ben benieuwd!
Groet,
L
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem


