drieweg met eton laag, mid en visaton hoog

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

xmax
Berichten: 20
Lid geworden op: do 05 apr 2007, 21:58
Locatie: hilversum

drieweg met eton laag, mid en visaton hoog

Bericht door xmax »

Ik ben al een tijdje bezig met het maken van ontwerpen voor mijn nieuwe speakers.
Maar voordat ik echt ga bouwen wilde ik weten of mijn berekeningen voor de inhoud van de kast kloppen.

De units die ik wil gaan gebruiken zijn:
Als woofer een Eton 8-800/37HEX deze wil ik in een br kast van 50 liter getuned op 32 Hz stoppen. Ik kom dan op een -3 db punt van 33 Hz
Als middentoner heb ik een Eton 4-300/25HEX deze wil ik een geslote kast van 2,5 liter stoppen Ik kom dan op een -3 db punt van 180 Hz
En als tweeter was ik van plan een Visaton KE25SC te kopen

Ik heb deze volumes berekend met win isd en weet niet of deze kloppen.
Mijn vraag is daarom ook, heb ik de inhoud voor de kast van woofer en de middentoner goed gekozen?
Zou iemand dit misschien na kunnen rekenen.

Opmerkingen en vragen zijn altijd welkom

Alvast bedankt,

xmax
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Volgens mij was er ooit een ontwerp van eton zelf met deze bas en mid. Kan je gelijk ook een deel van het filter tussen mid en laag overnemen.

Staat me even niet bij hoe het ding heette...Mischien heeft intertechniek hem nog de site staan. Kan je je volumes ook gelijk cheken.

-edit- deze http://www.lautsprechershop.de/hifi/triola.htm lijkt erop. Hij had wat van de Visaton 200 classic weg. Mooi drieweg systeem met erg fraaie lengte hoogte verhoudingen.

Groet Roland
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Waarom niet met die nieuwe Eton keramische tweeter?

eton laag kan erg fraai zijn iig :D
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Paul schreef:
Waarom niet met die nieuwe Eton keramische tweeter?
Linkje?
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Had hem nog niet gezien of gevonden.

Toppie, bedankt.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Of waarom eigenlijk niet met de Eton Airmotion tweeter? :)
xmax
Berichten: 20
Lid geworden op: do 05 apr 2007, 21:58
Locatie: hilversum

Bericht door xmax »

Bedankt voor de reacties

Roland dit ontwerp ben ik volgens mij al een keer tegen gekomen maar was dit al weer helemaal vergeten. Ik zie alleen niet zo snel wat de inhoud er van is dus ga dat zo even uitrekenen.

De Eton Airmotion tweeter vind ik iets te duur :D.
De keramische Eton tweeter vind ik ook mooi maar die is wel iets duurder dan de Visaton. Dus is denk dat ik toch gewoon ga voor de Visaton tweeter.

Groet,

Xmax
xmax
Berichten: 20
Lid geworden op: do 05 apr 2007, 21:58
Locatie: hilversum

Bericht door xmax »

ik zie net dat de inhoud van de laagkast 46 liter is en kast van de middentoner 10 liter is.

is 10 liter niet een beetje veel voor de middentoner?

groet,

xmax
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

xmax schreef:
Bedankt voor de reacties

Roland dit ontwerp ben ik volgens mij al een keer tegen gekomen maar was dit al weer helemaal vergeten. Ik zie alleen niet zo snel wat de inhoud er van is dus ga dat zo even uitrekenen.

De Eton Airmotion tweeter vind ik iets te duur :D.
De keramische Eton tweeter vind ik ook mooi maar die is wel iets duurder dan de Visaton. Dus is denk dat ik toch gewoon ga voor de Visaton tweeter.

Groet,

Xmax
De visaton is ook nog eens een stuk beter!
Gebruikersavatar
L
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 22 jan 2007, 20:53

Bericht door L »

Als achtergrondinformatie; ik ben xmax' DHZ-collega. We hebben beide eigenlijk nog nooit een systeem met Eton mid/laag beluisterd. Is er misschien iemand waar we een keer te luister kunnen? Dan hebben we een beetje een referentie wat er uit te halen is.

Groet,

L
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

eton laag kan ik je over een tijdje wel aan helpen,maar mid wordt lastig.
eton laag:niet enorm drukvol,wel erg gedetaileerd en ruimtelijk en lekker droog.
carlo heeft wel een tijd met een volledige eton bezetting gespeeld,zelfs dezelfde laag en mid unit dus die kan je zeker van info voorzien.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Over 1 à 2 weken kun je hier een Eton 8.2 horen. (Dus met de 5" mid en 8" zonder heatpipe laag). En een Eton 19 SD 1.
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

dre schreef:
eton laag kan ik je over een tijdje wel aan helpen,maar mid wordt lastig.
eton laag:niet enorm drukvol,wel erg gedetaileerd en ruimtelijk en lekker droog.
carlo heeft wel een tijd met een volledige eton bezetting gespeeld,zelfs dezelfde laag en mid unit dus die kan je zeker van info voorzien.
Eton boomed niet, maar zet in mijn ervaring wel druk (11" en 12"). Vervorming van de Visaton ke is lager dan van de Eton tweeter, dus volgens veel mensen is deze dan beter.... :) Er zit trouwens wel een LCR in de Visaton ingbouwd, om de response wat te af te vlakken. De curve is dan ook fraaier dan van de Eton.
xmax
Berichten: 20
Lid geworden op: do 05 apr 2007, 21:58
Locatie: hilversum

Bericht door xmax »

het is mooi om te horen dat de Visaton waarschijnlijk de beteren van de twee is :D

ik ben van plan de woofer in een kast van 46 liter te stoppen en de middentoner in 10 liter.

ik heb al een aantal ontwerpen gemaakt de laatste tijd en dit is het laatste ontwerp, het is nog niet helemaal af maar het geeft wel een beetje een indruk van hoe het er waarschijnlijk uit gaat zien.
zoals je kunt zien heb ik er nog geen kast voor de middentoner getekend maar dat komt nog.
Bijlagen
ontwerpje.jpg
Laatst gewijzigd door xmax op wo 20 feb 2008, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Funky ontwerp! :o .


Hoe wil je overigens de kwart bol rechtsonderin maken?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Heeft wel wat weg van de Humble Statement van Tony.

Afbeelding
xmax
Berichten: 20
Lid geworden op: do 05 apr 2007, 21:58
Locatie: hilversum

Bericht door xmax »

Dat kan goed kloppen Edo, vond dat een erg mooie speaker en heb deze waarschijnlijk onbewust een beetje nagemaakt :D

max
Gebruikersavatar
L
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 22 jan 2007, 20:53

Bericht door L »

Het zullen in ieder geval vele uren aan de zaagtafel en met de frees in de hand worden. De Watt/Puppy kloon uit de recente K+T's die ik wil gaan bouwen is echt een makkie vergeleken met dit project.

Groet,

L
Gebruikersavatar
L
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 22 jan 2007, 20:53

Bericht door L »

Interficior schreef:
Over 1 à 2 weken kun je hier een Eton 8.2 horen. (Dus met de 5" mid en 8" zonder heatpipe laag). En een Eton 19 SD 1.
Dat lijkt heel aardig qua bezetting. In ieder geval is de woofer gelijk. De mid zoals xmax die toe gaat passen is uit het assortiment dus die zal niet zo veel meer gebruikt gaan worden.

Laat maar weten als ze af zijn en we welkom zijn. Ik ben benieuwd!

Groet,

L
xmax
Berichten: 20
Lid geworden op: do 05 apr 2007, 21:58
Locatie: hilversum

Bericht door xmax »

Ik ben gister samen met L begonnen met het bouwen van de speakers, we zijn begonnen met de bovenkant.

We hebben eerst de bovenkant gezaagd uit een plaat 18mm MDF, vandaag heb ik de binnen vorm van één van de kasten uitgezaagd.
Bijlagen
DSC02383.JPG
DSC02380.JPG
DSC02379.JPG
xmax
Berichten: 20
Lid geworden op: do 05 apr 2007, 21:58
Locatie: hilversum

Bericht door xmax »

Morgen ga ik de binnenkant van de andere kant ook uitzagen.

Ik ben van plan om de golfjes ook nog af te ronden. Is dat een goed idee of kan ik dat beter niet doen?

Groet,

Max
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

F*cking hell!

Wat mij betreft is het een goed idee de golfjes af te ronden. Buiten het feit dat het nóg onparalleller wordt zal het ook wat diffractie voorkomen. Bovendien is het maar een paar minuten werk met een afschuinfrees met geleidewieltje.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ziet er mooi uit!

Het is natuurlijk stom als ik vraag of links en rechts een gelijke inhoud heeft! :twisted: (komt ook niet zo nauw in de praktijk)

Succes met de verdere bouw!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”