Reference monitor SE in zuilvorm

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Reference monitor SE in zuilvorm

Bericht door Christian »

Hallo allemaal,

Na een tijdje tevreden geluisterd te hebben naar mijn Tempo's begint het weer te kriebelen. Het is tijd om weer te gaan bouwen. Niet zo spectaculair of vernieuwend als sommige ontwerpen hier, maar hopelijk voldoende vermakelijk voor dit forum.

Mijn oog (oor) is gevallen op de Reference Monitor SE, maar ik wil 'm in een zuilvorm bouwen omdat ik dat mooier vind. Het doel is om een speaker te krijgen welke qua uiterlijk enigszins lijkt op de Marten Miles 3. Zie http://www.marten.se

Om niet zo maar wat aan te rommelen heb ik de hulp gevraagd aan 2 specialisten.
Als eerste heb ik een paar vragen via de mail gesteld over mijn ideeën aan de ontwerper Rolph Smulders.

CJ: De Reference Monitor SE heeft volgens mij een inhoud van 16 liter netto. Kan ik de inhoud vergroten naar bijv 20- 25l zonder aanpassing van het filter? Ik weet dat ik wel de basreflexpoort moet aanpassen.
RS: De grootte kan straffeloos aangepast worden naar 25 liter en zelfs nog groter, stemt u wel de kast af op ca. 30Hz, anders verloopt de weergave in het laag niet lineair.

CJ: Alle verticale zijden van de Reference Monitor SE zijn afgerond met een afrondfrees (r=10?). Kan ik dit ongestraft achterwege laten ? Ik wil het ontwerp wel afronden maar dan met een frees met r=2mm.
RS: Geen probleem

CJ: De luidspreker Miles 3 is smaller waardoor de breedte van de baffle wijzigt van 240mm naar 220mm. Is dit een probleem?
RS: Ook geen probleem.

Het voornaamste antwoord was de bevestiging over het vergroten van het volume en de breedte van de baffle. Over het afronden moet ik me nog maar eens bedenken.

Na de reactie van Rolph maar eens aan de slag gegaan met Sketchup. Man man, wat een drama; daarom het project maar op een laag pitje gezet.

Totdat op het forum een andere specialist verscheen; we kennen ‘m allemaal als de Jan des Bouvri van de bracing, aka Hondasnl. Toen ik vroeg of hij mij wilde helpen met een tekening reageerde hij meteen positief en maakte na enkele mailwisselingen de onderstaande geweldige tekeningen.
Het enige wat nog niet klopt aan deze tekening is de basreflexpoort, die moet ik nog berekenen.

Ik heb alle spullen al in huis; moet alleen de tijd nog vinden om een begin te maken.

Met de bouw zullen vanzelf ook de vragen komen; over de bracing, afstemming, inhoud enz.. Wordt vervolgd dus…
Bijlagen
De tekening van Marcus
De tekening van Marcus
Filteronderdelen en de 66000 tweeter. Bijgestaan door het nu inmiddels lege spaarvarken.
Filteronderdelen en de 66000 tweeter. Bijgestaan door het nu inmiddels lege spaarvarken.
De overbekende ScanSpeak midwoofers
De overbekende ScanSpeak midwoofers
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Sjonge jonge wat ziet dat er goed uit! zowel de tekeningen als het ontwerp. Speakerland heeft een vloerstaande versie van de refmon I. Deze heeft meer bas, maar minder definitie en "magie" dan de gewone refmon.De SE ken ik in het geheel niet helaas.

Succes met de bouw, en idd, het spaarvarkentje zal nu ondanks zijn grootte wel leeg zijn geloof ik :)

Wowly
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Bericht door Audioslave »

Misschien was beter om bestaande Vertigo/Ultimo in eigen ontwerp te bouwen .
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Waarom?
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Audioslave schreef:
Misschien was beter om bestaande Vertigo/Ultimo in eigen ontwerp te bouwen .
Ultimo? Een van de ranzigste speakers voor het meeste geld die ik heb gehoord.
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Audioslave schreef:
Misschien was beter om bestaande Vertigo/Ultimo in eigen ontwerp te bouwen .
Kijk, dat zijn adviezen waar je wat aan hebt. :lol: :lol:

Ik heb voor een collega de Optimo gebouwd, die vond ik erg goed, maar ook erg kostbaar. Deze speaker sprak me erg aan.

EDIT verschrijving: Ultimo gewijzigd in Optimo
Laatst gewijzigd door Christian op za 26 jan 2008, 9:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Bericht door Audioslave »

Wowly schreef :Waarom?

Bij bevoorbeeld de Vertigo waar ook deze woofer wordt gebruikt zit hij al in een juist berekende kastinhoud en afgestemd door Rolph Smulders in een vloerstaander . Mooie rekenklus voor Hondasnl :D

Wat zijn de gevolgen van het plaatsen van de tweeter precies in het midden ? En let bij ontwerp op juiste hoogte van waar de oor zich bevindt :P Daar is waarschijnlijk ook een filteraanpassing voor nodig .

Ik ben benieuwd hoe dat gaat klinken Chistian misschien is ontwerp van Tony de Optimo (transmissielijn) ook wel intresant voor jouw gezien de plaatsing en jouw luisterruimte .

Mvg Audioslave
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Mooi ontwerp, vriendelijke maatvoering. 24.6 liter kan prima.

Een tweeter exact in het midden geeft idd een aanpassing in het filter. Probeer anders even het programma edge. Is heel praktisch in dit soort gevallen.
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

ovni schreef:
Een tweeter exact in het midden geeft idd een aanpassing in het filter. Probeer anders even het programma edge. Is heel praktisch in dit soort gevallen.
Goeie tip. Zal ik eens proberen.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Mooi project!

Als je nog correcties in je ontwerp door wilt voeren, hoor ik dat wel.
Dit was echter een opzet.
Meer maatvoering is geen probleem, alles is er zo in te prikken.
Succes met de bouw, ziet er geweldig uit!

Nice drivers, kwijl.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Audioslave schreef:
Wowly schreef :Waarom?

Bij bevoorbeeld de Vertigo waar ook deze woofer wordt gebruikt zit hij al in een juist berekende kastinhoud en afgestemd door Rolph Smulders in een vloerstaander . Mooie rekenklus voor Hondasnl :D

Mvg Audioslave
Tekeningen van de Vertigo kun je eenvoudig downloaden en exact natekenen in CAD. Dan is het een questi van simpelweg een druk op de knop en je hebt dan de exacte inhoud van die kast. :D Mocht deze al niet bekend zijn.

Is niet veel werk.

De baspijp die bij de Vertigo wordt ingezet is een HP70.
Bijlagen
Vertigo_1.jpg
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Christian,

Als je de voet gaat of laat maken, zou ik hem ietsjes "voorbocht" geven.
Ik schat dat de kast ong. 20 a 25 kg gaat wegen. Het zou best kunnen dat een rechte voet dan iets gaat doorbuigen. Als je hem dus iets wat tegengesteld laat buigen staat dat beter en geeft een degelijkere indruk dan een doorgebogen voet. De uitsteken achterste voetpunten 1 graad buigen lijkt me al voldoende.
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Marcus,

Bedankt voor de tip. Ik zal kijken of ik dit geregeld kan krijgen. Maar ik ben al blij als ik een vlakke plaat van die afmetingen kan krijgen.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Christian,

Hier de offsets van de tweeters.
1x 18mm
1x 28mm
Bijlagen
Tweeter offset 28mm.jpg
Tweeter offset 18mm.jpg
Both offsets.jpg
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Ha. Mooi, zeker die laatste met de tweeter 28mm uit het hart.

Nog een laatste verzoekje: zou je de voet kunnen inkorten? Ik vind het mooier als de twee pootjes niet zo ver uitsteken, dus ik stel voor om 'm in te korten van 406 naar 360mm. Ik ben niet bang dat ie achterover kiept omdat de hoek maar 5 graden is en omdat het meeste gewicht voorin zit.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Whalla... :wink:
Bijlagen
Clipboard03.jpg
Clipboard02.jpg
Clipboard01.jpg
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

=D>

Thanks. Ik zal dit weekend de zaag eens in stelling brengen.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Doe het rustig aan, anders is ie zo weer klaar.
Als de poort of wat dan ook nog verandert, hoor ik het wel.

Succes met de bouw!
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Ik zit net even te kijken op je persoonlijke site!

Ziet er al geweldig uit!!
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Ja klopt. Zal hier ook even wat plaatjes posten over de voortgang.

Ik ben aan het twijfelen over het aanbrengen van de trespa op de binnenzijde van de baffle (dikte is 13mm). Ik heb me namelijk vergist over de diepte van de kast.
Deze panelen waren geen 28cm diep, maar 27cm diep. Daardoor gaat er een litertje van de inhoud af. Als ik nu de trespa achterwege laat en in plaats daarvan triplex plak op de binnenzijde (of loodbitumen) krijg ik grotendeels weer terug.

Zou dat veel uitmaken? Tips?
Bijlagen
De voeten zijn ook binnen; iets afwijkend van het origineel.
De voeten zijn ook binnen; iets afwijkend van het origineel.
bafflemaken.jpg
bracing001.jpg
bafflemaken 003.jpg
bafflemaken 002.jpg
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Dan zou ik gaan voor loodbitumen denk ik.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

dan kies je toch de midden weg :wink:
trespa is meestal 6mm,loodbitumen 4mm dus voor dat verschil hoef je `t niet te laten.
je hebt ook loodbitumen van 2,5mm,wat je wil.
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Dat is ook zo.

Ik heb vanmiddag even de respons bij verschillende liters inhoud gesimuleerd in Unibox en dat blijkt minimaal te zijn. Ik denk dat ik toch maar bij het initiële plan blijf. :wink:
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Even een update. Ik heb de kasten gelijmd (met uitzondering van de achterkant). Ze staan nu een paar dagen te drogen in de woonkamer.

(Ik zie op de foto dat ik de garage weer eens nodig moet opruimen). :oops:

De kasten zijn nu nog 1.20m hoog, ik zaag ze pas op het laatste moment op maat; dan kan ik ze nu straffeloos neerzetten of verschuiven zonder de uiteindelijke kasten te beschadigen.
Bijlagen
kastlijmen 002.jpg
kastlijmen 001.jpg
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Bericht door Audioslave »

Christiaan zegt : (Ik zie op de foto dat ik de garage weer eens nodig moet opruimen).

Voor die schuur heb ik geen oog voor maar ben wel zeer benieuwd hoe ze klinken ....

Het ziet er allemaal zeer gedegen uit , ga zo door

Mvg Audioslave
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”