Reference monitor SE in zuilvorm
Moderator: Beheerdersteam
Reference monitor SE in zuilvorm
Hallo allemaal,
Na een tijdje tevreden geluisterd te hebben naar mijn Tempo's begint het weer te kriebelen. Het is tijd om weer te gaan bouwen. Niet zo spectaculair of vernieuwend als sommige ontwerpen hier, maar hopelijk voldoende vermakelijk voor dit forum.
Mijn oog (oor) is gevallen op de Reference Monitor SE, maar ik wil 'm in een zuilvorm bouwen omdat ik dat mooier vind. Het doel is om een speaker te krijgen welke qua uiterlijk enigszins lijkt op de Marten Miles 3. Zie http://www.marten.se
Om niet zo maar wat aan te rommelen heb ik de hulp gevraagd aan 2 specialisten.
Als eerste heb ik een paar vragen via de mail gesteld over mijn ideeën aan de ontwerper Rolph Smulders.
CJ: De Reference Monitor SE heeft volgens mij een inhoud van 16 liter netto. Kan ik de inhoud vergroten naar bijv 20- 25l zonder aanpassing van het filter? Ik weet dat ik wel de basreflexpoort moet aanpassen.
RS: De grootte kan straffeloos aangepast worden naar 25 liter en zelfs nog groter, stemt u wel de kast af op ca. 30Hz, anders verloopt de weergave in het laag niet lineair.
CJ: Alle verticale zijden van de Reference Monitor SE zijn afgerond met een afrondfrees (r=10?). Kan ik dit ongestraft achterwege laten ? Ik wil het ontwerp wel afronden maar dan met een frees met r=2mm.
RS: Geen probleem
CJ: De luidspreker Miles 3 is smaller waardoor de breedte van de baffle wijzigt van 240mm naar 220mm. Is dit een probleem?
RS: Ook geen probleem.
Het voornaamste antwoord was de bevestiging over het vergroten van het volume en de breedte van de baffle. Over het afronden moet ik me nog maar eens bedenken.
Na de reactie van Rolph maar eens aan de slag gegaan met Sketchup. Man man, wat een drama; daarom het project maar op een laag pitje gezet.
Totdat op het forum een andere specialist verscheen; we kennen ‘m allemaal als de Jan des Bouvri van de bracing, aka Hondasnl. Toen ik vroeg of hij mij wilde helpen met een tekening reageerde hij meteen positief en maakte na enkele mailwisselingen de onderstaande geweldige tekeningen.
Het enige wat nog niet klopt aan deze tekening is de basreflexpoort, die moet ik nog berekenen.
Ik heb alle spullen al in huis; moet alleen de tijd nog vinden om een begin te maken.
Met de bouw zullen vanzelf ook de vragen komen; over de bracing, afstemming, inhoud enz.. Wordt vervolgd dus…
Na een tijdje tevreden geluisterd te hebben naar mijn Tempo's begint het weer te kriebelen. Het is tijd om weer te gaan bouwen. Niet zo spectaculair of vernieuwend als sommige ontwerpen hier, maar hopelijk voldoende vermakelijk voor dit forum.
Mijn oog (oor) is gevallen op de Reference Monitor SE, maar ik wil 'm in een zuilvorm bouwen omdat ik dat mooier vind. Het doel is om een speaker te krijgen welke qua uiterlijk enigszins lijkt op de Marten Miles 3. Zie http://www.marten.se
Om niet zo maar wat aan te rommelen heb ik de hulp gevraagd aan 2 specialisten.
Als eerste heb ik een paar vragen via de mail gesteld over mijn ideeën aan de ontwerper Rolph Smulders.
CJ: De Reference Monitor SE heeft volgens mij een inhoud van 16 liter netto. Kan ik de inhoud vergroten naar bijv 20- 25l zonder aanpassing van het filter? Ik weet dat ik wel de basreflexpoort moet aanpassen.
RS: De grootte kan straffeloos aangepast worden naar 25 liter en zelfs nog groter, stemt u wel de kast af op ca. 30Hz, anders verloopt de weergave in het laag niet lineair.
CJ: Alle verticale zijden van de Reference Monitor SE zijn afgerond met een afrondfrees (r=10?). Kan ik dit ongestraft achterwege laten ? Ik wil het ontwerp wel afronden maar dan met een frees met r=2mm.
RS: Geen probleem
CJ: De luidspreker Miles 3 is smaller waardoor de breedte van de baffle wijzigt van 240mm naar 220mm. Is dit een probleem?
RS: Ook geen probleem.
Het voornaamste antwoord was de bevestiging over het vergroten van het volume en de breedte van de baffle. Over het afronden moet ik me nog maar eens bedenken.
Na de reactie van Rolph maar eens aan de slag gegaan met Sketchup. Man man, wat een drama; daarom het project maar op een laag pitje gezet.
Totdat op het forum een andere specialist verscheen; we kennen ‘m allemaal als de Jan des Bouvri van de bracing, aka Hondasnl. Toen ik vroeg of hij mij wilde helpen met een tekening reageerde hij meteen positief en maakte na enkele mailwisselingen de onderstaande geweldige tekeningen.
Het enige wat nog niet klopt aan deze tekening is de basreflexpoort, die moet ik nog berekenen.
Ik heb alle spullen al in huis; moet alleen de tijd nog vinden om een begin te maken.
Met de bouw zullen vanzelf ook de vragen komen; over de bracing, afstemming, inhoud enz.. Wordt vervolgd dus…
Sjonge jonge wat ziet dat er goed uit! zowel de tekeningen als het ontwerp. Speakerland heeft een vloerstaande versie van de refmon I. Deze heeft meer bas, maar minder definitie en "magie" dan de gewone refmon.De SE ken ik in het geheel niet helaas.
Succes met de bouw, en idd, het spaarvarkentje zal nu ondanks zijn grootte wel leeg zijn geloof ik
Wowly
Succes met de bouw, en idd, het spaarvarkentje zal nu ondanks zijn grootte wel leeg zijn geloof ik
Wowly
-
Audioslave
- Berichten: 82
- Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Kijk, dat zijn adviezen waar je wat aan hebt.Audioslave schreef:Misschien was beter om bestaande Vertigo/Ultimo in eigen ontwerp te bouwen .
Ik heb voor een collega de Optimo gebouwd, die vond ik erg goed, maar ook erg kostbaar. Deze speaker sprak me erg aan.
EDIT verschrijving: Ultimo gewijzigd in Optimo
Laatst gewijzigd door Christian op za 26 jan 2008, 9:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Audioslave
- Berichten: 82
- Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08
Wowly schreef :Waarom?
Bij bevoorbeeld de Vertigo waar ook deze woofer wordt gebruikt zit hij al in een juist berekende kastinhoud en afgestemd door Rolph Smulders in een vloerstaander . Mooie rekenklus voor Hondasnl
Wat zijn de gevolgen van het plaatsen van de tweeter precies in het midden ? En let bij ontwerp op juiste hoogte van waar de oor zich bevindt
Daar is waarschijnlijk ook een filteraanpassing voor nodig .
Ik ben benieuwd hoe dat gaat klinken Chistian misschien is ontwerp van Tony de Optimo (transmissielijn) ook wel intresant voor jouw gezien de plaatsing en jouw luisterruimte .
Mvg Audioslave
Bij bevoorbeeld de Vertigo waar ook deze woofer wordt gebruikt zit hij al in een juist berekende kastinhoud en afgestemd door Rolph Smulders in een vloerstaander . Mooie rekenklus voor Hondasnl
Wat zijn de gevolgen van het plaatsen van de tweeter precies in het midden ? En let bij ontwerp op juiste hoogte van waar de oor zich bevindt
Ik ben benieuwd hoe dat gaat klinken Chistian misschien is ontwerp van Tony de Optimo (transmissielijn) ook wel intresant voor jouw gezien de plaatsing en jouw luisterruimte .
Mvg Audioslave
Tekeningen van de Vertigo kun je eenvoudig downloaden en exact natekenen in CAD. Dan is het een questi van simpelweg een druk op de knop en je hebt dan de exacte inhoud van die kast.Audioslave schreef:Wowly schreef :Waarom?
Bij bevoorbeeld de Vertigo waar ook deze woofer wordt gebruikt zit hij al in een juist berekende kastinhoud en afgestemd door Rolph Smulders in een vloerstaander . Mooie rekenklus voor Hondasnl![]()
Mvg Audioslave
Is niet veel werk.
De baspijp die bij de Vertigo wordt ingezet is een HP70.
Christian,
Als je de voet gaat of laat maken, zou ik hem ietsjes "voorbocht" geven.
Ik schat dat de kast ong. 20 a 25 kg gaat wegen. Het zou best kunnen dat een rechte voet dan iets gaat doorbuigen. Als je hem dus iets wat tegengesteld laat buigen staat dat beter en geeft een degelijkere indruk dan een doorgebogen voet. De uitsteken achterste voetpunten 1 graad buigen lijkt me al voldoende.
Als je de voet gaat of laat maken, zou ik hem ietsjes "voorbocht" geven.
Ik schat dat de kast ong. 20 a 25 kg gaat wegen. Het zou best kunnen dat een rechte voet dan iets gaat doorbuigen. Als je hem dus iets wat tegengesteld laat buigen staat dat beter en geeft een degelijkere indruk dan een doorgebogen voet. De uitsteken achterste voetpunten 1 graad buigen lijkt me al voldoende.
Ha. Mooi, zeker die laatste met de tweeter 28mm uit het hart.
Nog een laatste verzoekje: zou je de voet kunnen inkorten? Ik vind het mooier als de twee pootjes niet zo ver uitsteken, dus ik stel voor om 'm in te korten van 406 naar 360mm. Ik ben niet bang dat ie achterover kiept omdat de hoek maar 5 graden is en omdat het meeste gewicht voorin zit.
Nog een laatste verzoekje: zou je de voet kunnen inkorten? Ik vind het mooier als de twee pootjes niet zo ver uitsteken, dus ik stel voor om 'm in te korten van 406 naar 360mm. Ik ben niet bang dat ie achterover kiept omdat de hoek maar 5 graden is en omdat het meeste gewicht voorin zit.
Ja klopt. Zal hier ook even wat plaatjes posten over de voortgang.
Ik ben aan het twijfelen over het aanbrengen van de trespa op de binnenzijde van de baffle (dikte is 13mm). Ik heb me namelijk vergist over de diepte van de kast.
Deze panelen waren geen 28cm diep, maar 27cm diep. Daardoor gaat er een litertje van de inhoud af. Als ik nu de trespa achterwege laat en in plaats daarvan triplex plak op de binnenzijde (of loodbitumen) krijg ik grotendeels weer terug.
Zou dat veel uitmaken? Tips?
Ik ben aan het twijfelen over het aanbrengen van de trespa op de binnenzijde van de baffle (dikte is 13mm). Ik heb me namelijk vergist over de diepte van de kast.
Deze panelen waren geen 28cm diep, maar 27cm diep. Daardoor gaat er een litertje van de inhoud af. Als ik nu de trespa achterwege laat en in plaats daarvan triplex plak op de binnenzijde (of loodbitumen) krijg ik grotendeels weer terug.
Zou dat veel uitmaken? Tips?
Even een update. Ik heb de kasten gelijmd (met uitzondering van de achterkant). Ze staan nu een paar dagen te drogen in de woonkamer.
(Ik zie op de foto dat ik de garage weer eens nodig moet opruimen).
De kasten zijn nu nog 1.20m hoog, ik zaag ze pas op het laatste moment op maat; dan kan ik ze nu straffeloos neerzetten of verschuiven zonder de uiteindelijke kasten te beschadigen.
(Ik zie op de foto dat ik de garage weer eens nodig moet opruimen).
De kasten zijn nu nog 1.20m hoog, ik zaag ze pas op het laatste moment op maat; dan kan ik ze nu straffeloos neerzetten of verschuiven zonder de uiteindelijke kasten te beschadigen.
-
Audioslave
- Berichten: 82
- Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

