Nexus, 2-weg Seas Nextel

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

H3ZZ
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 17 feb 2008, 13:47
Locatie: Elburg

Nexus, 2-weg Seas Nextel

Bericht door H3ZZ »

Dag allemaal. Ik denk al jaren een leuk stel luidspreker te bouwen, eigenlijk komt het nog uit mijn middelbare schooltijd waarin het bouwen van elektronica projecten een van mijn grootste hobby’s was.
Genoeg ontwerpen gezien maar wat mij (en ook de vrouw, niet geheel onbelangrijk dus) vooral tegenstaat is de ‘standaard’ ls-kast. Overigens op het forum wel hele mooie exemplaren gezien!! Wat mij persoonlijk erg aanspreekt zijn modellen als B&W 805, etc. Na wat zoeken heb ik in de Klang + Ton een ontwerp gevonden ‘Nexus’ waaraan al wat maandjes wordt gewerkt.
In de Nexus wordt de T29CF001 tweeter gebruikt en W18NX001 woofer. Ik heb eigenlijk nog geen idee hoe de luidspreker uiteindelijk zal klinken maar gezien de vele positieve recensies van Seas excel drivers hoef ik me hierover (hoop ik) geen zorgen te maken. Als hij de 805jes maar voorbij komt vindt ik het al prima :lol:
Omdat de bouwtekening in de K+T wat te wensen overliet heb ik een nieuw ontwerp in autocad gemaakt.
Hieronder zal ik een tekening en wat foto's invoegen. Helaas is het artikel niet duidelijk over de demping dus opmeringen\ervaring zijn welkom, er wordt enkel gesproken over het toepassen van Muhwolle, iemand ervaring mee? Ikzelf denk aan een combinatie van Pritex en Dr Bailey's Long Hair-WOL.
Bijlagen
Autocad overview Nexus
Autocad overview Nexus
De freemal, ik gebruik een kantenfrees om te kopieeren.
De freemal, ik gebruik een kantenfrees om te kopieeren.
Vele uurtjes freezen verder...alles los op elkaar voor een eerste showcase.
Vele uurtjes freezen verder...alles los op elkaar voor een eerste showcase.
lijmen lijmen en nog eens
lijmen lijmen en nog eens
Indruk van de opbouw van de  baspoort...
Indruk van de opbouw van de baspoort...
De bovenkant, hierin heb ik alvast Pritex gelijmd omdat dit later niet meer kan.
De bovenkant, hierin heb ik alvast Pritex gelijmd omdat dit later niet meer kan.
Het onderste deel, waarin de woofer komt.
Het onderste deel, waarin de woofer komt.
Even op elkaar gezet ;-)
Even op elkaar gezet ;-)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

=D> H3ZZ

Schitterend gemaakt, exact hoe ik me zoiets voorstel te maken.
Met mbv mallen en andere hulpmiddelen.
Ga je ze later in de transperante lak zetten?

Mooi project!

Succes met de verdere bouw.
H3ZZ
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 17 feb 2008, 13:47
Locatie: Elburg

Bericht door H3ZZ »

Hondasnl schreef:

Ga je ze later in de transperante lak zetten?

Allereerst mijn compliment voor jou projecten, die zien er allemaal top uit =D> !
Mijn voorkeur gaat idd uit naar transparante lak. Ik ken via via iemand in de interieurbouw voor café's etc, zij bezitten een prof.-cabine en spuiten bijna alles transparant.
Het is nog even afwachten of het eindresultaat mij genoeg bevalt want met transparante lak valt er niet zoveel weg te werken. Vooralsnog dik tevreden en gaan ze gewoon in de transparante lak.[/quote]
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Ziet er super uit zeg!

Als het nog mogelijk is zou ik in de onderzijde een paar schijven met bracing doen, komt de totale stevigheid behoorlijk ten goede..
H3ZZ
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 17 feb 2008, 13:47
Locatie: Elburg

Bericht door H3ZZ »

Paul schreef:
Ziet er super uit zeg!

Als het nog mogelijk is zou ik in de onderzijde een paar schijven met bracing doen, komt de totale stevigheid behoorlijk ten goede..
Dat zal niet meer gaan omdat het onderste deel al gelijmd is... :(
niels007
Berichten: 173
Lid geworden op: za 08 jan 2005, 22:41

Bericht door niels007 »

Mooi werk hoor! 8)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

H3ZZ

De professionele aanpak spreekt me erg aan!

Komt er nog een dikke baffle tegenaan?
Dan denk ik aan een paneel van ca. 18 dik.
Zoniet, zou ik het frezen van de gaten voorzichting aandoen.
H3ZZ
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 17 feb 2008, 13:47
Locatie: Elburg

Bericht door H3ZZ »

Hondasnl schreef:

Komt er nog een dikke baffle tegenaan?
Dan denk ik aan een paneel van ca. 18 dik.
Zoniet, zou ik het frezen van de gaten voorzichting aandoen.
Hoi Hondasnl, thanx for the tip!
De baffle is nu 20mm en 1 met de kast dus verkloten tijdens het freezen is echt geen optie. Ik ben van plan een freesmal te maken zoals die meermaals op het forum wordt geadviseerd en er zullen eerst de nodige proef stukjes aan vooraf gaan en als het toch mis gaat wordt het flink ](*,) ](*,)!
De kast is gemaakt van berkentriplex wat echt super spul is om mee te werken, ik kan het iedereen aanraden.

Vorige week heb ik de aansluitingen voor de poolklemmen gefreest en das helemaal naar mijn zin gewonden. Zal een fotootje invoegen en tevens eentje van het filter. Die zijn inmiddels grotendeels klaar enkel nog ff het borgmoertje en boutje in de grote spoel vervangen voor RVS exemplaar, de huidige beinvloed de inductie.
Bijlagen
Het filter, ik heb alles nog extra vast gekit om evt. bijresonaties te voorkomen...het kitten had idd iets netter gekund ;-)
Het filter, ik heb alles nog extra vast gekit om evt. bijresonaties te voorkomen...het kitten had idd iets netter gekund ;-)
De positie voor de poolklemmen..
De positie voor de poolklemmen..
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Het kitten heeft toch geen invloed op het geluid. Mooie stad trouwens Elburg! (kom er vaak)
H3ZZ
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 17 feb 2008, 13:47
Locatie: Elburg

Bericht door H3ZZ »

Helaas nog geen reactie\advies gehad over de demping.
Het artikel in de K+T is niet geheel duidelijk over de demping, opmerkingen\ervaring welkom [-o<, er wordt enkel gesproken over het toepassen van Muhwolle, iemand ervaring mee? Ikzelf denk aan een combinatie van Pritex en Dr Bailey's Long Hair-WOL.
Is er iets te vertellen over een mogelijk klankverschil, etc :?:
H3ZZ
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 17 feb 2008, 13:47
Locatie: Elburg

Bericht door H3ZZ »

Uiteraard de laatste weken niet stil gezeten, vele uurtjes schuren en frezen verder zie hier het resultaat 8). Oordeel zelf, deze foto zijn gemaakt met een mobieltje dus nog niet optimaal, ik post de komende tijd nog wel een highres pic.

Klank: ingetogen met hoog detail niveau. Nog niet helemaal tevreden over de demping, ik ga wat experimenteren hiermee. Ik heb het idee dat ik teveel wol heb gebruikt (op dit moment ca. 250 gr p/s). Advies zeer welkom :idea: !
Bijlagen
Nexus2.JPG
Nexus1.JPG
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

In 1 woord: schitterend !
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

mipo schreef:
In 1 woord: schitterend !
:D Ik heb er meer nodig.

Werkelijk schitterend gemaakt, en strak!!!

Superb kasje, ziet er erg degelijk uit.

Demping zou minimaal moeten zijn gezien de vorm van de kast.
Experimenteren maar!

Volgens mij komen ze op kantoor te staan???? :D

Proficiat.


=D> =D> =D>
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op vr 14 mar 2008, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Geweldig mooie speakers!
Heb je de pritex er nog inzitten? Misschien hier wat minder van in doen? Of vilt oid proberen? Of zoiets? http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=6818
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Heel erg mooi geworden =D>


Laat de boel eerst maar eens twee weekjes spelen voordat je verder gaat tweaken.Lekker inspelen en misschien ook eens met de plaatsing wat proberen.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Bravo! Zo'n binnenkomer zie ik graag. Erg netjes en goed gewerkt. Mijn complimenten.

Je hebt gebruik gemaakt van loodbitumen en pritex. Prima basis! Lekker houden zo. Na een tijdje genieten van je luidsprekers, kan je gaan experimenteren met BAF of wol. Beetje meer, beetje minder. Voor de rest zit het helemaal snor met je dempingsmaterialen! Perfect!

Kijk, hier worden we nou blij van! :D
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

idd, heel erg netjes!!!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ziet geweldig uit 8)
ben zeer benieuwd naar de tweeter.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Mooi geworden hoor. Dat multiplex geeft het een uniek karakter.
Hondasnl schreef:
Demping zou minimaal moeten zijn gezien de vorm van de kast.
Dat is niet waar. Staande golven krijg je ook in een kast zonder evenwijdige wanden, en ook in een kast zonder rechte wanden.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

lepain schreef:
Mooi geworden hoor. Dat multiplex geeft het een uniek karakter.
Hondasnl schreef:
Demping zou minimaal moeten zijn gezien de vorm van de kast.
Dat is niet waar. Staande golven krijg je ook in een kast zonder evenwijdige wanden, en ook in een kast zonder rechte wanden.
Wellicht een misverstand Lepain, ik heb in een eerder topic aangegeven, volgens mij de Jippie van Wowly, dat ik ook nog geen kastvorm ben tegengekomen die geen demping behoeft.
De vorm van de zijwanden van deze kast zijn al een stuk beter dan recht toe recht aan.
Ik zei dan ook dat ze wellicht minder demping vragen.
Dat bedoel ik dus met minimaal. :D
Of ik sla hier de plank helemaal mis, corrigeer me als dit zo is.
Gewoon experimenteren.

Nogmaals, erg mooi werk!
H3ZZ
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 17 feb 2008, 13:47
Locatie: Elburg

Update

Bericht door H3ZZ »

Super bedankt voor alle positieve reacties :!:

Nu aardig tevreden met het geluid, gisteren meer dat de helft van de wol verwijdert en dit gaf direct het gewenste \:D/ resultaat.

De komende weken laat ik ze lekker inspelen en willicht dat ik later nog wat ga tweaken met e.a.

Hondasnl> mijn collega's hadden hem zeker op kantoor willen hebben :wink:, das nog eens heftig, op kantoor high-end naar 538 luisteren :lol:.

Nogmaals iedereen bedankt en ik kom zeker nog terug met wat foto's waarop ze in de lak of olie staan....
Bijlagen
IMG_2086 (Large).JPG
IMG_2092 (Large).JPG
Hier is te zien hoe ik de demping op dit moment toepas...
Hier is te zien hoe ik de demping op dit moment toepas...
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Zeer professioneel, ziet er echt superb uit!
=D> =D> [-o<
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Erg mooi \:D/
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Prachtig gemaakt! Ben benieuwd hoe ze uitzien als ze uiteindelijk gelakt zijn.
Gebruikersavatar
rvdvalk
Berichten: 115
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 15:43
Locatie: Middelstum/Groningen

Bericht door rvdvalk »

@H3ZZ

Een erg mooi ontwerp, mooi gedaan ook.

Kun je in Autocad ook de oppervlakte berekenen van het gedeelde dat je uitgefreesd hebt zoals in deze afbeelding (rechtsboven)? Dit om het volume te kunnen berekenen van de kast.
Bijlagen
Nexus_overview (Small).JPG
Gesloten