Passieve Radiator

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

lepain schreef:
Ben het met Ed eens. PR heeft wel degelijk voordelen boven een BR: geen nonlineaire effecten, dus geen verlies aan diepgang bij grotere vermogens
Als je niet te hard speelt. Juist bij flink uisturen wordt de ophanging flink niet lineair.
veel kleinere overdracht van hoogfrequent uit de box.
Valt erg tegen. Misschien als je het membraam van 2 cm dik MDF maakt .... ? Maar eigenlijk gaat dit alleen op als je een PR toepast in een 2 weg waarbij het onderste gedeelte als mid/woef fungeert. Bovendien daarin stop je niet voor niets allerhande dempingsmateriaal. Wat dacht je dat er door de speakerconus zelf heen komt?
Paul schreef:
Pjotr schreef:
Hallo Paul,
Een licht membraam heeft als voordeel dat je er gewicht aan kunt hangen om te tunen. Van een te zwaar membraam kun je moelijk gewicht afschuren :D
Ik lees zo hier en daar wel eens dat een zwaar membraan in verband wordt gebracht met 'trage' weergave, daar doelde ik stiekem een beetje op 8)
Licht of zwaar is bij een PR membraam niet zo van toepassing. Er is geen te licht of te zwaar. Er is slechts een massa waarbij het systeem optimaal getuned is.
_____________________________

Al met al is deze discusiie of het nou wel voordelen heeft of niet heeft een beetje luchtfietserij. Eigenlijk kun je er alleen wat van zeggen als je 2 identieke sijstemen bouwt, 1-tje met een PR-membraan en 1-tje met een BR-poort. Beide overeenkomstig getunend. En dan die twee systemen eens gehoormatig vergelijkt. Misschien iets voor de komende DDIY-dag?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Wat ik mis in de discussie:

Soms kan je niet om een PR heen, vooral bij die hele zware subs met een lage vas kom je er niet onderuit een Passive radiator te gebruiken. Een basreflex poort met een normale doorsnee past vaak niet in de kast bij dit type woofer.

Groet Roland
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Pjotr schreef:
asterduc schreef:
Een Passief membraan doet denk ik toch net hetzelfde als een Bass reflex.
Alleen is de luchtmassa hier vervangen door een mechanische massa met dezelfde functie tot gevolg. Namelijk het vormen van een afgestemde Helmholz resonato.
Een PR membaam heeft ook nog een Cms wat een BR poort niet heeft Ed. En juist die Cms zorgt voor een steilere afval en een nul in de responsie beneden de tuning frequentie.
Peter,
Ik neem je bewering voor waar, maar een stijlere afval hoeft geen nadeel te zijn. Is soms zelfs gewenst.. Ook hangt de afval bij een BR af van de afstelling van de resonator. Die kun je stijler of minder stijl maken.

Die Cms is dat de mechanische compliantie? en hoe beinvloed die de stijlere afval dan?

Pjotr schreef:
lepain schreef:
veel kleinere overdracht van hoogfrequent uit de box.
Valt erg tegen. Misschien als je het membraam van 2 cm dik MDF maakt .... ?
Wat dacht je dat er door de speakerconus zelf heen komt?
ja en nee. Er gaan heel wat minder ongewenste frekwenties door het PM als door een BR poort.
Maar, toegegeven, het is geen volledige afsluiting.

Pjotr schreef:

Al met al is deze discusiie of het nou wel voordelen heeft of niet heeft een beetje luchtfietserij. Eigenlijk kun je er alleen wat van zeggen als je 2 identieke sijstemen bouwt, 1-tje met een PR-membraan en 1-tje met een BR-poort. Beide overeenkomstig getunend. En dan die twee systemen eens gehoormatig vergelijkt.
het is precies dat wat ik in het Concave project heb gedaan.
De reden van dat onderzoek was het wegkrijgen van een ongewenste resonantie.
Ik merk dat ik die 2 verschillende metingen (met BR poort en met PM) niet heb gepost. Ik heb ze echter wel uitgevoerd en toen nota's genomen. Zal eens kijken of ik die metingen nog kan terugvinden.

Roland schreef:
Soms kan je niet om een PR heen, vooral bij die hele zware subs met een lage vas kom je er niet onderuit een Passive radiator te gebruiken. Een basreflex poort met een normale doorsnee past vaak niet in de kast bij dit type woofer.
Klopt, maar dat is een andere situatie.
Als de gewenste luchtmassa dusdanig groot moet zijn dat ze niet meer in de kast past, dan kan een mechanische massa een oplossing bieden.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Ed,

Al lijkt het er misschien een beetje op maar ik ben beslist niet tegen een PR hoor. Heb er een jaar of 15 uitgebreid mee ge-experimenteerd en ze ook zelf gemaakt, van klein tot groot. En er eens een leuk 1,5 liter PC speakertje mee gemaakt met een 10 cm PR'tje er in, getuned op 75 Hz. Daar paste op geen enkele manier een baspoortje in.

Het gaat ook meer om de vraag van Carlo: "Waarom zien we deze zo weinig toegepast?"

Zowel met een BR als met een PR kun je een mooi klinkend systeem bouwen als je er maar voldoende zorg aan besteed.

Zelf ben ik een beetje afgestapt van resonantie systemen zoals BR en PR en beperk mij tot CB met een lage Qt. Met een PR kun je niet de (vrij hoge) Qt van de PR-resonantie omlaag krijgen. Maar dat is meer smaak denk ik.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Heb nog eens even in mijn archief gegraven. Hierbij de simulatieplotjes welke ik een jaar of 6 geleden voor Joris (Vigier) gemaakt heb voor een sub met een 12" Peerless PR met ik meen een 12" XLS woefer. De zwarte lijn is de totale responsie. Je ziet daar duidelijk een dip zitten onder de 20 Hz. De rode lijn is de responsie van speaker en de blauwe van de PR.
Bijlagen
PR-Resposie.gif
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hier is het hele document in PDF met diverse variaties en tevens een vergelijk met een gesloten box. Kijk ook eens even naar het verschil in stapresponsie, zie je ook gelijk waarom dergelijke systemen "traag" klinken in de oren van sommigen.
Bijlagen
BOX_PLOTS_J.pdf
(295.06 KiB) 199 keer gedownload
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Ik kick dit topic maar even weer naar boven. Weet iemand een bron voor kleinere passieve radiatoren? Ik kan niks vinden onder de 17 cm. En ben dr een nodig voor een 10 cm basje. Peerless heeft een 3.5 en 4 inch passive. Die zijn alleen te zwaar.

Groet Roland
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik meen me te herrinneren dat Visaton een kit had voor 10cm (kan ook 13cm zijn)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Dat is volgens was dat niet niet meer dan een bierviltje met wat ander DIY spul: posting.php?mode=reply&t=4455
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Henk Jan,

Klopt die hebben ze alleen niet meer. Kwam hem nog tegen gisteren. Ik denk dat het erop neer gaat komen dat ik Allan van Wavecor ga vragen er 1 te maken...

Ik kan ze echt nergens vinden! Heb er 1 nodig voor een 3 liter monitor met een 10 cm basje.

Groet Roland
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Hey Roland,

Ik heb nog twee 13cm PR's liggen (zelf gemaakt).
Als je interesse hebt stuur ik je wel een foto.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

:oops:

Zit al dagen te tekenen en te rekenen met de verkeerde TSP....Probleem opgelost geen passive radiator meer nodig.

Dank voor de input!

Groet Roland
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Nou Roland, dat kan iedereen gebeuren.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Het probleem is welliswaar opgelost maar voor het geval dat het nog nodig is kwam ik bij shuro nog een peerless 13 cm en 10 cm PR tegen
Plaats reactie