Als je niet te hard speelt. Juist bij flink uisturen wordt de ophanging flink niet lineair.lepain schreef:Ben het met Ed eens. PR heeft wel degelijk voordelen boven een BR: geen nonlineaire effecten, dus geen verlies aan diepgang bij grotere vermogens
Valt erg tegen. Misschien als je het membraam van 2 cm dik MDF maakt .... ? Maar eigenlijk gaat dit alleen op als je een PR toepast in een 2 weg waarbij het onderste gedeelte als mid/woef fungeert. Bovendien daarin stop je niet voor niets allerhande dempingsmateriaal. Wat dacht je dat er door de speakerconus zelf heen komt?veel kleinere overdracht van hoogfrequent uit de box.
Licht of zwaar is bij een PR membraam niet zo van toepassing. Er is geen te licht of te zwaar. Er is slechts een massa waarbij het systeem optimaal getuned is.Paul schreef:Ik lees zo hier en daar wel eens dat een zwaar membraan in verband wordt gebracht met 'trage' weergave, daar doelde ik stiekem een beetje opPjotr schreef:Hallo Paul,
Een licht membraam heeft als voordeel dat je er gewicht aan kunt hangen om te tunen. Van een te zwaar membraam kun je moelijk gewicht afschuren
_____________________________
Al met al is deze discusiie of het nou wel voordelen heeft of niet heeft een beetje luchtfietserij. Eigenlijk kun je er alleen wat van zeggen als je 2 identieke sijstemen bouwt, 1-tje met een PR-membraan en 1-tje met een BR-poort. Beide overeenkomstig getunend. En dan die twee systemen eens gehoormatig vergelijkt. Misschien iets voor de komende DDIY-dag?
