2 subs met SDX15

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

tbusquet
Berichten: 140
Lid geworden op: di 06 nov 2007, 20:47
Locatie: Hilversum

2 subs met SDX15

Bericht door tbusquet »

Zoals ik her en der al heb laten vallen ben ik begonnen met de bouw van 2 gesloten subs op basis van de SDX15 van CSS.

De kasten hebben een inhoud van ongeveer 92 liter en zitten helemaal vol met fiberfill. Alle wanden zijn van 22mm MDF en ik heb een simpele bracing gemaakt, ook van 22mm. Alleen de baffle krijgt een extra 22mm plaat zodat de driver verzonken zit.

Vandaag zijn mijn SDX'en binnen gekomen uit Finland, ik woon 3 hoog in een oud huis met alleen trappen :( dat viel dus even flink tegen, 44kg de trap op!


Inmiddels speelt de eerste sub net, en ik kan maar 1 ding zeggen.. WOW...

Afwerking moet uiteraard nog gebeuren..

Owja, nog 1 tip, laat NOOIT je MDF bij de Gamma zagen, sjonge jonge de platen verschilde onderling soms een dikke millimeter :( hopelijk schuur ik dat er nog wel uit.


Anyway, de foto's spreken hopelijk ook een beetje voor zich ;)

[edit by MOD: foto's naar attachments verplaatst]
Bijlagen
sdx001.JPG
sdx002.JPG
sdx003.JPG
sdx004.JPG
sdx005.JPG
sdx006.JPG
sdx007.JPG
sdx008.JPG
sdx009.JPG
sdx010.JPG
sdx001.JPG
Laatst gewijzigd door tbusquet op di 05 feb 2008, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Indrukwekkend hoor. Volgens mij ben je straks 'klaar' wat betreft sublaag 8) . Is dat een stel B&W Matrix 801's die je daar hebt staan?
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Ziet er tof uit! Die SDX15 lijkt mij een mooie driver!

Maar schrijf je nu Finland? Daar moet ik morgen heen (Helsinki). Waar heb je ze gekocht?
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

http://www.lumo-audio.fi/ uiteraard. Waar anders in Finland. :P

Overigens is dat je je hout nooit bij de Gamma moet laten zagen een bekend feit helaas, op sommige Gamma's na. :cry:
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Interficior schreef:
http://www.lumo-audio.fi/ uiteraard. Waar anders in Finland. :P
Zal ik onthouden voor de volgende keer, als ik wat langer ga. Wat kosten ze daar? (Engelse deel site doet het niet).
tbusquet
Berichten: 140
Lid geworden op: di 06 nov 2007, 20:47
Locatie: Hilversum

Bericht door tbusquet »

JeroenKV schreef:
Interficior schreef:
http://www.lumo-audio.fi/ uiteraard. Waar anders in Finland. :P
Zal ik onthouden voor de volgende keer, als ik wat langer ga. Wat kosten ze daar? (Engelse deel site doet het niet).
320 euro per stuk :)

info@lumo-audio.fi mail daar anders even heen, Mika heet de eigenaar, hele aardige kerel, geeft goed en snel antwoord.
tbusquet
Berichten: 140
Lid geworden op: di 06 nov 2007, 20:47
Locatie: Hilversum

Bericht door tbusquet »

Martijn M schreef:
Indrukwekkend hoor. Volgens mij ben je straks 'klaar' wat betreft sublaag 8) . Is dat een stel B&W Matrix 801's die je daar hebt staan?
Klaar ben ik zeker :) Kreeg van mijn vriendin te horen: "dit is het laatste wat je in dit huis bouwt!" (ik heb helaas geen buiten hier, dus moet alles met zoveel mogelijk afdekken en stofzuigers erbij doen :( )

De speakers die je ziet zijn B&W 801 s80's. Zijn erg fijn, ze zijn, integenstelling tot de matrix, gesloten, dus ook strak laag, maar ze gaan niet zo megadiep, vandaar dat de subs een hele prettige aanvulling zijn.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 2 subs met SDX15

Bericht door GeertM2 »

tbusquet schreef:
Owja, nog 1 tip, laat NOOIT je MDF bij de Gamma zagen, sjonge jonge de platen verschilde onderling soms een dikke millimeter :( hopelijk schuur ik dat er nog wel uit.
Dat had ik je ook kunnen vertellen! Ben ik door schade en schande achter achter gekomen. Je krijgt het ook wel weer goed, met veel geduld en veel geschuur. Met extra stof tot gevolg, hier zal je vriendin niet blij mee zijn denk ik. :roll:

Ik heb zelf ook geen buiten, maar ik ben laatst gewoon buiten op de stoep gaan frezen. Best grappig, af en toe kwamen mensen vragen wat je aan het doen bent enzo. :)

Anyway, ik vind dit hele mooie subs. Als ik ooit nog subs ga bouwen lijken die SDX15's gesloten mij ook wel wat!
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Heel erg mooi.
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

SDX15

Bericht door Audioslave »

@tbusquet , Een paar vraagjes is de opbouw van de sub niet wat magertjes ? Wanden slechts 22mm en de bafle het dubbele . Hoe klinkt dat bij 90 db 20 Hertz ?

Hoe worden ze aangedreven ? Zijn 2 subs echt nodig of is een zo,n SDX15 niet voldoende in bijvoorbeeld 115 liter gesloten kast .

IK heb grootse plannen ook met een SDX 15 maar wil maar een sub gaan bouwen .

Mvg Audioslave
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Bericht door Tommy »

Héél mooi spul! :D

Wat zijn de afmetingen van de kast? In WinISD krijg ik met 90ltr een Qtc van 7,35. Is dat niet wat hoog voor een gesloten kast? Hoe manifesteert dat zich in de klank?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zou je svp de foto's willen uploaden (a.k.a. attachen) :!:
Gebruikersavatar
Juoigâ
ZA-sponsor: Juoigâ
Berichten: 253
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 12:58
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Juoigâ »

kijk, da's mooi te zien :D

alleen jammer dat ze door een collega geleverd zijn, maar ik kan je ongeduld toch ook wel begrijpen...
ik wacht al 2 weken op de inklaring bij de douane :x ze zijn dus wel in het land, maar ik heb ze nog zteeds niet in m'n handen gehad :(
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Re: 2 subs met SDX15

Bericht door markje »

tbusquet schreef:
Owja, nog 1 tip, laat NOOIT je MDF bij de Gamma zagen, sjonge jonge de platen verschilde onderling soms een dikke millimeter :( hopelijk schuur ik dat er nog wel uit.
Die ervaring heb ik dus ook. Ik heb regelmatig platen opnieuw moeten laten zagen omdat ze de maat omgewisseld hadden (stond er 165mm, krijg ik 156mm) en bij 130*300 krijg ik de opmerking dat ze geen platen hebben van 3 meter lang :roll:

Schuren is dat een optie, maar meestal wordt dat nooit zo mooi strak als een zaagsnede, maar ja, je moet wat.


Groeten Mark
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

te lange kopse kanten krijg je perfect met de bovenfrees
tbusquet
Berichten: 140
Lid geworden op: di 06 nov 2007, 20:47
Locatie: Hilversum

Bericht door tbusquet »

Henkjan schreef:
zou je svp de foto's willen uploaden (a.k.a. attachen) :!:
Misschien heel dom, maar hoe moet dat ?

Ik post later nog wat foto's dus wel fijn om te weten hoe ik dat het beste doe.


Heb inmiddels de buiten-baffle ook gefreesd en ben behoorlijk aan het plamuren en schuren gegaan ;)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als je een bricht tikt, dan zit onderaan zo'n knop als je hier onder ziet: klik daarop en er verschijnt een [choose] knop. daarmee kan je een bestand van je PC aanwijzen en als je dat gedaan heb klik je op de [add attachment] knop en de foto wordt naar onze server ge-upload. herhaal dit voor alle foto's en klaar is Thijs
Bijlagen
attachen.jpg
attachen.jpg (14.58 KiB) 2221 keer bekeken
tbusquet
Berichten: 140
Lid geworden op: di 06 nov 2007, 20:47
Locatie: Hilversum

Bericht door tbusquet »

Henkjan schreef:
als je een bricht tikt, dan zit onderaan zo'n knop als je hier onder ziet: klik daarop en er verschijnt een [choose] knop. daarmee kan je een bestand van je PC aanwijzen en als je dat gedaan heb klik je op de [add attachment] knop en de foto wordt naar onze server ge-upload. herhaal dit voor alle foto's en klaar is Thijs

Haha, super, dank je wel ! Ik ben bijna klaar met 1 kast, zal snel op die manier nieuwe foto's uppen.
tbusquet
Berichten: 140
Lid geworden op: di 06 nov 2007, 20:47
Locatie: Hilversum

Bericht door tbusquet »

Bij deze nieuwe foto's !
Bijlagen
sdx003.jpg
sdx002.jpg
sdx001.jpg
sdx020.jpg
sdx019.jpg
sdx017.jpg
sdx016.jpg
sdx015.jpg
sdx014.jpg
sdx013.jpg
sdx012.jpg
sdx011.jpg
sdx010.jpg
sdx009.jpg
sdx008.jpg
sdx007.jpg
sdx006.jpg
sdx005.jpg
sdx004.jpg
sdx018.jpg
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Bericht door Tommy »

Mooi! Heb je ze zelf voorbehandeld en bespoten?

P.S. De foto's op HTforum doen het niet.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dat zijn toch hele beschaafde kastjes zo, op de foto in elk geval ruim voldoende WAF voor de meeste huishoudens
tbusquet
Berichten: 140
Lid geworden op: di 06 nov 2007, 20:47
Locatie: Hilversum

Bericht door tbusquet »

Henkjan schreef:
dat zijn toch hele beschaafde kastjes zo, op de foto in elk geval ruim voldoende WAF voor de meeste huishoudens

Ik heb gewoon een hoop geplamuurd en met een roller en bus verf van de HEMA (ja,ja) geschilderd.

Op de foto's lijken ze iets beschaafder dan in het echt. Ik, en voor mijn vriendin, schrokken eigenlijk toch best wel hoe groot ze eigenlijk zijn. :D

Als je ook zoiets wilt bouwen moet je gewoon deze foto's aan de WAF laten zien, dan lijkt het mee te vallen :P

De maten zijn iig 50x50x50 (buiten maten).

Maarja, ze zijn er en ze klaagt nu minimaal :D
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Dat ziet er inderdaad redelijk beschaafd uit qua maat. En de afwerking ziet er ook netjes uit. Hoe heb je de versterking geregeld?
tbusquet
Berichten: 140
Lid geworden op: di 06 nov 2007, 20:47
Locatie: Hilversum

Bericht door tbusquet »

Christian schreef:
Dat ziet er inderdaad redelijk beschaafd uit qua maat. En de afwerking ziet er ook netjes uit. Hoe heb je de versterking geregeld?
Dankje. Crown XLS602 met Behringer Ultracurve DSP8024, staat ook een foto van bij omdat er veel naar gevraagd wordt.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

En nu de million dollar question: klinktie nog een beetje?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”