Meetprobleem ?
Moderator: Beheerdersteam
Meetprobleem ?
Hallo,
Ik heb een raar probleem met meten. Ik weet niet of dit aan de mic ligt of aan de software. Ik heb een meet mic gemaakt met Panasonic WM-61A capseltje. Deze heb ik in een dunne alluminium buis gezet. Als meet software gebruik ik Arta. In het plotje krijg ik vervolgens zeer een soort combing effect. Ik kan dit niet nader verklaren. Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen ? De meting is van een yamaha msp 5 met een xxls12 gesloten sub erbij gecrossed op 100Hz.
Alvast bedankt.
Jorrit.
Ik heb een raar probleem met meten. Ik weet niet of dit aan de mic ligt of aan de software. Ik heb een meet mic gemaakt met Panasonic WM-61A capseltje. Deze heb ik in een dunne alluminium buis gezet. Als meet software gebruik ik Arta. In het plotje krijg ik vervolgens zeer een soort combing effect. Ik kan dit niet nader verklaren. Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen ? De meting is van een yamaha msp 5 met een xxls12 gesloten sub erbij gecrossed op 100Hz.
Alvast bedankt.
Jorrit.
Ik maak geen gebruik van een referentie kanaal. Als preamp gebruik ik mijn mengpaneel waarop ik de EQ uitgeschakeld heb. Deze hangt aan mijn M-audio delta 1010 geluidskaart. Ik heb zo geen andere meet mic op het moment. Ik heb het capsel gemodificeerd. Ik zou het eventueel nog eens kunnen proberen met een ongemodificeerde.
Schade bij het modificeren is niet ondenkbaar. Je zou de meting nog eens kunnen herhalen zonder versterking. De kans bestaat dat je min of meer dezelfde curve krijgt.Jorrit schreef:Ik maak geen gebruik van een referentie kanaal. Als preamp gebruik ik mijn mengpaneel waarop ik de EQ uitgeschakeld heb. Deze hangt aan mijn M-audio delta 1010 geluidskaart. Ik heb zo geen andere meet mic op het moment. Ik heb het capsel gemodificeerd. Ik zou het eventueel nog eens kunnen proberen met een ongemodificeerde.
Bedankt voor de hulp 
Ik heb het probleem gevonden denk ik. Er bleek een fout in de instellingen te zijn waardoor het singaal wat uitgestuurt werd bij het signaal van de microfoon opgeteld werd.
Hieronder 2 nieuwe metingen. 1 op 20 cm afstand en 1 op 1 meter afstand.
Dat de meting van 1 meter afstand een stuk slechter is dan 20 cm kan dat kloppen of gaat er hier nog iets mis ?
Ik heb het probleem gevonden denk ik. Er bleek een fout in de instellingen te zijn waardoor het singaal wat uitgestuurt werd bij het signaal van de microfoon opgeteld werd.
Hieronder 2 nieuwe metingen. 1 op 20 cm afstand en 1 op 1 meter afstand.
Dat de meting van 1 meter afstand een stuk slechter is dan 20 cm kan dat kloppen of gaat er hier nog iets mis ?
Precies. Je zou de window moeten verkleinen. Daar staat vast iets over geschreven in de ARTA handleiding. Door het verkleinen van de window gaat wel het effectieve bandbereik in het laag naar de knoppen. Een google naar 'FFT measurement window resolution' levert een veelvoud aan hits op waaronder bijv:hovingtim schreef:De meting op een afstand van 1 meter is natuurlijk veel meer ondervonden aan reflecties en kamerinvloeden dan een meting die bijna in het hart van de speaker zit.
http://www.lds-group.com/docs/site_docu ... indows.pdf
Als je (veel) meer over metingen wilt weten kan ik je het boek van D'Appolito getiteld 'Testing Loudspeakers' van harte aanbevelen. Dat is het standaard werk voor luidsprekermetingen.Er is dacht ik ook een NL vertaling van te vinden.
Oke, bedankt voor de hulp 
Ik ga nog eens experimenteren hiermee. Ik heb net die link even doorgelezen en dat maakt het een stuk duidelijker bedankt.
Hoop het meten binnenkort onder de knie te hebben zodat ik mijn D'appolito kan doormeten als ik deze af heb. Het scheelt dat ik filter met een dcx2496 dus ik kan gelukkig makkelijk wijzegingen maken als ik wat fout doe
Ik ga nog eens experimenteren hiermee. Ik heb net die link even doorgelezen en dat maakt het een stuk duidelijker bedankt.
Hoop het meten binnenkort onder de knie te hebben zodat ik mijn D'appolito kan doormeten als ik deze af heb. Het scheelt dat ik filter met een dcx2496 dus ik kan gelukkig makkelijk wijzegingen maken als ik wat fout doe