Meetprobleem ?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jorrit
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 19:13

Meetprobleem ?

Bericht door Jorrit »

Hallo,

Ik heb een raar probleem met meten. Ik weet niet of dit aan de mic ligt of aan de software. Ik heb een meet mic gemaakt met Panasonic WM-61A capseltje. Deze heb ik in een dunne alluminium buis gezet. Als meet software gebruik ik Arta. In het plotje krijg ik vervolgens zeer een soort combing effect. Ik kan dit niet nader verklaren. Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen ? De meting is van een yamaha msp 5 met een xxls12 gesloten sub erbij gecrossed op 100Hz.

Alvast bedankt.
Jorrit.
Bijlagen
msp5(1).JPG
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Maak je met Arta gebruik van een referentiekanaal, of alleen de input van de mic pre? Wat gebruik je als pre? Heb je een andere mic om de meting te herhalen? En tot slot, heb je de capsule gemodficeerd?
Jorrit
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 19:13

Bericht door Jorrit »

Ik maak geen gebruik van een referentie kanaal. Als preamp gebruik ik mijn mengpaneel waarop ik de EQ uitgeschakeld heb. Deze hangt aan mijn M-audio delta 1010 geluidskaart. Ik heb zo geen andere meet mic op het moment. Ik heb het capsel gemodificeerd. Ik zou het eventueel nog eens kunnen proberen met een ongemodificeerde.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Jorrit schreef:
Ik maak geen gebruik van een referentie kanaal. Als preamp gebruik ik mijn mengpaneel waarop ik de EQ uitgeschakeld heb. Deze hangt aan mijn M-audio delta 1010 geluidskaart. Ik heb zo geen andere meet mic op het moment. Ik heb het capsel gemodificeerd. Ik zou het eventueel nog eens kunnen proberen met een ongemodificeerde.
Schade bij het modificeren is niet ondenkbaar. Je zou de meting nog eens kunnen herhalen zonder versterking. De kans bestaat dat je min of meer dezelfde curve krijgt.
Jorrit
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 19:13

Bericht door Jorrit »

Bedankt voor de hulp :)

Ik heb het probleem gevonden denk ik. Er bleek een fout in de instellingen te zijn waardoor het singaal wat uitgestuurt werd bij het signaal van de microfoon opgeteld werd.

Hieronder 2 nieuwe metingen. 1 op 20 cm afstand en 1 op 1 meter afstand.
Dat de meting van 1 meter afstand een stuk slechter is dan 20 cm kan dat kloppen of gaat er hier nog iets mis ?
Bijlagen
1 meter afstand
1 meter afstand
20 cm
20 cm
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

De meting op een afstand van 1 meter is natuurlijk veel meer ondervonden aan reflecties en kamerinvloeden dan een meting die bijna in het hart van de speaker zit.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

hovingtim schreef:
De meting op een afstand van 1 meter is natuurlijk veel meer ondervonden aan reflecties en kamerinvloeden dan een meting die bijna in het hart van de speaker zit.
Precies. Je zou de window moeten verkleinen. Daar staat vast iets over geschreven in de ARTA handleiding. Door het verkleinen van de window gaat wel het effectieve bandbereik in het laag naar de knoppen. Een google naar 'FFT measurement window resolution' levert een veelvoud aan hits op waaronder bijv:
http://www.lds-group.com/docs/site_docu ... indows.pdf

Als je (veel) meer over metingen wilt weten kan ik je het boek van D'Appolito getiteld 'Testing Loudspeakers' van harte aanbevelen. Dat is het standaard werk voor luidsprekermetingen.Er is dacht ik ook een NL vertaling van te vinden.
Jorrit
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 19:13

Bericht door Jorrit »

Oke, bedankt voor de hulp :)
Ik ga nog eens experimenteren hiermee. Ik heb net die link even doorgelezen en dat maakt het een stuk duidelijker bedankt.
Hoop het meten binnenkort onder de knie te hebben zodat ik mijn D'appolito kan doormeten als ik deze af heb. Het scheelt dat ik filter met een dcx2496 dus ik kan gelukkig makkelijk wijzegingen maken als ik wat fout doe :roll:
Plaats reactie