plaatmateriaal

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jurriaan
Berichten: 255
Lid geworden op: vr 02 feb 2007, 12:07

plaatmateriaal

Bericht door jurriaan »

MDF schijnt het meest ideale te zijn
Maar andere materialen zijn die qua klank ook geschikt?
Multiplex
OSB
Spaanplaat
Gefineerd spaanplaat
underlayment
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Ieder materiaal heeft zijn voor- en nadelen en een optimaal toepassingsgebied.

Misschien over het hoofd gezien? link
jurriaan
Berichten: 255
Lid geworden op: vr 02 feb 2007, 12:07

Bericht door jurriaan »

inderdaad over het hoofd gezien maar euh tja die theorie.
plaatmateriaal met beton is het beste begrijp ik.

beetje te voor een eenvoudig subwoofertje 8)
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Ik denk dat je het verkeerd leest. Plaatmateriaal met beton resoneert het minste. Dat is wat anders dan beste cq mooist klinkende in jouw oren.

Als je een viool volledig uit beton giet weet ik zeker dat je hem minder mooi vind klinken. Hij resoneert wel minder. Nu weet ik wel degelijk het verschil dat het geluid uit de conus moet komen en niet uit de kast, omdat resonanties reeds in de opname zitten en niet door de speakers geproduceerd hoeven worden, maar toch hebben veel mensen een zwak voor een warm geluid waar het een-en-ander aan houtsoorten meeresoneren.

Ikzelf gebruik veel MDF met een laag tropisch hardhout eroverheen. Tropisch hardhout is vele malen stijver dan MDF. Het resoneert op een andere frequentie en zodoende is het 'beter'. Maar ik doe het natuurlijk voor het uiterlijke aspect.
Sus
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 07 dec 2007, 23:25
Locatie: Hoogstraten

Bericht door Sus »

Heeft er iemand ervaring met inox? Zou je dat voldoende kunnen dempen en door verbindingen er in te lassen voldoende stijfheid kunnen geven.
Ik spreek dan wel over inox van een 5mm of dikker.
Ik heb daar al lang mijn oog op laten vallen maar vind zoiets eigenlijk niet terug op forum's.
jurriaan
Berichten: 255
Lid geworden op: vr 02 feb 2007, 12:07

Bericht door jurriaan »

Concreet, iemand ervaring met spaanplaat?
De harde toplaag zal effect hebben op de geluidweergave, lijkt mij.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

spaanplaat wordt erg veel gebruikt, is lekker goedkoop en voor zover ik weet accoustisch vergelijkbaar met MDF
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

jurriaan schreef:
Concreet, iemand ervaring met spaanplaat?
De harde toplaag zal effect hebben op de geluidweergave, lijkt mij.
MDF is meestal wat gemakkelijker in gebruik/afwerking, maar akoestisch gezien gedraagt spaanplaat zich minstens zo gunstig. In het door Richard aangedragen onderzoek naar kastmaterialen wordt dat trouwens ook bevestigd.

En (zoals Henkjan inmiddels aangeeft) voordeliger dan MDF.
(ca. 50%).
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Sus schreef:
Heeft er iemand ervaring met inox? Zou je dat voldoende kunnen dempen en door verbindingen er in te lassen voldoende stijfheid kunnen geven.
Ik spreek dan wel over inox van een 5mm of dikker.
Ik heb daar al lang mijn oog op laten vallen maar vind zoiets eigenlijk niet terug op forum's.
Inox, bedoel je daarme gewoon RVS? Het kan wel met voldoende loodbitumen enzo, maar ik denk dat het in de basis het slechtste materiaal is wat je kan verzinnen voor een kast, zowel qua akoestiek als bewerkbaarheid.
Sus
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 07 dec 2007, 23:25
Locatie: Hoogstraten

Bericht door Sus »

GeertM2 schreef:
Sus schreef:
Heeft er iemand ervaring met inox? Zou je dat voldoende kunnen dempen en door verbindingen er in te lassen voldoende stijfheid kunnen geven.
Ik spreek dan wel over inox van een 5mm of dikker.
Ik heb daar al lang mijn oog op laten vallen maar vind zoiets eigenlijk niet terug op forum's.
Inox, bedoel je daarme gewoon RVS? Het kan wel met voldoende loodbitumen enzo, maar ik denk dat het in de basis het slechtste materiaal is wat je kan verzinnen voor een kast, zowel qua akoestiek als bewerkbaarheid.
Ik weet dat het inderdaad (RVS) een moeilijk materiaal is voor kastenbouw maar daarom ook een uitdaging.
Als men geen te grote platte vlakken hebt en goed dempt en versterkt moet het toch mogelijk zijn mijn inziens.
Ik zou in ieder geval minder problemen hebben met een kast in RVS dan met het filter waar ik dan weer niet veel kaas van heb gegeten.
De kast moet wel ineengelast worden en dat is wel een heel ander verhaal dan wat jullie gewoon zijn, maar wel perfect mogelijk er worden schitterende dingen in RVS gemaakt, het is ook daarom dat het me zo aanspreekt. Als je dan ook de kastvorm aanpast aan het materiaal het mag geen ijzeren doos worden ook he dan is er wel iets mee te maken.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb thuis nog een grote plaat inox (hoogste kwaliteit) staan van 4 mm (!) dik. Kostprijs rond de 1200 euro. PB maar als je interesse hebt, want voor flink minder dan de helft mag ie bij mij weg...

Wowly
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Dan klinkt je muziek misschien robotachtig :lol: .

Glasvezel-spul wordt wel gebruikt voor autosubwoofers, omdat een blok vaak geen handige vorm is in de auto.

Philips werkte vroeger spaanplaat af met een plastic laag eroverheen. Sony trouwens ook.
Sus
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 07 dec 2007, 23:25
Locatie: Hoogstraten

Bericht door Sus »

Als ik geen drie honden had rondlopen die wel een unit lusten had ik er al lang gemaakt, spelen ze niet goed waren het nog altijd goeie pispalen haha. Dus sorry voor Wowly voorlopig nog niet.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Misschien kan je beginnen met een blikje en dan luisteren hoe het klinkt?
Geus
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 26 dec 2007, 13:27
Locatie: Rijnmond -zuid

Bericht door Geus »

Misschien een beetje buiten de vraag ,maar toch iets wat me bezig houdt.Er wordt regelmatig gebruik gemaakt van buigtriplex,voor het maken van gebogen wanden.Bij de bouwmarkten en de "eenvoudige" houtzaken kan ik wel 3,6 mm triplex krijgen of 4 mm multiplex.Is het buigtriplex nu ander spul en alleen verkrijgbaar bij de betere houtzaak of kan je daar ook het triplex voor gebruiken?

Martin
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Bericht door pompebled »

Geus schreef:
Misschien een beetje buiten de vraag ,maar toch iets wat me bezig houdt.Er wordt regelmatig gebruik gemaakt van buigtriplex,voor het maken van gebogen wanden.Bij de bouwmarkten en de "eenvoudige" houtzaken kan ik wel 3,6 mm triplex krijgen of 4 mm multiplex.Is het buigtriplex nu ander spul en alleen verkrijgbaar bij de betere houtzaak of kan je daar ook het triplex voor gebruiken?

Martin
Het buigtriplex buigt heel gemakkelijk in (relatief) kleine radiae.
"Gewoon" triplex tot 4mm buigt gewoon veel minder en bij een te kleine raduis breekt het domweg.

Als je een gebogen kastwand van een niet al te kleine kast wilt maken, gaat dat met normaal triplex ook goed.

Zorg wel voor voldoende klemmen.

Groeten, Jan.
Geus
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 26 dec 2007, 13:27
Locatie: Rijnmond -zuid

Bericht door Geus »

Bedankt Jan, zal ik dus toch even langs een "echte" houtzaak moeten. :twisted:

Martin
Plaats reactie