plaatmateriaal
Moderator: Beheerdersteam
plaatmateriaal
MDF schijnt het meest ideale te zijn
Maar andere materialen zijn die qua klank ook geschikt?
Multiplex
OSB
Spaanplaat
Gefineerd spaanplaat
underlayment
Maar andere materialen zijn die qua klank ook geschikt?
Multiplex
OSB
Spaanplaat
Gefineerd spaanplaat
underlayment
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Ik denk dat je het verkeerd leest. Plaatmateriaal met beton resoneert het minste. Dat is wat anders dan beste cq mooist klinkende in jouw oren.
Als je een viool volledig uit beton giet weet ik zeker dat je hem minder mooi vind klinken. Hij resoneert wel minder. Nu weet ik wel degelijk het verschil dat het geluid uit de conus moet komen en niet uit de kast, omdat resonanties reeds in de opname zitten en niet door de speakers geproduceerd hoeven worden, maar toch hebben veel mensen een zwak voor een warm geluid waar het een-en-ander aan houtsoorten meeresoneren.
Ikzelf gebruik veel MDF met een laag tropisch hardhout eroverheen. Tropisch hardhout is vele malen stijver dan MDF. Het resoneert op een andere frequentie en zodoende is het 'beter'. Maar ik doe het natuurlijk voor het uiterlijke aspect.
Als je een viool volledig uit beton giet weet ik zeker dat je hem minder mooi vind klinken. Hij resoneert wel minder. Nu weet ik wel degelijk het verschil dat het geluid uit de conus moet komen en niet uit de kast, omdat resonanties reeds in de opname zitten en niet door de speakers geproduceerd hoeven worden, maar toch hebben veel mensen een zwak voor een warm geluid waar het een-en-ander aan houtsoorten meeresoneren.
Ikzelf gebruik veel MDF met een laag tropisch hardhout eroverheen. Tropisch hardhout is vele malen stijver dan MDF. Het resoneert op een andere frequentie en zodoende is het 'beter'. Maar ik doe het natuurlijk voor het uiterlijke aspect.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
MDF is meestal wat gemakkelijker in gebruik/afwerking, maar akoestisch gezien gedraagt spaanplaat zich minstens zo gunstig. In het door Richard aangedragen onderzoek naar kastmaterialen wordt dat trouwens ook bevestigd.jurriaan schreef:Concreet, iemand ervaring met spaanplaat?
De harde toplaag zal effect hebben op de geluidweergave, lijkt mij.
En (zoals Henkjan inmiddels aangeeft) voordeliger dan MDF.
(ca. 50%).
Inox, bedoel je daarme gewoon RVS? Het kan wel met voldoende loodbitumen enzo, maar ik denk dat het in de basis het slechtste materiaal is wat je kan verzinnen voor een kast, zowel qua akoestiek als bewerkbaarheid.Sus schreef:Heeft er iemand ervaring met inox? Zou je dat voldoende kunnen dempen en door verbindingen er in te lassen voldoende stijfheid kunnen geven.
Ik spreek dan wel over inox van een 5mm of dikker.
Ik heb daar al lang mijn oog op laten vallen maar vind zoiets eigenlijk niet terug op forum's.
Ik weet dat het inderdaad (RVS) een moeilijk materiaal is voor kastenbouw maar daarom ook een uitdaging.GeertM2 schreef:Inox, bedoel je daarme gewoon RVS? Het kan wel met voldoende loodbitumen enzo, maar ik denk dat het in de basis het slechtste materiaal is wat je kan verzinnen voor een kast, zowel qua akoestiek als bewerkbaarheid.Sus schreef:Heeft er iemand ervaring met inox? Zou je dat voldoende kunnen dempen en door verbindingen er in te lassen voldoende stijfheid kunnen geven.
Ik spreek dan wel over inox van een 5mm of dikker.
Ik heb daar al lang mijn oog op laten vallen maar vind zoiets eigenlijk niet terug op forum's.
Als men geen te grote platte vlakken hebt en goed dempt en versterkt moet het toch mogelijk zijn mijn inziens.
Ik zou in ieder geval minder problemen hebben met een kast in RVS dan met het filter waar ik dan weer niet veel kaas van heb gegeten.
De kast moet wel ineengelast worden en dat is wel een heel ander verhaal dan wat jullie gewoon zijn, maar wel perfect mogelijk er worden schitterende dingen in RVS gemaakt, het is ook daarom dat het me zo aanspreekt. Als je dan ook de kastvorm aanpast aan het materiaal het mag geen ijzeren doos worden ook he dan is er wel iets mee te maken.
Misschien een beetje buiten de vraag ,maar toch iets wat me bezig houdt.Er wordt regelmatig gebruik gemaakt van buigtriplex,voor het maken van gebogen wanden.Bij de bouwmarkten en de "eenvoudige" houtzaken kan ik wel 3,6 mm triplex krijgen of 4 mm multiplex.Is het buigtriplex nu ander spul en alleen verkrijgbaar bij de betere houtzaak of kan je daar ook het triplex voor gebruiken?
Martin
Martin
Het buigtriplex buigt heel gemakkelijk in (relatief) kleine radiae.Geus schreef:Misschien een beetje buiten de vraag ,maar toch iets wat me bezig houdt.Er wordt regelmatig gebruik gemaakt van buigtriplex,voor het maken van gebogen wanden.Bij de bouwmarkten en de "eenvoudige" houtzaken kan ik wel 3,6 mm triplex krijgen of 4 mm multiplex.Is het buigtriplex nu ander spul en alleen verkrijgbaar bij de betere houtzaak of kan je daar ook het triplex voor gebruiken?
Martin
"Gewoon" triplex tot 4mm buigt gewoon veel minder en bij een te kleine raduis breekt het domweg.
Als je een gebogen kastwand van een niet al te kleine kast wilt maken, gaat dat met normaal triplex ook goed.
Zorg wel voor voldoende klemmen.
Groeten, Jan.

