Budget monitor met Peerless sds134 & seas 19TFF1

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Budget monitor met Peerless sds134 & seas 19TFF1

Bericht door jw »

Ik ben begonnen met een setje budget luidsprekers voor een kennis. Na enig overleg leek het mij leuk om een tweeweg te maken adhv de volgende drivers:

Peerless sds134 (opvolger van de oude budgetreeds die in oa sputniks zaten!)
http://www.tymphany.com/830656

Seas 19TFF1
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=102

De kast wordt ongv 7.6 liter netto, wat een -3 bij 60hz geeft.

De tweeter kan niet al te laag filterd worden dus dat wordt nog spannend. Ik wil wat experimenteren met seriefilters en het liefst met een minimalistische als hier beschreven. (http://www.acoustic-reality.com/ar-sxo2.htm)

Adhv meetdata van K+T heb ik waarschijnlijk een notch nodig op de breakup van de woofer bij 5.5Khz

Ook heb ik de meetdata van K+T gesimuleerd, maar heel veel wijzer wordt ik er niet van. (andere baffle ect) Samen met speakerworkshop lijkt een dergelijk filter heel haalbaar op het moment.

wordt vervolgd...
Bijlagen
DSCN9924.jpg
DSCN9916.jpg
DSCN9913.jpg
DSCN9912.jpg
render.png
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Leuk man, zeer leuke budget drivers.

Ook goed te combineren met andere tweeters :)

Hij heeft trouwens ook een groter broertje :)


Let trouwens even op met de vierkante port, deze is in de praktijk zeker niet zo ideaal als het lijkt (veel luchtweerstand !!!)

Maak hem iets korter, dan werkt hij wat beter.
(kan je duidelijk controleren met een impedantie meting)

Maar ik ben wel benieuwd hoe dit kastje gaat kinken :)
-Jasper-
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 28 sep 2005, 18:12

Bericht door -Jasper- »

He geinig ik heb precies hetzelfde idee in mijn hoofd :D Ook een mid met een SDS van peerless en een goedkope prestige tweet van seas. En daar een leuke twee weg van te maken. Maar dan met doel om zelf een filter te maken om zodoende wat meer kennis hiermee op te doen.

Ik hou dit draadje in de gaten :wink:
Succes!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

JW zat behoorlijk gelimiteerd aan een budget.

Tweeters zijn zeker goed, maar voor 4 euro meer heb je een NET even wat betere tweeter, waarmee je beter kan crossen.

Wil je dus ook zoiets maken, dan zou ik die andere dus nemen.
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Bericht door jw »

Van de week de drivers opgehaald bij Speakerenco, vandaag wat gefreest.
Bijlagen
DSCN9933.jpg
DSCN9928.jpg
DSCN9930.jpg
DSCN9931.jpg
Gebruikersavatar
renderman
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 23 dec 2007, 11:49
Locatie: Het zonnige zuiden

Bericht door renderman »

Hee wat grappig ik ben een surroundset aan het bouwen met Peerless SDS-134 woofertjes in de rears en center, maar dan in combinatie met een Vifa H26TG-35-06 tweeter. Dat filter ziet er ook wel intressant uit. Ik wilde eerst een simpel 1e order filter gebruiken (3000 Hz) die ik nog heb liggen maar ben zeer benieuwd wat met dat seriefilter mogelijk zou zijn.

Mike
Bijlagen
vifas 2.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

We hebben die van JW nog niet opgemeten, maar ik heb een aantal files van K+T kunnen vinden.

Die heb ik gebruikt in boxsim, en met een beetje geluk kunnen we tot een heel leuk serie filter komen (beetje geinspireerd op de paper hatt van Tony :) )

Helaas ligt het porject geloof ik even stil ivm afstuderen, maar ik ben zeer benieuwd hoe dit setje nu gaat klinken :).
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

b_force schreef:
Helaas ligt het project geloof ik even stil ivm afstuderen
Nou, dan heeft ie in elk geval wat om naar uit te kijken.

Ik wens JW veel succes :idea: :idea: :idea:

Mischa
Gebruikersavatar
renderman
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 23 dec 2007, 11:49
Locatie: Het zonnige zuiden

Bericht door renderman »

Ik wens JW ook veel succes! Als je hulp nodig hebt met het filter help ik graag een handje. Al is het maar om ervaring op te doen voor mijn eigen filter ;)

Wanneer ben je van pln verder te werken aan de speakers JW?

Groetjes,

Mike
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Bericht door jw »

Bedankt voor het succes :)

Ik hoop volgende week nog tijd te hebben om het filter verder te bouwen.

@Bforce, Ik had ze al wel opgemeten & gesimuleerd hoor! zelfs al even snel een serie filter in elkaar gestoken. (zie bijgevoegde plaatjes) Nog bedankt voor je hulp :wink:

Het filter is nog niet optimaal, ik heb gesimuleerd met wat ik hier aan onderdelen had liggen.
Ook zit er nog een foutje in de meting, het sprongetje bij 10khz meet ik niet terug.
(blauw = gesimuleerd, rood = meting)
De 0.44uF over de 1mH spoel, werkt erg goed om de breakup van de woofer te dempen.

Om nog even terug te komen op je punt van een rechthoekige poort, lijk ik geluk te hebben, want ik krijg een zelfde impendancie als gesimuleerd in Unibox.
Bijlagen
DSCN9937.png
filter1 omgpld.PNG
Laatst gewijzigd door jw op vr 01 feb 2008, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Bericht door jw »

renderman schreef:
Hee wat grappig ik ben een surroundset aan het bouwen met Peerless SDS-134 woofertjes in de rears en center, maar dan in combinatie met een Vifa H26TG-35-06 tweeter. Dat filter ziet er ook wel intressant uit. Ik wilde eerst een simpel 1e order filter gebruiken (3000 Hz) die ik nog heb liggen maar ben zeer benieuwd wat met dat seriefilter mogelijk zou zijn.

Mike
Gaaf! Wat voor woofers ga je in de fronts gebruiken?

Bedoel je dat je een standaard inkoop filter gebruiken? Of eentje die gesimuleerd is adhv metingen? Zoon standaard filter haal je denk niet heel goed resultaat mee denk ik.

Hoe ver ben je al met bouwen?

groeten,
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ah, je hebt jou versie toegepast :)

Hoe klinkt dat zo, op het eerste ehm oor :P
Gebruikersavatar
renderman
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 23 dec 2007, 11:49
Locatie: Het zonnige zuiden

Bericht door renderman »

Jw: de fronts gebruiken Vifa 6.5" tc18wg69-08 woofers. En ook de Vifa H25TG-35 tweeter. Deze fronts had ik al eerder gebouwd.

Het simpele filter is inderdaad een standaard filter, ik ga er ook niet van uit dat deze goed klinkt maar het geeft me in ieder geval een idee van de speakers totdat ik een beter filter heb.

Ik heb zelf nog geen ervaring met het simuleren van filters. Welke software gebruik je hiervoor en zou ik jouw data mogen gebruiken?

Mike
Gebruikersavatar
renderman
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 23 dec 2007, 11:49
Locatie: Het zonnige zuiden

Bericht door renderman »

Vandaag was ik een dagje vrij dus had ik mooi de tijd om met Boxsim te stoeien, ik heb spl traces gemaakt van de woofer en tweeter. En een seriefilter gesimuleert. Ik wil eerst het filter optimaal hebben voordat ik de kasten laat spuiten, de kasten zijn al wel gebouwd en staan al in de primer.
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Bericht door jw »

Hoi renderman,

Ik gebruik Arta om mee te meten, en speakerworkshop om mee te simuleren.
Behalve dat mn afstuderen even nog niet op schiet, was ik ook nog ziek deze week, en heb ik niets kunnen doen aan dit luidsprekertje :(
Volgende week beter :roll:
Gebruikersavatar
renderman
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 23 dec 2007, 11:49
Locatie: Het zonnige zuiden

Bericht door renderman »

Hoi JW,

Spijtig om te horen dat je ziek bent. Ik hoop dat je je snel weer beter bent en verder kunt met je project. Zelf heb ik inmiddels mede dankzij jouw gegevens (bedankt nog daarvoor!) Een mooi seriefilter kunnen maken. De onderdelen hiervoor heb ik besteld. Vandaag ben ik bezig de speakers nogmaals te schuren zodat ze perfect glad worden.

Ik hoop woensdag de onderdelen in huis te hebben zodat ik het filter kan bouwen. Ben benieuwd hoe het gaat klinken.

Groetjes,

Mike
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Bericht door jw »

Ik heb nog een aantal vorderingen mtb het filter gedaan. De notch werkt nog niet helemaal lekker.. Als de condensator over de spoel groter wordt, werkt hij wel beter maar geeft hij ook meer rommel bij 10khz.
De tweeter staan nu vrij zacht, maar gehoorsmatig heb ik hier weinig last van. (misschien door de kleine kamer)
Op de onaxis meting meet het hoog niet netjes, wat waarschijnlijk een meetfout is, aangezien het ofaxis helemaal weg is.

edit: op verzoek van b_force bereik aangepast naar 90db, kijkt wat fijner 8)
Bijlagen
csd 30 gr 60cm.jpg
resp nearfield.jpg
resp 0 15 30 gr 60cm.jpg
Gebruikersavatar
renderman
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 23 dec 2007, 11:49
Locatie: Het zonnige zuiden

Bericht door renderman »

Ik heb mijn woofers eindelijk binnen (wat lief zulke kleine woofertjes) Heb even een fototje gemaakt van hoe ze er nu uit zien. Nog in de grondlak:
Bijlagen
rear speaker 1.jpg
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Zien er zeker netjes uit! Ik vind die grote afgeschuinde hoeken er erg mooi uitzien, samen met de afgevlakte kant van de woofer.:) Hoe klinken ze eigenlijk?? Ik ben ook nog van plan om nog eens twee leuke monitors te maken adhv een sds134 driver. Ik ben benieuwd:)
Gebruikersavatar
renderman
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 23 dec 2007, 11:49
Locatie: Het zonnige zuiden

Bericht door renderman »

Ik heb naar aanleiding van de goede resultaten die JW bereikte ook een seriefilter gebouwd. Helaas heb ik niet de benodigdheden om testen uit te voeren maar naar mijn oren klinken ze prima. Gezien de kosten nu al een erg geslaagd project!

JW heb jij nog verder geexpirimenteerd met je speaker of heb je ze zo gelaten?
NielsLu
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 12:39
Locatie: Scheemda

Bericht door NielsLu »

Hoe ver ben je er nu mee?
Gebruikersavatar
Gman
Berichten: 41
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 0:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Gman »

Gaaf design!
pimmer
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 19:31

Bericht door pimmer »

dit is precies waar ik naar opzoek ben! echt super
ik zou deze boxen graag willen na maken als aan vulling op mijn low budget vloerstaanders (ook van dit forum)
dus zou ik graag nog wat meer informatie willen vinden ;)
ik blijf het volgen
en ga zo door.
gr pim
Unreal
Berichten: 10
Lid geworden op: di 10 feb 2009, 11:09

Bericht door Unreal »

Hoeveel heeft het je totaal gekost dan?
Gebruikersavatar
renderman
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 23 dec 2007, 11:49
Locatie: Het zonnige zuiden

Bericht door renderman »

Ik weet natuurlijk niet wat JW kwijt ws maar voor de Peerless SDS-134 TPH was ik zon 18 euro/stuk kwijt en de tweeters Visaton G 20 SC 25 euro maar dat was wel tweedehands. Nieuw kosten deze tweeters ongeveer 40 euro.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of jouw versie af is JW. Ik ben zelf inmiddels toch van een seriefilter afgestapt omdat ik zo betere resultaten behaalde.

Mike
Gesloten