de Fostex/Peerless Dipool van GeertM2

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dit lijkt erg op mijn eigen ervaring. Het is niet voor niets dat ik mijn subs heb opgedoekt. Hierdoor hield ik weer 2 versterkerkanalen over, zodat nu iedere woofer van mijn dipoolbas zijn eigen versterker heeft. Voor liefhebbers van orgelmuziek ligt het natuurlijk anders.
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Inderdaad orgel, bepaalde elctronische muziek en film zijn volgens mij de voornaamste genres waarbij het <40Hz gebied daadwerkelijk iets toevoegd.

Bij het draaien van Vinyl komt er ook maar weinig signaal door. Misschien ook wel logisch gezien de spec op m'n element en phono pre. Met rumble heeft de setup overgeens geen enkel probleem.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ik vind dat jullie het belang van fundament tot 20Hz wel makkelijk opzij schuiven. Het zijn niet altijd de instrumenten, maar ook zaalgeluiden en de geluiden om de instrumenten heen waar veel info zit, vaak op zeer lage frequentie. Dit zegt ook veel over de plaats van een instrument wb ver/dichtbij. Wanneer je het volledige spectrum kan weergeven, krijgt de muziek een echtere sfeer. Ik merkte dat vooral wanneer ik mijn dipool gigantisch booste en van 20Hz lineair liet lopen en naar klassiek luisterde. Muziek wordt daardoor zeker 5% meer "echt".

mvg,

Martijn
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik kan het nog eens een keer proberen door ook mijn dipool extra te boosten. De monopool subs konden echter dit extra gevoel van echtheid niet geven.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Ik kan het nog eens een keer proberen door ook mijn dipool extra te boosten. De monopool subs konden echter dit extra gevoel van echtheid niet geven.
Nee, dat lukte mij ook beter met dipool.. Maar ik zit al krap met headroom bij sommige muziek als ik zoveel boost, dus het zal wel niet werken op de lange termijn.
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Montana schreef:
Ik vind dat jullie het belang van fundament tot 20Hz wel makkelijk opzij schuiven. Het zijn niet altijd de instrumenten, maar ook zaalgeluiden en de geluiden om de instrumenten heen waar veel info zit, vaak op zeer lage frequentie. Dit zegt ook veel over de plaats van een instrument wb ver/dichtbij. Wanneer je het volledige spectrum kan weergeven, krijgt de muziek een echtere sfeer. Ik merkte dat vooral wanneer ik mijn dipool gigantisch booste en van 20Hz lineair liet lopen en naar klassiek luisterde. Muziek wordt daardoor zeker 5% meer "echt".

mvg,

Martijn
Ik ben het deels met je eens, maar ik denk toch dat dat heel erg van je eigen muziek voorkeur afhangt. Als er beneden een bepaalde frequentie geen info zit zit er geen info, ook niet als je weergever het kan weergeven. :) Tot nog toe ben ik maar weinig muziek die ik graag luister tegengekomen die daar significante info heeft zitten. Soms slaat de "auto power" van de subamp na een tijdje rustige muziek geluisterd te hebben zelfs uit! :lol:

Zit er wel info, ja dan voegt het zeker wat toe.

Maar als ik voor mezelf de afweging moet maken, dan weet ik niet of ik het de moeite, geld en ruimte waard vind, t.o.v. het fundament wat mijn dipolen zo al weergeven (Ik heb mijn sls12's ook tot een Herz of 30 vlak ge-equalized). Dat is even de context van dit experimentje.

Oh ja, een ander nadeel vind ik dus het onevenredig verdeelde laag in de kamer. Maar dat kan in de plaatsing van de sub zitten.

Maar goed, ik ga het een eerlijke kans geven, en er eerst maar eens een tijdje naar luiteren :)
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik heb wel gemerkt dat het al dan of niet nodig zijn van een subwoofer sterk ruimte-afhankelijk is als je met dipools speelt. In mijn slaapkamertje lijkt de dipool minder diep laag weer te geven, waardoor ik het idee had dat ik wel een stel subs kon gebruiken. Op dit moment staan de dipools in onze woonkamer en gaat het laag diep genoeg. Een sub zou denk ik wel wat kunnen toevoegen, maar echt nodig is het niet.
Komend weekend haal ik de subs van Montana op, dus dan wordt 't lachen! Overkill is immers best grappig :lol: .
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Martijn M schreef:
Ik heb wel gemerkt dat het al dan of niet nodig zijn van een subwoofer sterk ruimte-afhankelijk is als je met dipools speelt. In mijn slaapkamertje lijkt de dipool minder diep laag weer te geven, waardoor ik het idee had dat ik wel een stel subs kon gebruiken. Op dit moment staan de dipools in onze woonkamer en gaat het laag diep genoeg.
Opvallend, dat is nou weer precies het tegenovergesteld wat ik zou verwachten. :? Blijven rare dingen die dipolen! :D

Hoe verhouden de bouw van beide ruimten qua stevigheid en dichtheid?

Een expereiment, zoals Jeroen dat in zijn garage voorstelde, om de interactie het laag van dipolen met de luisterruimte te nader bestuderen, lijkt me toch reuze interessant.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Linkwitz heeft al aangegeven dat een ruimte van zo'n 40m2 heel prettig is voor dipool. Kleiner dan 20m2 gaat serieuze problemen geven op alle fronten: diepgang, ruimtelijke afbeelding, kleuring.

Daarom ga ik na het afronden van mijn laatste dipoolproject verder met een rondstraler om te kijken hoever je daarmee kan komen in een wat kleinere ruimte. Headroom in het laag is dan geen enkel probleem met een 10 of 8 inch woofer in een gesloten kast per kanaal.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik ben van plan de dipools in de woonkamer te laten staan en was ook al voorzichtig plannen aan het maken voor een omnipool.
Van de andere kant: de OB3W klinkt in mijn kamer beter dan alles wat ik er tot nu toe heb gehad. Hij laat er echter niet zijn volledige potentie horen.
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Martijn M schreef:
Ik ben van plan de dipools in de woonkamer te laten staan en was ook al voorzichtig plannen aan het maken voor een omnipool.
Van de andere kant: de OB3W klinkt in mijn kamer beter dan alles wat ik er tot nu toe heb gehad. Hij laat er echter niet zijn volledige potentie horen.
Ik volg het niet helemaal, "jouw kamer" is niet je woonkamer ofzo? Hoe groot zijn beide kamers?
Gesloten