Voeding heb ik met brugcel gedaan, omdat deze trafo maar 1 240V wikkeling heeft. Als hij er 2 had gehad zou ik waarschijnlijk wel een buis als gelijkrichter gedaan hebben.mischa72 schreef:Zijn er nadelen bij gebruik van buisgelijkrichters tov halfgeleiders? Bij buizen zie ik de combinatie condensator-spoel-condensator, bij halfgeleiders alleen een paar condensatoren. Waarom zit die spoel er bij een buisgelijkrichter wel in en bij halfgeleidergelijkrichting niet?
O ja, de weerstand van 220k vanaf de uitgang van de gelijkrichter naar de onderkant van de gloeispanning en die van de onderkant van de gloeispanning naar de maasa (met de C erover), waarvoor zijn die? Het lijkt erg elementair, maar ik zie het niet, sorry.
Groeten,
Mischa
Heb trouwens nog meer gezondigd met halfgeleiders. Ben aan het testen met een BU508 om de hoogspanning te stabiliseren.
hoogspanning van elco naar collector. 250V aan zeners op de basis, di een stroompje krijgen van een paar mA via een weerstand vanaf de collector. Hierdoor aan de emittor een gestabiliseerde 250V spanning. ( voor de zekerheid 100n tussen collector-ground en emittor-ground )
Ziet er goed uit. Zeer stabiele hoogspanning.