buizen voorversterker met buizen phono riaa ingang

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

sevenup

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
Zijn er nadelen bij gebruik van buisgelijkrichters tov halfgeleiders? Bij buizen zie ik de combinatie condensator-spoel-condensator, bij halfgeleiders alleen een paar condensatoren. Waarom zit die spoel er bij een buisgelijkrichter wel in en bij halfgeleidergelijkrichting niet?

O ja, de weerstand van 220k vanaf de uitgang van de gelijkrichter naar de onderkant van de gloeispanning en die van de onderkant van de gloeispanning naar de maasa (met de C erover), waarvoor zijn die? Het lijkt erg elementair, maar ik zie het niet, sorry.

Groeten,
Mischa
Voeding heb ik met brugcel gedaan, omdat deze trafo maar 1 240V wikkeling heeft. Als hij er 2 had gehad zou ik waarschijnlijk wel een buis als gelijkrichter gedaan hebben.

Heb trouwens nog meer gezondigd met halfgeleiders. Ben aan het testen met een BU508 om de hoogspanning te stabiliseren.

hoogspanning van elco naar collector. 250V aan zeners op de basis, di een stroompje krijgen van een paar mA via een weerstand vanaf de collector. Hierdoor aan de emittor een gestabiliseerde 250V spanning. ( voor de zekerheid 100n tussen collector-ground en emittor-ground )

Ziet er goed uit. Zeer stabiele hoogspanning.
sevenup

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
Oke, bedankt voor de tip.

Welke gelijkrichtbuis (buizen) passen een beetje in het concept van de 6072 versterker, dus niet van die megadure buizen? Als ik het zo zie is de rest best te doen en vallen de kosten ook best mee.

Groeten,
Mischa
Een EZ81 zou wel kunnen...

Afbeelding
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

@Mischa
Je kunt eigenlijk bijna elke gelijkrichterbuis gebruiken.

Richt je inderdaad op de EZ80 en EZ81, die zijn redelijk voordelig te verkrijgen.
De EZ90 ( = 6X4 ) is ook heel geschikt, maar heeft een ander voetje.

De AZ1 is ook mooi, maar vind ik niet mooi om te zien in combinatie met de kleine ECC'tjes.

@Sevenup
Heb je de "ripplekiller" weleens bekeken? Die staat ook op de site van Triodedick. Ik heb het nooit geprobeerd, maar vind het wel een leuk idee om schakelingen helemaal puur "buis" te houden.
Er zijn ook leuke stabilisatieschakelingen te maken met een buis hoor, maar dan moet je waarschijnlijk een iets hogere hoogspanning hebben.

Kijk eens op de site van DHT Rob ( www.dhtrob.com ) onder schema's. Er staat een voorversterker in met 6SN7 buizen, die heeft een gestabiliseerde voeding met een buis.
Rob beschrijft bij één van zijn Phonotrapjes ook een stabilisatieschema met één ECL82 of ECL86 als stabilisator.

In mijn 6072 heb ik een 6SN7 als stabilisatie toegepast. Dat werkt aardig. Maar je kunt waarschijnlijk net zo makkelijk een extra smoorpoel en een extra condensator in je voeding opnemen. ( Dubbel pi filter )
6H30

Bericht door 6H30 »

sevenup schreef:

Voeding heb ik met brugcel gedaan, omdat deze trafo maar 1 240V wikkeling heeft. Als hij er 2 had gehad zou ik waarschijnlijk wel een buis als gelijkrichter gedaan hebben.
Kent u deze all, http://www.specmail.nl/tips/tips.htm ?

mvg,
Erwin
sevenup

Bericht door sevenup »

6H30 schreef:
sevenup schreef:

Kent u deze all, http://www.specmail.nl/tips/tips.htm ?

mvg,
Erwin
Kijk, zo leren we telkens weer wat erbij

mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Met betrekking tot de aanschaf van onderdelen, is er een plek voor het beter one-stop-shopping idee? Of betaal je dan zowieso teveel?

Aangezien de componentenprijzen eigenlijk wel meevallen voor een voorversterker als de jouwe, wil ik alvast een beetje gaan sprokkelen. Misschien zijn er hier zelfs mensen die nog spullen in de weg hebben liggen waar ik iets mee kan? :D :D :D

Groeten,
Mischa
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

mischa72 schreef:
Met betrekking tot de aanschaf van onderdelen, is er een plek voor het beter one-stop-shopping idee? Of betaal je dan zowieso teveel?

Aangezien de componentenprijzen eigenlijk wel meevallen voor een voorversterker als de jouwe, wil ik alvast een beetje gaan sprokkelen. Misschien zijn er hier zelfs mensen die nog spullen in de weg hebben liggen waar ik iets mee kan? :D :D :D

Groeten,
Mischa
In de weg ligt het nooit ;-)

Je kunt denk ik het beste bij AE-Europe terecht ( www.ae-europe.nl ) . Ik zag alleen vandaag op hun site dat ze tot 1 maart geen opdrachten meer aannemen.
Ze verkopen trafo's en spoelen, buisvoetjes, buizen, condensatoren... van alles.
Andere goede sites zijn www.tonefactory.de,
www.verelec.com en www.jukebox-revival.nl

Een voedingstrafo uit een oude radio kan ook prima werken voor dit soort schakelingen hoor.
sevenup

Bericht door sevenup »

Ik heb de buizen en de voetjes bij http://www.tonefactory.nl gekocht.
400V elco's en bedrading gesloopt van ongebruikte schakelende voedingen.
Trafo komt van een oude buizenradio. Deze van "Stoet" is nog heel netjes en zeer degelijk gebouwd.
Voor de rest een handje vol weerstanden en condensatoren bij de lokale onderdelen zaak. Ook de dubbelzijdig koperen printplaat voor het chassis komt daar vandaan.

Denk dat ik in totaal onder de 100 Euro ben gebleven :D :D :D
richard

Bericht door richard »

Een idee voor de volumeregeling:

Afbeelding
Afbeelding

link
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

:shock: 8)
sevenup

Bericht door sevenup »

Kleine update

Meeste werk is gedaan, alleen de phonotrap moet er nog in.
Hoogspanning werk uitstekend met de BU508, geen mVoltje rimpel meer :D
Absoluut vrij van brom. Denk niet dat ik voor een buisgelijkrichter ga, dat doe ik wel in mijn volgende project...
Bijlagen
3.JPG
2.JPG
1.JPG
Pjotr

Bericht door Pjotr »

richard schreef:
Een idee voor de volumeregeling:

Afbeelding
Afbeelding

link
Hoi Richard,

Zoiets heb ik lang geleden eens gemaakt, maar dan voor een 48 staps studio volume slider. Dat werkt erg goed en is onverwoestbaar.

Het is alleen héél erg lastig om de reedcontacten monotoon te laten schakelen. Ze hebben nl onderling een verschillende gevoeligheid. Je moet dus een hele zak van die dingen uit-sorteren op gelijke gevoeligheid,

Het is dan eenvoudiger om reedrelaisjes te nemen en die elektronisch te sturen met bv een encoder.
sevenup

Bericht door sevenup »

Zo, na een druk weekend weer wat tijd gehad om verder te bouwen.
1 kanaal van de phono-trap is klaar. Ook even een banaan/schroef terminal op de achterkant gezet voor de aarding van de draaitafel.

Hij klinkt uitstekend. Geen ruis, genoeg helderheid en veel detail.
Vindt alleen de phonotrap wat te zacht spelen, is misschien nog wel wat aan te doen.
Bijlagen
6.JPG
5.JPG
4.JPG
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

sevenup schreef:
Vindt alleen de phonotrap wat te zacht spelen, is misschien nog wel wat aan te doen.
Denk het wel.. een ECC83 staat opgegeven voor een mu van 100.. lijkt me voldoende.. zeker omdat er twee identieke versterkers achter elkaar staan die bij elkaar zo'n 5000 keer versterken (min de verliezen in het RIAA filter en koppelC's)
Ik heb alleen mijn vraag bij het gebruikte instel punt.. Als ik 2k2 in de kathode uitzet kom ik op een stroom van nog geen halve mA... een beetje weinig in mijn optiek .. 1mA zou beter passen.
Een beetje spelen met de anode weerstand mogelijk. (220K)
Misschien even opnieuw uitrekenen? Beetje in de grafiek van de ECC83 krassen en je weet zo hoe hij ingesteld is en wat je er uit kunt halen..
Welke spanning meet je over je kathode weerstanden? (deze spanning gedeeld door 2200 is je stroom)

Kees
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Zo, weer een mooie update in je topic. Ik blijf het op de voet volgen, ik heb komend weekend de buisjes bij elkaar. Alleen nog even kijken wat ik doen met de voeding met mogelijk de ripple-killer, mocht die nodig zijn.

Groeten,
Mischa
sevenup

Bericht door sevenup »

audiomanics schreef:
sevenup schreef:
Denk het wel.. een ECC83 staat opgegeven voor een mu van 100.. lijkt me voldoende.. zeker omdat er twee identieke versterkers achter elkaar staan die bij elkaar zo'n 5000 keer versterken (min de verliezen in het RIAA filter en koppelC's)
Ik heb alleen mijn vraag bij het gebruikte instel punt.. Als ik 2k2 in de kathode uitzet kom ik op een stroom van nog geen halve mA... een beetje weinig in mijn optiek .. 1mA zou beter passen.
Een beetje spelen met de anode weerstand mogelijk. (220K)
Misschien even opnieuw uitrekenen? Beetje in de grafiek van de ECC83 krassen en je weet zo hoe hij ingesteld is en wat je er uit kunt halen..
Welke spanning meet je over je kathode weerstanden? (deze spanning gedeeld door 2200 is je stroom)

Kees
Bedankt voor je reaktie. Heb even in het datasheet zitten kijken, en je hebt gelijk.

Deze instelling lijkt me beter:

Ra 47000 Ohm
Rk 1200 Ohm
Vb 250 V
Ir 1,18 mA

Groeten,

Michiel
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

En heb je daar ook al je componentkeuze voor gemaakt?

Groeten,
Mischa
sevenup

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
En heb je daar ook al je componentkeuze voor gemaakt?

Groeten,
Mischa
Ik heb de hele e12 reeks aan weerstanden, leuk voor probeersels. Als het goed werkt koop ik er 1Watt weerstanden voor...
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Meer stroom is ook meer ruis.... die keuze heeft van der Veen destijds denk ik echt bewust gemaakt.

Probeer de kathodeweerstanden van de ECC83's eens te ontkoppelen met een condensatortje van 100 - 200uF. Ik heb dat ook gedaan, en dat hielp best.

Volgens mij hoort de schakeling trouwens op 300V te draaien, ik las niet iets over 250V... wat is de voedingsspanning in jouw versterker?
sevenup

Bericht door sevenup »

RobertD schreef:
Meer stroom is ook meer ruis.... die keuze heeft van der Veen destijds denk ik echt bewust gemaakt.

Probeer de kathodeweerstanden van de ECC83's eens te ontkoppelen met een condensatortje van 100 - 200uF. Ik heb dat ook gedaan, en dat hielp best.

Volgens mij hoort de schakeling trouwens op 300V te draaien, ik las niet iets over 250V... wat is de voedingsspanning in jouw versterker?
Ik heb nog niet meer stroom ingesteld.

Ik heb idd eerst de kathodeweerstanden ontkoppeld met 47u. Ging alwat harder. Zou 100-200u nog wat verschil maken?

Kan de hoogspanning ook nog wel opkrikken naar 300V. Kijken of dat wat uitmaakt...
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Grotere elco's kunnen hooguit een verschil maken voor de basweergave.

De elco's zorgen voor een laagdoorlaat. Door de RC-tijd groter te maken, maak je de doorgelaten frequentie steeds kleiner.

Je moet dan even rekenen:
Voorbeeld
R = 2200 Ohm
C = 100uF
Daaruit volgt T = 0,22sec
f = 1/T => 4,5Hz Dat lijkt me wel laag genoeg :wink:

Jouw c-tje van 47uF is dus ook prima.

Ik zou wel proberen die spanning op te schroeven, want maakt wel degelijk uit. (Vroeger lieten alle jongens die aan radio's knutselden die radio harder spelen door de voedingsspanning op te voeren...)
sevenup

Bericht door sevenup »

RobertD schreef:
Grotere elco's kunnen hooguit een verschil maken voor de basweergave.

De elco's zorgen voor een laagdoorlaat. Door de RC-tijd groter te maken, maak je de doorgelaten frequentie steeds kleiner.

Je moet dan even rekenen:
Voorbeeld
R = 2200 Ohm
C = 100uF
Daaruit volgt T = 0,22sec
f = 1/T => 4,5Hz Dat lijkt me wel laag genoeg :wink:

Jouw c-tje van 47uF is dus ook prima.

Ik zou wel proberen die spanning op te schroeven, want maakt wel degelijk uit. (Vroeger lieten alle jongens die aan radio's knutselden die radio harder spelen door de voedingsspanning op te voeren...)
Thanks, zal het proberen... :D
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik zit met een klein trafovraagje:

Stel, ik heb 4 dezelfde trafo´s. Kan ik dan hetzelfde wat jij ook hebt gedaan?

Ik bedoel dus het volgende:
Stel ze zijn allemaal 220 naar 9V.
1 trafo gebruik ik als voeding voor de gloeispanning die ik met een regelaar op 6 of 6,3VDC kan afregelen.

1 trafo gebruik ik van 220Vac naar 9Vac, waarna ik de 2 laatste trafo´s parallel zet om van 1x 9Vac naar 2x 220Vac te gaan om vervolgens een buisgelijkrichter te kunnen toepassen.

Ik weet het, 4 trafo´s, maar het doel heiligt de middelen.

Kan dit of moet ik dan een trafo hebben met een dubbele uitgang?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel, anders maak ik er wel een tekeningetje bij.

Groeten,
Mischa
sevenup

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
Ik zit met een klein trafovraagje:

Stel, ik heb 4 dezelfde trafo´s. Kan ik dan hetzelfde wat jij ook hebt gedaan?

Ik bedoel dus het volgende:
Stel ze zijn allemaal 220 naar 9V.
1 trafo gebruik ik als voeding voor de gloeispanning die ik met een regelaar op 6 of 6,3VDC kan afregelen.

1 trafo gebruik ik van 220Vac naar 9Vac, waarna ik de 2 laatste trafo´s parallel zet om van 1x 9Vac naar 2x 220Vac te gaan om vervolgens een buisgelijkrichter te kunnen toepassen.

Ik weet het, 4 trafo´s, maar het doel heiligt de middelen.

Kan dit of moet ik dan een trafo hebben met een dubbele uitgang?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel, anders maak ik er wel een tekeningetje bij.

Groeten,
Mischa
Hoi Mischa,

Als je goed kijkt ben ik van dit concept afgestapt. Teveel verlies in de 2de trafo. Van de 220V hield ik maar 180V over. Ik heb via marktplaats een mooie trafo gokocht voor 15Euro met 230V-120mA en 6,3V-4A. Meer dan genoeg voor een voorversterker.

Voor dat geld kun je eigenlijk niet prutsen met trafo's. Maar was wel het proberen waard, zo leer ik telkens wat bij :D
sevenup

Bericht door sevenup »

Zo, en toen was hij af ( voorlopig dan )

300V voedingsspanning en elcos over de kathode weerstanden en alles werkt goed. Eerst maar eens een tijdje luisteren en dan misschien wat tweaken.

Vooral de line-trap klinkt erg lekker. Over de phono-trap kan ik nog niet zo heel veel zeggen. Mijn Technics draaitafeltje is de bottleneck ( tijd voor een leuke Thorens of zoiets... )

Zo ziet hij er nu uit, samen met zijn broer, de eindversterker.
Bijlagen
8.JPG
7.JPG
Plaats reactie