UcD of Klasse A zelfbouw
Moderator: Beheerdersteam
Kan me ook heel aardig vinden in de beschrijving van het geluid van de Aleph. Alleen de beschrijving van het laag komt niet overeen met mijn eigen ervaring. Zelf heb ik twee Aleph 5 monoblokken gebouwd met een voeding per blok van 625 VA trafo en 130.000 uF aan capaciteit. Wellicht dat daardoor het laag anders overkomt. Om het eens audiofiel te zeggen: het laag is zeer goed doortekend en snel. Wat ik vooral mooi vind aan de Aleph-versterkers is dat ze niet analytisch zijn en toch heel veel details laten horen.
Het klasse A gehalte van de Alephs is door de gepatenteerde "Aleph Current Source" anders dan zoals hierboven onder andere door Sander Stassen is beschreven. De biasstroom varieert boven de constante instelling afhankelijk van de belasting en daardoor is ook in 4 ohm sprake van klasse A bedrijf. Klasse B bedrijf is ook bij de Aleph mogelijk, maar dan klinkt de versterker zeer onaangenaam. Dit vanwege het feit dat de Aleph geen push-pull uitgangstrap heeft, maar single-ended is.
Groet,
Tirillo
Het klasse A gehalte van de Alephs is door de gepatenteerde "Aleph Current Source" anders dan zoals hierboven onder andere door Sander Stassen is beschreven. De biasstroom varieert boven de constante instelling afhankelijk van de belasting en daardoor is ook in 4 ohm sprake van klasse A bedrijf. Klasse B bedrijf is ook bij de Aleph mogelijk, maar dan klinkt de versterker zeer onaangenaam. Dit vanwege het feit dat de Aleph geen push-pull uitgangstrap heeft, maar single-ended is.
Groet,
Tirillo
In mijn ervaring werd inderdaad de Aleph rommeliger in het laag als de impedantie van de aan te sturen luidspreker een grotere dip had (lees 4 ohm of minder). Je kan Aleph echter zo bouwen dat je beter 4 ohm als last kan hebben...Paul schreef:Ik lees eerder in deze tread dat een klasse A, de Aleph dus niet van lage / onregelmatige impedanties houdt...
Vervolgens lees ik dat de Concave dipt op 2,3 ohm..
Mag ik een verband zien tussen het rommelig laag en bovenstaande?
is idd mooi die SE'S maar de controle over het laag???
heb ook al een tijdje naar de thel modules gekeken. zou goed moeten zijn.heb een 12-tal jaren geleden een proef van ALBS duitse eindtrappen met mosfets ala thel thuisgehad en die klonken zeer strak
ga eens in de archieven kijken of ik daar nog ergens docu van heb
groetjes
audioot
heb ook al een tijdje naar de thel modules gekeken. zou goed moeten zijn.heb een 12-tal jaren geleden een proef van ALBS duitse eindtrappen met mosfets ala thel thuisgehad en die klonken zeer strak
ga eens in de archieven kijken of ik daar nog ergens docu van heb
groetjes
audioot
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
heb enkele Thel Accusound monobakken van Vigier overgenomen. Twee ervan blijken nog van onze eigen 'Jan' Leewaarden te zijn geweest.
Die dingen doen het zeker niet slecht.
Ik lees dat het ontwerp al meer dan 10 jaar oud is, maar met de Accusound is het laag nu WEL strak, iets wat met de Aleph en de Usher niet het geval was (op mijn speakers tenminste niet).
Er zit tov de Audyn meer body in, het mid is mooi met ruimte en het hoog is zachter, kan volgens mij nog beter door de modules wat fijn te tunen.
Het laag is nog steeds niet zo strak als de Audyn, maar er zit nu meer drive in. De verbetering zit vooral in het warmere midden en het fijnere hoog. Ook is alles rustiger met toch nog een aardige portie dynamiek (mag ook wel met 10 zware mosfets, 660 VA trafo en 160.000 uF per monoblok!!!).
Die dingen doen het zeker niet slecht.
Ik lees dat het ontwerp al meer dan 10 jaar oud is, maar met de Accusound is het laag nu WEL strak, iets wat met de Aleph en de Usher niet het geval was (op mijn speakers tenminste niet).
Er zit tov de Audyn meer body in, het mid is mooi met ruimte en het hoog is zachter, kan volgens mij nog beter door de modules wat fijn te tunen.
Het laag is nog steeds niet zo strak als de Audyn, maar er zit nu meer drive in. De verbetering zit vooral in het warmere midden en het fijnere hoog. Ook is alles rustiger met toch nog een aardige portie dynamiek (mag ook wel met 10 zware mosfets, 660 VA trafo en 160.000 uF per monoblok!!!).
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: UcD of Klasse A zelfbouw
waar sta jij ondertussen JTBJTB schreef:Ik ga binnenkort een eindversterker bouwen.
Ben je er al uit?
het grappige is dat ik ook naar de thel blokken van vigier gekeken heb, maar ze erg asociaal groot vond. Ik heb eerst maar een huis gekocht en daarna ga ik voor gemodificeerde UcD modules. Ik heb deze mogen beluisteren zonder opamp en moet zeggen dat ik er aardig gecharmeerd van was. Maar dat gaat even duren. Eerst het huis in orde hebben.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Hey Ed, die Thel dingen zijn geen Klasse A dingen he (in ieder geval niet volledig) 
In dat geval moet je misschien ook eens kijken naar deze bordjes: http://www.groundsound.com/products.html .
En hier nog een leuk plaatje met wat vergelijkingen, de Thel en UcD staan er ook tussen: http://www.groundsound.com/review/Elekt ... ements.jpg
In dat geval moet je misschien ook eens kijken naar deze bordjes: http://www.groundsound.com/products.html .
En hier nog een leuk plaatje met wat vergelijkingen, de Thel en UcD staan er ook tussen: http://www.groundsound.com/review/Elekt ... ements.jpg
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Zowel A als AB.voodooless schreef:Hey Ed, die Thel dingen zijn geen Klasse A dingen he (in ieder geval niet volledig)![]()
Er moet een jumper omgezet worden en nog een ruststroom worden afgesteld, en dan draait ie in klasse A.
Ik heb hem nu op AB staan met een ruststroom van de voeding afgesteld op 200 mA per rail.
Ik ben geen expert maar neem dan aan dat ie nu in A draait tot op het moment dat hij die 200mA verbruikt en dan in B overgaat doordat zijn stroom dan niet meer constant, dan wel inputsignaal afhankelijk is.
voodooless schreef:In dat geval moet je misschien ook eens kijken naar deze bordjes: http://www.groundsound.com/products.html .
Thel is al niet goedkoop, maar dit is nog een klets duurder, en dan nog alles in SMD, brrr moeilijk om aan te knoeien.
Maar het ziet er wel netjes uit.
De prijs is echt skandinavisch. Die kerels daar hebben zulk een hoge levensstandaard dat ze automatisch duur zijn.
Leuk. Die UcD springt er meettechnisch wel uit! jammer dat zich dat voor mij niet in een mooier geluid uit. Die UcD van Sander KT88 is hier misschien wel de oplossing.voodooless schreef:En hier nog een leuk plaatje met wat vergelijkingen, de Thel en UcD staan er ook tussen: http://www.groundsound.com/review/Elekt ... ements.jpg
De Thel zelf doet het ook niet zo slecht puur op meetgegevens vind ik, of zie ik iets over het hoofd. Tevens is ook de vraag of de Thel met een aparte drivervoeding was uitgerust en of hij op kwaliteit dan wel op vermogen was afgesteld. Ach, wat zal het. Zoals anderen reeds hebben aangehaald, het is het geluid dat uiteindelijk je oren bereikt dat belangrijk is, niet dat wat een meettoestel laat zien. Ik moet mij bij die uitspraak ook stilaan gaan neerleggen.
Ed.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
klopt, en is eigenlijk een kwestie van de boel ook gekoeld te krijgen.voodooless schreef:Ja, dat is zo, maar wel met de nodige restricties wat betreft voedingsspanning.meanman64 schreef:Je kunt ze wel volledig in Klasse A zetten die modules van Thel,die mogelijkheid is er.
Het probleem ontstaat wanneer de last te laagohmig is en de voedingsspanning te hoog waardoor normaal meer vermogen uit de Fets kan geperst worden. Vandaar dat Thel graag de raad geeft om die spanning wat lager te houden om er zodoende geen barbeque van te maken.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
De Thel doet het in de vergelijking zeker niet slecht, maar ook niet uitzonderlijk goed. Alleen IMD valt flink achter op het merendeel de rest van, iets waar een dergelijke amp toch in zou moeten uitblijken?
Groundsound spul is helaas een beetje duur ja
Maar in de test staan nog wat andere ampjes die misschien wel de moeite waard zijn als je nog zin hebt natuurlijk (of iemand anders). De Marchand PM224 bijvoorbeeld, helaas ook niet echt goedkoop als je hem kant en klaar koopt.
Groundsound spul is helaas een beetje duur ja
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
dat was me ook opgevallen ja.voodooless schreef:De Thel doet het in de vergelijking zeker niet slecht, maar ook niet uitzonderlijk goed. Alleen IMD valt flink achter op het merendeel de rest van, iets waar een dergelijke amp toch in zou moeten uitblijken?
Vooral dan bij vol vermogen.
Nu heb ik hier net een poging gedaan om dat volume eens open te gooien, maar ver ben ik niet gekomen, mijn oren en hersenen wilden niet meer mee. Met de huidige voeding geeft ie toch zo'n 600 W RMS aan 4 Ohm af en dat op een speaker met een rendement van 92 db / W, da's fors in een 25 m² ruimte.
Er zit aardig veel power en dynamiek achter. Dus die hoge vervorming bij volvermogen stoort mij niet.
By the way, IMD oftewel intermodulatievervorming. Hoe hoorbaar, erkenbaar en storend is dat?
Ed.
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Het effect staat niet op zichzelf, er is ook altijd harmonische vervorming bij. Om die te scheiden is eea aan voorbereiding nodig, denk ik. Dat zal niet gaan meevallen, maar ik denk dat het wel kan.asterduc schreef:bedankt Jacco,dekkersj schreef:Intermodulatievervorming maakt zich kenbaar als een soort ruisdeken over het geluid. Een niet goed definieerbaar soort ruis.
ik zou dat effect wel eens willen horen.
Is er een manier om dit opzettelijk op te wekken om zodoende deze vervorming te gaan herkennen?
Groet,
Jacco
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ed,
Even geheel schaamteloos een vraag op de man af: waarom geen ExtremA? Beter dan dat wordt 't feitelijk niet als je graag een klasse-A versterker wilt. Ook is de ExtremA prima te schalen naar lage impedanties, dus hoef je je ook niet druk te maken om 'mindere controle'.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Even geheel schaamteloos een vraag op de man af: waarom geen ExtremA? Beter dan dat wordt 't feitelijk niet als je graag een klasse-A versterker wilt. Ook is de ExtremA prima te schalen naar lage impedanties, dus hoef je je ook niet druk te maken om 'mindere controle'.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
heb ik ook overwogen Sander, maar de hoeveelheid werk en de onzekerheid het foutloos te doen schrikken mij af.SSassen schreef:waarom geen ExtremA? Beter dan dat wordt 't feitelijk niet als je graag een klasse-A versterker wilt.
Daarnaast heb ik in mijn zoektocht ook telkens een manier proberen te vinden om de versterkers uit te proberen alvorens hem te bouwen of aan te kopen. Ik ben blij dat ik die procedure gevolgd heb want enkele ontwerpen bleken toch niet dat te geven wat ik zocht.
Voorlopig ben ik met de Accusound dik tevreden, maar je kent dat, dat duurt zolang tot je een manier tot verbetering vindt.
Heb jij toevallig een ExtremeA staan die kan uitgetest worden?
Groeten,
Ed.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ed,
Ik heb geen set staan, de mijne heb ik al een tijd terug verkocht nadat een luisteraar die zeer onder de indruk was een bod deed wat ik niet kon afslaan. Nu wil ik nog steeds een nieuwe set bouwen maar kom daar door tijdgebrek niet aan toe. Als ik echter naar de specificaties kijk dan heeft de ExtremA toch echt de beste papieren.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik heb geen set staan, de mijne heb ik al een tijd terug verkocht nadat een luisteraar die zeer onder de indruk was een bod deed wat ik niet kon afslaan. Nu wil ik nog steeds een nieuwe set bouwen maar kom daar door tijdgebrek niet aan toe. Als ik echter naar de specificaties kijk dan heeft de ExtremA toch echt de beste papieren.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
