Post hier je idee met je Hi-Vi B3S
Moderator: Beheerdersteam
Ik heb een vraag over het MTM principe, hoe sluit je de units dan aan? Want als ik allebei de b3s jes laat spelen heb ik totaal geen laag meer onder de 300hz. Laat ik er maar 1 spelen dan heb ik wel laag onder de 300hz. Ik heb al geprobeerd het in tegenfase aan te sluiten maar dat wilt niet baten. Ervaren jullie het zelfde of doe ik gewoon gruwelijk wat fout.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Dat je onder de 300Hz bijna geen output hebt verbaasd me niks gezien het formaat van je baffles. Is het misschien de onderste unit die meer laag geeft? Omdat ie aan de onderkant van je baffle zit "ziet" misschien meer baffle dan de bovenste, omdat die aan de "open" kant van de baffle zit?hovingtim schreef:Ik heb een vraag over het MTM principe, hoe sluit je de units dan aan? Want als ik allebei de b3s jes laat spelen heb ik totaal geen laag meer onder de 300hz. Laat ik er maar 1 spelen dan heb ik wel laag onder de 300hz. Ik heb al geprobeerd het in tegenfase aan te sluiten maar dat wilt niet baten. Ervaren jullie het zelfde of doe ik gewoon gruwelijk wat fout.
+/- 18cm uit elkaar,Soundexcel schreef:Hoe ver heb je de twee drivers van elkaar af gemonteerd?
Ik heb nu juist de onderste uitgeschakeld, en de bovenste speelt nu. Het formaat van mijn baffles had ik idd al begrepen want dat is voor een goede dipool veel ste weinig, alleen het is echt zeer duidelijk hoorbaar dat ze elkaar tegen werken
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Die B3Sjes halen iets van 120Hz -3dB, maaaar je moet ze natuurlijk wel filteren.
Je rendement wordt daardoor echter wel heel laag (rond de 80-82dB)
Ik hazd ergens in dit topic een filter staat voor de B3S in een openbaffletje, die werkt aardig.
Inmiddels heb ik al een heel ander filter bedacht die soweiso uit minder componenenten bestaat en een simpel een noptch die Jeroen_d ook toepast bij zijn AL130. (enkel een klein capje parallel met de spoel).
Dat je nu dus geen output hebt onder de 300Hz ka dus kloppen, omdat je het nog niet gefilterd hebt. Je moet dus de bafflestep compenseren. Als je dit slim doet, hoeft dat niet met een notch filter, maar enkel met een spoeltje.
Hier had ik de spl files, overgetrokken met spl trace. Geeft niet helemaal perfect een beeld, maar goed genoeg voor een indicatie
download.php?id=3468
Je rendement wordt daardoor echter wel heel laag (rond de 80-82dB)
Ik hazd ergens in dit topic een filter staat voor de B3S in een openbaffletje, die werkt aardig.
Inmiddels heb ik al een heel ander filter bedacht die soweiso uit minder componenenten bestaat en een simpel een noptch die Jeroen_d ook toepast bij zijn AL130. (enkel een klein capje parallel met de spoel).
Dat je nu dus geen output hebt onder de 300Hz ka dus kloppen, omdat je het nog niet gefilterd hebt. Je moet dus de bafflestep compenseren. Als je dit slim doet, hoeft dat niet met een notch filter, maar enkel met een spoeltje.
Hier had ik de spl files, overgetrokken met spl trace. Geeft niet helemaal perfect een beeld, maar goed genoeg voor een indicatie
download.php?id=3468
Even een klein bumpje,
Een iets verlaat valentijns projectje voor mijn vriendin.
2 monitortjes van 3,4 liter met een active bassmodule van 20cm in een 17,5 liter.
Monitortjes worden afgewerkt met 2 lagen 5mm triplex voor de welfing en daarna in bordaux hoogglans rood gerold.
Subje wordt bordaux hoogglans inclusief een zwarte voor en achterkant.
Een iets verlaat valentijns projectje voor mijn vriendin.
2 monitortjes van 3,4 liter met een active bassmodule van 20cm in een 17,5 liter.
Monitortjes worden afgewerkt met 2 lagen 5mm triplex voor de welfing en daarna in bordaux hoogglans rood gerold.
Subje wordt bordaux hoogglans inclusief een zwarte voor en achterkant.
- hovingsteven
- Berichten: 42
- Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 21:35
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Leuk topic!
Even weer wat leven inblazen.. Zijn jullie al verder?
Ik heb mij even aangemeld om te vragen of ik ook met mijn projectje aanwezig mag zijn, want ik maak geen gebruik van de B3S, maar van de M3N.
Ik ben van plan om 2x HiVi M3N's te combineren met een Dayton ND20-FB4 in MMT opstelling. Dit alles voor een surroundsetje in een middelgrote kamer van 4m bij 5m. Nu weet ik dat het geen dB-vreters zijn, maar soms doe je alles voor de looks.
Er komt sowieso een sub onder. Mocht dit projectje niet werken, dan ga ik van de drivers een 2.1 setje maken voor op vakantie.
Bijgaand zit een ACad render. Zoals je ziet, is het niet bepaald een standaard ontwerp. Overigens heb ik de voet al subtieler gemaakt en zijn de afmetingen van de speakers iets aangepast. Het multiplex voor de zijkanten heb ik inmiddels al gebogen, de M3N's zijn binnen, ik wacht alleen nog op ND20-FB4. Wat vinden jullie van het ontwerp en wat denken jullie dat er nog over blijft van de dB's van de M3N's na wat filterwerk?
Even weer wat leven inblazen.. Zijn jullie al verder?
Ik heb mij even aangemeld om te vragen of ik ook met mijn projectje aanwezig mag zijn, want ik maak geen gebruik van de B3S, maar van de M3N.
Ik ben van plan om 2x HiVi M3N's te combineren met een Dayton ND20-FB4 in MMT opstelling. Dit alles voor een surroundsetje in een middelgrote kamer van 4m bij 5m. Nu weet ik dat het geen dB-vreters zijn, maar soms doe je alles voor de looks.
Bijgaand zit een ACad render. Zoals je ziet, is het niet bepaald een standaard ontwerp. Overigens heb ik de voet al subtieler gemaakt en zijn de afmetingen van de speakers iets aangepast. Het multiplex voor de zijkanten heb ik inmiddels al gebogen, de M3N's zijn binnen, ik wacht alleen nog op ND20-FB4. Wat vinden jullie van het ontwerp en wat denken jullie dat er nog over blijft van de dB's van de M3N's na wat filterwerk?
