buizen voorversterker met buizen phono riaa ingang

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

mischa72 schreef:
disco schreef:
met PSU-designer
Oe, waar vind ik die ??
De eerste hit bij Google :twisted:

Kees
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Ik geef het toe, ik heb gekozen voor de weg van de minste weerstand. Ik heb hem gevonden en ga er eens wat mee experimenteren.
Bedankt voor de tip. De :twisted: is terecht :!:

Ik heb geen ervaring met buizen, dat zal duidelijk zijn, maar zijn er zaken waar je goed op moet letten bij het ontwerpen van een buizenvoeding (buiten de zaken waar je op let bij een normale voeding) ?

Groeten,
Mischa
sevenup

Bericht door sevenup »

Zo, weer een stuk verder gekomen.

Gister nog een mooie voedings trafo gekocht voor maar 15 Euro. Hij is van het merk "Stoet" en levert 240V 120mA. Meer dan genoeg voor de voorversterker. Heb de kleine trafo eraf gehaald en deze ervoor in de plaats gezet. De 6V trafo heb ik laten zitten, ander had ik een nieuwe print moeten maken :shock:

Nu gebuik ik de grote trafo voor de hoogspanning en de kleine voor gloei ( 6V gelijkspanning )

Had steeds een behoorlijke 100Hz brom op de hoogspanning. Bleek door de smoorspoel te komen, Heb nu een weerstand er tussen gedaan ipv de smoorspoel en brom is zo goed als weg.

Iemand een idee hoe dit kan? Snap het niet helemaal. Maar ja hij draait nu tenminste fatsoenlijk.

Nu nog wachten op de ECC83 buizen ( denk deze week ) en dan kan ik ook de phono trap testen :D

Heb ook alvast de behuizing gezaagd. Moeten nog wel connectoren achterop. Ook moet de bronkeuze schakelaar nog verlengd worden met een as naar voren.
Bijlagen
DSCF1510.JPG
Laatst gewijzigd door sevenup op ma 14 jan 2008, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

sevenup schreef:
Had steeds een behoorlijke 100Hz brom op de hoogspanning. Bleek door de smoorspoel te komen, Heb nu een weerstand er tussen gedaan ipv de smoorspoel en brom is zo goed als weg.

Iemand een idee hoe dit kan? Snap het niet helemaal. Maar ja hij draait nu tenminste fatsoenlijk.
.
Ik heb nergens het schema gezien van die voeding met smoorspoel. ook weet ik niet welke waarde je gebruikt hebt en hoe de plaatsing was tov de andere trafo's...

Kees
sevenup

Bericht door sevenup »

audiomanics schreef:
sevenup schreef:

.
Ik heb nergens het schema gezien van die voeding met smoorspoel. ook weet ik niet welke waarde je gebruikt hebt en hoe de plaatsing was tov de andere trafo's...

Kees
Denk dat het door de plaatsing komt... Zal vanavond nog even experimenteren :D
sevenup

Bericht door sevenup »

Heb de smoorspoel verplaatst en het probleem is voorbij :D

Aldoende leert men zal ik maar zeggen :oops:

Nog een iets betere foto...
Bijlagen
DSCF1512.JPG
sietse

Bericht door sietse »

Ziet er al mooi uit. Ff verfje d'r op. Als het ooit wat wordt met mijn eindtrap plan, wordt die ook zwart.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Hé, dat ziet er leuk uit !!

Ik had even een paar updates gemist (nieuwe pc heeft daar blijkbaar de hand in gehad...)

Doet de phonotrap het ook al?

Het is een mooi setje zo, met die eindversterker in hetzelfde soort kastje.
sevenup

Bericht door sevenup »

Het einde is in zicht. Alle interne bekabeling is gedaan. Heb nu 3x line-in en 1x phono-in. Deze zijn te selecteren met de grote draaiknop. Hier zit een 4 standen 3 contacten schakelaar achter.

Ook alle connectoren achterop zijn gemonteerd.

Nu alleen nog de print zwart spuiten en de houten randen lijmen ( nu nog met plakband aan elkaar :oops: )

Voorversterker en eindversterker gebroederlijk naast elkaar. Wat een lieffies zijn het toch... :D :D :D
Bijlagen
DSCF1526.JPG
DSCF1525.JPG
DSCF1524.JPG
DSCF1522.JPG
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

=D>

Ziet er heel netjes uit !!!

Heb je al geluisterd?

En zo ja, hoe klinken de platen???

Snel afmaken en lekker genieten \:D/
sevenup

Bericht door sevenup »

RobertD schreef:
=D>

Ziet er heel netjes uit !!!

Heb je al geluisterd?

En zo ja, hoe klinken de platen???

Snel afmaken en lekker genieten \:D/

Nog steeds de ECC83 buisjes niet binnen :(

Wel getest met ECC82, maar dit gaat wat zacht...
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

@sevenup:

Ik zie dat je voor de voorversterker hebt gekozen voor de 6072 (12AY7) en voor de phono stage voor de ECC83 (12AX7). Was het niet eenvoudiger om voor beide de 12AX7 te nemen? Deze heeft als ik het goed lees op de site van Tonefactory een 55% hogere gain. Of wat was je overweging om voor de 6072 te kiezen?

Groeten,
Mischa
sevenup

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
@sevenup:

Ik zie dat je voor de voorversterker hebt gekozen voor de 6072 (12AY7) en voor de phono stage voor de ECC83 (12AX7). Was het niet eenvoudiger om voor beide de 12AX7 te nemen? Deze heeft als ik het goed lees op de site van Tonefactory een 55% hogere gain. Of wat was je overweging om voor de 6072 te kiezen?

Groeten,
Mischa
Hoi, De 6072 is een wat modernere buis met minder ruis. Vindt hem zelf heel goed. Heb hem getest op een buizentester en heeft een zeer hoge steilheid. Meet meer dan 100% De meter stond strak in de hoek :D

Vind hem zelf ook beter klinken dan een ECC..., heb er ook al 1 in mijn eindversterker stopt.

Denk trouwens dat een ECC83 in een line trapje teveel versterking geeft. Is meer bedoeld voor microfoon en phono trapjes.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

sevenup schreef:
Hoi, De 6072 is een wat modernere buis met minder ruis. Vindt hem zelf heel goed.
Oke, die info heb ik niet kunnen afleiden uit de site van de Tonefactory.
sevenup schreef:
Denk trouwens dat een ECC83 in een line trapje teveel versterking geeft. Is meer bedoeld voor microfoon en phono trapjes.
Dat zou inderdaad wel eens kunnen, mijn vraag is beantwoord, bedankt.

Toch nog een andere vraag: Maakt het nog iets uit of je een 6072 of een 12AY7 neemt? Zijn dat gewoon 2 verschillende type-aanduidingen voor één en dezelfde buis, of zijn er toch verschillen? Dit zou een eventuele zoektocht vereenvoudigen.

Groeten,
Mischa
sevenup

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
sevenup schreef:
Hoi, De 6072 is een wat modernere buis met minder ruis. Vindt hem zelf heel goed.
Oke, die info heb ik niet kunnen afleiden uit de site van de Tonefactory.
sevenup schreef:
Dat zou inderdaad wel eens kunnen, mijn vraag is beantwoord, bedankt.

Toch nog een andere vraag: Maakt het nog iets uit of je een 6072 of een 12AY7 neemt? Zijn dat gewoon 2 verschillende type-aanduidingen voor één en dezelfde buis, of zijn er toch verschillen? Dit zou een eventuele zoektocht vereenvoudigen.

Groeten,
Mischa
Volgens mij hetzelfde. Die van de ToneFactory van "Electro Harmonix" voor 10,75 Euro is in ieder geval een aanrader.

De versterker werkt trouwens ook gewoon met een ECC81 erin.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

De 6072 = 12AY7

Deze buizen zijn 1 op 1 uitwisselbaar.
Mijn advies is om gewoon eens op Ebay te zoeken. Met de huidige dollarkoers is het dikke pret om allerlei spul uit de VS te laten komen.
Je kunt dan een beetje luisteren naar de verschillen tussen de buisjes.
Ik heb 12AY7 van Raytheon gebruikt en ook de 6072 van RCA. Die laatste zitten nu in mijn cd-speler, want ook daar klinkt een buis lekkerder dan een transistor of opamp.

Kijk anders eens op http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php daar kun je (bijna) elke datasheet terugvinden.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

sevenup schreef:

Nog steeds de ECC83 buisjes niet binnen :(

Wel getest met ECC82, maar dit gaat wat zacht...
Hoi,

Heb je die ECC83's nog steeds niet binnen? Waar heb je die besteld dan?
Ik heb misschien ook nog wel ergens een paartje liggen dat je kunt overnemen. Als je interesse hebt dan zoek ik even voor je.

( Het moet haast wel, want ik heb onlangs een voorversterker van iemand omgebouwd van een ECC 83 met veel te veel tegenkoppeling naar de 6072 lijntrap. Die ECC83's - 12AX7's mocht ik houden en liggen nog wel ergens. )
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Zijn er nadelen bij gebruik van buisgelijkrichters tov halfgeleiders? Bij buizen zie ik de combinatie condensator-spoel-condensator, bij halfgeleiders alleen een paar condensatoren. Waarom zit die spoel er bij een buisgelijkrichter wel in en bij halfgeleidergelijkrichting niet?

O ja, de weerstand van 220k vanaf de uitgang van de gelijkrichter naar de onderkant van de gloeispanning en die van de onderkant van de gloeispanning naar de maasa (met de C erover), waarvoor zijn die? Het lijkt erg elementair, maar ik zie het niet, sorry.

Groeten,
Mischa
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Er staat een paartje ECC83 op Markplaats voor EUR 15. In Dalfsen, is redelijk in de buurt bij jou toch?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

mischa72 schreef:
Zijn er nadelen bij gebruik van buisgelijkrichters tov halfgeleiders? Bij buizen zie ik de combinatie condensator-spoel-condensator, bij halfgeleiders alleen een paar condensatoren. Waarom zit die spoel er bij een buisgelijkrichter wel in en bij halfgeleidergelijkrichting niet?

O ja, de weerstand van 220k vanaf de uitgang van de gelijkrichter naar de onderkant van de gloeispanning en die van de onderkant van de gloeispanning naar de maasa (met de C erover), waarvoor zijn die? Het lijkt erg elementair, maar ik zie het niet, sorry.

Groeten,
Mischa
Een buisgelijkrichter mag je niet "belasten" met een al te grote condensator. Daar kunnen buisgelijkrichters niet tegen. Het laden van de condensator vraagt veel stroom. De smoorspoel kan overigens bij gelijkrichters met gewone diodes ook toegepast worden hoor, maar het is een duur onderdeel, dus als die kan worden weggelaten door grotere C's toe te passen is dat een besparing. En niet alleen financieel, maar ook qua ruimte.

De weerstanden die jij ziet tussen de hoogspanning en de massa, die zorgen ervoor dat de gloeispanning wordt "opgetild" tot een bepaalde potentiaal.
Met name in een SRPP schakeling heeft de kathode van de "bovenste" triode ook een potentiaal van vaak meer dan de halve voedingsspanning.
De weerstanden tillen de potentiaal van de gloeidraad op zodat het spanningsverschil (potentiaalverschil) tussen gloeidraad en kathode niet te groot wordt. Dat kan de buis namelijk beschadigen.

Ken je de site van TriodeDick? Die beschrijft dat namelijk bij de 6072 lijntrap en zijn phonotrap ontwerpen.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

RobertD schreef:
Er staat een paartje ECC83 op Markplaats voor EUR 15. In Dalfsen, is redelijk in de buurt bij jou toch?
Ja hoor, als jij 230km 'in de buurt' noemt wel ja :D :D :D

Munstergeleen ligt in de buurt van Maastricht. Die ecc83 kan ik hier denk ik ook nog wel vinden. Ik ga eens bij een bekende buizenbouwert kijken wat hij nog allemaal in zijn kelder heeft liggen denk ik. Misschien heeft hij nog wel een leuk setje voor me.

Ik kijk nog wel eens op de site van Dick, eens kijken of ik daar slimmer van wordt. :D

Tot zover alvast bedankt.

Groeten,
Mischa
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

RobertD schreef:
maar het is een duur onderdeel
Aha, maar een buizengelijkrichter heeft buiten de slow-start geen voordelen tov de halfgeleidergelijkrichter (hm, 3x woordwaarde? ) ?? In dat geval werk ik in eerste instantie liever met iets dat ik ken, dan kan ik mijn aandacht beter richten op de versterkerschakeling zelf.

Groeten,
Mischa
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

mischa72 schreef:
Aha, maar een buizengelijkrichter heeft buiten de slow-start geen voordelen tov de halfgeleidergelijkrichter
( Mijn opmerking voor de ECC83's was bedoeld voor Sevenup ;-) die woont in Hengelo )

De buizengelijkrichter is wel van invloed op het geluid. Met een gewone halfgeleiders kan het allemaal wat schril en hard overkomen. Als je toch voor buizen gaat, dan zou ik zeker bij een voorversterker voor een buizengelijkrichter kiezen.
In een single ended eindtrap ook, en voor een stevige push-pull wellicht eerder voor gewone diodes.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Oke, bedankt voor de tip.

Welke gelijkrichtbuis (buizen) passen een beetje in het concept van de 6072 versterker, dus niet van die megadure buizen? Als ik het zo zie is de rest best te doen en vallen de kosten ook best mee.

Groeten,
Mischa
sevenup

Bericht door sevenup »

RobertD schreef:
Ik heb ze binnen, klinkt goed. Was alleen nog niet tevreden met het feit dat de voorversterker nog een beetje bromt. Heeft te maken met de plaatsing van componenten en afsherming tussen de diverse onderdelen. Heb een nieuw chassis gemaakt dat een betere positionering heeft van de componenten. Ook heb ik voeding, line trap en phono trap beter afgeschermd.

Foto's volgen...
Plaats reactie