De eerste hit bij Googlemischa72 schreef:Oe, waar vind ik die ??disco schreef:met PSU-designer
Kees
Moderator: Beheerdersteam
Ik heb nergens het schema gezien van die voeding met smoorspoel. ook weet ik niet welke waarde je gebruikt hebt en hoe de plaatsing was tov de andere trafo's...sevenup schreef:Had steeds een behoorlijke 100Hz brom op de hoogspanning. Bleek door de smoorspoel te komen, Heb nu een weerstand er tussen gedaan ipv de smoorspoel en brom is zo goed als weg.
Iemand een idee hoe dit kan? Snap het niet helemaal. Maar ja hij draait nu tenminste fatsoenlijk.
.
Denk dat het door de plaatsing komt... Zal vanavond nog even experimenterenaudiomanics schreef:Ik heb nergens het schema gezien van die voeding met smoorspoel. ook weet ik niet welke waarde je gebruikt hebt en hoe de plaatsing was tov de andere trafo's...sevenup schreef:Had steeds een behoorlijke 100Hz brom op de hoogspanning. Bleek door de smoorspoel te komen, Heb nu een weerstand er tussen gedaan ipv de smoorspoel en brom is zo goed als weg.
Iemand een idee hoe dit kan? Snap het niet helemaal. Maar ja hij draait nu tenminste fatsoenlijk.
.
Kees
Hoi, De 6072 is een wat modernere buis met minder ruis. Vindt hem zelf heel goed. Heb hem getest op een buizentester en heeft een zeer hoge steilheid. Meet meer dan 100% De meter stond strak in de hoekmischa72 schreef:@sevenup:
Ik zie dat je voor de voorversterker hebt gekozen voor de 6072 (12AY7) en voor de phono stage voor de ECC83 (12AX7). Was het niet eenvoudiger om voor beide de 12AX7 te nemen? Deze heeft als ik het goed lees op de site van Tonefactory een 55% hogere gain. Of wat was je overweging om voor de 6072 te kiezen?
Groeten,
Mischa
Oke, die info heb ik niet kunnen afleiden uit de site van de Tonefactory.sevenup schreef:Hoi, De 6072 is een wat modernere buis met minder ruis. Vindt hem zelf heel goed.
Dat zou inderdaad wel eens kunnen, mijn vraag is beantwoord, bedankt.sevenup schreef:Denk trouwens dat een ECC83 in een line trapje teveel versterking geeft. Is meer bedoeld voor microfoon en phono trapjes.
Volgens mij hetzelfde. Die van de ToneFactory van "Electro Harmonix" voor 10,75 Euro is in ieder geval een aanrader.mischa72 schreef:Oke, die info heb ik niet kunnen afleiden uit de site van de Tonefactory.sevenup schreef:Hoi, De 6072 is een wat modernere buis met minder ruis. Vindt hem zelf heel goed.
Dat zou inderdaad wel eens kunnen, mijn vraag is beantwoord, bedankt.sevenup schreef:Denk trouwens dat een ECC83 in een line trapje teveel versterking geeft. Is meer bedoeld voor microfoon en phono trapjes.
Toch nog een andere vraag: Maakt het nog iets uit of je een 6072 of een 12AY7 neemt? Zijn dat gewoon 2 verschillende type-aanduidingen voor één en dezelfde buis, of zijn er toch verschillen? Dit zou een eventuele zoektocht vereenvoudigen.
Groeten,
Mischa
Hoi,sevenup schreef:
Nog steeds de ECC83 buisjes niet binnen![]()
Wel getest met ECC82, maar dit gaat wat zacht...
Een buisgelijkrichter mag je niet "belasten" met een al te grote condensator. Daar kunnen buisgelijkrichters niet tegen. Het laden van de condensator vraagt veel stroom. De smoorspoel kan overigens bij gelijkrichters met gewone diodes ook toegepast worden hoor, maar het is een duur onderdeel, dus als die kan worden weggelaten door grotere C's toe te passen is dat een besparing. En niet alleen financieel, maar ook qua ruimte.mischa72 schreef:Zijn er nadelen bij gebruik van buisgelijkrichters tov halfgeleiders? Bij buizen zie ik de combinatie condensator-spoel-condensator, bij halfgeleiders alleen een paar condensatoren. Waarom zit die spoel er bij een buisgelijkrichter wel in en bij halfgeleidergelijkrichting niet?
O ja, de weerstand van 220k vanaf de uitgang van de gelijkrichter naar de onderkant van de gloeispanning en die van de onderkant van de gloeispanning naar de maasa (met de C erover), waarvoor zijn die? Het lijkt erg elementair, maar ik zie het niet, sorry.
Groeten,
Mischa
Ja hoor, als jij 230km 'in de buurt' noemt wel jaRobertD schreef:Er staat een paartje ECC83 op Markplaats voor EUR 15. In Dalfsen, is redelijk in de buurt bij jou toch?
Aha, maar een buizengelijkrichter heeft buiten de slow-start geen voordelen tov de halfgeleidergelijkrichter (hm, 3x woordwaarde? ) ?? In dat geval werk ik in eerste instantie liever met iets dat ik ken, dan kan ik mijn aandacht beter richten op de versterkerschakeling zelf.RobertD schreef:maar het is een duur onderdeel
( Mijn opmerking voor de ECC83's was bedoeld voor Sevenupmischa72 schreef:Aha, maar een buizengelijkrichter heeft buiten de slow-start geen voordelen tov de halfgeleidergelijkrichter
Ik heb ze binnen, klinkt goed. Was alleen nog niet tevreden met het feit dat de voorversterker nog een beetje bromt. Heeft te maken met de plaatsing van componenten en afsherming tussen de diverse onderdelen. Heb een nieuw chassis gemaakt dat een betere positionering heeft van de componenten. Ook heb ik voeding, line trap en phono trap beter afgeschermd.RobertD schreef:Er staat een paartje ECC83 op Markplaats voor EUR 15. In Dalfsen, is redelijk in de buurt bij jou toch?