zoeken

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

zoeken

Bericht door mipo »

Ik heb net weer eens gebruik gemaakt van de zoekfunctie en moet constateren dat het zoekwoord tijdens het scrollen bijna niet opvalt.

Volgens mij komt dit omdat het ge-highlighte ( wow ! ) woord in wit weergegeven wordt tegen een grijze achtergrond. Ik denk dat hier beter een andere kleur voor gebruikt kan worden.

Mischien geel of groen ?


Groet Max
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik zal eens zien of er wat aan te doen is .....
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

trouwens, over zoeken gesproken,
Je kan volgens mij ook niet zoeken op topic starter.

(dus zoeken op de nickname/auteur)

Dus stel, ik zoek op m'n eigen nickname, dan krijg ik ook allemaal topics waar ik ooit in gepost heb, terwijl ik alleen de topics wil vinden waar ik de topic starter van ben.

overigens heeft het woord wat je zoekt nu helemaal geen kleur meer.
Is geel geen optie ?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

b_force schreef:
trouwens, over zoeken gesproken,
Je kan volgens mij ook niet zoeken op topic starter.
Dat werkt nog altijd feilloos hoor.
(behalve bij deze gebruiker, maar "L" kan je ook geen fatsoenlijke username noemen)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je bedoeld dus invullen bij auteur en dat je dan enkel alle topics van een bepaalde user krijgt ?

Ik weet niet hoe je het doet, maar ik krijg dat dus niet.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Ja dat bedoel ik. Gewoon de username invullen achter 'Zoek op Auteur:' en al zijn berichten worden getoond. Niets meer en niets minder dan dat. De enige situatie waarin dit niet werkt, is wanneer de username slechts 1 of 2 karakters lang is.

Aan de forumzijde werkt het naar behoren, dus misschien helpt het als je de cache van je browser eens leegmaakt en/of de browser opnieuw opstart.

Edit: accent aangebracht
Laatst gewijzigd door Marp op za 18 aug 2007, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

nou ik weet niet hoe je het voor elkaar toverd, maar ik krijg hier dus alles, behalve dat.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Als ik mijn naam intik bij "zoeken op auteur" krijg ik álle topics waarin in antwoord heb gegeven aslmede topics die ik heb gestart...

Wowly
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

jah, maar ik wil dus alleen de topics die je gestart hebt hebben :P
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Ik geloof dat ik je aanvulling niet goed las.

Zoeken op een gebruiker toont enkel de berichten van een gebruiker of de topics waarin hij heeft gereageerd. Het forum kent geen filterfunctie om de topics weg te laten waarvan een gebruiker niet de topicstarter is.
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Is het nog mogelijk om aan mijn verzoekje tegemoet te komen ?

Niet dat ik heel verdrietig word als het niet gaat lukken maar toch wel een beetje :cry:
Gebruikersavatar
hopsa
In memoriam †
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 5:44
Locatie: Den Haag

Bericht door hopsa »

mipo ik ben het met je eens.

de gematchde zoekterm komt in wit op grijs en daar scroll je makkelijk overheen - kost veel tijd en is irritant.
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Beste moderators.. indertijd geopperd om het zoekwoord in een andere
duidelijke kleur gehighlight te zien.

zou het nog steeds graag veranderd zien.. je moet elke keer bij
langere teksten de hele tekst bestuderen voordat je het woord vind ..


aub het kan nooit veel moeite zijn om dit even aan te passen

( doordat het zoeken prettiger wordt is de verleiding ook minder groot om
een topic te starten over een onderwerp dat al een paar keer besproken is )
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

:oops: vergeten resultaat van zoektocht in de instellingejungle te rapporteren... in de voor stervelingen toegankelijke menu's worden een aantal fontkleuren gedefinieerd. de enige die wit is, heet "Main table header text colour" oftewel de witte text op de rood/bruine achtergrond die je bovenaan ziet... ga ik die witte kleur aanpassen naar iets dat op een lichtgrijze achtergrond beter leesbaar is dan is het op de rood/bruine achtergrond weer minder leesbaar (en is meteen de hele huisstijl weg)... misschien als ik in de php code ga kijken dat er wat mogelijk is...
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Lastig.. wordt het niet in afzonderlijke css sheets gedefinieeerd wat de stijl is voor voor tekst op balk/titel en tekst in highlight ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mogelijk.. maar de hele html/css voor wat je ziet wordt middels een php prog gegenereerd.. ik zal de templates eens van dicht bij bekijken...
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

mipo schreef:
Lastig.. wordt het niet in afzonderlijke css sheets gedefinieeerd wat de stijl is voor voor tekst op balk/titel en tekst in highlight ?
helaas. de php geeft gewoon een string terug waarin wordt bepaald dat het gezochte woord (in dit geval "zoeken") op een bepaalde manier aangevuld wordt met wat html, in dit geval dus met

CODE: Selecteer alles

over <b style="color:#FFFFFF">zoeken</b> gesproken
de kunst is dus uit te vogelen waar dit gebeurt, en dan kan het aangepast worden.
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

aha ok.. van HTML weet ik het een en ander maar PHP is andere koek.

Dit stukje HTML geeft ahw het resultaat weer van een script dat hier weer
omheen staat ?

Ik ben wel nieuwsgierig hoe de gehele pagina (deze zoekpagina) in code
er uit ziet.. kan je die hier neerzetten of opsturen eventueel ?
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

php is niet zo heel vreselijk moeilijk.

de php krijgt als het ware het commando "zoek en vervang", dus als het woord "zoeken" wordt gezocht, dat wordt elke keer dat het woord "zoeken" wordt gevonden dit vervangen door een stukje html voor de kleur en het bold, het woord "zoeken" en de afsluiting van de html.

de zoekpagina kan opgesplitst zijn in een heleboel kleine stukjes (dat is het mooie van php, het is modulair), het is dus de kunst om het juiste stuk te vinden. en daar dan nog wat zinnigs mee te doen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Omdat de witte highlights de gemoederen nogal blijven bezighouden, heb ik tijdens het eten net even PhpBB gedownload en bekeken.

Buiten de kleuren voor links en standaard tekst werkt PhpBB met 3 extra fontcolors, welke via stylemanagement zowel in een css-stylesheet als in de thematabel van de database worden opgeslagen. Fontcolor 3 is bestemd voor de kleur van de tableheaders (de tekst in de bruine balken), maar de makers hebben de kleur van alle afwijkende teksttypen aan deze 3 instellingen gehangen. De kleur van highlights blijkt gekoppeld te zijn aan die van de tableheaders.

--
Ps: wat een ongelooflijk lastige kleurencombinatie heeft het forum. Persoonlijk vind ik #FF8C00 ("darkorange") een van de weinige kleuren die enigzins combineert en daarnaast overal leesbaar blijft: zie voorbeeld.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

niet slekt Mario 8) wat jij al niet tijdens het eten doet :!: en ik m'n kinderen maar vertellen dat ze niet mogen lezen of spelen :lol:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Maar is er iets aan te doen? Ik wil niemand opjagen, maar het is niet echt gemakkelijk zoeken zo. Je moet echt een ´gat´ in de tekst zoeken om je zoekargument te vinden.

Daarbij heb ik nog een 2e vraag: Is het mogelijk om bij het zoeken als resultaat te krijgen de post waarin het zoekargument staat en niet het hele topic? Ik denk dat er dan nog meer gebruik gemaakt zou worden van de zoekfunctie. Als ik bijvoorbeeld iets zoek, zal ik eerder een topic kiezen om te gaan lezen dat uit 2 pagina´s bestaat als eentje die uit 65 pagina´s bestaat (proficiat Ed) :D . Als een resultaat uit de zoekfunctie meteen naar de desbetreffende post zou lijden, zou dat het zoeken zeer bespoedigen, zeker als de kleur van het argument aangepast kan worden, want je moet een pagina toch best nauwkeurig lezen om het eruit te pikken.

Ik wil niemand opjagen, maar ik denk (weet bijna zeker) dat veel mensen zeer veel profijt zullen hebben van deze 2 functies, waarbij ik niet eens weet of de 2e wel mogelijk is.

Groeten,
Mischa
Sander
Voormalige hoster
Berichten: 203
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 0:23
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Sander »

mischa72 schreef:

Daarbij heb ik nog een 2e vraag: Is het mogelijk om bij het zoeken als resultaat te krijgen de post waarin het zoekargument staat en niet het hele topic? Ik denk dat er dan nog meer gebruik gemaakt zou worden van de zoekfunctie. Als ik bijvoorbeeld iets zoek, zal ik eerder een topic kiezen om te gaan lezen dat uit 2 pagina´s bestaat als eentje die uit 65 pagina´s bestaat (proficiat Ed) :D . Als een resultaat uit de zoekfunctie meteen naar de desbetreffende post zou lijden, zou dat het zoeken zeer bespoedigen, zeker als de kleur van het argument aangepast kan worden, want je moet een pagina toch best nauwkeurig lezen om het eruit te pikken.

Ik wil niemand opjagen, maar ik denk (weet bijna zeker) dat veel mensen zeer veel profijt zullen hebben van deze 2 functies, waarbij ik niet eens weet of de 2e wel mogelijk is.

Groeten,
Mischa

Uhm, zoekresultaten weergeven als bericht? Is een standaard functie die ingebakken zit. De optie zit er ook overduidelijk zichtbaar.....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

LOL, da's waar ook :lol: :oops:
Bijlagen
Clipboard02.jpg
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Mag zijn, maar volgens mij is het zo dat ik dan niet meteen naar die betreffende post heen kan, maar dat ik toch door alle pagina´s heen moet toch?

Groeten,
Mischa
Plaats reactie

Terug naar “Forumaangelegenheden, Algemeen”