n00b: UcD180 bouwen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
OrbitZ
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 27 jan 2008, 10:58

n00b: UcD180 bouwen

Bericht door OrbitZ »

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw hier op het forum en wil gelijk in het diepe springen! Ik heb recent de Thesis van Edo gekocht en ben hier erg blij mee. Ze spelen nu op een Denon DRA-500AE receiver met een Denon DVD-1730.

Ik wil nu graag zelf een versterker bouwen om mijn nieuw verworven speakers wat beter tot hun recht te laten komen. Ik ben een n00b op elektronica gebied maar dit is mijn DIY ervaring tot nu toe:
http://tobe.nimio.info/led_mood_lamp.php
en
http://tangentsoft.net/audio/cmoy-tutorial/

Ik zal eerst even illustreren wat ik wil. Ik wil graag een stereo versterker bouwen waar ik gewoon een CD speler op aan kan sluiten (zonder voorversterker?) met een volumeregelaar en een speaker uitgang.

Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als er een afstandsbediening bij kan voor de volumeregeling maar dat zal wel lastig worden.

Ik zat zelf te denken aan de UcD180 maar er is eigenlijk zoveel informatie te vinden dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Weet iemand een link naar een soort tutorial die ik kan volgen voor de UcD180? Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als ik een soort kitje kan bestellen waar alle onderdelen in zitten.

Pfff wat een verhaal... Anyway ik hoop dat jullie me een duwtje in de goede richting kunnen geven!

Als iemand nog een leuke UcD in de hoek heeft liggen hou ik me ook aanbevolen! :D
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

We hebben een nieuwe website in de lucht, nog een beetje in 'aanbouw', maar hier kan je alvast kijken;
http://www.diyclassd.com

Daar is ook een wizard voor te kiezen welke UcD module je graag zou willen bouwen.

Mvg,

Jan-Peter
OrbitZ
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 27 jan 2008, 10:58

Bericht door OrbitZ »

Dat schema is wel handig inderdaad! Alle componenten die je dan moeten hebben, caps en weerstanden enz moet je dan los kopen ofzo?
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

OrbitZ schreef:
Dat schema is wel handig inderdaad! Alle componenten die je dan moeten hebben, caps en weerstanden enz moet je dan los kopen ofzo?
Dat ligt eraan wat je preces wilt bouwen, wil je de voeding zelf maken JA. Wil je een klant en klare voeding NEE.

Jan-Peter
OrbitZ
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 27 jan 2008, 10:58

Bericht door OrbitZ »

De voeding hoef ik per se zelf te bouwen of het moet echt een enorm voordeel hebben. Ik denk dat ik dan voor de 2xUcD180HG ga.

Kan ik dan gewoon mijn CD speler erop aansluiten of moet er dan nog een voorversterker o.i.d. voor?
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Indien je cd-speler een geregelde uitgang heeft kan je hem er zo op aansluiten. Anders zal je een voorversterker/volume-regelaar moeten gebruiken.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Er zijn ook hele mooie attenuators te koop of hele mooie potmeters..
Zelfs transformatoren met heeeel veel aftakkingen..
Meer heb je niet nodig om het volume aan te passen. Sommige CD-spelers "vergeten" namelijk de instelling van het volume als je ze uit gehad hebt.. En om na meteen met de eerste tonen je speakers op te blazen???

Kees
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

simpele potmeter voldoet hoor, zie bv deze UcD180 hier:
viewtopic.php?t=2362
OrbitZ
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 27 jan 2008, 10:58

Bericht door OrbitZ »

Zoiets als henkjan gebouwd heeft wil ik dus ook bouwen. Mijn CD speler heeft geen geregelde uitgang dus wil wel graag een volumeregelaar op mijn versterker hebben.

@henkjan
De componenten die voorin liggen zijn de UcD's maar wat zijn de prints die achterin liggen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

is niet mijn versterker (heb 'm wel even te leen gehad), sorry.... maar er zijn genoeg mensen die dat wel weten
PN
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 14:49
Locatie: Waddinxveen

Bericht door PN »

OrbitZ schreef:
De componenten die voorin liggen zijn de UcD's maar wat zijn de prints die achterin liggen?
Even ter verduidelijking de opbouw:

De versterkermodules zitten achterin, zo dicht mogelijk bij de ingangen.
Voorin, tussen de transformatoren, zijn de voedingsprinten geplaatst (in dit geval ST voedingen).

Zoals je kan zien is deze versterker geheel dual mono opgebouwd, zoals je waarschijnlijk wel weet houd dit in dat elk kanaal zijn eigen transformator, voeding en versterker module heeft. Op deze staan manier kunnen ze elkaar dus ook niet beinvloeden.
OrbitZ
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 27 jan 2008, 10:58

Bericht door OrbitZ »

@PN
ah nu zie ik het inderdaad.

Voorlopig zie ik de volgende alternatieven:
Afbeelding

Ik moet zeggen dat ik 510 euro wel aardig aan de prijs vind dus ik denk dat ik een keuze maak tussen Dual mono 2 of Stereo 2.

BTW Heeft iemand een UcD in regio Leiden? Ik zou er wel eens een willen horen.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Rotterdam Noord dichtbij genoeg?

optie 3: dual mono met standaard supply en HG modules?

oja, vergeet de kosten voor het losse spul niet..
OrbitZ
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 27 jan 2008, 10:58

Bericht door OrbitZ »

@Paul
Kan je misschien een kosten indicatie geven van het losse spul? HG modules bij optie 2 kan ook nog inderdaad, dat scheelt 80 euro.

Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als iemand in ruil voor een bakkie koffie en een stukkie taart bij mij langs kan komen! Dan kan ik ze op mijn speakers horen.... :roll:
PN
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 14:49
Locatie: Waddinxveen

Bericht door PN »

Paul schreef:
oja, vergeet de kosten voor het losse spul niet..
Idd. beetje fatsoenlijke in / uitgang connectors, stereo potmeter (of attenuator), 220 connector, kabel, loopt langzaam op tot een aardig bedrag. :?

enne..... als je de genoemde prijzen van de hypex site hebt, zijn deze excl. btw :!:
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

En een kastje?
OrbitZ
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 27 jan 2008, 10:58

Bericht door OrbitZ »

mmmm, dat gaat dus aardig in de papieren lopen... Iemand nog een suggestie voor een andere goede zelfbouw versterker?

Toen ik mijn speakers ging kopen hoorde ik Edo over een digitale versterker.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Wat is je budget? Soms komt er ook wel iets leuks langs op de tweedehands markt.
OrbitZ
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 27 jan 2008, 10:58

Bericht door OrbitZ »

600 euro o.i.d.?

't moet natuurlijk wel een verbetering zijn t.o.v. mijn Denon DRA-500AE. Ik denk trouwens wel dat mijn belangrijkste upgrade een CD-speler (?) is i.p.v. mijn Denon DVD speler.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

[quote="OrbitZ
Ik moet zeggen dat ik 510 euro wel aardig aan de prijs vind dus ik denk dat ik een keuze maak tussen Dual mono 2 of Stereo 2.

[/quote]

Vergeet de BTW niet... wordt dus op de kop af 610 euro.


Groeten Mark
OrbitZ
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 27 jan 2008, 10:58

Bericht door OrbitZ »

Ik heb mijn overzicht even aangepast. Ik heb de BTW bedragen erbij opgeteld en nog wat additionele kosten berekend (kast, draadjes, connectors, etc), ik heb geen idee of dit een rieel bedrag is. Voor de Dual mono heb ik 150 euro gerekend en voor de Stereo 100 euro.

Afbeelding

Uiteindelijk denk ik dat ik dan voor de laatste optie zou gaan.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

2 voedingen biedt zeer zeker voordeel qua geluid. Dat kun je later prima upgraden, maar je moet je nu wel bedenken of je daar nog zin in hebt...

Zo niet dan zou ik voor een trafo gaan die wat meer stroom kan leveren, anders beperk je je qua maximaal te leveren vermogen.

Als je zelf van MDF een kastje maakt is je budget voor de post overig wel realistisch.
Plaats reactie