Ik heb ze nog niet gehoord! De prototypes waren in ieder geval indrukwekkend: zo makkelijk en vanzelfsprekend laag wat naadloos aansluit op de rest van de set. Ik had toen een UCD-400 te leen. Deze subs's krijgen twee UCD-700 monoblokken, maar die zijn nog in de maak, vandaar dat ik ze nog niet heb kunnen testen.
Volgens mij presteert deze sub precies even goed als een peerless xls 12'. max spl = 105db@20hz@110liter. Alleen heb je met deze woofer 1000watt nodig en met de peerless 200watt@30liter?
Volgens mij presteert deze sub precies even goed als een peerless xls 12'. max spl = 105db@20hz@110liter. Alleen heb je met deze woofer 1000watt nodig en met de peerless 200watt@30liter?
Volgens mij presteert deze sub precies even goed als een peerless xls 12'. max spl = 105db@20hz@110liter. Alleen heb je met deze woofer 1000watt nodig en met de peerless 200watt@30liter?
Als je dergelijke uitspraken doet, zou het netjes zijn deze van een argumentatie te voorzien. Anders zou ik het ronduit onbeschoft vinden om zo in een topic te komen binnenvallen.
Ik zie je argumenten graag tegemoet.
Volgens mij presteert deze sub precies even goed als een peerless xls 12'. max spl = 105db@20hz@110liter. Alleen heb je met deze woofer 1000watt nodig en met de peerless 200watt@30liter?
Jeah right... een 21" woofer met zelfde Xmax presteerd niet beter dan een 12" exemplaar...
Ga je mond spoelen
Om precies te zijn: in de zelfde gesloten kist (zeg 54 liter), speelt de 21" woofer tot 30 Hz 7 dB harder (maxSPL) dan een XXLS12DVC, boven de 30 Hz wordt het verschil met alleen maar groter (al 15 dB bij 100 Hz).
Wat bedoel je precies te zeggen? De gevoeligheid van de XLS + slave is zo op 't oog (ik heb 't niet berekend) bij 25 hz ongeveer gelijk. De maximale output van de enkele PD21" is een stuk hoger. Op welk criterium beoordeel je beide systemen om tot de conclusie te komen dat ze even goed zijn?
Tevens zal een gesloten 21" veel rapper zijn en een strakkere weergave hebben omdat hij niet zoveel hoeft uit te slaan voor dezelfde druk in het laag. Resulteert in een lagere group-delay, wat weer resulteert in een strakkere weergave wat weer resulteer in mijn ogen dat de 21" wint!!!
Tevens zal een gesloten 21" veel rapper zijn en een strakkere weergave hebben omdat hij niet zoveel hoeft uit te slaan voor dezelfde druk in het laag. Resulteert in een lagere group-delay, wat weer resulteert in een strakkere weergave wat weer resulteer in mijn ogen dat de 21" wint!!!
Dat is niet waar.
Toch denk ik ook dat een groter membraan beter is dan een kleintje. Om lage tonen te maken moet je veel lucht verplaatsen, en grote dingen zijn daar beter in dan kleine dingen. Een groot membraanoppervlak is beter gekoppeld aan het medium lucht. Akoestische impedantie? Misschien kan Tony zelf vertellen hoe het zit met grote membranen.
Dat is niet waar.
Toch denk ik ook dat een groter membraan beter is dan een kleintje. Om lage tonen te maken moet je veel lucht verplaatsen, en grote dingen zijn daar beter in dan kleine dingen. Een groot membraanoppervlak is beter gekoppeld aan het medium lucht. Akoestische impedantie? Misschien kan Tony zelf vertellen hoe het zit met grote membranen.
Okee het is misschien iets te kort door de bocht, maar ik denk dat er weinig tegen die grote jongens op kan (op geluidskwaliteit gezien en niet op vermogen)
Het grote voordeel van de Peerless XLS12 is dat ie een veel kleinere kast nodig heeft dan de PD2150. Daar staat tegenover dat je wel veel meer vermogen in de Peerless moet pompen om even hard te kunnen, met de duurdere PD2150 kun je dus geld besparen omdat je met een lichtere versterker uit de voeten kunt (al blijft het wel een dure woofer ). Maar als kast grootte minder belangrijk is dan scoort in mijn ogen en oren de PD2150 vele malen hoger. Bijgaand een silumatie voor beide drivers in een gesloten kast met een Qtc van 0,5. Met de XLS12 zit je op met 70dB@20Hz/1W; de PD2150 77dB@20Hz/1W.
Wacht ff... We moeten dan wel ongeveer gelijke SD tellen. Dan heb je dus 3x XXLS12 nodig. Dan heb je wel degelijk een grotere kast nodig voor je XXLS'jes. Als we dan naar efficiëntie gaan kijken winnen ook de XXLS'jes. Echter pas onder de 70 Hz. Bij 30 Hz hebben de XXLS'jes al 6 dB voordeel. Waar je dus in de XXLS'jes 100 W geeft, moet je de PD 400W geven voor zelfde SPL bij 30 Hz (uitgaande van gesloten kist, in beide gevallen met Q van 0.7).