Serious Sub

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Tommy

Bericht door Tommy »

Er is al een tijdje niet gepost in dit topic.

Zijn de versterkers af? En hoe klinkt het? Vooral geschikt voor muziek of staan ze ook hun mannetje bij films?
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Tommy schreef:
Er is al een tijdje niet gepost in dit topic.

Zijn de versterkers af? En hoe klinkt het? Vooral geschikt voor muziek of staan ze ook hun mannetje bij films?
De versterkers zijn nog in de maak. Het is de bedoeling dat het de subwoofers om het even is wat ze te eten krijgen. :twisted:
Christian

Bericht door Christian »

He Tony,

Heb je nog voortgang geboekt met je subs?
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Nee, nog niet - erg druk met allerlei andere zaken. Ik heb ondertussen wel een nieuwe cocosmat bij de deur gemaakt. :)
Bijlagen
DSCF3608a.jpg
Christian

Bericht door Christian »

Zo, prachtig ding zeg. Hoe klinkt ie? :lol:
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Christian schreef:
Zo, prachtig ding zeg. Hoe klinkt ie? :lol:
Ik heb ze nog niet gehoord! :twisted: De prototypes waren in ieder geval indrukwekkend: zo makkelijk en vanzelfsprekend laag wat naadloos aansluit op de rest van de set. Ik had toen een UCD-400 te leen. Deze subs's krijgen twee UCD-700 monoblokken, maar die zijn nog in de maak, vandaar dat ik ze nog niet heb kunnen testen.
Christian

Bericht door Christian »

Eehhh, ik bedoelde de mat... (grap mislukt... :wink: )
Jasper Joppe Geers

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Iedere keer als ik deze subs zie krijg ik de neiging te vragen naar de conditie van je rug Tony..
bb

Bericht door bb »

Volgens mij presteert deze sub precies even goed als een peerless xls 12'. max spl = 105db@20hz@110liter. Alleen heb je met deze woofer 1000watt nodig en met de peerless 200watt@30liter?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

bb schreef:
Volgens mij presteert deze sub precies even goed als een peerless xls 12'. max spl = 105db@20hz@110liter. Alleen heb je met deze woofer 1000watt nodig en met de peerless 200watt@30liter?
Ik denk het ook! :lol:
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

bb schreef:
Als je dergelijke uitspraken doet, zou het netjes zijn deze van een argumentatie te voorzien. Anders zou ik het ronduit onbeschoft vinden om zo in een topic te komen binnenvallen.
Ik zie je argumenten graag tegemoet.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

bb schreef:
Jeah right... een 21" woofer met zelfde Xmax presteerd niet beter dan een 12" exemplaar... :oops:

Ga je mond spoelen :lol:

Om precies te zijn: in de zelfde gesloten kist (zeg 54 liter), speelt de 21" woofer tot 30 Hz 7 dB harder (maxSPL) dan een XXLS12DVC, boven de 30 Hz wordt het verschil met alleen maar groter (al 15 dB bij 100 Hz).
bb

Bericht door bb »

PD2150 simulatie in winisd:
Afbeelding

Peerless Application note (onderaan met PR (was ik idd vergeten bij mijn eerste post)):
http://www.tymphany.com/xls-12-subwoofer
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Wat bedoel je precies te zeggen? De gevoeligheid van de XLS + slave is zo op 't oog (ik heb 't niet berekend) bij 25 hz ongeveer gelijk. De maximale output van de enkele PD21" is een stuk hoger. Op welk criterium beoordeel je beide systemen om tot de conclusie te komen dat ze even goed zijn?
fgroen

Bericht door fgroen »

Zet ze maar naast elkaar. Hoor je het meteen. Schiet een stuk harder op dan wellis nietes.
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Tevens zal een gesloten 21" veel rapper zijn en een strakkere weergave hebben omdat hij niet zoveel hoeft uit te slaan voor dezelfde druk in het laag. Resulteert in een lagere group-delay, wat weer resulteert in een strakkere weergave wat weer resulteer in mijn ogen dat de 21" wint!!! :wink:
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

He mannen, wij weten het verschil wel, maar bb nog niet, daarvoor mag ie best netjes worden benaderd om zijn idee te verklaren.

Wowly
rho

Bericht door rho »

Als ik op de test-exemplaren kan afgaan denk ik dat die 12" Peerless geen kans maakt.
Hoewel die Peerless zeker geen slechte woofer is.
voodooless
Contacteer:

Slave ](*,)
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

hovingtim schreef:
Tevens zal een gesloten 21" veel rapper zijn en een strakkere weergave hebben omdat hij niet zoveel hoeft uit te slaan voor dezelfde druk in het laag. Resulteert in een lagere group-delay, wat weer resulteert in een strakkere weergave wat weer resulteer in mijn ogen dat de 21" wint!!! :wink:
Dat is niet waar.
Toch denk ik ook dat een groter membraan beter is dan een kleintje. Om lage tonen te maken moet je veel lucht verplaatsen, en grote dingen zijn daar beter in dan kleine dingen. Een groot membraanoppervlak is beter gekoppeld aan het medium lucht. Akoestische impedantie? Misschien kan Tony zelf vertellen hoe het zit met grote membranen. :)
hovingtim

Bericht door hovingtim »

lepain schreef:
Dat is niet waar.
Toch denk ik ook dat een groter membraan beter is dan een kleintje. Om lage tonen te maken moet je veel lucht verplaatsen, en grote dingen zijn daar beter in dan kleine dingen. Een groot membraanoppervlak is beter gekoppeld aan het medium lucht. Akoestische impedantie? Misschien kan Tony zelf vertellen hoe het zit met grote membranen. :)
Okee het is misschien iets te kort door de bocht, maar ik denk dat er weinig tegen die grote jongens op kan (op geluidskwaliteit gezien en niet op vermogen)
Jasper Joppe Geers

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Maar dan heb ik misschien een gekke vraag hoor:..

Ben je dan beter af met drie woofers van 10 of 12 inch, of met een exemplaar van 21 inch?
voodooless
Contacteer:

Jasper Joppe Geers schreef:
Ben je dan beter af met drie woofers van 10 of 12 inch, of met een exemplaar van 21 inch?
Dat is een heel goeie vraag :) 3x XXLS 12 is goedkoper.
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Het grote voordeel van de Peerless XLS12 is dat ie een veel kleinere kast nodig heeft dan de PD2150. Daar staat tegenover dat je wel veel meer vermogen in de Peerless moet pompen om even hard te kunnen, met de duurdere PD2150 kun je dus geld besparen omdat je met een lichtere versterker uit de voeten kunt (al blijft het wel een dure woofer :wink: ). Maar als kast grootte minder belangrijk is dan scoort in mijn ogen en oren de PD2150 vele malen hoger. Bijgaand een silumatie voor beide drivers in een gesloten kast met een Qtc van 0,5. Met de XLS12 zit je op met 70dB@20Hz/1W; de PD2150 77dB@20Hz/1W.
Bijlagen
CB Memory SPL.gif
voodooless
Contacteer:

Wacht ff... We moeten dan wel ongeveer gelijke SD tellen. Dan heb je dus 3x XXLS12 nodig. Dan heb je wel degelijk een grotere kast nodig voor je XXLS'jes. Als we dan naar efficiëntie gaan kijken winnen ook de XXLS'jes. Echter pas onder de 70 Hz. Bij 30 Hz hebben de XXLS'jes al 6 dB voordeel. Waar je dus in de XXLS'jes 100 W geeft, moet je de PD 400W geven voor zelfde SPL bij 30 Hz (uitgaande van gesloten kist, in beide gevallen met Q van 0.7).
Gesloten