Actief 2weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik heb het andere kanaal ook erbij opgezet. Gelukkig werkt dit naar behoren! :D

Nu nog de tijdloopsvertraging (en miss nog ergens wat met ruis, ik kijk nu ff hoe het met de pc gaat).
Zou jij me met de tijdloopsvertraging kunnen helpen? Ik weet nl niet hoe zoiets moet, geen flauw id ;).
We hebben een meetgrafiek van de woofer en van de tweeter nodig he. Dus dan zouden we Jeroen ff moeten vragen he? 8).

(LoL pagina 46 al)

[img]/Filter2-2.JPG[/img]
Zo ziet het filter er nu uit :D:

Jeroen, zou jij mee willen helpen de open plaatsen op te vullen? :D
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Juul,

Zou eigenlijk niet weten hoe je te helpen. Ik heb de meetdata van de Peerless niet. Helaas was Edo die kwijtgeraakt. Ik zou je aan de data van de 27TDC kunnen helpen. Hieronder iig het grafiekje van de amplitude en fase. Denk dat de fase redelijk klopt, de amplitude schat ik een dB-tje te laag zal in werkelijkheid meer rond 90 dB liggen.

Afbeelding

Verder, je hebt nu wel de crossover op 1600 Hz liggen, maar voor deze tweeter is het beter om hem op 2000 Hz te leggen. Klinkt erg goed bij mij thuis en dan weet je zeker dat je hem niet overstuurt. Deze tweeter is niet zo hoog belastbaar.

Groetjes, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 12 mei 2005, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Die van de peerless hebben we al, en die resulteerde in een nihile phase op het punt van crossover, wat uiteindelijk meestal wel is binnen het bereik van meeste units.

Als Juul nou nog effe de afstand bepaald tussen de konus en de tweet ( beiden van bol naar bol ) , dan zal ik die dalay/phase wel effe uittellen.

Denk imo niet dat de xover op zich een probleem is bij 24dB/oct ( elektrisch dan wel ), tis wel zo dat linkitz filter vermogenvoller zijn, maargoed opzich moet ie kunnen, en de woof kan toch niet zo enorm vermogenvol aangestuurd worden om tot hoge spl's te komen.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nee denk ook niet dat het een probleem is vermogenstechnisch gezien. Alleen, ben bang dat de tweeter toch gewoon iets beter klinkt bij iets hogere crossover.

Wat die fase betreft, ik kan niet echt aanraden om van de grafiekjes gebruik te maken die door verschillende mensen opgenomen zijn. In het ene geval K+T en in het andere geval ikzelf.

Wat ik wel kan aanbevelen, is om er vanuit te gaan dat het faseverschil tussen 1000 en 3000 Hz iets groter is dan 90 graden. Beide units hebben een schuine helling omlaag die ongeveer 90 graden van elkaar verwijderd is. Dit is wat ik eigenlijk altijd meet, iets in die richting. Bij 13 cm unit ietsje kleiner dan 90 graden en bij 17 cm units ietje groter dan 90 graden verschil. Bij deze metingen waren de units altijd vlak op de baffle gemonteerd. Het effect dat het akoestisch centrum van de woofer achter dat van de tweeter zit is dus aanwezig in de meting. Dus als Juul ook een vlakke baffle houdt kan je dit faseverschil als richtlijn aanhouden.

Wellicht dat het helpt als je hiermee rekening houdt en via de vertragingslijn zo'n 90 tot 135 graden corrigeert.

Groet, Jeroen
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Kijk eens aan.
Als ik nou het ene kanaal een kantelpunt van 1600Hz laat, en het andere kanaal een kantelpunt van 2000Hz geef, dan kan ik mooi luisteren wat ik het mooiste vind :D.

De afstand tussen het midden van de conussen is 17cm. Ik heb een vlakke baffle, met schuine randjes aan de zijkanten.

Hoe moet je zoiets uitrekenen dan? Met golflengte ofzo?

En die looptijdsvertraging is toch om een mooier stereobeeld te krijgen, nietwaar? Zodat het geluid zo goed mogelijk in fase aankomt?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Voor het stereobeeld maakt het minder uit, als links en rechts maar precies hetzelfde zijn. Dus dat is niet optimaal als de een op 1600 Hz werkt en de ander op 2000 Hz. Maar om het klankverschil te beoordelen is dat wel een goed idee Juul.

De looptijdvertraging is om het filter goed te laten werken. Anders krijg je een bult of dip op het overnamepunt. Om 90 graden faseverschil op 1600 Hz te corrigeren heb je een allpass netwerkje nodig met 3 weerstanden van 10 kOhm en een condensatortje van 10 nF. Ik weet even niet meer hoe je schema er nu uitziet. Beetje veel pagina's in dit draadje dus ik vind dat niet zomaar terug :shock:

Voor de 2000 Hz zou ik 8.2nF nemen. Is iets teveel, maar daar begint ie al verder terug te lopen, de fase, zal iets groter dan 90 graden verschil zijn.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 07 mei 2005, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik krijg maximaal 0,5 Volt ruis uit mijn versterker als ik mijn geluidskaart aansluit :shock: Het ruis is grotendeels hoogfrequent.
Valt hier iets aan te doen?

/2wegFilter.MS7 Dit is het schema.
Wat aanpassinkjes bij de looptijdsvertraging om alle combinaties mogelijk te maken.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

zodat iedereen een beetje kan volgen ... die geen Multisim heeft
http://users.pandora.be/rudyakaarno/For ... uul011.JPG
Hij is wat groot, men excuses daarvoor, maar zo is ie tenminste leesbaar.
Dit is uiteraard 1 kanaal zonder het schema van de voeding.

Juul, wat ruis heb je met kortgesloten ingang van je filter, met gebruik van je potmeter.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

2mV toptop maximaal.

Hej ik heb de geluidskaart van mijn moederbord geprobeerd. Die is veeeeeeeel beter! :shock:.

Nu heb ik maar 0,5 mV ruis extra ofzo :lol:

(damn wat een brakke geluidskaart is die andere dan!!!)
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

zeg, raakt je andere kaart niet toevallig je kast ( de stekkers ), want ik heb dat ook ooit voorgehad.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Nee, dat niet.

Wel zit er een tv kaart naast, kan miss ook wel lekker storen. Ik haal een ander keertje de kaarten ernaast er wel eens uit.

Met de andere geluidskaart heb ik geen last van vervelende hoorbare ruis (op mijn luisterplek dan, paar meter verder) :D

De in- uitschakelbeveiliging nu voor t eerst met mijn tweeter getest, werkt perfect :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Volgens mij zit er een fout in het schema van de looptijdvertraging. C15 moet weg, dan is het goed. Als C15 er in zit, wordt het een eerste orde laagdoorlaatfilter :oops:
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

FF bezig met een luistersessie 8)

1,6mV gelijkspanning op de tweeter :D. Stuk minder dan op het begin.

Er komt wel een stuk minder bas uit, vergeleken met eerst. Snap ik ff niet.
Maar al wel best mooi zuiver. Kan alleen nog wel wat beter denk ik.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wat zijn de afmetingen van je baffle ook alweer? Ik wil ook wel een voorstelletje doen voor de bafflestep compensatie. Kun je kijken of dat beter bevalt.

Luister je nu met of zonder looptijdvertraging?

Groetjes, Jeroen
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

De attenuatie van mijn tweet en woofer is ook nog niet goed hoor.

De breedte is 18cm (dit zonder de schuine kanten).
Met schuine kanten is het 21 cm.

Zonder looptijdsvertraging, luister ik.

Die bas, dat ligt denk ik ook aan mijn geluidskaart, eigenlijk moet ik gewone cd speler er ff op aansluiten.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

hoogte van de baffle?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Moet dat ook?

40 cm.

/edit
Mijn tweeter is wel stuk lijkt het op... (kun je wel 1600Hz door die tweeter jagen? Bij de nummers met meer bas klinkt het echt als kapot...:()

/edit2
Kan ook zijn dat mijn equalizer de boel in de soep liet lopen
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Probeer de andere tweeter.....zou geen probleem moeten zijn, ik denk alleen dat ie wat beter klinkt op 2000 Hz maar het verschil met 1600 Hz zou subtiel moeten zijn. Moet gewoon goed klinken.

Voor die bafflestep zou ik een veel grotere waarde nemen voor de C. Niet 36 nF maar 100 nF. Op deze manier ligt ie veel te hoog en ben je teveel midden extra aan het versterken.

Jeroen
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Zoals ie nu is
http://users.pandora.be/rudyakaarno/For ... uul012.JPG
/edit : nog vergeten te zeggen, delay is nu met 10K en 10nF, en dit creerd een delay van 90° elektrisch op 1600Hz. ( 90°delay van tweeter tov woofy )

/edit
ivm met die caps teveel, het schema is voorzien voor zowel van beide soorten delays volgens LR, zoiezo dienen er componenten te worden weggelaten resp C15&R12 of R15&C16.

+3dB van 100n => 200Hz
+3dB van 68n => 300Hz
+3dB van 47n => 440Hz
+3dB van 36n => 570nF

rest komt nog
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Beide soorten, ok dan snap ik die cap teveel in het schema.

Met de 100 nF ligt +3 dB inderdaad ongeveer bij 200 Hz, 220 Hz om nog iets preciezer te zijn. En dat is waar je hem moet leggen bij een baffle van zo'n 20x40 cm.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik had 550 Hz berekent :roll: lol
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

naja, ik vind persoonlijk 200Hz ook enorm te weinig hoor, maar goed juul, die dingen kan je opzich zelf experimenteel doen, en zien wat je het beste vind.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat is zo, gewoon proberen en luisteren.

Punt is dat het centrum van de bafflestep bij een baffle van die afmetingen bij ongeveer 280 Hz ligt. Dus 0 bij lage frequenties, +3dB bij 280 Hz en +6 dB bij de hoge frequenties.

Als je dan deels compenseert, met 4.5 dB, moet je dat centrum van je compensatie wat hoger leggen. Je zou kunnen redeneren, bij gedeeltelijke compensatie wil ik nog steeds het +3 dB compensatiepunt bij het centrum van de bafflestep leggen. Dan zou het + 3 dB punt nog altijd niet hoger dan bij 280 Hz moeten liggen. Kom je op een condensator van 78 nF uit. Ik zou dus eens gaan proberen op het gehoor met waardes van 68, 82 en 100 nF.

Groetjes, Jeroen

-edit-
Juul, ik neem aan dat je voor je berekening van die 550 Hz gebruik maakte van de formule van John L. Murphy. Ik vind dat hij oversimplificeert door slechts de bafflebreedte in beschouwing te nemen. Ten eerste is de bafflestep ook afhankelijk van de hoogte van de box (een bol of een ei, dat zal ook verschil maken :wink: ). Ten tweede is een vlakke baffle een stukje van een oneindig grote bol. Als je een baffle van 20 bij 40 cm terug wil vertalen naar de bol, vertaal het oppervlak dan naar een vierkant dat precies binnen de bol past. Dan kom je uit op 28 bij 28 cm en dat past in een bol van ongeveer 40 cm diameter. Dan kom je volgens de formule van Murphy op 285 Hz uit.

Waarschijnlijk net zo'n lousy redenatie als die van John L. Murphy, maar het voorspelde resultaat komt op deze manier dichter bij de praktijk van mijn metingen en ook dichter bij de voorspelling van diffractiesimulatieprogramma's. Ik vind het niet logisch dat Murphy een bol van 60 cm diameter gelijk stelt aan een baffle van 60cm breedte. Alleen gevoelsmatig al voel je dat zo'n rechthoekige baffle veel sneller naar voren zal stralen dan de bol.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 07 mei 2005, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Jah, ik had een formule waar alleen de bafflebreedte mee werd genomen.

Welke formule/site gebruik jij dan?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zie -edit- in mijn vorige post. Verder maak ik graag gebruik van The Edge. Programmaatje werkt simpel en heeft me na implementatie van de resultaten gehoormatig zeer tevreden gesteld. Maar dat kan voor jou anders liggen en is ook afhankelijk van luisterruimte. Blijft experimenteren.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”