Dipool met AMT , AT en 15" .

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Heb eens even `n proefstukje gemaakt van wat afval
Plaatjes zijn allemaal 200 x 200 mm en 18 mm dik met daartussen lood.Geheel weegt 6 kilo.
Bijlagen
Dipool.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Heavy! Je raakt natuurlijk wel weer heel veel kwijt door de grote gaten van de woofers.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

jeroen_d schreef:
Heavy! Je raakt natuurlijk wel weer heel veel kwijt door de grote gaten van de woofers.
Dat is natuurlijk wel zo, maar ben je niet bang dat het TE zwaar gaat worden?
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Edo schreef:
jeroen_d schreef:
Heavy! Je raakt natuurlijk wel weer heel veel kwijt door de grote gaten van de woofers.
Dat is natuurlijk wel zo, maar ben je niet bang dat het TE zwaar gaat worden?
Waarom zou het TE zwaar worden :?

Dat kan in dit geval toch nooit kwaad ?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ja, waarom niet eigenlijk... :)
Nog ideeen over hoe je de achterkant van de baffle waar de woofers in zitten gaat uirfreezen?
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Edo schreef:
Ja, waarom niet eigenlijk... :)
Nog ideeen over hoe je de achterkant van de baffle waar de woofers in zitten gaat uirfreezen?
Ik wil dit konisch zien te krijgen maaar ben er nog niet uit hoe dat te doen.Er zijn nl geen freesjes van 10 cm lang voor de bovenfrees :lol:

Ga eens proberen om het laag voor laag te doen zodat het naadloos op elkaar aansluit.Maar dat zal wel niet meevallen.En ik heb nu alleen nog maar `n 45gr frees en wil dit eigenlijk met 30/60 gr frees doen.Anders kom ik aan de zijkant door m`n baffle heen :wink:

Andere optie is het gewoon recht uit te frezen en dan telkens `n paar mm groter en hier dan 4 mm mdf in te lijmen.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Ziet er goed uit Carlo. Niet te slopen!
Als het niet perfect aansluit nadat je het laag voor laag hebt gefreesd kan je het met de hand met schuurpapier prima glad krijgen.
Hoe ga je dat doen met het lood eigenlijk. Kan je lood frezen?
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

lepain schreef:
Ziet er goed uit Carlo. Niet te slopen!
Als het niet perfect aansluit nadat je het laag voor laag hebt gefreesd kan je het met de hand met schuurpapier prima glad krijgen.
Hoe ga je dat doen met het lood eigenlijk. Kan je lood frezen?

Lood is wel te frezen maar kops slecht te schuren :twisted: :wink:
En dan zeker 4 gaten waar 4 lagen lood in zit :P
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Ik moet de baffle dikte toch iets terugbrengen.
Het zal 4 x 18 mm worden met daartussen lood.Dit omdat ik anders ter hoogte van het hard van de woofers door de zijkant van de baffle kom.Bij de eerste plaat zal het gat voor de woofer 360 mm worden en daarna 380,400 en 420.Baffle is ter hoogte van de woofer 430 mm breed dus blijft daar aan beide kanten nog 5 mm staan.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Is dit flink schuine verloop nodig omdat de magneet zo groot is? Zodat je stralend oppervlak aan de achterkant net zo groot is als aan de voorkant? Ik hoef zelf gelukkig slechts van 28cm naar 29,5cm te verlopen en kan zonder probleem een baffle van ruim 10cm dik maken.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Wat magneet betreft zit er inderdaad flink verschil tussen de Sls-315 en de Sls-400.Als ik het helemaal goed wil doen moet ik nog meer laten verlopen maar dan zou de baffle nog `n cm of 8 breder moeten worden.
Als ik ter hoogte van de woofer de baflle nog 2 cm breder zou maken kan ik nog wel`n laag kwijt.
Maar,dan ziet de mid aan de achterkant ook steeds meer baffle naast zich.En of die dat zo fijn vindt :?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Reken je het dan wel goed uit? Als ik uitga van 800cm2 membraanoppervlak zou die magneet zo'n 27cm moeten zijn! Het oppervlak van een cirkel met diameter 42cm is namelijk 1385cm2
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Je hebt helemaal gelijk :oops:
Magneet is 20 cm.De korf die daar gelijk achter zit is bijna 23 cm maar dan nog zal het wel voldoende zijn.Moet er eigenlijk nog rekening gehouden worden met de verdere oppervlakte van de korf.Er zitten nl. ook nog 4 grote bruggen die aardig wat eigen opp. hebben.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, dan zal 392mm al voldoende zijn (net even gezien dat het effectieve oppervlak maar liefst 892cm2 is). Dat de korf hier en daar wat in de weg zit daar kun je niets aan doen, grote kans dat het oppervlak van de gaten in de korf bij elkaar kleiner is dan dat van de woofer. Hoef je je verder geen zorgen over te maken, bij mij begint de woofer eerder te vervormen dan dat er bijgeluiden optreden en dan zit ik voorbij de lineaire Xmax.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Vandaag wat tijd gevonden om het een en ander te (laten) zagen.

De kleine baffle panelen waar de mid en tweeter in komen.Deze zullen in een later stadium in 3 delen worden gefreest i.v.m. de gaten voor de woofers.

Ook hebben we `n mal gemaakt waar de baffle panelen klem in komen te liggen tijdens het frezen van de woofer gaten.
In de platen die er nu in liggen ga ik verschillende maten cirkels frezen die ik dan weer gebruik om elke laag van de uiteindelijke baffle z`n schuining zo te geven dat deze naadloos in elkaar overlopen.Dit met `n freesje met wieltje boven de messen. Hoop dat het duidelijk is en anders zal ik het later met foto materiaal toelichten.
Bijlagen
Dipool baffle top.jpg
Dipool baffle Mid Tweeter.jpg
Baffle mal.jpg
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Net alles in het eggie op de platen uitgetekend.

De plaats van de mid op de baffle is wat afstraling betreft ideaal maar nadeel is dat deze vol op de dikke baffle zit.Zal nog aardig wat overhoop moeten halen om te zorgen dat deze aan de achterkant mooi vrij kan ademen.

Iemand nog `n ideetje :?
Bijlagen
Dipool 016.jpg
Dipool 014.jpg
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Iets hoger maken het geheel misschien? Dus afstand woofers/mid wat groter maken en dan de baffle van de woofers snel dun laten worden.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Eigenlijk staat de onderlinge afstand van de drivers vast.Jeroen_D heeft het een en ander in The Edge gesimuleerd en dit is de ideaale opstelling.Ik moet het echt in de afwerking van de achterkant zoeken.

En de boel verder uit elkaar zetten......
Het geheel is nu 125 cm hoog met hart van de tweeter op 118,5 :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het hangt ervan af hoe erg je het vindt om de mid verder te laten verzinken in de baffle. Ik heb het bij OB3W een beetje gedaan en het zag er eigenlijk helemaal niet gek uit. Had best nog meer gekund.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Vandaag de tijd gehad om weer het een en ander te doen.

Eerst de center-gaten door alle baffle platen tegelijk boren.
Bijlagen
Dipool 018.jpg
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Dan met de cirkel-geleider de woofer-gaten uitfresen.
Bijlagen
Dipool 019.jpg
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Als je alles goed doet met dit als resultaat.

Mdf waar je doorheen kunt kijken :D
Bijlagen
Dipool 020.jpg
Dipool 022.jpg
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nice.... :)
Op de 10e millimeter diep?
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

De platen die je op onderstaande foto ziet zijn de platen waar ik later langs frees.

De bovenste plaat op de foto is om de tweede plaat van de baffle te fresen.
De tweede plaat op de foto is om de derde plaat van de baffle te frezen en zo verder.

Do bovenste plaat van de uiteindelijke baffle blijft gewoon recht. Omdat de wooferkorf dezelfde diepte heeft heeft het hier geen nut om er `n schuining op aan te brengen.
Op deze manier hou ik ook mooi wat vlees over om in te schroeven.
Bijlagen
Dipool 023.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

mooi freesje,die heb ik nooit eerder gezien 8)
gaat lekker zo.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”